محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832728731
نظری به دنیای موسیقی فیلم
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نظری به دنیای موسیقی فیلم
از آنجایی که سینما هنری جامع است و از بسیاری فنون و هنرها ی دیگر وام می گیرد طبعا در قیاس با هنرهای دیگر کیفیت و شکوه متفاوتی دارد و هر یک از هنرهای دیگر که در شکل گیری آن همکاری دارند خلاقیت هایشان باید به نوعی با یک پارچگی با مجموعه اثر برسد. این امر یک وجه متمایز و مهم در تصنیف موسیقی به طور عام و تصنیف موسیقی برای فیلم است.اما آنچه به عنوان یک تعریف از موسیقی فیلم نزد افرادی که آشنایی بیشتر با سینما دارند وجود دارد که با مخاطبین عادی سینما متمایز است. در حقیقت آنچه زیر پوسته فیلم جریان دارد و به صورت موسیقی در آن لایه ها فعالیت می کند در گوش ایشان کمتر شنیده می شود. با نگاهی به ظهور موسیقی در سینما می توان به نحوی عمیق تر به جایگاه و تاثیر موسیقی در سینما پی بر.. اولین مورد شناخته شده در استفاده از موسیقی در سینما به دسامبر سال 1895 باز می گردد. فیلم «برادران لومیر» در کافه ای در شهر پاریس با همراهی پیانو به نمایش درآمد. در واقع این موسیقی وجه بیانی فیلمی است که گفتار ندارد. در این موقعیت موسیقی باید نهایت ظرفیت خودش را نشان دهد. اواخر دهه 1920 و با به صحنه آمدن سینمای ناطق تا مدتی جایگاه موسیقی در شرایطی ابهام آمیز قرار گرفت تا اینکه پس از مدتی نه چندان طولانی، موسیقی توانست جایگاه واقعی خودش را در فیلم به دست آورد و آنچه که نمی توان با کلام بیان کرد به نحوی تاثیر گذارتربه مخاطب منتقل کرد. بدیهی است عواملی که در ساخت موسیقی فیلم به کار گرفته می شوند همان عواملی هستند که در تصنیف یا هر نوع موسیقی مورد استفاده قرار می گیرند. این ارکان را می توان به صورت نغمه، ملودی، ریتم، هارمونی(اصوات هم زمان یا هم نوا)، ارکستراسیون عنوان کرد. اما این عوامل باید با شرایط داستان و ریتم حرکت فیلم منطبق باشد. اما اینکه کدام موسیقی متن عیار بیشتری دارد یا بهتر است؟ قضاوت در این خصوص ساده نیست چون حیات موسیقی فیلم متصل به فیلم و فیلمنامه و به طور کلی مجموعه ای است که برای آن خلق شده است. در آثار موسیقی یک نفر با تمام توانش بدون محدودیت یا هیچ ایده ای خارج از خودش اثری را به صورت مستقل می نویسد در حالی که در ساخت موسیقی برای فیلم چنین نیست و آهنگساز با نظر خودش در چارچوب یک موضوع و تصاویری خاص اثری را به وجود می آورد. مقایسه این اثر با موسیقی فیلمی دیگر میسر و معمول نیست مگر اینکه چند نفر بر روی موسیقی یک فیلم کار کنند و آنگاه آنها با هم مقایسه شوند. پرسش دیگر اینکه آیا هیچگاه یک موسیقی بسیار ارزشمند و حساب شده می تواند یک فیلم ضعیف را نجات دهد و برعکس آیا فیلم های شاخص توانسته اند موسیقی خودشان را خوب معرفی کنند. البته اصولی را در قضاوت و نقد می شود در نظر گرفت ولیدر مورد سابقه حضور و استفاده از موسیقی در سینمای ایران ابتدا در سال 1900 میلادی ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه سینما توگراف را می بیند و خوشش می آید و میرزا ابراهیم خان عکاس باشی را می فرستد و دستگاه را خریداری می کند و با آن دستگاه از یک کارناوال هم فیلم می گیرد که به آن می توان اولین فیلمبردار ایرانی اتلاق کرد.در واقع این دستگاه در 1279 هجری شمسی به ایران می رسد و چند سال بعد هم از آن برای نمایش عمومی استفاده می شود. اولین فیلم را احد مرادی در سال 1308 در بندر انزلی ساخت. (حاجی آقا آکتور سینما اولین فیلم سینمای ایران در سال 1311 ساخته آوانس اوهانیان است)در واقع پیشگام در سینمای ناطق ایرانی عبدالحسین سپنتاست. فیلم دختر لر که در سال 1312 در تهران بر روی پرده رفت، نخستین فیلم او و سینمای ایران بود. این فیلم در کمپانی امپریال فیلم بمبئی تهیه شده بود. موسیقی به معنای موسیقی متن نداشت و بیشتر در مورد پیشرفت های ایران بود. این فیلم 5 سال بعد از دومین فیلم ناطق محصول سال 1928 به نام چراغ های نیویورک به نمایش در آمد. البته سپنتا فیلم های دیگری از جمله «فردوسی»، «شیرین و فرهاد» را نیز ساخت که در فیلم اخیر مکالمات به صورت ترانه و در واقع فیلم موزیکال بود. چهارمین فیلم ساخته سپنتا «چشم های سیاه» بود که در هند ساخته شد و آخرین فیلم این هنرمند «لیلی و مجنون» (1315) نام داشت. پس از آن تا سال 1326 در ایران فیلمی ساخته نشد. در واقع موسیقی تا دهه چهل در سینمای ایران به صورت ترانه هایی بود که برای جلب نظر مخاطبان و تداوم اقتصاد و سینما استفاده می شد و انواعی از آثار فاخر تا نازل برای آنها ساخته شد. کم کم خود خوانندگان هم به بازیگری پرداختند. اولین فیلم ایرانی دهه های سی ساخته اسماعیل کوشان به نام «طوفان زندگی» است که موسیقی آن را اساتید روح الله خالقی و ابوالحسن صبا ساختند و ترانه های آن از رهی معیری بود. خوانندگان آن استاد غلامحسین بنان و خانم ایران علم بودند. این فیلم طی یک سال ساخته شد و سال 1327 به روی پرده رفت.فیلم بعدی نیز به نام «زندانی امیر» (1328) از ساخته های دکتر کوشان بود و اساتید حسنعلی ملاح و مهرتاش چهار ترانه برای آن ساختند. فیلم «وارتیه بهاری» (1328) و «شرمسار» (1329) نیز در همین دوره ساخته شد و پس از مدتی موسیقی فیلم به صورت ترانه از وجوه جاذبه های اصلی فیلم های فارسی شد و در واقع موسیقی متن به مفهومی که در فیلم های مغرب زمین مطرح بود و در لایه های مختلف فیلم ها شنیده می شد برای آنها تصنیف نشده بود. جایگاه ترانه در فیلم های فارسی باعث شد از ابتدای دهه 1330 بسیاری از خوانندگان روز خودشان وارد فعالیت سینمایی شوند. در اواخر دهه 40 دو فیلم مهم و تاثیرگذار ساخته شد که فیلم های گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی و قیصر به کارگردانی مسعود کیمیایی بودند. موسیقی گاو ساخته هرمز فرهت و قیصر ساخته اسفندیار منفردزاده بود.در واقع هر یک از این فیلم ها به نوعی نه تنها بر سینمای ایران بلکه بر نحوه استفاده از موسیقی فیلم در ایران تاثیر گذاشتند. موسیقی فیلم قیصر در دیدگاه عموم برجسته تر و مقبول تر و با فرهنگ عمومی سازگار تر بود. موسیقی فیلم گاو با مجموعه فیلم متجانس و از جهت بافت موسیقایی علمی تر و غنی تر بود و در قیاس با فیلم قیصر بیشتر مورد توجه کارشناسان موسیقی و جامعه هنری قرار گرفت. باید اذعان کرد یک موسیقی درخشان هیچگاه نتوانسته یک فیلم ضعیف را نجات دهد. برعکس بسیاری فیلم های قوی و جود داشته که به موسیقی خودش اگر از بداعت و اجرای برجسته ای نیز برخوردار نبوده اهمیت و موقعیت خاصی بخشیده است.در حقیقت موسیقی فیلم قیصر با موسیقی منفردزاده هویت و درخشش ویژه ای پیدا کرد. استفاده از یک ساز خارج از گروه سازهای متداول که سمبل و نشانه عمیقی از نوعی خصلت جوانمردی و شخصیت ایرانی و انسانی بود، رنگ و چهره کاملا متمایزی را به فیلم بخشید و باید اذعان کرد که در موسیقی سینمای ایران تا آن زمان چنین مورد برجسته ای از جهت نفوذ موسیقی در مخاطبین ارائه نشده بود. در این اثر نوعی هوشمندی و خلاقیت در این کار بود که شاید در ابتدا خیلی ابتدایی و آسان به نظر می رسید ولی در دنیای هنر خلاقیت های بزرگ از این دیدگاه و زاویه شکل گرفته است.از آنجایی که موسیقی عاطفی ترین و بی واسطه ترین هنر است عوامل عمده ای برای تاثیرگذاری در حوزه موسیقی فیلم های ایرانی می تواند به طور خاص عنوان شود. در واقع سه عنصر مهم برای انعکاس یک احساس کلی در موسیقی فیلم های ایرانی قابل تشخیص است. اول خط ملودی و دوم بهره گیری از سازهای ایرانی، سوم چگونگی ترکیب و تلفیق نغمات و اصوات و سازهادر سال های اخیر در مورد موسیقی فیلم و جایگاه و کیفیت و اهمیت آن نظرات مختلفی ابراز شده است. به عنوان مثال مرتضی حنانه از موسیقی دانان و آهنگسازان برجسته فیلم معتقد بود: «موسیقی فیلم در ایران یعنی کاری که کارگردان خوشش بیاید. چون قضاوت های او مطرح است و می تواند اثری را از قوه به فعل درآورد.» در گذشته بسیاری از سازندگان موسیقی فیلم موسیقی را با همه اعضا ارکستر همزمان اجرا و ضبط می کردند. در حالی که امروز موسیقی در چند مرحله و هر ساز به صورت جدا اجرا و ضبط می شود و این امر اگر چه از یک سو موجب ارتقاء کیفیت اجرای ساز می شود ولی موسیقی نهایی فاقد حس مشترک نوازندگان و فراز و فرود های کمی و کیفی اجراست. بعضی معتقدند موسیقی باید حاوی ملودی یا ملودی های بدیع و به خاطر سپردنی باشد. همچنین برخی از آهنگسازان بر این عقیده اند که موسیقی هنرمعماری در زمان است و این چهارچوب فکری آهنگساز است که عیار موسیقی را تعیین می کند. در اواخر قرن نوزدهم موسیقی و ابتدا قرن بیستم که سینمای ناطق وجود نداشت. وجه بیانی سینما شد. بعد از آمدن سینمای ناطق تا مدتی موسیقی از جایگاه خود تنزل کرد ولی مجددا پس از مدتی با وجه بیانی دیگری با تاخیری عمیق تر و با انعکاس آنچه که قابل توضیح کلامی و بیانی نبود وارد سینما شد. موسیقی متن فیلم های این دوره با بهره گیری از موسیقی توصیفی نیمه دوم دوره رمانتیک یعنی بهره گیری از لایت موتیف ها و ایده فیکس این آهنگسازان جانی تازه گرفت. بعدهاسبک های دیگری نیز از بستر هنر نقاشی آغاز و در موسیقی فیلم هم به نوعی برای بعضی از صحنه های توصیفی وارد شد.با این حال هنوز به این سئوال که آیا موسیقی در خدمت تصویر باشد و آیا موسیقی فیلم به صورت مستقل هم باید معنی داشته باشد پاسخی روشن داده نشده است. به نظر می رسد که موسیقی فیلم در جوهره نغمگی به ویژه در فیلم هایی که سبک فیلم اجازه ارائه نغمه های مستقل و قابل به خاطر سپردن را بدهد، می تواند حائز هر دو وجه باشد. *دکتر محمد سریر(رییس هیات مدیره خانه)مطالب مرتبط:بزرگداشت استاد همایون خرم شجریان: من با ساز "شهناز" زندگی می کنم اکران "ازدواج به سبک ایرانی" در هفته دوم عید نسل امروز امانت دار خوبی برای موسیقی نیست
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 591]
صفحات پیشنهادی
نظری به دنیای موسیقی فیلم
نظری به دنیای موسیقی فیلم-نظری به دنیای موسیقی فیلماز آنجایی که سینما هنری جامع است و از بسیاری فنون و هنرها ی دیگر وام می گیرد طبعا در قیاس با هنرهای دیگر ...
نظری به دنیای موسیقی فیلم-نظری به دنیای موسیقی فیلماز آنجایی که سینما هنری جامع است و از بسیاری فنون و هنرها ی دیگر وام می گیرد طبعا در قیاس با هنرهای دیگر ...
تحولی تازه در دنیای موسیقی آنلاین - اضافه به علاقمنديها
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1] ... نظری به دنیای موسیقی فیلم · سارق سابقهدار سوار بر زانتياي سرقتي دستگير شد ... پیشنهاد اوباما برای تحویل 20 هواپیما صحت ندارد .
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1] ... نظری به دنیای موسیقی فیلم · سارق سابقهدار سوار بر زانتياي سرقتي دستگير شد ... پیشنهاد اوباما برای تحویل 20 هواپیما صحت ندارد .
بوستان خوارزمي تا تيرماه به بهره برداري مي رسد
بوستان خوارزمي تا تيرماه به بهره برداري مي رسد · «محمدرضا فروتن» با «چهار فصل» درراديو · نظری به دنیای موسیقی فیلم · محسن یگانه: میخواهم منفجر کنم .
بوستان خوارزمي تا تيرماه به بهره برداري مي رسد · «محمدرضا فروتن» با «چهار فصل» درراديو · نظری به دنیای موسیقی فیلم · محسن یگانه: میخواهم منفجر کنم .
موسيقي فيلم ؛مقدمات و تعريف ها ،اصول و ... - اضافه به علاقمنديها
واضح است که غناي بياني حاصل از آميختگي موسيقي و فيلم يک باره به دست نيامده و ... و نشيب ،مملو از ازمون و خطا و اغلب همراه با بحث هاي نظري درباره کاربرد موسيقي در .... هاي دوره صامت بود )به سمت دنياي تصاوير پرده کوچ داد، ان را برخلاف دوره صامت به ...
واضح است که غناي بياني حاصل از آميختگي موسيقي و فيلم يک باره به دست نيامده و ... و نشيب ،مملو از ازمون و خطا و اغلب همراه با بحث هاي نظري درباره کاربرد موسيقي در .... هاي دوره صامت بود )به سمت دنياي تصاوير پرده کوچ داد، ان را برخلاف دوره صامت به ...
دو فیلم جدید به اکران پیوست
دو فیلم جدید به اکران پیوست-اکران. ... رضا اردلان صدابردار، منصور حیدری تهیه کننده و حامد ملک، لیلا اوتادی، مهدی امینی خواه، شهرام عبدلی، فلور نظری و رحیم نوروزی بازیگران اشاره کرد. .... مهناز افشار هم به جمع بازیگران حاضر در دنیای موسیقی پیوست .
دو فیلم جدید به اکران پیوست-اکران. ... رضا اردلان صدابردار، منصور حیدری تهیه کننده و حامد ملک، لیلا اوتادی، مهدی امینی خواه، شهرام عبدلی، فلور نظری و رحیم نوروزی بازیگران اشاره کرد. .... مهناز افشار هم به جمع بازیگران حاضر در دنیای موسیقی پیوست .
نقد فیلم Inception (تلقین) ساخته ... - اضافه به علاقمنديها
2.5 ماه از وقتی که اون تریلیر فوق العاده با موسیقی محسور کننده Hanz Zimmer رو ... داستان فوق العاده اورژینال فیلم مربوط میشه به دنیای خواب و رویا و اینکه خواب و رویا ..... سوالم این نیست که social network فیلم بدیه نه ولی بنظرم از هیچ نظری از آغاز ...
2.5 ماه از وقتی که اون تریلیر فوق العاده با موسیقی محسور کننده Hanz Zimmer رو ... داستان فوق العاده اورژینال فیلم مربوط میشه به دنیای خواب و رویا و اینکه خواب و رویا ..... سوالم این نیست که social network فیلم بدیه نه ولی بنظرم از هیچ نظری از آغاز ...
موسيقي؛ ابزار بيان در فيلم - اضافه به علاقمنديها
موسيقي؛ ابزار بيان در فيلم-موسیقی؛ ابزار بیان در فیلمكریستف رضاعی، ... تمام شخصیتهای این فیلم به نوعی تنهاهستند و این فضا كاملا در فیلم حاكم است. ... در دنیا هم كارگردانان بزرگ چیزی از موسیقی نمیدانند، بهخصوص آنكه در دنیای امروز همه چیز ... همانطور كه من نمیتوانم در كار كارگردان دخالت كرده و دراینباره اظهار نظری كنم، در مورد ...
موسيقي؛ ابزار بيان در فيلم-موسیقی؛ ابزار بیان در فیلمكریستف رضاعی، ... تمام شخصیتهای این فیلم به نوعی تنهاهستند و این فضا كاملا در فیلم حاكم است. ... در دنیا هم كارگردانان بزرگ چیزی از موسیقی نمیدانند، بهخصوص آنكه در دنیای امروز همه چیز ... همانطور كه من نمیتوانم در كار كارگردان دخالت كرده و دراینباره اظهار نظری كنم، در مورد ...
"توفیق اجباری" 600 میلیونی شد - اضافه به علاقمنديها
"بچههای ابدی" در جشنواره فیلم فجر سال گذشته در بخش بهترین موسیقی متن و .... در مونیخ آلمان به دنیا آمده، یک فیلم کوتاه و دو فیلم بلند در مقام کارگردان در کارنامه دارد ...
"بچههای ابدی" در جشنواره فیلم فجر سال گذشته در بخش بهترین موسیقی متن و .... در مونیخ آلمان به دنیا آمده، یک فیلم کوتاه و دو فیلم بلند در مقام کارگردان در کارنامه دارد ...
ميخواستيم «جهان سبز» را بسازيم - اضافه به علاقمنديها
بعضي وقتها خودمان هم منتظر بوديم ببينيم ديگران چه نظري دارند و آيا قرار ... حالا تبديل به جوان 20 سالهاي شده و خبري ازش ندارم ولي ميدانم كه وارد دنياي بازيگري نشده است. .... ما 13 قسمت را كامل ضبط كردهايم ولي تدوين و موسيقي و تيتراژ آن مانده بود كه ناتمام ماند. ... از آنجا كه ميخواستيم فيلم با زاويه طنزآميز و انتقادي به مقولهي انتخابات .
بعضي وقتها خودمان هم منتظر بوديم ببينيم ديگران چه نظري دارند و آيا قرار ... حالا تبديل به جوان 20 سالهاي شده و خبري ازش ندارم ولي ميدانم كه وارد دنياي بازيگري نشده است. .... ما 13 قسمت را كامل ضبط كردهايم ولي تدوين و موسيقي و تيتراژ آن مانده بود كه ناتمام ماند. ... از آنجا كه ميخواستيم فيلم با زاويه طنزآميز و انتقادي به مقولهي انتخابات .
بازيگر مطرح لبناني به جشنواره فيلم فجر آمد
بازيگر مطرح لبناني به جشنواره فيلم فجر آمد-بازيگر مطرح لبناني به جشنواره فيلم فجر آمد خبرگزاري ... (نويسنده فيلمنامه )،خسرو خسروشاهي (مدير دوبلاژ)، فواد حجازي (سازنده موسيقي متن) ، پيماند ابدي (جلوههاي ... ماجرای فردی علاقمند به خوانندگی است حمید لولایی، حمید فرزین، فلور نظری، احمد . ... سينماي ايران به خانههاي مردم دنيا ميرود ...
بازيگر مطرح لبناني به جشنواره فيلم فجر آمد-بازيگر مطرح لبناني به جشنواره فيلم فجر آمد خبرگزاري ... (نويسنده فيلمنامه )،خسرو خسروشاهي (مدير دوبلاژ)، فواد حجازي (سازنده موسيقي متن) ، پيماند ابدي (جلوههاي ... ماجرای فردی علاقمند به خوانندگی است حمید لولایی، حمید فرزین، فلور نظری، احمد . ... سينماي ايران به خانههاي مردم دنيا ميرود ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها