تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805366438




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزيرعلوم: علوم انساني بايد در برنامه‌هاي خرد و كلان كشور ايفاي نقش كند طراحي بيش از220 رشته بين رشته‌يي علوم انساني و اجتماعي در كشور آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: وزيرعلوم: علوم انساني بايد در برنامه‌هاي خرد و كلان كشور ايفاي نقش كند طراحي بيش از220 رشته بين رشته‌يي علوم انساني و اجتماعي در كشور آغاز شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

وزير علوم با بيان اينكه علوم انساني بايد در برنامه‌هاي خرد و كلان كشور ايفاي نقش كند از ميان رشته‌ گرايي در علوم انساني به عنوان بزرگترين اتفاق و مزيت علمي و آكادميك در ايران نام برد.

به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمدمهدي زاهدي كه در دومين جشنواره بين‌المللي فارابي سخن مي‌گفت، با بيان اينكه جشنواره فارابي گامي مهم در جهت نشان دادن نوآوري و شكوفايي‌ها در حوزه علوم انساني و معارف اسلامي و رشد و ارتقاي آن است گفت: علوم انساني دانش انسان و دانش فرهنگ و در تحليل نهايي دانش هويت و تمدن شناخته مي شود. به طوري كه انسان با خصلت‌ها، كنش‌ها و ابعاد مختلف ديني، مذهبي، فرهنگي، اجتماعي، موضوع معرفت‌هاي انساني است.

زاهدي با بيان اينكه موضوع علوم انساني، انسان و فرهنگ انساني است، اظهار كرد: انسان مخلوقي خداجوي، پديده‌اي خودسامانده و موجودي فرهنگي و متكامل است. انسان نه تنها به شكل توامان موجوديتي الهي دارد بلكه حيات او در عين حال متاثر از روابط و مناسبات پيچيده ميان عناصر فرهنگي، اجتماعي، مذهبي، تاريخي و اخلاقي است.

وي ادامه داد: حقيقتا شناخت انسان خدايي اين جهاني نيازمند به كارگيري ابزارها و ساز و كارهاي به نسبت كاملتر از هر چيزي است كه امروز در جهان علوم انساني به كار گرفته مي‌شود.

زاهدي با اشاره به اينكه قاعدتا بايد اين‌گونه باشد كه علوم انساني بنا به ماهيت خود داراي چشم اندازها و كاركردهاي دو گانه باشد، تصريح كرد: اين علوم علاوه بر اينكه بايد داراي چشم اندازها و كاركردهاي بومي باشند داراي چشم اندازها و كاركردهاي جهان شمول نيز باشند.

وي ادامه داد: امروز برخي چشم اندازها و كاركردهاي جهان شمول در علوم انساني مورد توافق نهادها و سازمان‌هاي فرهنگي و علمي بين المللي هستند؛ به طوري كه كاركردهايي نظير تحقق عدالت و پيشرفت، اشاعه فرهنگ همزيستي برادرانه و عادلانه افزايش و ارتقاي احترام به كرامت انساني در همه جهان،‌حفظ وصيانت زيست بوم جهان و مواردي از اين قبيل، از عمده ترين كاركردهاي جهان شمول علوم انساني به شمار مي رود.

وزير علوم تصريح كرد: معتقديم كه تمدن و فرهنگ مادي امروز حاكم بر جهان صرفا گوشه‌اي از اين كاركرد را محقق كرده است و بالفعل سازي تمامي اين ظرفيت نيازمند رويكردي جديد و معنويت گرا به علوم انساني است.

وي با بيان اينكه بنيان انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي ايران بر فرهنگ استوار بوده و است گفت: بر همين مبنا بايد علوم انساني مورد توجه ويژه قرار گيرد به گونه‌اي كه هم بتواند در برنامه‌هاي خرد و كلان پيشرفت اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور نقش ايفا كند و در عين حال با اشاعه ارزش‌هاي انساني فرهنگ و تمدن اسلامي – ايران در جهان توانمندي‌ها و قابليت‌هاي علوم انساني ايران را به اثبات رساند.

زاهدي در خصوص علوم انساني در ايران گفت: علوم انساني در ايران امروز، بر همين مبنا، از مزيت‌هايي برخوردار است كه يقينا ثمره سه دهه تلاش و كوشش‌هاي علمي و مديريت علمي پس از انقلاب شكوهمند اسلامي است.

وزير علوم با بيان اينكه بنيان‌هاي غني از جمله مزيت‌هاي علوم انساني امروز ايران است، توضيح داد: علوم انساني در ايران از توانمندي‌هاي بالقوه زيادي بهره مند شده و مي‌شود. همچنين كشور ما صاحب تمدن و ميراثي كهن است كه اساس آن را خدا محوري تشكيل مي‌دهد. اين خداجويي و خداخواهي در طول زمان نوعي شناخت معنوي،‌ديني و به ويژه اسلامي از انسان و محيط او بدست داده و ميراثي چند هزار ساله از نگاه ديني به انسان و محيط او براي ما به ارمغان آورده است؛ بنابراين تلاش در راه بالفعل سازي اين ظرفيت و ارائه و تكثير آن در جهان مهمترين وظيفه همه دانشمندان علوم انساني ايران اسلامي است.

وي با اشاره به بومي گرايي آكادميك به عنوان مزيت‌هاي علوم انساني امروز ايران تصريح كرد: وجود دانش آموختگان، استادان و پژوهشگران متدين بومي توانمند مولد و فعال در درون و برون محيط‌هاي دانشگاهي و حوزوي و تاسيس نهادها و ساختارهاي سازماني متنوع و گوناگون در عرصه آموزش عالي و حوزه‌هاي علميه و گسترش آن در پهنه كشور را مي‌توان از نشانه‌هاي موفقيت بومي گرايي علمي و حركت به سوي استفاده از ذخائر معنوي ايران در زمينه پرورش منابع نيروي انساني و ظرفيت سازي ساختارهاي سازماني آموزش و پژوهش در حوزه علوم انساني ارزيابي كرد.

زاهدي از خودمساله كاوي به عنوان يكي ديگر از مزيت‌هاي علوم انساني امروز ايران ياد كرد و ادامه داد: با تحولات بنياديني كه در عرصه معرفت انساني كه در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي صورت گرفته امروزه علوم انساني در ايران به سوي شناخت مساله خويش سير مي‌كند و جامعه علمي علوم انساني به جاي برون نگري به درون نگري روي آورده و مي‌آورد.

به گزارش ايسنا، وي، استقلال اجتماعي را از ساير مزيت‌هاي علوم انساني امروز ايران نام برد و گفت: ورود و ظهور دانشجويان و دانش پژوهان مستعد و باانگيزه بي شمار در رشته‌هاي مختلف علوم انساني در اقصي نقاط كشور نشان دهنده افزايش روز افزون گرايش و استقبال گرم جامعه و افكار عمومي به علوم انساني در ايران است.

وزير علوم ادامه داد: سرمايه گذاري براي ارتقا و توسعه علوم انساني ايران در ابعاد مختلف علمي، آموزشي و پژوهشي و فراهم كردن شرايط و فضاهاي فرهنگي و اجتماعي مساعد براي نظريه پردازي در قالب كرسي هاي نوآوري، نقد، مناظره و نظريه پردازي از عمده ترين حمايت‌ها و پشتيباني‌هاي به حق بخش دولتي و رسمي از علوم انساني است كه در سالهاي اخير افزايش چشمگيري يافته است. همچنين ايجاد پژوهشگاه‌ها، كانون‌هاي تفكر و برگزاري جشنواره‌اي بين المللي و اختصاصي براي علوم انساني و حمايت از كرسي‌هاي نظريه پردازي از ده‌ها نشانه گرايش و افزايش تمايل بخش دولتي براي سرمايه گذاري در علوم انساني ايران است.

وي با بيان اينكه افزايش فعاليت‌هاي علمي بخش خصوصي از ديگر مزيت‌هاي علوم انساني امروز ايران است، گفت: استقبال و مشاركت نسبي بخش خصوصي در زمينه آموزش و پژوهش علوم انساني و انتشار آثار توليدي مربوط به اين حوزه اتفاق ديگري است كه در هر دو دهه اخير در حوزه علوم انساني ايران مشهود بوده است؛ همچنين فرصت سازي براي بخش خصوصي و غير دولتي در عرضه خدمات آموزشي و پژوهشي در حوزه علوم انساني و حمايت بخش خصوصي و غير رسمي از آن از اتفاقات ديگري است كه در مسير شكوفايي ظرفيت‌هاي انساني براي رشد و ارتقاي علوم انساني در ايران صورت گرفته است.

زاهدي از ميان رشته‌ گرايي به عنوان مزيت علوم انساني در ايران ياد كرد و گفت: به جرات مي‌توان گفت كه در چند سال اخير ميان رشته گرايي در علوم انساني بزرگترين اتفاق و مزيت علمي و آكادميك است كه در ساختار برنامه ريزي‌هاي تحقيقاتي و آموزشي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي ورود پيدا كرده است؛ به طوري كه واقع نگري و علمي گرايي وزارت علوم در سياست گذاري، ‌تدوين و طراحي بيش از دويست و بيست رشته بين رشته‌اي در حوزه علوم انساني و اجتماعي از اتفاقات مهم و حياتي است كه از سه سال گذشته آغاز و در سال‌هاي پيش رو شاهد به بار نشستن ثمره اين كار بزرگ خواهيم بود.

وي با بيان اينكه معتقديم كه علوم انساني بايد به نيازهاي بومي و جهاني پاسخ دهد، افزود: همانطور كه انقلاب اسلامي هم داعيه تامين نيازهاي فرهنگي و مدني ايران و جهان را دارد، علوم انساني ما هم بايد به اين سو حركت كند. در سال‌هاي اخير تلاش شده كه با نياز سنجي كشوري آموزش علوم انساني به سويي سوق داده شود كه اين نيازها را تامين كند به طوري كه تاسيس رشته‌هاي ميان رشته‌يي يا برنامه ريزي براي تاسيس رشته‌هاي جديد كاربردي در همين راستاست.

وزير علوم در توضيح كادرسازي علمي در حوزه علوم انساني اسلامي به عنوان يكي ديگر از مزيت‌هاي علوم انساني در ايران امروز گفت: تاسيس و راه اندازي دوره دكتري با رويكرد انساني اسلامي در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها براي پاسخگويي به نيازهاي قشر جوان و تربيت نسلي نو در حوزه علوم انساني نيز جزو اولويت‌هاي اين وزارتخانه در اين دوره بوده كه خوشبختانه با فارغ التحصيل شدن آنان يقينا نقطه عطفي در توليدات علمي در اين حوزه پديد خواهد آمد.

وي با تاكيد بر اينكه انقلاب اسلامي در ايجاد و گسترش خود از مايه‌هاي تمدني و فرهنگ اسلامي ايراني بهره گرفته است تصريح كرد: از اين رو در آينده خود بر آن شده تا از يك سو به احياي تمدن ايراني اسلامي همت كرده و از سوي ديگر به جهان تشنه معنويت و ارزش‌هاي ديني، تمدن نوين ايراني اسلامي را معرفي كند و از اين طريق الگوي سبك جديد زندگي را معرفي كند.

وزير علوم با تاكيد بر اينكه براي اين كنش تمدني و فرهنگي ابزاري جز علوم انساني و معارف اسلامي وجود ندارد، اظهاركرد: علوم انساني و معارف اسلامي است كه توليد معرفت مي‌كند و معرفت هويت مي‌افريند و هويت مبناي فرهنگ قرار مي‌گيرد و در نهايت فرهنگ در پيوندي تنگاتنگ با تمدن راه خود را به سوي آينده مي‌پوشاند.

وي با اشاره به اينكه تا وصول به كمال راه درازي در پيش داريم اما حركت‌هاي اساسي را آغاز كرده‌ايم، خاطر نشان كرد: نفس جشنواره بين المللي فارابي در حوزه علوم انساني ارائه قابليت‌هاي علوم انساني ايران به جهان است و علاوه بر آن تاسيس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) بيانگر نگاه هويتي مستقل به اين حوزه است بنابراين تلاش خواهيم كرد اين حركت مهم را تداوم ببخشيم و با استعانت از روح بلند امام فقيد امت به جايي برسيم كه علوم انساني ما به علمي دين بنياد تبديل و با حل مشكلات بشريت در خدمت آرمان‌هاي انقلاب اسلامي قرار گيرد.

انتهاي پيام
 شنبه 7 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن