تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806714678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هواي حوصله ابري است


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: هواي حوصله ابري است
انسان‌ها هميشه وابسته به دنياي دروني خود نيستند، تحولات بيروني نيز آنها را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.
با شروع فصل سرما،‌وقتي پنجره‌ خانه‌ها بسته و هوا بيشتر ابري مي‌شود،‌بسياري از ما به بيماري افسردگي فصلي دچار مي‌شويم. چگونه بايد با اين بيماري مبارزه كرد،‌موضوعي است كه دكتر صادقي و دكتر اربابي دو تن از روانپزشكان كشور به آن پاسخ مي‌دهند.
هر فصلي نوستالوژي خود را دارد و خاطرات و خطرات خاصي را تداعي مي‌كند و به همراه مي‌آورد. غم و شادي، اميد و ياس، كسالت و سرخوشي، سلامت و بيماري و احساس شكست و موفقيت و بسياري از تجربه‌هاي رواني آدمي‌در واكنش به تغييرات بيروني شكل مي‌گيرد.
رنگ مي‌بازد و يا بي‌رنگ مي‌شود. انسان‌ها هميشه وابسته به دنياي دروني خود نيستند، تحولات بيروني نيز آنها را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.
تحقيقات مردم‌شناسان و قوم نگاران اين واقعيت را ثابت كرده كه ميان خلق و خوي آدمي ‌با طبيعت و شرايط زيست محيطي آنان همبستگي مثبت وجود دارد. مثلا خلق و خوي مردم شمال كشور كه در كنار باران و جنگل و دريا زيست مي‌كنند با مردم سرزمين كويري تفاوت‌هاي بارزي دارد.
از همين رو ست كه جغرافيا همان طبيعت نيست بلكه تاريخ و فرهنگ يك سرزمين را هم در برمي‌گيرد. فصل‌ها نيز اگرچه نشانه‌هاي جغرافيايي هستند اما فقط چهره طبيعت و شهر و روستا را عوض نمي‌كنند. آنها علاوه بر اين‌كه پر از رمز و رازهاي زيباشناسي و شاعرانه هستند پيامد‌هاي انساني هم با خود دارند كه مثل خود زندگي تركيبي از خوب و بدهاست.
زمستان فقط با برف و باران و سرما و يخبندان شناخته نمي‌شود مثلا بسياري از بيماري‌ها همزاد اين فصلند مثل سرماخوردگي اما هميشه اين جسم آدمي ‌نيست كه ممكن است در برابر سرماي زمستان دچار آسيب مي‌شود. روح و روان انسان نيز گاهي در واكنش به تغييرات فصلي به چالش مي‌افتد و تهديد مي‌شود.
زمستان هميشه با سرماخوردگي جسمي ‌و زكام و تب و لرز همراه نيست گاهي نيز موجب ترس و لرز آدمي ‌مي‌شود و سرماخوردگي روحي را نيز به همراه دارد. اين تنها پزشكان نيستند كه در زمستان با انواع بيماران سرماخورده مواجه مي‌شوند روانشناسان و روانپزشكان نيز در اين فصل با بيماراني روبه‌رو مي‌شوند كه روحشان سرما خورده و دچار يخ‌زدگي شده است.
افسردگي زمستاني يكي از شايع‌ترين افسردگي‌هاي فصلي است كه به سراغ آدمي‌مي‌آيد. گويي برف زمستان، روان انسان را نيز سفيد پوش مي‌كند و سوز سرما از مغز استخوان مي‌گذرد و به روح آدمي‌ مي‌رسد.

يك ناهنجاري فصلي
افسردگي زمستاني (winter blues) در واقع نوعي ناهنجاري فصلي محسوب مي‌شود كه با كوتاه شدن روشنايي خورشيد و طولاني شدن شب و تاريكي، زمينه‌هاي بروز آن بويژه در مناطقي كه داراي آب و هواي ابري و باراني هستند به وجود مي‌آيد.
تحقيقات نشان داده است اين افسردگي در بين اهالي كشورهاي اسكانديناوي بسيار شايع است به طوري كه روانشناسان تخمين مي‌زنند حدود 20 درصد از سوئدي‌ها از اين مشكل رنج مي‌برند. حتي در برخي كشورها مثل انگلستان با ساخت آفتاب مصنوعي سعي كرده‌اند در كاهش اين مشكل تاثير بگذارند. در كشور ما اگرچه هنوز آمار دقيقي از افسردگي فصلي وجود ندارد اما اين بيماري بويژه در فصل زمستان در بسياري از افراد مشاهده شده است.
دكتر مجيد صادقي روانپزشك و عضو هيات علمي‌ دانشگاه علوم پزشكي تهران درباره علت به وجود آمدن اين افسردگي مي‌گويد: در بدن انسان ريتم‌هاي دوره‌اي وجود دارد كه به صورت منظم تكرار مي‌شود مثل خواب و بيداري و ترشح برخي هورمون‌ها كه به آنها ريتم‌هاي سيركادين مي‌گويند.
در مبتلايان به افسردگي فصلي اين ريتم‌ها دچار اختلال مي‌شود. اختلالات ريتم‌هاي بدن بستگي به وجود نور مستقيم خورشيد، زاويه تابش اشعه آن و ترشح ماده‌اي به نام ملاتونين در مغز دارد كه چون در نيمه دوم سال نور مستقيم خورشيد كم مي‌شود زاويه تابش آن تغيير مي‌يابد و روزها كوتاه مي‌شود در نتيجه افراد مستعد در معرض افسردگي فصلي قرار مي‌گيرند.

نشانه‌هاي بيماري شايد بسياري فكر كنند كه افسردگي فصلي داراي ويژگي‌ها و علائم روان‌شناختي متفاوتي از افسردگي‌هاي ديگر است اما روانشناسان علائم و نشانه‌هاي افسردگي فصلي را غمگيني، اضطراب، بي‌قراري، بي‌علاقگي به فعاليت ‌هاي روزانه، انزواگرايي و ناتواني در تمركز مي‌دانند كه ظاهرا با نشانه‌هاي افسردگي‌هاي ديگر تفاوت چنداني ندارد.
دكتر محمود اربابي روانپزشك معتقد است: افسردگي‌هاي فصلي برعكس افسردگي‌هاي ديگر با افزايش خواب و اشتها همراه است و افراد مبتلا به اين افسردگي دچار پر خوابي و پر خوري مي‌شوند.
وي اين عارضه را نوعي اختلال خلقي تعريف مي‌كند كه به دو حالت افسردگي و شيدايي خود را نشان مي‌دهد لذا متناسب با هريك از دو قطب مي‌توان علائمي‌را براي آن برشمرد.

بيماري را جدي بگيريد
اشتباه نكنيد عنوان فصلي بودن اين نوع افسردگي شايد اين ذهنيت را در برخي از افراد به وجود بياورد كه اين مشكل چندان جدي نيست و با گذر زمان و پايان فصل به اتمام مي‌رسد اما روانشناسان اين افسردگي را جدي مي‌گيرند و به مبتلايان توصيه مي‌كنند در جهت رفع آن اقدام كنند چون ممكن است آثار اين افسردگي در فرد بماند و استمرار يابد و حتي به افسردگي مزمن و حاد بدل شود.
بويژه افرادي كه مستعد افسردگي هستند بيش از ديگران بايد مراقب اين بيماري باشند. هم اكنون كه در آغاز فصل سرما قرار داريم به فكر چاره باشيم تا در پايان اسفند به افسردگي بيمارگونه دچار نشويم. براي مقابله با اين بيماري راهكارهاي زيادي ارائه شده كه برخي از آنها شايد ويژه افسردگي زمستاني باشد.
يكي از مهم‌ترين آنها لايت تراپي يا نور درماني است كه به دو صورت قابل پيگيري است يكي اين‌كه فرد در روز و زماني كه خورشيد مي‌تابد در معرض نور آفتاب قرار بگيرد و دوم استفاده از لامپ‌ها و نور مصنوعي است به طوري كه برخي از روانشناسان توصيه مي‌كنند نيم ساعت در روز در فاصله تقريبا يك متري لامپي قرار بگيرند كه ميزان روشنايي آن 10 تا 20 برابر بيشتر از لامپ‌هاي معمولي خانگي باشد. برخي معتقدند نور درماني تا بيش از 85 درصد در درمان اين بيماري موثر است.
يكي از روش‌هاي ديگر كه البته به پول بيشتري نياز دارد اقليم درماني است يعني كوچ كردن فرد به منطقه‌اي كه به لحاظ آب و هوايي با محيط فعلي فرد متضاد باشد. در واقع اين روش نوعي درمان با ايجاد تغييرات آب و هوايي است كه در هواشناسي زيستي به عنوان شاخه‌اي جديد از روان‌شناسي مورد توجه قرار گرفته است.
با اين حال دارو درماني تحت نظارت روان‌پزشك را هم نبايد فراموش كرد چه بسا در مواقعي چاره‌اي نيست جز اين‌كه از دارو براي رفع اين مشكل استفاده شود. به هرحال زمستان است و هواي حوصله در معرض ابري شدن....
 پنجشنبه 5 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن