تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815589246




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي در نشست خبري مشترك با همتاي بحريني خبر دادگفتگو درباره ايده پادشاه بحرين براي همكاري جمعي منطقه‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: متكي در نشست خبري مشترك با همتاي بحريني خبر دادگفتگو درباره ايده پادشاه بحرين براي همكاري جمعي منطقه‌اي
خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه كشورمان گفت: در گفتگو با وزير خارجه بحرين درباره ايده پادشاه اين كشور در زمينه همكاري جمعي منطقه‌اي گفتگو كرديم.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان پيش از ظهر امروز پنجشنبه پس از ديدار با «شيخ خالد بن احمد بن محمد آل خليفه» همتاي بحريني خود و امضاي توافقنامه امنيتي بين دو كشور به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.
خبرنگاري با بيان اينكه غرب پروژه‌ ايران ‌هراسي را دنبال مي‌كند، به حجم روابط ايران با كشورهاي منطقه خليج فارس و از جمله شوراي همكاري اشاره كرد و از متكي پرسيد كه آيا غرب مي‌تواند به توفيقي در اين زمينه نائل شود؟ كه وي در پاسخ با بيان اينكه پاسخ‌هاي وزير خارجه بحرين نمايانگر و روشنگر بود، افزود: اينكه دشمنان كشورهاي منطقه طراحي‌هاي خاص خودشان را دارند، امر روشني است و اين ايجاب مي‌كند كه ما هوشياري‌هاي لازم را داشته باشيم.
وي ادامه داد: خوشبختانه با تداوم گفتگوهايي كه بين ايران و كشورهاي منطقه وجود دارد، آنها هرگز نتوانسته‌اند از اين طراحي‌ و توطئه شناخته شده استفاده و بهره ببرند و بعد از 30 سال چنين حركتي نخ‌نما شده است.
وزير خارجه كشورمان با بيان اينكه هنوز هم شيطنت‌هاي پراكنده‌اي وجود دارد، خاطرنشان كرد: روابط ايران و شوراي همكاري خليج فارس از نشست سال گذشته سران در دوحه وارد مرحله نويني شده كه كشورهاي عضو از آن حمايت مي‌كنند.
متكي به سفر اخير «العطيه» دبيركل شوراي همكاري خليج فارس به تهران اشاره كرد و اين سفر را عملياتي‌ كردن پيشنهاداتي دانست كه در دوحه از سوي رئيس‌ جمهور كشورمان مطرح شده است.
وي پيشنهادهاي رئيس جمهور كشورمان را واقع‌گرايانه و منطبق بر نيازها و منافع منطقه خواند و گفت: فكر مي‌كنيم در مسير خوبي قرار داريم.
وزير خارجه با بيان اينكه هيچ يك از كشورهاي منطقه اين فرصت و اجازه را به كساني كه به دنبال مخدوش كردن اين مناسبات از يك سو و ايجاد تفرقه بين امت اسلامي و كشورهاي مسلمان منطقه از سوي ديگر هستند، نخواهند داد، تصريح كرد: اينها طراحي‌هايي است كه شكست آن قبلاً هم به اثبات رسيده است.
منوچهر متكي در ابتداي اين نشست نيز ضمن خوشامدگويي به همتاي بحريني خود اظهار داشت: به دنبال ديداري كه سه ماه قبل در نيويورك داشتيم، سعي كرديم خيلي نگذرد كه فصل‌ها بگذرد و تجديد ديدارها را نداشته باشيم.
وي روابط جمهوري اسلامي ايران و پادشاهي بحرين را در مسير خوبي خواند و افزود: اين روابط بر اساس اراده روساي دو كشور روند مثبت خود را ادامه مي‌دهد. ما در حوزه همكاري دوجانبه مشورت‌هاي سياسي و مبادلات اقتصادي داريم.
وزير خارجه كشورمان با بيان اينكه محورهاي مطرح شده در كميسيون مشترك قبلي كه در منامه به رياست وزراي خارجه ايران و بحرين برگزار شد در دست پيگيري است، اظهار داشت: امروزي نيز بر ضرورت پيگيري آن توسط كميته پيگيري كميسيون مشترك تاكيد كرديم.
وي با اشاره به همكاري‌هايي كه بين ايران و كشورهاي حوزه خليج فارس در زمينه انرژي وجود دارد، افزود: بخشي از اين همكاري‌ها مربوط به انتقال گاز است كه مدتي قبل يادداشت تفاهمي در اين زمينه با عمان امضا كرديم و وزير نفت جمهوري اسلامي نيز مذاكرات خوبي با مقامات بحريني داشت كه فكر مي‌كنيم با نهايي شدن اين گفتگوها، زمينه امضاي يادداشت تفاهمي در اين رابطه با بحرين فراهم خواهد شد.
متكي ادامه داد: با قطر نيز در يك كار منطقه‌اي با تشكيل سازمان كشورهاي صادركننده گاز كه در دو روز گذشته در مسكو برگزار شد و بر اساس همكاري‌هايي كه داشتيم، تصميمات خوبي اتخاذ كرديم.
وزير خارجه كشورمان در ادامه به مذاكرات امروزش با همتاي بحريني اشاره كرد و افزود: در گفتگوهاي امروز مسائل منطقه‌اي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و طرفين بر ضرورت كمك به ايجاد ثبات، امنيت و آرامش در منطقه و توجه به مسائل و مشكلات منطقه‌اي تاكيد كردند. علاوه بر آن مشكلات مربوط به مردم غزه و فلسطيني‌ها در اين گفتگوها مطرح شد كه وزراي خارجه از ابتكار سازمان كنفرانس اسلامي و دبيركل اين سازمان براي برگزاري اجلاس وزراي خارجه كشورهاي اسلامي به منظور كمك به مردم غزه حمايت كردند.
وي با بيان اينكه پيرامون همكاري‌هاي دو كشور در بخش امنيتي تاكيد ويژه‌اي شد، گفت: ما امروز در پايان پنجمين سال از نخستين امضاي توافقنامه همكاري‌هاي امنيتي بين دو كشور، اين سند را امضا كرديم كه به طور خودكار ادامه قانونيت اين سند را مي‌رساند.
متكي همكاري‌ها در حوزه مربوط به مواد مخدر، جرايم سازمان يافته و مبارزه با تروريسم و تشكيل كميته‌هاي مشترك همكاري در زمينه‌هاي امنيتي را رئوس مهمي خواند كه مناسبات بين دو كشور و مناسبات در منطقه را تسهيل مي‌كند.
وي با بيان اينكه ايده پادشاه بحرين در زمينه همكاري جمعي منطقه‌اي را مورد گفتگو قرار داديم، خاطرنشان كرد: در كنار همكاري‌هاي جديدي كه بين ايران و شوراي همكاري خليج فارس مطرح است حوزه امنيتي به صورت جمعي مي‌تواند بين كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس، ايران، عراق و احيانا يك يا دو كشور ديگر در دستور كار قرار گيرد.
انتهاي پيام/
 پنجشنبه 5 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن