تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815551990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي : مالكي و زرداري به تهران مي آيند


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: متكي : مالكي و زرداري به تهران مي آيند
موضوع انرژي بحث جهاني است و از طرفي حوادث جاري در منطقه از جمله افغانستان، عراق و حوزه قفقاز منجر شده است گفتگوهاي منطقه اي بيش از پيش انجام شود.


هموطن آنلاين _وزير امور خارجه كشورمان از سفر نوري مالكي نخست وزير عراق در چند روز آينده و زرداري رئيس جمهور پاكستان در آينده نه چندان دور به تهران خبر داد.
منوچهر متكي در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما با موضوع بررسي سياست خارجي ايران در منطقه و جهان درباره رفت و آمدهاي اين هفته مقامات عالي رتبه كشورهاي جهان به ايران افزود: بخشي از اين رفت و آمدها به مناسبات ما و كشورهاي مختلف جهان در حوزه دو جانبه ، بخشي به خاطر مهم بودن منطقه ما و بخشي هم به خاطر موضوعاتي كه در جهان جاريست، بر مي گردد.
وي گفت: موضوع انرژي بحث جهاني است و از طرفي حوادث جاري در منطقه از جمله افغانستان، عراق و حوزه قفقاز منجر شده است گفتگوهاي منطقه اي بيش از پيش انجام شود.
متكي در پاسخ به اينكه بسياري از ميهمانان شما قبلا به سختي به ايران سفر مي كردند اما حالا به راحتي مي آيند و مي روند؛ اين را چگونه تحليل مي كنيد، افزود: در اين باره نخست وزير مالزي آقاي احمد بداوي پس از سفر و اقامت غير رسمي در اصفهان گفت كه ما در اين دو روز در اصفهان نشاط خاص و حضور مردم را در بازارها ديديم و اصلا باور اينكه بحثي به نام تحريم درباره ايران مطرح است ديده نمي شود.
وزير امور خارجه ايران گفت: بداوي پيش از سفر به ايران، گشايش نخستين شعبه بانك ملت ايران را در هيئت دولتش تصويب كرد كه در مصاحبه اش در ايران نيز به آن اشاره كرد.
متكي در پاسخ به اينكه آيا سفر ماهاتير محمد و احمد بداوي دو مقام ارشد مالزي به ايران داراي مفهوم خاصي است اظهار داشت: اين دو سفر در دو حوزه غير رسمي و رسمي گره خوردگي مناسبات ايران و مالزي را نشان مي دهد.
وي گفت: در سفر آقاي ماهاتير محمد يك هيئت عالي خصوصي به ايران آمدند و توافقات خوبي نيز با آنها داشتيم؛ به ويژه توافق نامه انرژي كه در وزارت نفت منعقد شد.
وزير امور خارجه با اشاره به فعاليت هاي دو جانبه ايران و مالزي در كشورهاي ثالث گفت: در سفر رسمي آقاي بداوي به تهران نيز نرم افزارهاي روابط را چه در حوزه بانكي و چه در حوزه استانداردي آماده تر كرديم؛ معاملات اقتصادي ايران و مالزي در حال حاضر يك ميليارد و 200 ميليون دلار است كه به راحتي به دو ميليارد دلار خواهد رسيد.
متكي با اشاره به سفر كوره آ رئيس جمهور اكوادور به ايران نيز گفت: مقامات كشورهاي جهان با سفرهاي اخير خود به ايران تصوير واقع بينانه درستي را از كشورمان مي بينند و بسياري از ذهنيت هاي نادرستي كه برايشان ايجاد شده بود از بين مي رود.
وي در پاسخ به اينكه چرا كشورهاي عربي با فرافكني سعي مي كنند واقعيات خاورميانه به خصوص منطقه غزه را ناديده بگيرند افزود: كشورهاي عربي در شرايط دشوراي قرار دارند، ما بايد كمكشان بكنيم، كشورهاي عربي 60 سال است كه اين غده سرطاني را در كنار ملتهايشان دارند .
وي افزود: تمام شعارهايي كه درباره مناقشات خاورميانه داده شده توخالي است، تمام طرح هايي كه در قالب بين المللي يا منطقه اي طراحي شده هيچ كدام به نتيجه نرسيده است.
متكي گفت: اين به نيتجه نرسيدن دو علت بسيار روشن دارد؛ يكي به علت ناعادلانه بودن اين طرح ها و ديگري تن ندادن رژيم صهيونيستي به اين طرح ها.
وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه آيا مماشات كنوني كشورهاي عربي يك روند طبيعي است افزود: تاكنون به علت فشارهايي كه وجود داشته است؛ يعني آمريكا به خاطر حمايت هاي بي چون و چرايي كه از رژيم صهيونيستي داشته و دارد فشارهايي به كشورهاي عربي وارد مي كند.
متكي گفت: تحولات 7 سال اخير در منطقه يك پديده و تحليل جديدي را به ما نمايان مي كند و آن اينكه تكيه بر زور به طور جدي از سوي ملت ها در حال محو شدن است.
وي در پاسخ به اينكه احساس مي شود تحولات خاورميانه از دست آمريكا رها شده، علت چيست افزود: در روز جلسه آناپوليس اين رها شدن به نمايش گذاشته شد در آنجا جرج بوش اعلام كرد ما در 2008 مسئله اعراب و اسرائيل را تمام خواهيم كرد و ا ين نشان دهنده اين است كه ديگر امريكا از كارايي لازم برخوردار نيست.
متكي با اشاره به تحولات اخير در امريكا گفت: اين تحولات از منظر مردم امريكا يك نه بوده است به سياست هاي بوش.
وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه موضع جمهوري اسلامي ايران در مقابل تحولات اخير امريكا چيست افزود: ما قطعا با مردم امريكا هم نظريم به اينكه سياست هاي آقاي بوش سياست هاي شكست خورده ايست.
متكي گفت: ديروز يكي از وزراي امور خارجه به من گفت امريكائيها بالاخره سلاح كشتار جمعي را در عراق پيدا كردند و آن لنگه كفش بود.
وي در خصوص غزه اظهار داشت: غزه واقعا يك فاجعه انساني است؛ غزه تعامل غرب را با مسئله خاورميانه و بسياري از مباحث ديگربه چالش مي كشد.
متكي گفت: در يك ماه گذشته تلاش كرديم مشكلات غزه و مردم فلسطين حل شود؛ با مصري ها از جمله وزير امور خارجه شان صحبت كرديم كه خوشبختانه بخشي از اين تلاش ها به ثمر نشسته و اجاره ارسال كمك هاي مردمي ايران به غزه داده شده است.
وزير امور خارجه در خصوص موضع ايران در بحث لبنان و به ويژه انتخابات در اين كشور افزود: ما معتقديم ملت رشيد لبنان خودشان مي توانند تصميم بگيرند.
متكي با بيان اينكه ما از اجماع لبناني حمايت كرده و مي كنيم گفت: اين درحاليست كه در انتخابات قبلي برخي كشورها برخلاف اين سياست عمل كردند اما درنهايت ديديم كه در دوحه اجماع گروه هاي سياسي به نتيجه رسيد.
وي با بيان اينكه دو گام اساسي در حل مشكل لبنان برداشته شد افزود: معتقديم يك گام اساسي ديگر يعني تعيين رئيس جمهور، تشكيل دولت و بعد انتخابات مجلس آنهم بر اساس قانوني كه توافق كرده اند ، مانده است.
وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه عمرو موسي، دبير كل اتحاديه عرب، اعلام كرده است الان زمان گفتگوي اعراب با ايران فرا رسيده آيا اتفاق خاصي افتاده است گفت: آقاي موسي دو سه سالي است كه اين مطلب را بيان مي كند كه بايد گفت در حوزه هم افزايي و جهان اسلام ما حتما مطالب زيادي براي گفتگو داريم.
متكي افزود: چند ماه قبل امير قطر به تهران آمد و در ديدار با آقاي رئيس جمهور پيشنهاد كرد يك اجلاس مشترك سران بين ايران و شوراي همكاري خليج فارس داشته باشيم كه رييس جمهور كشورمان پذيرفت.
وي در پاسخ به اينكه مشكل رابطه ما با مصر در چيست گفت: در مصر با سطوح و قشرهاي مختلفي مواجهيم كه خواستار روابط با ايرانند؛ امروز درستي سياست هاي ما در قبال رژيم صهيونيستي هم تقريبا در منطقه تا حدود زيادي روشن شده است.
متكي با اشاره به اعلام آمادگي آقاي احمدي نژاد در سال گذشته براي تعميق روابط با مصر افزود: به نظر مي رسد كه مسئولان مصري هم اين بحث را در دستور كارشان دارند.
وي در پاسخ به اينكه اين كندي كار در چيست گفت: به نظر ما تنها نكته اي كه وجود دارد شرايط داخلي مصر است؛ آنها بايد به اجماع تصميم سازي برسند.
متكي در پاسخ به اينكه آيا شما اين روند را طبيعي مي بينيد افزود: مي تواند سرعت بيشتري داشته باشد.
وي در پاسخ به اينكه آيا كارشكني نمي شود گفت: شرايط داخلي كه گفتم يك بخشي مربوط به مسائل داخلي خود مصر است و يك بخشي هم عوامل خارجي. متكي افزود: در عين حالي كه با مصر همكاريهاي اقتصادي و گفتگوهايمان ادامه دارد، ديدگاه هاي متفاوتي هم در بعضي موارد وجود دارد.
وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه چه كساني مي خواهند ميان سوريه و ايران جدايي بياندازند گفت: در منطقه رژيم صهيونيستي و در خارج منطقه در واقع دولتمردان امريكايي بودند كه يك چنين سناريويي را تعقيب مي كردند.
وي افزود: البته ايجاد اختلاف ميان ايران و كشورهاي منطقه طرح نخ نمايي است كه امريكا در منطقه دنبال مي كند و خويشتن داري و صبوري ايران موجب شده است كه ما بتوانيم اين شرايط را مديريت كنيم.
متكي گفت: كشورهاي غربي به ويژه امريكا درصددند با ايجاد و پي گيري چنين جوي در منطقه بتوانند سلاح هاي خود را به فروش برسانند و تفرقه را در منطقه نهادينه كنند.
وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه قرار بود نوري المالكي در دو روز گذشته به ايران سفر كند كه انجام نشد علت چيست افزود: سفر آقاي مالكي به ايران در برنامه هست و در چند روز آينده اين سفر انجام خواهد شد.
متكي در پاسخ به اينكه دستور كار مالكي در سفر به ايران چه خواهد بود گفت: در زمينه هاي مختلفي موضوعات كاري داريم، بخشي در حوزه روابط تجاري دو جانبه به طوري كه مبادلات تجاري از سه ميليارد دلار كنوني به پنج ميليارد دلار افزايش مي يابد.
وي با اشاره به شرايط جديد حاكم بر عراق افزود: ما همانطور كه در گذشته نيز در اين حوزه گفت و گويي داشتيم در اين سفر نيز گفت و گوهايي خواهيم داشت.
وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه چه اتفاقي افتاده است كه در حال حاضر سه كشور همسايه عراق ميزبان مقامات عراقي اند گفت: ما همواره دوستان عراقي را ترغيب مي كرديم كه ديپلماسي فعالي را تعقيب كنند و امروز خوشحاليم كه مقامات عراقي در سطح منطقه و جهاني روابط ديپلماسي خود را فعال كرده اند.
متكي با اشاره به گفت و گوهاي خود با وزير امور خارجه بحرين افزود: قرار شد نشست همسايگان عراق در سه كميته انرژي، امنيتي و آوارگان در سطح وزرا برگزار شود. وي با اشاره به تلاش هاي ايران در همراهي كشورهاي همسايه عراق براي حمايت از اين كشور گفت: اين ها كمك خواهد كرد تا عراق بر روي پاي خود امور را در منطقه بدست بگيرد.
متكي در پاسخ به اينكه آيا خروج عراق از فصل 7 منشور سازمان ملل به وضع كنوني اين كشور كمك خواهد كرد افزود: قطعا اينگونه است؛ بودن عراق تا همين الان زير فصل 7 يك اقدام غير قانوني و يك باج گيري است.
وي گفت: عراق به خاطر دو موضوع سلاح هاي كشتار جمعي و اشغال كويت در زير فصل 7 منشور سازمان ملل قرار گرفت كه هر دوي اينها تصميم صدام بود و حالا صدامي در كار نيست.
متكي در پاسخ به اينكه مذاكرات امروز شما با وزير امور خارجه بحرين در تهران چه بود اظهار داشت: با توجه به جلساتي كه در منامه برگزار شده بود، طبيعي است كه كشوري بيايد و به همسايه اي كه روابط خوبي با او دارد توضيحات، تحليل ها و پاسخ هايي براي برخي سوء تعبيرها ارائه كند.
مجري پرسيد: آيا شركت نكردن شما در اجلاس بازسازي افغانستان در پاريس فقط به خاطر اظهارات ساركوزي رئيس جمهور فرانسه بوده است يا دليلي ديگري داشته است؟
متكي با بيان اينكه وزير امور خارجه فرانسه دو دعوت نامه براي من ارسال كرد، گفت: ما طراحي كرده بوديم كه در اين اجلاس شركت كنيم البته ابهامات و سئوالاتي داشتيم، اقاي كوشنر در تماس تلفني با من به اين سئوالات پاسخ داد و گفت ما مي خواهيم از همسايگان افغانستان به ويژه از ايران مطالبي بشنويم كه گفتم بررسي خواهيم كرد.
وي افزود: وزير امور خارجه فرانسه مجددا دعوت نامه اي براي من ارسال كرد كه ما خواستار گفت و گوهاي دو جانبه پيش از آغاز اجلاس همسايگان افغانستان هستيم.
متكي گفت: برخوردها و رفتارهاي تقريبا خارج از عرفي كه رئيس جمهور فرانسه دارد در جاهايي بايد پاسخ هاي مناسب خودش را دريافت كند.
وي افزود: ساركوزي اقدامي در خصوص چين كرد، اقدامي در باره ايران كرد؛ بخشي از آن اقدامات بود ، بخشي اظهارات بود، هم چيني ها عكس العمل نشان دادند و هم ما.
وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه اوباما و ديگر مسئولان امريكايي اعلام كرده اند قرار است 30 هزار نيروي جديد به افغانستان اعزام كنند، موضع ايران چيست؟ گفت: يكي از حوزه هايي كه اوباما در دوران فعاليت هاي انتخاباتي با شعار تغيير مطرح كرده همين افغانستان است؛ و اين علامت ضربدر زدن به سياست هاي امريكائيها در دوران بوش بود.
متكي با بيان اينكه اوضاع امنيتي در افغانستان هر سال بدتر از گذشته شده است افزود: رويكرد نخستين ما به افغانستان اين بود كه به تصميم سازمان ملل درباره اين كشور كمك كنيم.
وي گفت: ما همكاريهايمان را شروع كرديم بعد از مدتي آنها طريق ديگري را اتخاذ كردند، ما ديديم نمي توانيم با آنها همراهي كنيم.
متكي در پاسخ به سئوال مجري كه خانم رايس در آن زمان گفت كه ايراني ها در افغانستان خوب عمل كردند با خنده افزود: بالاخره من چند بار گفته ام در امريكا خانم ها شجاعتشان بيشتر است.
وي گفت: اگر بنا باشد همان اراده غلط در افغانستان حاكم باشد ما كاري نمي توانيم برايشان بكنيم اما اگر سياست هايشان را تغيير دهند گمان مي كنم زمينه بررسي وجود دارد.
وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه آيا سفر زرداري به تهران صحت دارد افزود: در سفري كه به پاكستان داشتم از طرف آقاي احمدي نژاد دعوت كردم، ايشان پذيرفتند ، سفرشان به تهران در دستور كار قرار دارد.
متكي گفت: در آينده نه چندان دور اين سفر را خواهيم داشت.
وي در پاسخ به اينكه اگر پاكستان بخواهد ما حاضريم به آنها كمك كنيم افزود: در مسئله افغانستان كه بخشي از آن به پاكستان نيز كشيده شده است و متاسفانه در بمبئي نيز شاهد آن بوديم گوياي اين است كه كساني مشغول هدايت افراط گرايي در اين منطقه هستند.
متكي گفت: مشخصا كشور يا كشورهاي خاصي در غرب شايد بدشان نيايد كه اين بحران ادامه داشته باشد.
وي افزود: اين بحران چند روز پيش در افغانستان ، چندي پيش در پاكستان و هند بود، مقصد بعدي كجاست آيا چين است؟ ما فكر مي كنيم آسيا بايد به خودش بيايد.
متكي در پاسخ به اينكه برخي ها معتقدند ارتباط كم ما با آسيا به خاطر فاصله گرفتن ما از غرب است آيا اين دو مي تواند همخواني داشته باشد؟ گفت: ارتباط ما با آسيا بسيار طبيعي است چون عضو آسيا هستيم اما نافي ارتباط نداشتن ما با ديگر مناظق جهان نيست.
وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه سرنوشت يك ديپلمات ما و نيز گروگان هاي ديگر در پاكستان چه شد افزود: آقاي عطار زاده مسئول اقتصادي كنسولگري ما در پاكستان ربوده شد ما در طي اين مدت از طريق سفارتمان پي گير اين مسئله هستيم و تاحدودي گام هايي برداشته شده و اخيرا به ما خبر سلامتي او را دادند.
متكي در پاسخ به اينكه گفته مي شود وزارت امور خارجه در اين باره سست برخورد كرده است گفت: تندترين برخوردي را كه مقدر بود عمل شد هر چند جنس برخوردهاي ما فرق دارد و نيز اينكه جان ديپلمات ما با توجه به اينكه اواخر ماموريتش هم بود، براي ما خيلي مهم است.
وي در پاسخ به اينكه اگر قاطع تر با پاكستان برخورد مي كرديم سرنوشت آن 16 گروگانمان نيز زودتر مشخص مي شد افزود: ما اين برخورد قاطع را همواره با پاكستان داشتيم؛ دو روز پيش در ديدار با وزير اقتصاد پاكستان در تهران اين تذكر را دادم، هر چند پاكستان شرايط ويژه خودش را دارد.
متكي گفت: ما بر بازپس دادن اشراري كه در كويته بازداشت هستند تاكيد دوباره كرديم.
وي در پاسخ به اينكه چرا اخبار هسته اي ايران در هفته هاي اخير در سايه قرار گرفته است افزود: علت اصلي اين موضوع در حقيقت اين است كه منطق جدي بر آن استوار نيست؛ ادعاها و دروغ هاي شاخداري را امريكائيها در طول چند سال گذشته مطرح كردند.
متكي گفت: تمام بازرسي ها نشان از اين است كه چيزي به نام انحراف در مسئله هسته اي ما وجود نداشته است.
وي افزود: دولتي كه بيشترين ادعاهاي دروغين را در اين زمينه كرد مضمحل شده است.
وزير امور خارجه با اشاره به نشست اعراب با 1+5 در امريكا گفت: گاهي بايد حركت هاي نمايشي هم صورت بگيرد، البته برخي از كشورهاي عربي هم شركت نكردند و آنهايي هم كه شركت كردند امروز در تهران گفتند كه ما از ايران دفاع كرديم.
متكي در پاسخ به اينكه هالبروك معاون وزير امور خارجه امريكا به نمايندگي از هيلاري كلينتون وزير خارجه اوباما عازم ايران است آيا صحت دارد؟ اظهار داشت: يكي از محورهايي كه در امريكا مطرح مي شود تعاملي است كه اين كشور در سياست خارجي اش در اين منطقه و به ويژه درباره ايران مي خواهد داشته باشد.
وي افزود: ما از دوران انتخابات رياست جمهوري امريكا مسائل را با دقت رصد مي كنيم و اين چنين مسائلي كه مطرح مي كنيد رسما اعلام نشده است.
متكي گفت: فكر مي كنيم دو موضوع در اين باره وجود دارد؛ يكي روابط ايران و امريكا يكي هم مسائل ايران و امريكا؛ مسائلي و موضوعاتي در منطقه وجود دارد كه ايران و امريكا را متاثر مي كند؛ ما ترجيح مي دهيم كه ببينيم سياست عملي و حرف هاي رسمي كاخ سفيد در دوره جديد چه خواهد بود و بعد آن موقع اظهار نظر كنيم.
وي درباره تركيب دولت امريكا افزود: اوباما با چهار عنصر مواجه است كه همين ها در شكل دادن دولت وي موثرند؛ يكي حزب دموكرات، حزب مخالف وي، شعارهاي خود اوباما و اخرين عنصر مردم امريكا هستند به اين خاطر مي توان گفت شايد اوباما آخرين شانس امريكا باشد.
 جمعه 6 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن