واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار ايرنا، رضا داود نژاد در سومين نشست تخصصي شهر، شهروند و سينما اساسي ترين وظيفه هنر را نگهداري از هويت افراد دانست و افزود: در جامعه اي كه به هنر و هنرمند احترام گذاشته شود و با آثار هنري برخورد خوبي شود، انسان احترام دارد. كارگردان فيلم نياز در ادامه گفت: اگر هنر با روش هاي سياسي و اقتصادي خاصي كنترل شود هويت ها از بين مي رود اما اگر افراد جامعه در مقابل سازمان هاي اجتماعي موضع گيري نكرده و در صدد تقابل با آن نباشند و اين سازمان ها نيز در مقابل بتوانند به افراد هويت بخشيده و از آن محافظت كنند، جامعه شهري سالم شكل مي گيرد. داودنژاد همچنين گفت: اگر در جامعه اي هنر انكار شده و رسانه كارش دروغ گفتن باشد اين دو در تقابل با يكديگر قرار گرفته و جامعه اي غير انساني شكل مي گيرد. اين كارگردان سينما با اشاره به موضوع آخرين فيلمش با عنوان مرهم گفت: ورود مواد مخدر صنعتي در ميان جوانان و عدم مديريت روابط ميان افراد خانواده در جامعه شهري مهم ترين انگيزه من براي ساخت اين فيلم بود. داود نژاد فيلم مرهم را نمايشي از فضاي جامعه شهري و مناسبات درون آن دانسته و گفت : من در اين فيلم قصد بهره برداري روايت گونه و داستاني نداشته ام بلكه بيشتر سعي كرده ام به مناسبات از هم گسيخته و مديريت نشده ميان نسل هاي مختلف بپردازم. همايون اسعديان كارگردان سينما نيز با حضور در اين نشست، گفت: فيلم مرهم فاقد هرگونه پيچيدگي زايد است، دوربين معلق و نبود قيد و بند هاي فيلم سازي در اين فيلم سبب شده حسي جديد در بيننده شكل بگيرد تا او بتواند به راحتي پيام هاي عميق اين فيلم را دريافت كند. وي همچنين گفت: شهر و مناسبات شهري جديد در اين فيلم حضوري پر رنگ دارند، ارتباطات از يكديگر گسسته شده و بي اخلاقي جزئي از اين مناسبات مي شود و آن چنان اين بي اخلاقي رشد مي كند كه همه تنها به صورت شعارگونه به اخلاقيات نگاه مي كنند. اسعديان، پنهان كردن زشتي هاي جامعه شهري را بزرگترين مشكل جامعه كنوني ما دانست و افزود: مسوولين و دست اندركاران بايد به جاي پاك كردن صورت مساله به ارايه راهكارهايي براي كنترل اين بي اخلاقي ها بپردازند. اين كارگردان سينما با انتقاد از فضا و بار زيادي كه بر دوش فيلم سازان ايران جهت بهبود مناسبات اجتماعي وجود دارد، گفت: وظيفه يك فيلم ساز ارايه راه حل براي رفع مشكلات آن جامعه نيست بلكه تنها مي تواند با كمك هنر نشان دهنده وضعيت موجود يك جامعه باشد تا ديگران را براي چاره انديشي به حركت درآورد. طناز طباطبايي بازيگر نقش اول فيلم مرهم نيز در اين نشست، گفت: حضور در كنار نابازيگران، تجربه اي غريب و دوست داشتني بود چرا كه نابازيگران در مقابل دوربين زندگي مي كنند، همه حركات آنها طبيعي است و اين امر سبب شد تا من نيز بتوانم جنس بازي خودم را پيدا كنم. وي افزود: از آن جا كه مواد مخدر صنعتي بر خلاف مواد مخدر سنتي تاثيرات فيزيكي چنداني ندارند، بيشتر بعد رواني در اين فيلم مطرح بود و گريم حرفه اي براي نقش صورت نگرفته بود. حسين باهر هم به عنوان جامعه شناس با حضور در اين نشست، ويژگي بارز فيلم مرهم را نشان دادن شكاف عميق ميان نسل هاي مختلف جامعه دانست و گفت: در اين فيلم سه نسل وجود دارند؛ نسل پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها، نسل پدران و مادران و نسل فرزندان. وي در ادامه گفت: ارتباط ميان نسل دوم و سوم به علت بلند پروازي جوانان، كاهش اميد به آينده و نبود برنامه ريزي براي اين نسل، سبب خروش و لجام گسيختگي آن ها شده است و از سوي ديگر درگيري نسل دوم با واقعيات و مشكلات تلخ جامعه امروزي و ناتواني آنها در مديريت و كنترل زندگي و مناسبات اجتماعي اين شكاف ميان اين دو نسل را عميق تر كرده است. اين استاد دانشگاه بي اخلاقي هاي موجود در جامعه را ناشي از عبور يكباره جامعه سنتي به پست مدرن دانست و گفت: متاسفانه جامعه ما از نظر فرهنگي همگام با تكنولوژي پيشرفت نكرده است و اين امر سبب شده تا مناسبات اجتماعي در جامعه به درستي شكل نگيرد. سومين نشست تخصصي شهر، شهروند و سينما همگام با برگزاري چهارمين جشنواره بين المللي فيلم شهر، شامگاه ديروز (29 ارديبهشت) در پرديس سينمايي ملت برگزار شد. تهرام/م.ه/1275
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 388]