تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815577009




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

10 فناوري راهبردي در سال 2009


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: 10 فناوري راهبردي در سال 2009
اين فناوري‌ها نقش اساسي و چشمگيري در برنامه‌ها، پروژه‌ها و ابتكار عمل سازمان‌ها ايفا خواهند كرد.
نسترن صائبي-موسسه تحقيقاتي گارتنر، در آستانه سال 2009 ميلادي، 10 فناوري برتر را كه براي بسياري از سازمان‌ها و تشكيلات، اهميت راهبردي دارد، معرفي كرده است.
تحليلگران گارتنر، عنوان فناوري راهبردي را به فناوري‌هايي اتلاق كرده‌اندكه در 3 سال آينده، تاثير بسزايي در كسب‌وكار‌ها و كار‌آفريني خواهند داشت و فاكتور‌هايي كه براي تاثير‌گذاري آنها در نظر گرفته‌اند، شامل ايجاد تحول در صنعت فناوري اطلاعات و كسب‌وكار‌ها، نياز آنها به سرمايه‌گذاري‌هاي كالان و همچنين به مخاطره افتادن كسب‌ و كار‌ها در صورت استفاده نكردن از آنها مي‌‌شود.
اين فناوري‌ها نقش اساسي و چشمگيري در برنامه‌ها، پروژه‌ها و ابتكار عمل سازمان‌ها ايفا خواهند كرد و از آنجا لقب راهبردي گرفته‌اند كه مي‌توانند بازار‌هاي وسيعي را در دست بگيرند و از همان ابتدا مزيت و منفعت‌هاي راهبردي براي صاحبان كسب‌وكار‌ها به ارمغان آورند.
ديويد كليرلي، مدير و تحليلگر برجسته گارتنر مي‌گويد: فناوري‌هاي راهبردي در اجرا، رشد و تغيير شكل ابتكارات كسب‌وكار سازمان‌ها تاثيرات سازنده‌اي خواهند داشت و شركت‌ها بايد به اين فناوري‌ها به چشم فرصت‌هاي استثنايي براي توسعه سرويس‌ها و راهكار‌هاي تجاري نگاه كنند.
10 فناوري برتر راهبردي كه گارتنر معرفي كرده، به اين شرح است:
1- مجازي‌سازي (Virtualization)
بيش‌تر فناوري‌هاي روز، روي مجازي‌سازي سرور‌ها متمركز شده‌اند. اما مجازي‌سازي در ذخيره‌سازي و ابزار مصرفي نيز در سال‌هاي اخير رشد چشمگيري داشته‌ است.
مجازي‌سازي، با حذف كپي‌هاي اطلاعات ذخيره شده روي ابزار و حفظ و نگهداري مجازي اطلاعات در سيستم‌هاي اصلي، مي‌تواند تاثير بسياري در كاهش هزينه‌هاي مربوط به ابزار و رسانه‌هاي ذخيره‌سازي داشته باشد. تصاوير مجازي ميزباني شده، نتيجه تقريبا همساني با PCهاي مبتني بر Blade ارايه مي‌دهند اما به جاي اينكه مادربورد در مركز داده باشد، درون يك حباب از ماشين‌هاي مجازي قرار مي‌گيرد. به طور كلي، باوجود برنامه‌هاي خريداري تجهيزات سخت‌افزاري در بسياري از سازمان‌ها، تا سال 2010 قابليت‌هاي دسكتاپ‌هاي مجازي ميزباني شده در كمي بيش از 40 درصد سازمان‌ها پياده‌سازي مي‌شود.
2- رايانش ابري (Cloud Computing)
رايانش ابري، مدلي از رايانش است كه كاربرد‌هاي فناوري اطلاعات متنوعي را براي مشتريان و مصرف‌كنندگان ارايه مي‌دهد. مشخصه‌هاي كليدي رايانش ابري عبارتند ‌از:
- ارايه قابليت‌ها و كاربرد‌ها به عنوان يك «سرويس»
- ارايه سرويس‌ها در يك مقياس بزرگ‌تر و انعطاف‌پذيرتر
- استفاده از فناوري‌ها و تكنيك‌هاي اينترنت براي طراحي و ارايه سرويس‌هاي مختلف
- طراحي شدن براي ارايه خدمات به مشتريان خارجي
رايانش ابري براي شركت‌هاي كوچك از نظر هزينه بسيار مقرون به صرفه بوده و براي شركت‌هاي بزرگ‌تر نيز علاوه بر انعطاف‌ و مقياس‌پذيري، موانع ورودي را كاهش داده و رشد شركت‌ها را سريع‌تر مي‌كند.
از آنجا كه عملكرد فناوري اطلاعات بيش‌تر به سمت صنعتي شدن پيش مي‌روند تا سفارشي شدن، انتظار مي‌رود كه رايانش ابري، امكانات بيش‌تري را در اختيار سازمان‌هاي بزرگ قرار دهد.
3 – گذر سرور‌ها از Blade
سرور‌ها نسبت به سرور‌هاي بليد كه هم‌اكنون وجود دارند، در حال رشد و توسعه بوده و به زودي از آنها پيشي خواهند كرفت. انقلاب سرور‌ها در راستاي نياز روبه افزايش جهت ظرفيت ذخيره‌سازي شكل گرفته است. سازماني كه به دنبال منابع مختلفي نظير حافظه باشد، بايد به طور جداگانه حساب منابع‌اش را پيگيري كند و اگر با كمبودي مواجه است، آن را تامين كند. اين امر، نياز به صرف هزينه براي هر سه نوع منبع (حافظه، سخت‌افزار و CPU) را مرتفع مي‌كند و با ساده‌سازي فهرست سيستم‌ها، مراحل پيگيري و خريد اندازه‌ها و تركيب‌هاي مختلف منابع را حذف مي‌كند.
اين نتيجه، بهره‌وري وسيع‌تر را در بر خواهد داشت زيرا ميزان اتلاف منابع را كاهش مي‌دهد.
4- معماري مبتني بر وب
اينترنت شايد بهترين مثال براي يك فضاي وسيع خدمات رساني، مقياس‌پذير و سريع‌الانتقال باشدكه در دنياي امروزي وجود دارد. اينترنت يك فضاي انعطاف‌پذير است زيرا پايه و اساس طراحي اصلي آن بر مبناي دسترسي به وب / اينترنت، ظهور و پيدايش فناوري‌هاي وب محور و استاندارد‌هاي مربوط به ارتقاي اين اصول شكل گرفته است. استفاده از مدل‌هاي وب محور براي ارايه راهكار‌هاي جهاني، كاملا نمي‌تواند رايانش كسب‌وكار‌ها را جهت دهي كند. اما گارتنر پيش‌بيني مي‌كند كه با تداوم انقلاب نگرش وب محور تا 5 سال آينده مي‌توان از اين فناوري جهت ارايه راهكار‌هاي كسب‌وكار از هر نوع بهره برد.
5 – كاربرد‌هاي وبي هيبريدي
كسب‌وكار‌هاي امروزي، بيش‌تر روي كاربرد‌هاي وبي هيبريدي سرمايه‌گذاري مي‌كنند كه از سيستم‌هاي سرگرمي وب تا سيستم‌هاي تجاري جهت تقويت مدل‌هاي انتقال و مديريت عملكرد‌ها را در بر مي‌گيرد.
پيش‌بيني مي‌شود كه تا سال 2010، محصولات كاربرد‌هاي وبي هيبر‌يدي تجاري با تغيير و تحول عظيمي همراه باشد و معماران كاربرد‌ها و همچنين پيشگامان صنعت فناوري اطلاعات بايد در اين زمينه تحقيق بيش‌تر ‌كنند تا از امكانات بالقوه آن در كسب‌وكارهاي‌شان بهره ببرند.
6- شبكه‌هاي اجتماعي
نرم‌افزار‌هاي اجتماعي، دامنه گسترده‌اي از فناوري‌ها، نظير شبكه‌سازي، همكاري، رسانه و اعتبار‌بخشي اجتماعي را دربر مي‌گيرد.
سازمان‌ها بايد بعد اجتماعي را به وب‌سايت‌ها و كاربرد‌ها مبتني بر وب خود اضافه كنند و خيلي زود با پلات‌فورم‌هاي اجتماعي سازگار شوند. در صورتي كه اين سازگاري در مدت زمان طولاني انجام بگيرد، امكان شكست شركت‌ها بالا مي‌رود، زيرا تبليغات و محتوا‌هاي آنها تنها از طريق پلات‌فورم‌هاي اجتماعي در سرتاسر جهان منتشر شده و مطرح مي‌شوند.
7- سيستم‌هاي تخصصي
ابزار‌هاي بسياري براي انجام و اجراي اهداف فناوري اطلاعات به كار رفته، اما تنها بعضي از آنها توانسته‌اند موفق عمل كنند.
سيستم‌هاي ناهمكن يكي از سيستم‌هاي نوظهور در رايانش كارآمد است كه نياز‌هاي مربوط به حجم كاري طاقت‌فرسا را جهت دهي مي‌كند و پيش‌بيني مي‌شود كه در نهايت بازار رايانش همه‌جانبه را در دست بگيرد.
سيستم‌هاي ناهمكن، به سيستم‌هاي تخصص يافته‌اي كه براي يك هدف خاص طراحي شده‌اند نيز اتلاق مي‌شود اما به طور كلي سيستم‌هاي ناهمكن به سرويس سروري گفته مي‌شودكه به طور خودكار نرم‌افزاري را كه براي اجراي عملكرد خاص خود نياز دارد، نصب مي‌كند.
8 – ارتباطات يكپارچه
تا 5 سال آينده، تعداد وندور‌هاي ارتباطي كه با يك سازمان خاص كار مي‌كنند تا 50 درصد كاهش خواهد يافت. اين تحول به دليل افزايش قابليت سرور‌هاي كاربردي و تغيير شكل عملكرد‌هاي ارتباطي به سرور‌هاي معمولي و سيستم‌هاي عامل اتفاق خواهد افتاد. براين اساس، بازار‌هاي محدود با فروشندگان محدود، همگرا شده و به يك صنعت ارتباطي يكپارچه دست مي‌يابند.
9- هوش تجاري
هوش تجاري (BI)، كه در مطالعات CIO گارتنر در سال 2008 به عنوان برترين فناوري‌ مطرح شد، تاثير مهمي روي عملكرد تجاري شركت‌ها خواهد داشت. هوش تجاري با ارايه تصميمات هوشمند‌انه تر در هر سطحي از كسب‌وكار، راهبردي‌ترين فناوري در محل عملياتي است.
BI به طور خاص راهبردي است، زيرا به طور مستقيم با مديران تجاري و همچنين فعالان دانش‌مداري كه در مراحل اجرا، توسعه و ايجاد تحول تجاري، ايده‌ها، تفكرات، راهكار‌ها و تصميمات ارزنده‌اي ارايه مي‌دهند، سرو كار دارد. ابزار‌هاي هوش تجاري به اين افراد امكان مي‌دهد كه سريع‌ترين و بهترين تصميم را اتخاذ كنند كه اين امر در محيط تجاري امروزي كاري بسياري دشوار و در عين حال ارزشمند است.
10- فناوري سبز
تغيير شكل و حركت فناوري‌ها به سمت محصولات كارامدتر، مي‌تواند امكانات بيش‌تري را در زمينه ساخت تجهيزات كم مصرف‌تر و دوستدار محيط زيست در اختيار بگذارد. قانونگذاران امروزه شركت‌هاي فناوري را به ساخت مراكز داده‌اي تشويق مي‌كنند كه علاوه بر مصرف كم انرژي، اثرات كربني كمتري به جا بگذارند و كمتر به محيط زيست صدمه بزنند.
 جمعه 6 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن