تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815443898




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشت جوان و انضباط اجتماعى


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يادداشت جوان و انضباط اجتماعى
سرهنگ مهدى احمدى
در شرايط كنونى چنانچه انضباط اجتماعى را به حس وظيفه شناسى فرد نسبت به جامعه تلقى نماييم، بررسى آثار و پيامدهاى آن در زندگى فردى و اجتماعى يك ضرورت منطقى به نظر مى رسد و جست وجوى راهكارها و شيوه هاى عملى تحقق اين پديده، گام بعدى محسوب مى شود. برخى انديشمندان، تعليم و تربيت را بازتاب جامعه مى دانند و بر اين اساس معتقدند كه هرگونه تغييرى در فرهنگ و تربيت، بايد برخاسته از تحولات اجتماعى باشد. عده اى ديگر، با خوشبينى واقع گرايانه ، بر اين باورند كه ميان جامعه و تعليم و تربيت، تعامل روشنى وجود دارد و تحولات فرهنگى و اجتماعى لازم و ملزوم يكديگرند. اگر بخواهيم رابطه اين دو را دقيق تر توصيف كنيم، بايد بپذيريم كه تحولات فرهنگى و تربيتى يكى از اهداف چهارگانه تربيت است. «فردريك ماير» يكى از صاحب نظران فلسفه تعليم و تربيت، مسئوليت پذيرى مدنى را از محورهاى عمده تربيت مى داند و آن را از عناصر زير تلقى مى كند:
« نياز به عدالت اجتماعى، فعاليت مؤثر اجتماعى، فهم و درك اجتماعى، داورى انتقادى، مدارا و سازگارى، استفاده از علم و دانش در امور اجتماعى، درك اصول حفاظت محيط زيست و از خودگذشتگى در راه حكومت مردم سالارى».
انضباط اجتماعى، آثار گسترده و مداوم بر فرد و جامعه دارد. رهبر معظم انقلاب در يكى از پيام هاى خويش تحقق انضباط اجتماعى و وجدان كارى را لازمه يك جامعه موفق، سربلند و برخوردار از عزت و اقتدار تلقى نمودند. اين آثار در جنبه هاى فردى مشتمل بر پيوند وظيفه شناسى اجتماعى و صداقت و درستكارى، رشد قابليت ها و در جنبه هاى اجتماعى، موجد همدلى با نسل هاى آينده، توسعه مشاركت هاى مدنى و بهبود مناسبات و پيوند هاى مردمى مى گردد.
حال پرسش اساسى اين است كه چگونه مى توان جوانان را به انضباط اجتماعى علاقه مند ساخت
از نگاه برخى جامعه شناسان پرورشى، انضباط اجتماعى، مستلزم كنترل و تسلط اجتماعى است و اين پديده خود متكى بر اجتماعى ساختن اعضاست، به گونه اى كه آنان بخواهند مطابق انتظارات جامعه رفتار كنند.
شناساندن انتظارات اجتماعى به نسل جوان، آنها را قادر مى سازد تا خود را در جايگاه پذيرش و مقبوليت اجتماعى ملاحظه نموده و براى ايفاى نقش خود، آگاهانه وارد صحنه شوند. معرفى نهادها و مراكز اجتماعى و هويت و كاركردهاى آنها، براى نسل جوان يك ضرورت منطقى محسوب مى شود. چرا كه شناخت هر پديده، مقدمه انس و الفت و در نهايت دلبستگى به آن است.
ترغيب جوانان به بحث و اظهارنظر در خصوص زمينه هاى مشاركت اجتماعى و حدود مسئوليت هاى آنان در اين مورد، موجب رشد و تعالى انضباط اجتماعى خواهد بود. زيرا عمل به قواعد و مقرراتى كه برخاسته از تفكر و اراده جوانان باشد، پايبندى و تعهد عميق ترى را به دنبال خواهد داشت.
پرورش اعتماد به نفس جوانان و تقويت حس «خودباورى» در آنان، علاوه بر اين كه توانايى هاى عمومى را افزايش مى دهد، دامنه مسئوليت پذيرى اجتماعى را نيز توسعه مى بخشد.
قبول اين واقعيت كه تغييرات اجتماعى ملازم تغييرات فرهنگى است و دگرگونى هاى مهم در جامعه هر دو جنبه را شامل مى شود، مسئولان امور را برمى انگيزد تا از طريق فعاليت هاى فوق برنامه مدارس، علاقه مندى نوجوانان را به مسئوليت پذيرى افزايش دهند تا در آنان احساس وحدت و يگانگى با جامعه تقويت شود.
رسانه هاى گروهى به لحاظ تأثير گسترده و عميقى كه در شكل دادن به رفتارهاى نسل جوان دارند، مى توانند با ارزش آفرينى و تأييد اين گونه مسئوليت ها، اين نسل را به درك، پذيرش و ايفاى مسئوليت هاى شخصى و اجتماعى سوق دهند. در اين ميان خانواده، نهاد اساسى اجتماعى و دريچه نگاه جوانان به جامعه محسوب مى شود، بنابراين خانواده بويژه والدين در شكل دهى و تقويت انضباط اجتماعى جوانان خود نقش مؤثرى ايفا مى كنند.

& رئيس مركز اطلاع رسانى فرماندهى انتظامى تهران بزرگ
 سه شنبه 3 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن