تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815209988




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنگوي وزارت امور خارجه: اجلاس نيويورك، به منظور سرودن غزل خداحافظي براي رايس بود


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: سخنگوي وزارت امور خارجه: اجلاس نيويورك، به منظور سرودن غزل خداحافظي براي رايس بود
خبرگزاري آريا- قشقاوي اجلاس اخير در نيوريورك با حضور هفت كشور عربي و گروه 1+5 را اجلاس شكست خورده اي به منظور سرودن غزل خداحافظي براي كاندوليزا رايس وزير خارجه مسافر آمريكا خواند.

به گزارش خبرگزاري آريا، حسن قشقاوي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران روز دوشنبه (9/10/1387) در نشست هفتگي با خبرنگاران داخلي و خارجي ضمن تسليت فرا رسيدن ايام سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين (ع)، ميلاد پيامبر صلح و دوستي حضرت عيسي و آغاز سال نو ميلادي را به همه مسيحيان جهان به ويژه هموطنان مسيحي تبريك گفت.

وي افزود: در آستانه سال نو ميلادي رژيم صهيونيستي هديه كريسمس خود را به همه ابناء بشر در سراسر جهان به ويژه فرزندان سرزمين مولود عيسي مسيح با بمباران، تخريب و حمله وحشيانه به كودكان، زنان و مردان بي گناه فلسطيني داد.

سخنگوي وزارت خارجه حملات رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه را برگ خونين ديگري در دفتر حيات جنايتكارانه و نامشروع اين رژيم دانست و اين واقعه تلخ و دردناك و اقدام ضد بشري را به همه فلسطيني ها، آزادگان و مسلمانان جهان تسليت گفت.

وي اين اقدام رژيم صهيونيستي را در مقابله آشكار با همه كنوانسيون هاي بشردوستانه جهان، كنوانسيون چهارم ژنو، اصول ششم و هشتم ديوان بين المللي كيفري در خصوص نسل كشي و جنايت جنگي برشمرد و با اشاره به گزارش شوراي حقوق بشر سازمان ملل، اين اقدام را مصداق جنايت جنگي و نسل كشي و مقابله با كنوانسيون هاي دفاع از حقوق افراد غيرنظامي، حقوق كودك و حقوق زنان عنوان كرد.

آقاي قشقاوي با بيان اينكه اقدامات اين رژيم با هر نوع تفسير از مفاد بين المللي و قواعد شناخته شده بين المللي مغايرت آشكار دارد، ابراز اميدواري كرد كه ابتكار جمهوري اسلامي با همكاري همه حقوقدانان آزاده جهان و فعالان حقوق بشري توام شده و موارد جنايت جنگي اين رژيم توسط ارگان هاي ذيربط بين المللي به صورت مستند قابل ارائه عليه رهبران رژيم صهيونيستي شود و وجدان پاك بشريت با ديدن صحنه محاكمه جنايتكاران صهيونيست كمي آرام بگيرد.

يكي از خبرنگاران به اظهارات احمد ابوالغيط وزير خارجه مصر عليه ايران مبني بر دخالت جمهوري اسلامي در اوضاع غزه و فلسطين اشاره و نظر سخنگوي وزارت خارجه را جويا شد كه وي پاسخ داد: وقايع امروز در غزه دو دليل روشن دارد يكي توطئه گسترده بين المللي و همه جانبه كه از آناپليس شروع و بعد از اجلاس نيويورك ادامه يافت و بعد از شكست رژيم صهيونيستي در جنگ 33 روزه كه جهانيان اسطوره شكست ناپذيري اين رژيم را در جنگ 33 روزه به سخره گرفتند، تداوم يافت.

وي ادامه داد: اين رژيم در ادامه براي شش ماه اقدام به محاصره غزه كرد و در طي اين مدت بيش از 157 مورد نقض آتش بس از ناحيه آن صورت گرفت، 46 فلسطيني به شهادت رسيدند و 37 نفر نيز دستگير شدند.

سخنگوي وزارت خارجه در خصوص دومين دليل روشن وقايع امروز غزه، به انتخابات آينده رژيم صهيونيستي اشاره و خاطرنشان كرد: اساس دموكراسي صهيونيستي بر پايه تعرفه هاي انتخاباتي خونين شكل گرفته است.

آقاي قشقاوي با بيان اينكه تسامح بسياري از كشورهاي منطقه و عربي و غفلت جدي و همچنين رويكرد سازش و تسليم در تشجيع رژيم صهيونيستي براي اقدام جنايتكارانه اش عليه مردم غزه موثر بوده است، بر همبستگي ملت هاي مسلمان در اين زمينه تاكيد كرد و گفت: همانطور كه روزي بحث شيعه و سني مطرح مي شد امروز نيز شاهديد كه دو رودخانه خونين شيعه لبناني و سني فلسطيني در هم آميخته تا سيل بنيان بركني براي اساس موجوديت اين رژيم باشد.

وي با اعلام خبر ورود شب گذشته يك فروند هواپيماي ايراني به فرودگاه قاهره حامل كمك هاي انساني، دارويي و مواد غذايي براي مردم غزه، افزود: دومين هواپيما نيز به زودي كمك هاي انسان دوستانه ايران را ارسال خواهد كرد و امروز صبح نيز كشتي حامل مواد غذايي، كمك هاي بهداشتي و دارويي از بندرعباس راهي اين منطقه شد.

سخنگوي وزارت خارجه به اعلام آمادگي ايران براي تجهيز هواپيما با تخت هاي بيمارستاني در بازگشت اشاره كرد و گفت: انتظار ما از مصر اين است كه زمينه ورود پزشكان، كادر درماني و انتقال مجروحان را فراهم كند.

وي با اشاره به شهداي اين حملات و با بيان اينكه رويكرد سازش و تسليم شكست خورده و تنها راه پيروزي رويكرد مقاومت و دفاع مشروع است، خاطرنشان كرد: الان فرصت همگرايي اسلامي بين ملت هاست.

آقاي قشقاوي با بيان اينكه سازشكاران ديروز و خاموشان امروز در يك همبستگي همه جانبه كمك هاي خود را از بي گناهاني كه در خيابان هاي سرزمين فلسطين به خون آغشته شده اند، دريغ نكنند، ادامه داد: بايد در جهت بازسازي اقدام اساسي صورت گيرد.

سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به تخريب دو مسجد معروف در اين منطقه و بمباران چند كتابخانه، آزمايشگاه ،دانشگاه ، يادآور شد: كل غزه مدرسه آگاهي و دانشگاه سراسري مقاومت است.

هر جا فرهنگ، دانش و توسعه يافتگي حضور داشته، هدف بمباران هواپيماهاي رژيم صهيونيستي قرار گرفته است.

همان خبرنگار به عدم صدور ويزا براي نژادحسينيان دبيركل مجمع پارلماني آسيا براي سفر به قاهره اشاره كرد كه آقاي قشقاوي در اين باره گفت: تلاش ها در چارچوب ارتباطات اعضاي پارلمان هاي سازمان كنفرانس اسلامي و مجمع پارلماني آسيايي ادامه دارد كه اميدواريم به نتيجه برسد.

يكي از خبرنگاران به درخواست اعراب براي ورود به مذاكرات ايران و غرب در موضوع هسته اي جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و موضع ايران را در اين زمينه جويا شد كه سخنگوي وزارت خارجه پاسخ داد: اگر هدف اجلاس نيويورك است خيلي از اعراب در اين اجلاس شركت نكردند و صراحتاً اعلام كردند كه نيازي به وجود چنين نشستي نيست و برخي هم در سطح خيلي پاييني شركت كردند.

وي در اين زمينه به مواضع قطر و عمان اشاره كرد و گفت: بسياري از كشورهاي عرب اعلام كرده اند كه احساس تهديدي از ناحيه ايران نمي كنند.

آقاي قشقاوي بار ديگر اجلاس اخير در نيوريورك با حضور هفت كشور عربي و گروه 1+5 را اجلاس شكست خورده اي به منظور سرودن غزل خداحافظي براي كاندوليزا رايس وزير خارجه مسافر آمريكا خواند.

وي در پاسخ به پرسش يكي ديگرازخبرنگاران در خصوص عدم انجام سفر نوري المالكي نخست وزير عراق به تهران با تاكيد بر اينكه هيچ دليل سياسي در اين زمينه وجود نداشته است، گفت: زمان اين گونه سفرها بايد به لحاظ زماني بين طرفين قطعي شود.

سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه دليل پروتكلي و تعيين وقت ديدارها با مقامات جمهوري اسلامي ايران علت تاخير اين سفر بوده، خاطرنشان كرد: اين مسئله حل شده است و طبق قرار، اوايل هفته آينده بناست اين سفر انجام شود.

وي با ذكر اين نكته كه دفاتر رييس جمهوري ايران و همچنين نوري المالكي به دنبال تنظيم زمان هاي ديدار هستند، گفت: اراده طرفين بر اين است كه سفر با موفقيت انجام شود.

آقاي حسن قشقاوي در پاسخ به سؤال ديگر همان خبرنگار در خصوص دعوت از ايران براي شركت در نشست سران شوراي همكاري خليج فارس كه از امروز در مسقط برگزار مي شود، با بيان اينكه رييس جمهور كشورمان در اين اجلاس شركت نمي كند، ابراز اميدواري كرد كه در ادامه برخورد سازنده اي كه با پيشنهادات رييس جمهور به ويژه در بحث همكاري هاي تجاري صورت گرفته، اين اجلاس فرصتي باشد كه پيشنهادهاي سازنده رييس جمهور در اجلاس سال گذشته دوحه مورد بررسي قرار گيرد.

وي افزود: اميدواريم اين اجلاس با رويكرد تداوم همكاري هاي همه جانبه بين كشورهاي همسايه شكل بگيرد.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سؤالي در خصوص اعزام نماينده هاي ويژه رييس جمهور به برخي از كشورها در خصوص غزه، اظهار داشت: در جلسه گذشته هيئت دولت تصميمات متعددي در جهت حمايت از مظلومين فلسطيني اتخاذ شد كه يكي از اين تصميمات گسيل هيئت هاي مختلف از سوي رييس جمهور به كشورهاي مختلف بود.

سخنگوي وزارت خارجه درباره كشورهايي كه قرار است اين هيئت ها به آنها اعزام شود نيز گفت: جزييات در حال بررسي است و متعاقباً اخبار آن به اطلاع مي رسد.

وي دعوت از حقوقدانان براي پيگيري جرايم جنگي صورت گرفته توسط جنايتكاران صهيونيسم، با مكانيسم هاي حقوقي و منطبق بر قواعد شناخته شده و قابل قبول حقوق بين الملل را از ديگر تصميمات هيئت دولت برشمرد و به اعطاي بخشي از حقوق اعضاي كابينه براي كمك انساني به آسيب ديدگان فلسطيني و مشاركت هيئت دولت همگام با ملت در راهپيمايي محكوميت رژيم صهيونيستي اشاره كرد و گفت: اينجانب به همراه همكاران در وزارت خارجه در اين راهپيمايي شركت خواهيم كرد.

آقاي قشقاوي به اقدامات وزارت خارجه براي تداوم رايزني هاي فشرده با كشورهاي مختلف و اقداماتي كه بايد در مجامع مختلف بين المللي و منطقه اي صورت گيرد و همچنين ارسال كمك هاي انسان دوستانه به اين منطقه اشاره كرد و گفت: نمايندگي هاي ديپلماتيك حاضر در تهران به زودي در جريان جزييات برنامه ها قرار خواهند گرفت.

يكي از خبرنگاران به درخواست رژيم صهيونيستي از روسيه براي اينكه موشك هاي S300 را در اختيار ايران قرار ندهد اشاره كرد كه آقاي قشقاوي پاسخ داد: بارها گفته ايم كه راهبرد دفاعي جمهوري اسلامي ايران با اتكا به توانمندي هاي ملي و توليدات داخلي است.

در عين حال ما از قبل همكاري گسترده دفاعي را با روس ها داشته و داريم و اين همكاري ها كماكان تداوم خواهد يافت.

وي با اشاره به اظهارات هفته گذشته اش، بار ديگر تصريح كرد: من در مقامي نيستم كه تحويل اين موشك ها را تاييد و يا تكذيب كنم.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سؤالي در خصوص اوضاع غزه، با بيان اينكه وجدان مسلمان ها اعم از علماي شيعه و اهل سنت و جوانان مسلمان در اين زمينه بيدار است، گفت: رژيم صهيونيستي به اهداف خودش نخواهد رسيد و قطعاً يك و نيم ميليارد پراندن كفش به كاخ شيشه اي اين رژيم توسط مسلمانان با ابراز نفرت نسبت به اين اقدامات جنايتكارانه صورت خواهد گرفت.

خبرنگاري با اشاره به اختلافات كنوني هند و پاكستان، در خصوص موضع جديد ايران در قبال نهايي شدن خط لوله صلح سؤال كرد و پرسيد آيا مي توان به اجرايي شدن اين خط در كوتاه مدت اميدوار بود؟

كه سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ اظهار داشت: همان طور كه نام آن خط لوله صلح اعلام شده و نام با مسمايي است، استقرار اين پروژه علاوه بر مزيت هاي روشن اقتصادي، مزيت سياسي صلح و تفاهم در شبه قاره هند را نيز تعقيب مي كند.

آقاي قشقاوي با بيان اينكه كشورهاي شبه قاره هند در بستر رشد و توسعه اقتصادي هستند و تروريست ها اين رشد و توسعه را مورد هدف قرار دادهاند، افزود: همكاري سه جانبه مي تواند تروريست ها را در دستيابي به اهدافشان كه نشانه گيري توسعه اقتصادي اين منطقه است، ناكام بگذارد.

وي با تاكيد بر اينكه از سوي ما هيچ ممانعت و مشكل و در عين حال الزامي در همكاري سه جانبه نيست، گفت: اين كار در حال پيگيري است.

سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به گفت وگوي آقاي احمدي نژاد و زرداري روساي جمهوري ايران و پاكستان در نيويورك، خاطرنشان كرد: زمينه و راه باز است براي اينكه هر لحظه هند بتواند به اين پروژه بپيوندد و هيچ ممانعتي در اين خصوص نيست.

آقاي قشقاوي با ذكر اين نكته كه همه موانع براي اينكه اين خط لوله پا بگيرد برطرف شده به نياز منطقه در اين خصوص اشاره كرد.

سخنگوي وزارت خارجه درباره برخورد توهين آميز با بازرگانان ايراني در برخي از كشورهاي همسايه از جمله آذربايجان و امارات متحده عربي كه سؤال يكي از خبرنگاران بود، با بيان اينكه ما اين برخوردها را نفي نمي كنيم، با اشاره به حجم گسترده مراودات و سفرها، اظهار داشت: ممكن است حوادث مقطعي و موردي در اين زمينه پيش بيايد، ولي مجموعه روابط اقتصادي با اين كشورها كه ذكر كرديد رو به پيش است.

وي با بيان اينكه بعد از بحران اقتصادي جهان، سيل عظيمي از سرمايه گذاران از كشورهاي منطقه به دليل مشكلاتي كه در كشورهاي مختلف پيدا كردند، براي سرمايه گذاري هاي ميليارد دلاري وارد ايران شدند، خاطرنشان كرد: در حال حاضر ايران به عنوان بازار كاملاً مطمئن، قابل اعتماد و با پشتوانه عظيم ذخاير ملي كاملا در بين بازرگانان شناخته شده و مهم اين است كه مسئولين اقتصادي بتوانند برنامه ريزي صحيح انجام داده و به سيل ورود سرمايه گذاراني كه به ويژه يكي دو ماه اخير وارد ايران شده اند، پاسخ بدهند.

سخنگوي وزارت خارجه با ذكر اين نكته كه يكي از آثار بحران اقتصادي، حمايت از شركت ها و بسط يد و اعطاي آزادي بيشتر به شركت ها براي رو پاي خود ايستادن است، اظهار داشت: شما با تحقيقات ميداني از سرمايه گذاران بخش خصوصي در داخل ايران و دولت مي توانيد صحت اين ادعا را با اخذ آمارهاي دقيق دريافت كنيد.

يكي از خبرنگاران به اظهارات چند تن از نمايندگان مجلس مبني بر اينكه براساس يكي از كنوانسيون هاي سازمان ملل كه ايران هم عضو آن است بايد تكليف حق آبه رودخانه هاي مشترك ايران و كشورهاي همسايه تا پايان سال 2008 مشخص مي شد و همچنين تاكيد آقاي شاهرودي رييس قوه قضائيه بر اين مسئله در بازديدش از وزارت نيرو، اشاره كرد كه آقاي قشقاوي در اين باره گفت:براساس كنوانسيون هاي حقوقي به ويژه كنوانسيون بهره برداري از رودخانه هاي غيرقابل كشتيراني و ساير كنوانسيون هايي كه در اين زمينه وجود دارد، خوشبختانه در حال حاضر ايران با بسياري از كشورهاي همسايه مشكل را حل كرده و توافق دوجانبه كاملاً حاصل شده است.

وي با بيان اينكه موارد بسيار جزيي در اين خصوص وجود دارد كه در حال مذاكره هستيم، تصريح كرد: در عين حال هيچ محدوديت زماني در اين كنوانسيون ها و در گفت وگوهاي دوجانبه بين ما و كشورهايي كه با آنها داراي آبراهه هاي مرزي هستيم وجود ندارد و آن سقف زماني خبر درستي نيست.

آقاي قشقاوي ادامه داد: در حال مذاكره هستيم تا براساس رضايت اطراف مبتني بر كنوانسيون ها و قواعد شناخته شده بين المللي آن موارد بسيار جزيي در اين زمينه حل و فصل شود و الان چارچوب هاي بسيار مشخصي در چارچوب حسن نيت طرفين براي همكاري و بهره برداري از منابع مشترك آبي وجود دارد.

يكي از خبرنگاران با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص مبارزه جهان اسلام با رژيم صهيونيستي، در خصوص ديپلماسي ايران در اين زمينه سؤال كرد كه وي اظهار داشت: بيانات رهبر معظم انقلاب، سرفصل هاي ارزشمندي براي تداوم مقاومت و مبارزات جهان اسلام به طور عموم عليه رژيم صهيونيستي داشته است.

وي ادامه داد: ما به عنوان وظيفه خود مي دانيم كه اين سرفصل ها را استخراج، عملياتي و براساس اين رهنمودها همه توان و ظرفيت ديپلماسي را چه در مركز و چه در نمايندگي هاي خارج از كشور به كار گيريم.

آقاي قشقاوي ادامه داد: رهنمودهاي مشخصي از سوي وزارت خارجه روز گذشته بعد از انتشار پيام مقام معظم رهبري به همه نمايندگي هاي ايران در خارج از كشور ابلاغ شد و روساي نمايندگي ها ملزم شدند براساس مفاد بيانيه و پيام رهبر معظم انقلاب، رهنمودهاي ايشان را عملياتي كنند.

خبرنگاري به اخبار منتشره مبني بر تصميم برخي از كشورهاي گروه 1+5 به منظور صدور قطعنامه ديگر عليه ايران و همچنين تلاش غرب براي تحريم واردات بنزين به ايران اشاره كرد كه آقاي قشقاوي در پاسخ خاطرنشان كرد: خير؛ خبري از منابع رسمي مبني بر اينكه دور جديدي از تحريم ها باشد، در دست نيست.

بيشتر اظهارات مبني بر اين است كه اين تحريم ها فايده اي ندارد.

كشوري كه هشت سال جنگ و نفت هفت دلاري را تجربه كرده و از پا درنيامده هيچ مشكلي در ادامه مقاومت براي استيفاي حقوق مسلم خودش ندارد.

سخنگوي وزارت خارجه افزود: اگر بنا باشد تصميمات جديدي در اين خصوص اتخاذ شود، هيچ تاثيري بر راهبرد جمهوري اسلامي ندارد.

آقاي قشقاوي سياست تحريم و اعمال فشار بر ايران را سياست شكست خورده اي خواند و گفت: خانم رايس هم صراحتاً گفت كه اين سياست شكست خورده است.

سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: تحريم و اعمال فشار هيچ تاثيري بر ايستادگي ملت ايران در استيفاي حقوق حقه خود و پافشاري بر منافع ملي ندارد و منافع ملي چيزي نيست كه با اين گونه مسائل مخدوش شود و ما بر سر منافع ملت محكم ايستاده ايم.

خبرنگاري هم در پايان به اظهارات يكي از فرماندهان ارشد نظامي مبني بر اينكه درصدد فراهم كردن زمينه اي هستيم كه در صورت نياز، بسيج دانشجويي به اقدامات مشابه 13 آبان دست بزند، اشاره كرد و نظرآقاي قشقاوي را پرسيد كه وي جنبش دانشجويي ايران را استكبار ستيز و ضد استبدادي و همگام با اهداف و آرمان هاي ملت مسلمان ايران خواند و افزود: اين به معناي آن نيست كه بناست خارج از سياست هاي رسمي و مدون و يا سياست هايي كه عموم ملت ايران پذيرفته اند، اقدام خاصي صورت گيرد.

دانشجويان آگاه به مسائل و جزيي از همبستگي ملي هستند به دليل اينكه آرمانگرا مي باشند.

وي ادامه داد: دانشجويان همواره مدافع آرمان هاي ملي و اسلامي ملت مسلمان هستند و تجربه تاريخي از جمله انقلاب اسلامي و حركت هاي ضد استكباري دانشجويان در مقابله با استكبار جهاني اين را نشان داده است.

سخنگوي وزارت خارجه به حركت هاي جنبش دانشجويي در حمايت از قضيه فلسطين اشاره كرد و گفت: چنين نيست كه خارج از سياست هاي مدون و آرمان هاي ملي و اسلامي باشد.
 دوشنبه 9 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن