تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813293486




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طالباني : دولت عراق مصمم به توقف فعاليت پ .ك .ك است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: طالباني : دولت عراق مصمم به توقف فعاليت پ .ك .ك است
به عقيده رييس جمهورعراق حمله آمريكا به اين كشور تنها براي نابودي صدام صورت گرفت چرا كه وي ديكتاتوري خطرناك بود كه هم پيمانان آمريكا را در منطقه تهديد مي كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) جلال طالباني رييس جمهور عراق در گفت وگو با روزنامه اماراتي دارالخليج در دفترش در سليمانيه عراق اظهار داشت : آمريكايي ها به منظور نابودي صدام به عراق آمدند چرا كه وي ديكتاتوري خطرناك بود كه نه تنها مردم عراق بلكه هم پيمانان آمريكا را نيز در منطقه تهديد مي كرد.
وي هم چنين به توجه بيش از حد آمريكا به دستيابي بر منطقه و نفت آن اشاره كرد و گفت : صدام خطري براي كويت و عربستان و نفت اين كشورها و خطري بزرگ براي اسراييل هم پيمان اصلي آمريكا بود.
طالباني عنوان داشت : آمريكا با نابودي صدام اقدامي مهم در خصوص حفظ منافعش در منطقه صورت داد. آمريكايي ها معتقدند كه برخي مزاياي اقتصادي نفتي در عراق ايجاد كرده اند و بواسطه آنها برخي شركت هاي خارجي با دولت عراق توافقنامه هاي مهمي را امضا كردند كه البته حق دارند.
رييس جمهور عراق درباره توافقنامه بغداد ـ واشنگتن و پاسخ به خواسته هاي ملت عراق اظهار داشت : بله اين توافقنامه بسياري از خواسته هاي ملت عراق را با وجود برخي نقاط غيرصريح در آن به طور كلي پاسخ گفت اما در خصوص احياي حاكميت بر حريم دريايي هوايي و زميني منع دستگيري ها تخليه زندان هاي آمريكايي و رفت و آمد نيروهاي آمريكايي با موافقت عراق عدم دخالت درحملات عليه تروريست ها بدون همكاري دولت عراق احترام به حاكميت عراق لغو نقاط بازرسي آمريكا تلاش براي بازگرداندن اوضاع به قبل از جنگ از جمله مسايلي است كه حضور نيروهاي آمريكايي را در عراق شبيه وضعيت جايگاه اينجرليك در جنوب تركيه مي كند به اضافه اينكه اين نيروها آماده همكاري با نيروهاي عراقي در واكنش به جنگ عراق و مبارزه با تروريسم هستند.
طالباني درباره آينده روابط آمريكا و عراق بعد از خروج نظامي آمريكا از اين كشور تصريح كرد : ما با آمريكا توافقنامه هايي در خصوص امور سياسي اقتصادي تكنولوژيكي فرهنگي و غيره داريم . اين روابط ادامه خواهد داشت و ارتباطي با توافقنامه نظامي و امنيتي ندارد و اين توافقنامه ها در اكثر موارد به نفع عراق است .
وي اطلاعات منتشره مبني بر احتمال باقي ماندن پايگاه هاي نظامي آمريكا در عراق و يا در منطقه كردستان عراق بعد از سال 1390 را تكذيب كرد و گفت : به هيچ نحو هيچ پايگاه نظامي در عراق بعد از تاريخ مذكور باقي نخواهد ماند.
رييس جمهور عراق به لغو شرطي كه عقب نشيني آمريكا را به افزايش توانمندي هاي ارتش عراق در زمينه برقراري ثبات و امنيت مرتبط مي سازد اشاره كرد و افزود : نبايد فراموش كنيم كه باراك اوباما رييس جمهور منتخب آمريكا خواهان عقب نشيني از عراق حتي قبل از زمان اعلام شده در توافقنامه است .
رييس جمهور عراق در باره رضايت يا اعتراض كشورهاي همجوار در خصوص اين توافقنامه تصريح كرد : به اعتقاد من تركيه قانع شده اردن كويت و عربستان نيز راضي هستند اما ايران ابتدا شديدا با توافقنامه مخالفت كرد. اما بعد زماني كه اوضاع را به طور كامل براي آنها توضيح داديم مخالفت نكردند. سوريه تا پايان با آن مخالفت كرد و روزنامه تشرين سوريه مقاله هاي تندي عليه توافقنامه منتشر كرد.
وي درباره اتهامات عراق عليه ايران و سوريه مبني بر حمايت از شبه نظاميان در اين كشور خاطرنشان كرد : من صريح صحبت مي كنم مقام هاي رسمي يعني رييس جمهور نخست وزير وزارت خارجه عراق اين كشورها را متهم نكرده اند اما افرادي درعراق نظير يك وزير يا حتي رييس پليس يك منطقه بوده كه سوريه را در قبال كم كاري در جلوگيري از نفوذ شبه نظاميان متهم كرد اما ما در رياست جمهوري دولت و وزارت خارجه به روابط عراق و سوريه احترام مي گذاريم و اظهاراتي علني عليه سوريه نداشتيم اگر ما ملاحظاتي در خصوص هر موضوعي داشته باشيم به طور مسالمت آميز و دوستانه به سوري ها ابلاغ مي كنيم .
طالباني به روابط كشورش با تركيه و سفر عبدالله گل رييس جمهور تركيه به عراق اشاره كرد و افزود : ما علت تاخير سفر وي به عراق را دريافتيم گل از بيماري گوش رنج مي برد وي خواهان سفر فوري در سريع ترين زمان ممكن به عراق است . روابط تركيه و عراق براي آنكارا بغداد و اربيل بسيار حايز اهميت و ضروري است . من در جريان سفرم به تركيه در ماه اسفندگذشته به برقراري روابط استراتژيك با تركيه و موافقت تمام گروه هاي عراقي با اين مساله اشاره كردم .
رييس جمهور عراق بر توافق كامل گروه هاي عراقي در خصوص روابط با تركيه تاكيد كرد و افزود : اهميت روابط فردي و حزبي با مسئولان تركيه و به طور كلي حتي قبل از سال 1382 درك شده بود .
طالباني درباره مساله حزب كارگران كردستان تركيه (پ .ك .ك ) عنوان داشت : اين مساله روابط تركيه و عراق و تحكيم آن را با مشكل روبه رو مي سازد. رهبران كرد عراق مصمم هستند كه نشستي را ميان احزاب كرد به منظور اتخاذ موضع گيري يكسان در قبال توقف عمليات مسلحانه پ .ك .ك و خلع سلاح آن و دنبال كردن شيوه سياسي و اطلاع رساني از سوي اين حزب برگزار كنند. به اعتقاد من اين نشست ابزار فشاري مهم عليه اعضاي پ .ك .ك در شمال عراق خواهد بود. رهبران منطقه كردستان عراق هرگز تا ابد حملات پ ك ك را از خاك كردستان عراق تحمل نخواهند كرد.
وي تاكيد كرد : ما نمي توانيم جنگ كردها با يكديگر را بپا كنيم اما با تمام راه كارهاي خود با حضور اعضاي پ .ك .ك در خاك منطقه كردستان عراق مخالفت خواهيم كرد و مانع آن خواهيم شد.
رييس جمهورعراق درباره اينكه آيا دولت عراق به ارتش تركيه و ايران اجازه حملات نظامي عليه مقرهاي پ .ك .ك در شمال عراق را خواهد داد گفت : اين مساله به كميته سه جانبه عراق تركيه و آمريكا مربوط است و آن ها اين مساله را بررسي خواهند كرد. اين كميته راهكاري مشترك را براي پايان نفوذ و حمله به تركيه از خاك شمال عراق ارايه خواهد كرد. تمام گروه هاي عراقي مخالف عمليات مسلحانه از سوي پ .ك .ك عليه تركيه و ايران هستند.
وي عنوان داشت : مهمترين مساله در كركوك عادي سازي اوضاع آن و پايان دادن به تشنجات ميان گروه هاي اصلي ايجاد فضاي مناسب گفت وگو و بررسي مسايل به طور دوستانه در اين منطقه است . رهبران كردستان عراق تنها خواهان ياري به بازسازي اوضاع كركوك و حل تمام مشكلات و ياري به تركمن هاي اين منطقه هستند و اگر اشتباهي در گذشته عليه رهبران تركمن از سوي كردها صورت گرفته كردهاي عراق اكنون مصمم به جبران اشتباهاتشان و عادي سازي اوضاع هستند. به عنوان رييس جمهور به نام دولت عراق به تركمن ها و اعراب كركوك قول داده ام كه به تمام خواسته هايشان پاسخ دهم .
وي عنوان داشت : بهترين راه حل براي مشكل كركوك تقسيم قدرت در اين منطقه است . اجراي ماده ي 140 قانون اساسي بايد با توافق گروه هاي مهم كركوك صورت گيرد.
رييس جمهور عراق درباره مشكل شوراهاي پشتيباني كه از سوي نوري مالكي نخست وزير عراق تاسيس شده و درباره نگراني كردها در قبال اين امر گفت : حقيقت اين است كه كردها تنها مخالف اين تصميم كه از سوي مجلس اعلاي اسلامي عراق اعلام شده نيستند بلكه به اين تصميم اعتراض كرده اند و آن را غيرقانوني و غير ضروري مي دانند. تمام احزاب به استثناي حزب الدعوه موافق اين اقدام نيستند.
طالباني تشبيه شوراي پشتيباني با شوراهاي بيداري را رد كرد و خاطرنشان ساخت : شوراهاي بيداري از مردمي تشكيل شده كه با تروريسم مبارزه كردند; اين شوراها براي نابودي تروريسم ضروري هستند اما مناطقي كه در آن شوراهاي پشتيباني تشكيل شده مشكل امنيتي و تروريستي ندارند. از اين رو مخالف شوراهاي پشتيباني اما موافق شوراي بيداري هستيم .
وي به مساله برقراري فدراليسم جديد در شهر بصره و مخالفت برخي با اين مساله اظهار داشت : بر اساس ماده نخست قانون اساسي عراق عراق يك كشور فدرال متحد است . فدراليسم وحدت ملي را در سراسر جهان تحكيم بخشيد و آنان را امتي واحد قرار داد نظير هند آمريكا و حتي امارات اما به اعتقاد من فكر ايجاد نظام فدراليسم در بصره موفق نخواهد شد چرا كه موضع به جنوب عراق به طور كلي مربوط است .
وي درباره مشكلات ميان نظام فدراليسم كردستان عراق و دولت مركزي بغداد تاكيد كرد : تمام مشكلات از جمله مساله نفت از طريق قانون اساسي قابل حل است .
جلال طالباني هم چنين در گفت وگو با شبكه سي .ان .ان تركيه از توافق غيرعلني ميان آنكارا و بغداد جهت نابودي پ .ك .ك و پايان حضور آنها در خاك عراق پرده برداشت .
وي گفت : بر اساس اين توافق عراق در راستاي منزوي ساختن پ .ك .ك بستن سازمان هاي وابسته به آن قطع راه هاي حمايت هاي مالي از آن و خلع سلاح آن در دو مرحله عمل خواهد كرد.
رييس جمهور عراق افزود : اين دو مرحله شامل آتش بس و تحويل سلاح پ .ك .ك به دولت كردستان عراق است .
وي به تلاش برخي سازمان هاي مدني و احزاب سياسي جهت برگزاري كنفرانس بين المللي كردها در يكي از كشورهاي اروپايي در سال آينده اشاره كرد كه خلع سلاح پ .ك .ك در دستور كار اين كنفرانس است .
طالباني بااشاره به لزوم موافقت با بازگشت آندسته از اعضاي پ .ك .ك به منازلشان كه در عمليات هاي مسلحانه دست نداشته اند گفت : پ .ك .ك بايد دريابد كه زمان عمليات مسلحانه و تروريسم در منطقه پايان يافته است .
رييس جمهور عراق هم چنين در گفت وگو با روزنامه آكشام تركيه تاكيد كرد : كردهاي عراق مصمم به متوقف كردن فعاليت شورشيان كرد براي استفاده از خاك عراق جهت حمله به تركيه و ايران هستند و به زودي از شبه نظاميان مي خواهند سلاح هايشان را زمين بگذارند.
طالباني تاكيد كرد : كردهاي شمال عراق به زودي نشستي را ترتيب خواهند داد كه در آن يك درخواست مشتركي از شورشيان مبني بر كنار گذاشتن جنگ هاي مسلحانه و پيوستن به روند سياسي دموكراتيك اعلام خواهد شد.
وي افزود : بگذاريد آشكارا بگويم ما كردهاي عراق ديگر به افراد مسلح از هيچ گروه كردي اجازه نخواهيم داد كه از خاك ما براي انجام حملات به تركيه يا ايران استفاده كنند. ما اقدامات لازم را اتخاذ خواهيم كرد.
رييس جمهور عراق تاكيد كرد كه كردهاي عراق با شورشيان وارد جنگ نخواهند شد بلكه سعي مي كنند اين مشكل را بدون جنگ حل و فصل كنند.
به گفته طالباني روابط با تركيه از لحاظ استراتژيك براي عراق اهميت زيادي دارد و تمام گروه هاي عراقي از حملات پ .ك . ك عليه تركيه ناراضي هستند و درك مشتركي براي بهبود روابط با آنكارا دارند.
وي گفت : پ .ك .ك بايد بداند كه به بن بست رسيده است اما دولت تركيه به نوبه خود بايد اقداماتي براي تشويق شبه نظاميان جهت زمين گذاشتن سلاح هايشان انجام دهد.
موافقت پارلمان عراق با استعفاي المشهداني
پارلمان عراق با اكثريت آراي نمايندگان با استعفاي محمود المشهداني موافقت كرد; اما هنوز مشخص نيست چه كسي جانشين وي خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محمود المشهداني رييس پارلمان عراق با سخنراني پاياني اش در برابر جلسه فوق العاده پارلمان به رياست پارلمان پايان داد.
مشهداني خطاب به نمايندگان اعلام كرد : من از ملت عراق و از شما به خاطر تمام كوتاهي ها عذرخواهي مي كنم .
وي ادامه داد : اميدوار بودم كه به كرسي پارلماني دست يابم كه در راستاي اجراي طرح ملي عراق تلاش كنم اما شرايط راه حل استعفا را به من تحميل كرد.
تصويب لايحه تمديد حضور نيروهاي غيرآمريكايي
پارلمان عراق لايحه تمديد حضور نيروهاي غيرآمريكايي در اين كشور را تصويب كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در حالي كه پارلمان عراق شاهد توديع محمود المشهداني رييس پارلمان عراق بود خالدالعطيه معاون مشهداني از فرصت استفاده كرد و لايحه تمديد حضور نيروهاي غيرآمريكايي در عراق را كه از سوي دولت ارائه شده بود قرائت كرد. پارلمان عراق نيز در اين جلسه فوق العاده اين لايحه را با اكثريت آرا تصويب كرد.
به گفته يك مقام پارلماني عراق پارلمان با لايحه اي كه دولت را مسئول انعقاد توافقنامه هايي با كشورهايي كه در عراق نيرو مستقر ساخته اند بعد از موعد پايان مسئوليت اين نيروها در 11 دي ماه جاري مي كند موافقت كرد .
به موجب اين لايحه اين نيروها تنها تا 10 تير 1388 مي توانند در عراق بمانند و پس از اين تاريخ بايد از عراق خارج شوند.
پارلمان عراق هم چنين در اين لايحه با تمديد تدابيري تا 11 دي سال آينده در زمينه درآمدهاي صادرات نفت و گاز و ذخيره آن در حساب صندوق توسعه به منظور پيشرفت عراق و نظارت دفتر بين المللي بر اين مساله و عملكرد اين صندوق موافقت كرد.
پايگاه اينترنتي المحيط به نقل از اين مقام پارلماني عراق گزارش داد : پارلمان در نشست فوق العاده با اكثريت آرا با لايحه مربوط به مسووليت دولت در زمينه انعقاد توافقنامه هايي با كشورهايي كه در عراق نيرو مستقر كرده اند موافقت كرد.
در جلسه فوق العاده پارلمان 223 نماينده حضور داشتند .
 چهارشنبه 4 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن