تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815720050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانشجويان مجرد گرايش بيشتري به مصرف سيگار دارند


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: دانشجويان مجرد گرايش بيشتري به مصرف سيگار دارند
متاسفانه امروزه شاهد حضور برخي دانشجويان سيگار به دست در محيط علمي آموزشي، فرهنگي و پژوهشي دانشگاه ها هستيم كه شايد به غلط سيگار كشيدن را نشانه بلوغ و يا حتي به اصطلاح كلاس خود تصور مي كنند و با پك زدن هاي آن چناني سعي در خود نمايي دارند و شايد هم ...

چندي پيش دبير كل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات به رابطه ميان افزايش سطح دانش افراد و افزايش مصرف سيگار اشاره كرد و گفت: در مطالعه اي در دانشگاه ها مشخص شده است كه هنگام ورود دانشجويان به دانشگاه، متوسط مصرف سيگار ميان آن ها با سطح جامعه تفاوت دارد و اين مقوله در حالي است كه در سال آخر تحصيل اين افراد، ميزان مصرف سيگار در آن ها افزايش مي يابد.

اين مقام مسئول هم چنين ميزان مصرف سيگار در بين دانشجويان پزشكي را بيشتر از ساير گروه ها عنوان كرد ، هر چند اين ادعا مورد واكنش جدي و انتقاد وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي قرار گرفت.

به دليل اهميت موضوع در اين گزارش به بررسي علل عمده گرايش قشر جوان و بخصوص دانشجو به مصرف سيگار و دخانيات و ارائه راهكارهايي براي تشويق اين افراد به ترك سيگار پرداخته ايم كه به طور قطع دستيابي به نتايج مثبت در اين زمينه نيازمند همت اين قشر و ايجاد بستر مناسب توسط مسئولان است.

يك دانشجوي سيگاري در گفتگو با خراسان علت و گرايش خود به مصرف سيگار را اين گونه بيان مي كند: اولين نخ سيگار را در جمع دوستان و براي اين كه از آن ها كم نياورده باشم مصرف كردم وحتي نزد خود مطمئن بودم كه اين نخ سيگار اولين و آخرين سيگار است كه مصرف خواهم كرد اما اين طور نبود و البته بايد گفت بين يك فرد معتاد و يك شخص كه روزي يك الي 3 نخ سيگار براي تفنن مصرف مي كند، تفاوت زيادي وجود دارد.

وي مي افزايد: متاسفانه نگاه جامعه به فرد سيگاري به عنوان يك مجرم است و تبليغات منفي از افراد سيگاري اين تفكرات را در اذهان خاص و عام تشديد كرده و مي كند در حالي كه يك فرد سيگاري به راحتي مي تواند اقدام به ترك سيگار كند اما يك فرد معتاد و آن چه از فرد سيگاري در تصور مردم است، نمي تواند به اين مهم دست يابد.

وقتي از وي راجع به تاثير مصرف سيگار در پيشرفت تحصيلي سوال مي كنم، اين طور پاسخ مي دهد: چون سيگار را در اوقات فراغت و تنها براي تفريح مصرف مي كنم تاثيري در پيشرفت تحصيلي ام يا افت آن ندارد!

وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به مضرات مصرف سيگار به لحاظ سلامت و بهداشت خود و ديگران آيا تاكنون تصميم به ترك آن گرفته اي؟ مي گويد: سيگار كشيدن هاي موقتي جنبه تفريحي دارد و مضر نيست و مشكلات مزمن بهداشتي ناشي از مصرف سيگار مثل تنگي نفس، مشكلات تنفسي و... افراد معتاد را تهديد مي كند و در اين زمينه بايد توجه داشت هر فرد سيگاري نمي تواند معتاد باشد!

دانشجوي ديگري با ابراز گلايه از مصرف سيگار توسط برخي دانشجويان مي گويد: نمي توان منكر حضور دانشجويان سيگاري در دانشگاه ها شد و متاسفانه گاهي به دليل نظارت هاي ضعيف شاهد حضور برخي دانشجويان سيگار به دست در محوطه دانشگاه و خوابگاه هستيم.

به گفته وي مصرف سيگار توسط افراد مسن تر و برخي شخصيت هاي مطرح قبح مصرف سيگار را در بين قشر جوان از بين مي برد به طوري كه عده اي از جوانان به منظور برابري با الگوها و شخصيت هاي مطرح هنري جامعه اقدام به مصرف سيگار مي كنند و حتي مي توان گفت: در جامعه كنوني حتي استفاده از سيگار فرد را درنظر مردم متجدد نشان مي دهد!وي متذكر مي شود: مراكز دانشگاهي به عنوان كانون هاي فرهنگي علمي و تاثير گذار نقش موثري در كنترل از مصرف دخانيات و سيگار در دانشجويان دارند.

وي برگزاري جلسات آشنايي با مضرات سيگار نمايش آينده يك فرد سيگاري و پر كردن اوقات فراغت دانشجويان را در كاهش گرايش دانشجويان به مصرف سيگار موثر مي داند.

وي با اشاره به ادعاي دبيركل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات مبني بر مصرف و گرايش بيشتر دانشجويان پزشكي به مصرف سيگار مي گويد: اگر اين ادعا صحيح باشد مثال كوزه گر ازكوزه شكسته آب مي خورد را در ذهن تداعي مي كند چرا كه اين قشر با توجه به رشته تحصيلي خود با مضرات سيگار آشناتر هستند هر چند قشر جوان به اقتضاي شرايط سني خود به طور دائم در حال الگو گيري از رفتارهاي ناهنجار گروه همسال خود است و مشغوليات و دغدغه هاي زندگي باعث شده نظارت خانواده بر رفتار جوان خود آن گونه كه بايد نباشد، در هر حال مسئولان بايد با برخورد قاطع و اصولي با افراد سيگاري آمارهاي موجود را به صفر برسانند.

مشاور دانشگاه بيرجند نيز از مصرف مواد مخدر و اعتياد به عنوان يكي از مهم ترين آسيب هاي رواني اجتماعي قرن حاضر ياد مي كند و مي گويد: اولين گام در گرايش مصرف مواد مخدر، استعمال دخانيات است.

فاطمه رحيم آبادي با اشاره به ويژگي هاي خاص دوران جواني ، قشر جوان را در برابر اين معضل آسيب پذيرتر عنوان مي كند و مي افزايد: دانشجويان به عنوان بخشي از جوانان فعال و سرآمد جامعه از اين آسيب و انحراف مصون نيستند.به گفته اين مدرس پژوهشي كه در سال گذشته در 21 دانشگاه كشور انجام شده است نشان داد، 6 درصد از دانشجويان به درجاتي مختلف سيگار مصرف مي كرده اند كه البته تعداد زنان سيگاري به مردان كمتر بوده است.وي علت گرايش دانشجويان دختر به مصرف سيگار را در مقايسه با دانشجويان پسر اين گونه عنوان مي كند: در كشور ما نقش نسبت و ديانت در آن نسبت به ساير جوامع پررنگ است و خانواده ها به حضور دختران در خانواده اهميت زيادي مي دهند و اين مقوله باعث مي شود درصد گرايش دختران به سيگار در مقايسه با پسران كمتر باشد به طوري كه مصرف سيگار براي دختران به كل پذيرفته نيست و پسران به دليل نوع نگرش فرهنگي، بيشتر از دختران مستعد اين نا هنجاري هستند.وي همچنين گرايش دانشجويان مجرد را به مصرف سيگار در مقايسه با دانشجويان سيگاري بالاتر بيان مي كند و علت اين مقوله را اين گونه توضيح مي دهد: دانشجويان مجرد به دليل تفنن، تفريح، هيجان خواهي و جمع پذيري، بيشتر به استفاده از سيگار روي مي آورند در حالي كه گرايش افراد متاهل به دليل حضور پررنگ تر در خانواده و مسئوليت پذيري و همچنين منبع هاي مثبت تخليه رواني كمتر است و تحقيقات و بررسي ها نيز اين مورد را اثبات كرده است.

وي اضافه مي كند: عوامل فردي، خانوادگي، همسالان، عوامل فرهنگي، اجتماعي و محيطي از جمله عوامل خطرزاي مصرف سيگار در جوانان است و با توجه به رويارويي قشر جوان با استرس در عوامل خطرساز گوناگون دوران دانشگاه و نيز نقش محوري اين قشر در تامين سلامت و آينده جامعه، بررسي گرايش مصرف سيگار در جمعيت دانشجويان از اهميت بالايي برخوردار است و رفع نگرش در گروه مصرف كننده و بي اطلاعي برخي از آن ها از خطرات سيگار نيازمند برنامه ريزي اصولي و صحيح توسط مسئولان است.وي ادامه مي دهد: اختلال در يادگيري و تمركز حواس، عصبانيت هاي مكرر، استرس، دلهره، اضطراب، افسردگي، بي قراري ، پريشاني و فراموشي و در نتيجه افت تحصيلي از نتايج سوء مصرف سيگار است.

وي نقش دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي را به لحاظ بعد درسي و علمي و فرهنگي و اجتماعي و همچنين نقش اين مراكز در غني سازي اوقات فراغت دانشجويان و فعاليت هاي فوق برنامه موثر مي داند و متذكر مي شود دانشجويان سيگاري بايد سعي كنند با شناخت ارزش هاي موجود خويش به يك هدف ارزشمند كه همان ترك سيگار است، دست يابند ضمن اين كه اطرافيان و متغيرهاي محيطي نيز در اين زمينه و كاهش و محو اين آسيب در جوانان نقش ارزنده اي دارند.

وي بستر مناسب براي ايجاد و نگرش مثبت و همه جانبه به زندگي ، جايگزين كردن نشاط هاي سالم و از بين بردن هيجان هاي منفي كاهش توقعات غير منطقي پذيرش خود همان گونه كه هستيم نه آن گونه كه بايد باشيم ، مجهز شدن به مهارت هاي مقابله اي و حل تعارض ها و دانستن و آموختن مهارت هاي زندگي و ... را از جمله راهكارها براي كاهش گرايش دانشجويان به استعمال دخانيات عنوان مي كند.
 پنجشنبه 5 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن