تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نصيحت را بپذيرد، از رسوايى به سلامت مى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815033211




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فقط يك بسته آدامس از من بخريد! نگاهي به معضل كودكان خياباني در جامعه و ضرورت رسيدگي به آن


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: "فقط يك بسته آدامس از من بخريد!" نگاهي به معضل كودكان خياباني در جامعه و ضرورت رسيدگي به آن


خبرگزاري دانشجويان ايران - بجنورد
سرويس: شهرستان‌ها

«در خيابان‌هاي شهر قدم مي‌زنم. هوا بسيار سرد است، زرق و برق مغازه‌ها و فروشگاه‌هاي مختلف شهر، چشم هر عابر پياده‌اي را به خود خيره مي‌كند. شهر خوب است. شهر زيبا است اما براي آدم‌هايي كه جيبشان پر از پول است و درد ندارند.

مادري را مي‌بينم كه دست پسرش را گرفته و مقابل يك فروشگاه كفش ايستاده است. پسر شيك و مرتب است. انگشتانش در دستكش نرم خوش رنگي گرم است. معلوم است كه تابحال به قول معروف آب در دلش تكان نخورده است! حتما هرچه كه اراده كند برايش مهياست!

كودكي به سوي اين مادر و پسر مي‌آيد. "خانوم يك آدامس از من بخر"، "آقا پسر آدامس نمي‌خواي؟ به مامانت بگو برات آدامس بخره"، "خانوم تو رو خدا بخريد" "فقط يك بسته بخريد" ... . هوا بسيار سرد است، صورت كودك از سوز سرما سرخ شده است و كم كم چشمانش هم دارد از سوز اشك سرخ مي شود. مادر براي پسرش دو بسته آدامس مي خرد و گويا با اين كار دنيايي به پسر آدامس فروش مي‌دهد.

با كودك صحبت مي كنم، نامش را مي پرسم خود را "علي" معرفي مي كند. علي 10 سال دارد. علي مي گويد كه پدرش سه سال پيش فوت كرده و اكنون او مرد خانه است. او دو خواهر دارد و به اتفاق مادرش هر دو كار مي‌كنند تا چرخ زندگيشان را بچرخانند. علي مي گويد من كار مي كنم تا خواهرانم بتوانند درس بخوانند. پدرم، مادر و اكرم و فاطمه را به من سپرده و من در قبال آنها مسؤولم. كمي كه بزرگتر شوم براي كاركردن به تهران يا يك شهر بزرگ ديگر مي روم. آنقدر كار مي كنم كه خانواده‌ام كمترين كمبودي نداشته باشند. قرار است اكرم و فاطمه درس بخوانند، اكرم دكتر و فاطمه مهندس بشود.

از علي مي پرسم؛ چرا آدامس فروشي؟ چرا يك كار فني را براي كسب درآمد انتخاب نكرده‌اي؟ او مي گويد: تا به حال به مغازه‌هاي زيادي سر زده‌ام، جوشكاري، تراشكاري، مكانيكي و ...، اما مي گويند سنم كم است و سابقه كار ندارم. علي با صلابت ادامه مي دهد: اما من مرد هستم و هر طوري شده كار مي كنم و پول در مي آورم.

دستهاي علي سرخ شده است. هوا بسيار سرد است.از اين پس زمستان است و هوا هميشه سرد. انگشتان كوچك علي كه از سرماي زندگي يخ بسته مي‌توانست مانند انگشتان بسياري از همسالانش مدادي را نگاه دارد و بر روي صفحات دفتر مشق بگرداند. نه، اصلا مي توانست گرم باشد و مدام روي صفحه كليد رايانه كوبيده شود و در بازي‌هاي مختلف گشت بزند؛ بازي‌هاي كودكانه، چون او يك كودك است!»

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كودكان خياباني يكي از معضلات جوامع امروز است كه جامعه ما نيز با اين مشكل گريبانگير است.

اما انگار وجود كودكان خياباني براي همه عادي شده است كه اين مساله هشداري است به جوامع و توجه به آن ضروري است.

مليحه شيردل افزود: كودكان خياباني اغلب به علت درآمد كم خانواده و يا معتاد بودن والدين مجبور به كار كردن مي‌شوند.

وي ادامه داد: عده‌اي از اين كودكان، براي بقا مجبور به كار در خانه‌ها مي شوند، اين افراد در خيابان زندگي مي كنند، در همانجا مي خوابند و مواد غذايي مورد نياز خود را نيز از خيابان تهيه مي كنند.

وي افزود: دسته‌اي ديگر در خيابان كار مي كنند و شب به منزل برمي گردند و با خانواده خود در ارتباط هستند كه اين كودكان در تابستان افزايش مي‌يابند.

اين كارشناس بار ديگر تاكيد مي كند كه آسيب‌هاي اجتماعي فراواني اين كودكان را تهديد مي‌كند، گاه اين كودكان با باندهاي مختلف قاچاق مواد مخدر آشنا مي شوند كه در نهايت به اعتياد آنها منجر مي‌شود.

شيردل ادامه داد: سوء استفاده‌هاي جنسي و كودك آزاري نيز از ديگر آسيب‌هاي اجتماعي متوجه اين افراد است.

وي توضيح داد: اغلب اين كودكان براي امرار معاش مجبور به دست فروشي مي‌شوند و هر آنچه كه سود بيشتري براي آنها داشته باشد به آن روي مي‌آورند.

وي افزود: در نتيجه مثلا اگر او سود بيشتر را در فروش مواد مخدر ببيند به سمت آن مي رود كه در نهايت منجر به اعتياد او مي‌شود.

شيردل گفت: اين كودكان از نظر شخصيتي نيز دچار تزلزل مي شوند، اعتماد به نفس آنها به شدت پايين مي‌آيد، احساس بيچارگي، پرخاشگري و افسردگي مي كنند كه ممكن است زودتر در معرض آسيب‌هاي اجتماعي قرار گيرند.

وي با تاكيد بر ضرورت ساماندهي كودكان خياباني گفت: بايد همه نهادها در اين زمينه مشاركت كنند زيرا اين مسؤوليت از عهده يك ارگان مانند بهزيستي برنمي‌آيد بلكه بايد همه ارگانها دست به دست هم بدهند تا بتوانند مشكلات اين كودكان را رفع كنند.

وي نقش سازمان آموزش فني و حرفه‌يي را در اين زمينه مهم دانست و افزود: بايد بواسطه اين سازمان به اين كودكان مهارت‌هايي آموزش داده شود تا منجر به شغل‌هاي مطلوب براي آنان شود.

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي خراسان شمالي نيز در اين خصوص مي گويد: علاوه بر تهديدهاي اجتماعي مانند اعتياد براي كودكان خياباني، اين افراد از تحصيل دور هستند و مهارتهاي زندگي را فرا نمي‌گيرند.

همايون غلامي مي‌افزايد: اين افراد اغلب با تعارض شخصيتي و عدم شناخت هويت مواجه هستند كه اين موارد باعث بروز رفتارهاي ضد اجتماعي از سوي آنها مي شود.

وي افزود: در اين زمينه سازمان بهزيستي با ارايه خدمات براي رفع اين مشكل و ساماندهي اين كودكان تلاش مي كند.

وي ادامه داد: در اين راستا اين كودكان در مراكز نگهداري سازمان جذب مي‌شوند و برنامه‌هايي مانند آموزش مهارت‌هاي زندگي و اجراي برنامه‌هاي درماني به آنها ارايه مي شود.

وي در رابطه با كودكان خياباني كه فاقد خانواده هستند نيز گفت: براي اين كودكان طرحهايي در قالب حمايت ويژه از آنها، تهيه اسناد هويت، پوشش بيمه‌يي كودكان و ايجاد فرصت شغلي اجرا مي‌شود.

مديركل بهزيستي خراسان شمالي نيز در گفت‌وگو با ايسنا بر لزوم ساماندهي كودكان خياباني تاكيد كرد.

دكتر عليرضا قرباني افزود: سازمان بهزيستي استان، براي نگهداري و ساماندهي كودكان خياباني مركزي را تاسيس كرده كه كودكاني را كه در خيابان مشغول كار هستند و سرپرست خوبي ندارند در اين مركز جذب مي كند.

وي ادامه داد: اين كودكان يا خودشان را به بهزيستي معرفي مي كنند و يا از طريق مركز مداخله در بحران و يا مقامات قضايي به مركز نگهداري معرفي مي شوند.

وي بيان داشت: هدف پيشگيري از آسيب‌هاي بعدي است كه اين كودكان را تهديد مي كند، همچنين اگر اين كودكان معتاد باشند نسبت به ترك اعتياد آنها اقدام مي‌شود.

اين مسؤول تاكيد كرد: اولويت ارايه خدمات به اين كودكان تحصيل و تعليم و پرورش است كه در اين راستا كودكان زير 12 سال بواسطه روانشناسان و مددكاران اجتماعي سازمان هدايت مي شوند.

وي ادامه داد: بعضا ديده شده كه برخي افراد شياد و سودجو اين كودكان را به كار مي گيرند و براي رسيدن به مقاصد خود از آنها استفاده مي كنند.

مديركل بهزيستي خراسان شمالي بيان داشت: متاسفانه اين كودكان اغلب در دام افراد بزهكار مي‌افتند و مورد سوء استفاده‌هاي جسمي و جنسي قرار مي گيرند.

وي افزود: برخي از اين كودكان نيز براي تامين معيشت خانواده كار مي كنند كه در اين رابطه پرونده‌هايي تشكيل شده كه مثلا كودكي براي تامين هزينه جراحي مادرش كار مي كند كه مواجهه با اين موارد بسيار دردناك است.

اين مسوول گفت: در چنين مواردي سازمان با ارايه كمك‌هاي مالي موردي به اين كودكان كمك مي كند چون اين كودكان نيز از اتفاقات و آسيب هاي اجتماعي پيرامون خود بي اطلاع و در معرض آسيب هستند.

وي ادامه داد: در مورد كودكاني كه از خانواده برخوردار هستند با خانواده آنها مذاكره و علت كار كردن كودك جست و جو مي شود.

مديركل بهزيستي خراسان شمالي گفت: در سال 86، 94 كودك خياباني در مركز نگهداري پذيرش شدند كه به 22 نفر از آنان خدمات درمان، 18 نفر تحصيل و به 14 نفر خدمات ترك اعتياد ارايه شد.

قرباني ادامه داد: از ابتداي سال جاري تاكنون نيز 82 كودك در اين مركز پذيرش شده اند كه به 24 نفر از آنان خدمات درمان، 15 نفر تحصيل و به سه نفر خدمات ترك اعتياد ارايه شده است.

وي گفت: مشكلي كه در اين خصوص در استان وجود دارد اين است كه تمام مراكز بهزيستي شامل مركز نگهداري كودكان خياباني، دختران فراري، زنان آسيب ديده و ديگر مراكز، استيجاري است و سازمان پيگير اين است كه با حمايت مسوولان استاني اين وضعيت را بهبود دهد.

اين مسوول گفت: بهزيستي ساماندهي كودكان خياباني را وظيفه ذاتي خود مي داند كه اخيرا ايران نيز به كنوانسيون جهاني حقوق كودك پيوسته است.

وي ادامه داد: وظايف بهزيستي در اين زمينه تعريف شده و علاوه بر آن نهادهايي مانند شهرداري و نيروي انتظامي نيز در اين زمينه مسؤوليت دارند كه بايد به وظيفه خود عمل كنند.

مديركل بهزيستي خراسان شمالي يادآور شد: براي ساماندهي كودكان خياباني جلب مشاركت آحاد مردم ضروري است و اين امر يك وظيفه ملي، ديني و اسلامي مي باشد.

وي بيان داشت: همه بايد كمك كنند كه اين كودكان درس بخوانند در غير اين صورت اين مشكل هم خود اين كودكان و هم جامعه را تهديد مي كند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 2 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن