واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار ايرنا، عليرضا داود نژاد در سومين نشست تخصصي شهر، شهروند و سينما اساسي ترين وظيفه هنر را نگهداري از هويت افراد دانست و افزود: در جامعه اي كه به هنر و هنرمند احترام گذاشته شود و با آثار هنري برخورد خوبي شود، انسان احترام دارد. كارگردان فيلم نياز ادامه داد: اگر هنر با روش هاي سياسي و اقتصادي خاصي كنترل شود هويت ها از بين مي رود اما اگر افراد جامعه در مقابل سازمان هاي اجتماعي موضع گيري نكرده و در صدد تقابل با آن نباشند و اين سازمان ها نيز در مقابل بتوانند به افراد هويت بخشيده و از آن محافظت كنند، جامعه شهري سالم شكل مي گيرد. داودنژاد يادآورشد: اگر در جامعه اي هنر انكار شده و رسانه كارش دروغ گفتن باشد اين دو در تقابل با يكديگر قرار گرفته و جامعه اي غير انساني شكل مي گيرد. اين كارگردان سينما به موضوع آخرين فيلمش مرهم اشاره كرد و گفت: ورود مواد مخدر صنعتي در ميان جوانان و عدم مديريت روابط ميان افراد خانواده در جامعه شهري مهم ترين انگيزه من براي ساخت اين فيلم بود. داودنژاد فيلم مرهم را نمايشي از فضاي جامعه شهري و مناسبات درون آن دانسته و گفت : من در اين فيلم قصد بهره برداري روايت گونه و داستاني نداشته ام بلكه بيشتر سعي كرده ام به مناسبات از هم گسيخته و مديريت نشده ميان نسل هاي مختلف بپردازم. به گزارش ايرنا همايون اسعديان كارگردان - تهيه كننده سينما نيز در اين نشست گفت: فيلم مرهم فاقد هرگونه پيچيدگي زايد است، دوربين معلق و نبود قيد و بند هاي فيلم سازي در اين فيلم موجب شده حسي جديد در بيننده شكل گيرد تا او بتواند به راحتي پيام هاي عميق اين فيلم را دريافت كند. كارگردان فيلم طلا و مس ادامه داد: شهر و مناسبات شهري جديد در اين فيلم حضوري پر رنگ دارند، ارتباطات از يكديگر گسسته شده و بي اخلاقي جزيي از اين مناسبات مي شود و آن چنان اين بي اخلاقي رشد مي كند كه همه تنها به صورت شعارگونه به اخلاقيات نگاه مي كنند. اسعديان، پنهان كردن زشتي هاي جامعه شهري را بزرگترين مشكل جامعه كنوني دانست و افزود:به جاي پاك كردن صورت مساله بايد به ارايه راهكارهايي براي كنترل اين بي اخلاقي ها پرداخت. اين كارگردان سينما همچنين از فضا و بار زيادي كه بر دوش فيلمسازان جهت بهبود مناسبات اجتماعي قرار داده مي شود انتقاد كرد و يادآورشد: وظيفه يك فيلم ساز ارايه راه حل براي رفع مشكلات جامعه نيست بلكه تنها مي تواند با كمك هنر نشان دهنده وضعيت موجود يك جامعه باشد تا ديگران را براي چاره انديشي به حركت درآورد. طناز طباطبايي بازيگر نقش اول فيلم مرهم نيز در اين نشست، گفت: حضور در كنار نابازيگران ، تجربه اي غريب و دوست داشتني بود چرا كه نابازيگران در مقابل دوربين زندگي مي كنند، همه حركات آنها طبيعي است و اين امر موجب شد تا بتوانم جنس بازي خودم را پيدا كنم. وي افزود: از آن جا كه مواد مخدر صنعتي بر خلاف مواد مخدر سنتي تاثيرات فيزيكي چنداني ندارند، بيشتر بعد رواني در اين فيلم مطرح بود و گريم حرفه اي براي نقش صورت نگرفته بود. حسين باهر استاد دانشگاه و رفتار شناس اجتماعي نيز ويژگي بارز فيلم مرهم را نشان دادن شكاف عميق ميان نسل هاي مختلف جامعه عنوان كرد و گفت: در اين فيلم سه نسل پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها، نسل پدران و مادران و نسل فرزندان وجود دارند. وي توضيح داد: ميان نسل دوم و سوم به علت بلند پروازي جوانان، كاهش اميد به آينده و نبود برنامه ريزي براي اين نسل، سبب خروش و لجام گسيختگي آن ها شده است و از سوي ديگر درگيري نسل دوم با واقعيات و مشكلات تلخ جامعه امروزي و ناتواني آنها در مديريت و كنترل زندگي و مناسبات اجتماعي اين شكاف ميان اين دو نسل را عميق تر كرده است. اين استاد دانشگاه بي اخلاقي هاي موجود در جامعه را ناشي از عبور يكباره جامعه سنتي به پست مدرن دانست و گفت: متاسفانه جامعه از نظر فرهنگي همگام با تكنولوژي پيشرفت نكرده است و اين امر سبب شده تا مناسبات اجتماعي در جامعه به درستي شكل نگيرد. سومين نشست تخصصي شهر، شهروند و سينما همگام با برگزاري چهارمين جشنواره بين المللي فيلم شهر، پنجشنبه شب در پرديس سينمايي ملت برگزار شد. جشنواره فيلم شهر اول خردادماه در مجموعه همايش هاي برج ميلاد پايان مي يابد. فراهنگ**1983 تهرام/م.ه/1275
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]