تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روز قيامت محبوب‏ترين آدميان نزد خداوند فرمان‏برترينِ آنها از او است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815739901




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خودرويي نه چندان ملي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: خودرويي نه چندان ملي
صنعت و معدن- امين آزاد:
روز 23 آذر ماه با برگزاري مراسمي دومين خودروي ملي كشور رونمايي شد تا ديگر شركت بزرگ خودروسازي ايران نيز همانند همتاي سلف خود گام در مسير توليد خودروي ملي گذارد.

با اين وجود خودرويي كه به نام مينياتور به‌عنوان دومين خودروي ملي ايراني رونمايي شد حتي در نام نيز شباهت چنداني با خودروي ملي ايرانيان ندارد چرا كه نام اين خودرو واژه‌اي فرانسوي است. اما آنچه ايراني بودن اين خودرو را تا حد زيادي زير سؤال برده است استفاده از قطعات خودروهاي ديگر مانند پرايد، ريو و تندر 90 و همچنين كمك گرفتن از مشاوران ايتاليايي، آلماني و كره‌اي براي طراحي، توليد يا به بيان ديگرمونتاژ خودروي مذكور است.

با اين وجود مسئولان شركت سايپا اين خودرو را كاملا ايراني دانسته و از آن به‌عنوان يكي از بزرگترين طرح‌هاي صنعتي چند سال اخير نام مي‌برند به‌نحوي كه به گفته مديرعامل سايپا، عرضه اين خودرو موجب قدرتمند شدن اين شركت براي مذاكره با خارجي‌ها خواهد شد و از اين پس راه صادرات شركت مذكور با اين خودرو كه برندي ايراني دارد هموارتر مي‌شود.

پرسش مطرح در توليد و عرضه دومين خودروي ملي كشور آن است كه اين خودرو در حالي كه در قطعاتش مي‌توان به راحتي قطعات استفاده شده از ديگر خودروها را ديد، واقعا تا چه حد ملي است؟! به گفته مديرعامل سايپا در اين خودرو از نسل كاملاً جديد پلت فرم(مجموعه‌هاي فني خودرو ) استفاده شده است با اين همه آنچه پلت فرم جديد خوانده مي‌شود آيا به واقع پلت‌فرم جديدي است و آيا واقعا ايراني است و يا فناوري جديدي را در خود دارد؟

خودرويي ايراني ؟!

با اين وجود مجيد زارعي، مدير مركز تحقيقات سايپا اين خودرو را يك خودروي كاملا ايراني با يك پلت فرم جديد مي‌داند كه به آن مي‌توان نازيد. وي در پاسخ به اين سؤال كه چگونه مي‌توان اين محصول را ايراني و كاملا جديد خواند در حالي كه موتور و گيربكس آن ارتقا يافته پرايد است، اكسل آن با كمي تغيير در اكسل ريو طراحي شده و ترمز خودرو نيز تقويت شده خودروي پرايد بوده و طراحي بدنه اين خودرو نيز تا حدود زيادي توسط تيم شركت ايتال ديزاين كشور ايتاليا انجام شده است، مي‌گويد: قطعات اين خودرو ممكن است از خودروهاي ديگر (كري اوور) گرفته شده باشد اما با تغييراتي كه مهندسان سايپا براي هماهنگ كردن و تغيير دادن اين مجموعه‌ها به هم، داده‌اند يك پلت فرم جديد شكل گرفته است؛ پلت فرمي كه متعلق به شركت سايپاست و در سال‌هاي آينده خودروهاي ديگري نيز روي اين پلت فرم طراحي خواهند شد.

زارعي مي‌افزايد: درباره طراحي نيز بايد گفت كار روي اين خودرو ابتدا در حدود سال 75 با نام اس 81 توسط تيمي در سايپا روي پايه پرايد آغاز و سپس طراحي آن توسط تيم طراحي ايتاليايي تكميل شد، با اين وجود طرح مذكور در سال 83 كنار گذاشته شد و مهندسان سايپا اين طرح جديد را از حدود 2 سال قبل دوباره آغاز كردند و در طراحي بخش‌هايي از آن خودرويي كه توسط تيم ايتاليايي انجام گرفته بود به‌خصوص قسمت عقب آن تغييراتي را دادند».

موتور پرايد با افزايش حجم

با وجود ديدگاه مسئولان سايپا يك كارشناس طراحي خودرو نظر ديگري دارد. علي رضا محمد‌زاده معتقد است كه طراحي اين خودرو بي‌شباهت به بسياري از خودروهاي چيني نيست. تيم ايتاليايي قسمت جلو خودرو را بسيار خوب طراحي كرده اما قسمت عقب چندان چنگي به دل نمي‌زند، در قسمت تزئينات داخلي نيز به راحتي مي‌توان ردپاي تندر 90 و پرايد و ريو را ديد، گويي طراحان قسمت‌هاي مختلف اين چند خودرو را با هم مخلوط كرده‌اند. وي مي‌افزايد: با اين وجود در بيشتر قسمت‌هاي خودرو مي‌توان ردپاي طراحان خارجي را به خوبي مشاهده كرد.

البته استفاده از مشاوران و طراحان خارجي به همين‌جا ختم نمي‌شود بلكه در موتور نيز تيم طراحي از دانشگاه آخن آلمان موتور پرايد را افزايش حجم داده‌ و با رساندن حجم اين موتور به 1500 سي سي و افزايش ضريب تراكم موتور به عدد 7/9 قدرت اين موتور را به 80 اسب بخار رسانده‌اند. براساس اعلام شركت مگاموتور، سازنده قواي محركه سايپا، اين موتور 8درصد مصرف كمتري نسبت به پرايد داشته و براي توليد آن حدود 30ميليون دلار هزينه شده است.

يك كارشناس ديگر موتور خودرو در مركز تحقيقات يكي از شركت‌هاي خودروسازي كه نخواست نامش فاش شود نيز معتقد است، همان كاري كه ايران‌خودرو در بهينه‌سازي موتور پيكان روي پژو آردي انجام داد، اين بار سايپا در توليد مينياتور روي موتور پرايد صورت داده است.

وي مي‌افزايد: مگاموتور با كمك شركت آلماني FEV ، وابسته به دانشگاه آخن آلمان، حجم موتور را افزايش داده و ضريب تراكم موتور را براي افزايش قدرت موتور به عدد 7/9رسانده‌است(عدد قبلي حدود 5/8 بوده است).

گيربكس

درباره گيربكس نيز يكي از مهندسان مركز تحقيقات سايپا، چنين توضيح مي‌دهد؛ نسبت دنده‌هاي گيربكس پرايد براساس خودرو و موتور جديد تغيير داده شده است. البته زارعي معتقد است اين تغيير در ضريب دنده سبب خلق يك جعبه دنده جديد شده است.
با اين وجود حتي در تمام اين تغييرات كه در موتور و گيربكس پرايد با فناوري متعلق به 30 سال قبل داده شده نيز متخصصان خارجي نظارت داشته‌اند. موضوعي كه جمشيد ناظمي، مدير راهبردي اين شركت نيز مشاوره گرفتن از خارجي‌ها در اين طرح را تاييد كرده و چنين مي‌گويد: ما از تجربه‌هاي قبلي خود، در محصولاتي مانند پرايد و ريو هم در اين خودرو استفاده كرده‌ايم. وي استفاده از اين تجربيات را سبب كاهش هزينه طراحي اين خودرو نسبت به‌خودروهاي ديگر عنوان مي‌كند.

هزينه ساخت و قيمت كم

نكته ديگر در طراحي و ساخت دومين خودروي ملي كه از سوي مسئولان بر آن تاكيد شده هزينه پايين طراحي و ساخت مينياتور است. به گفته مديرعامل سايپا، هزينه طراحي اين خودرو حدود 120 ميليون دلار بوده است البته بسياري از قطعات پرايد كه در ايران توليد مي‌شود، در اين خودرو هم استفاده خواهد شد و اين امر سبب كاهش قيمت آن مي‌شود.
شايد مهرداد بذرپاش بر همين اساس قيمت اين خودرو را زير 10 ميليون تومان اعلام كرده است؛ قيمتي كه مي‌‌تواند اين خودرو را جايگزيني براي محصولي مانند پرايد كند. مدير فروش اين شركت نيز بازار اين خودرو را بين پرايد و ريو پيش‌بيني مي‌كند با اين حال بسياري از مديران شركت سايپا در توليد اين محصول با اين قيمت ترديد دارند. مدني، مديرعامل سازه‌گستر يكي از اين مديران است كه اعلام كرده، ترديد دارد اين خودرو با قيمت زير 10 ميليون تومان توليد شود.

اين شك نيز سابقه تاريخي دارد، چرا كه در توليد سمند به‌عنوان نخستين خودروي ملي نيز مقرر شده بود تا اين خودرو با قيمت 7 ميليون تومان به مصرف‌كنندگان داخلي عرضه شود اما نرسيدن تيراژ توليد اين خودرو به 200 هزار دستگاه در سال و هزينه كمرشكن طراحي آن با كمك مشاوران خارجي كه حدود 500 ميليون دلار تخمين زده مي‌شود، سبب شده تا اين خودرو هم‌اكنون قيمتي بيش از 13 ميليون تومان داشته باشد؛ موضوعي كه در توليد و عرضه تندر 90 نيز تكرار شد و گرچه ابتدا قرار بود تا اين خودرو به قيمت 7 ميليون تومان به بازار عرضه شود اما اكنون پايين‌ترين مدل اين خودرو در بازار آزاد نيز با قيمتي بيش از 10 ميليون تومان فروخته مي‌شود.

به انتظار آينده

با اين شرايط بايد منتظر ماند و ديد دومين خودروي به‌اصطلاح ساخت داخل كه نام ملي را نيز يدك مي‌كشد و به گفته مسئولان خودرويي كاملا ايراني اما معجوني از خودروي پرايد، ريوي ‌شركت كيا موتورز كره و دستاورد طراحي مشاوران ايتاليايي و آلماني است، با توجه به هزينه بالاي طراحي واقعا با قيمتي كمتر از 10 ميليون تومان به مصرف‌كنندگان داخلي عرضه خواهد شد تا جايگزيني براي پرايد باشد يا اينكه در نظر است تا خودروي مذكور نيز مانند انواع پرايد با تغييراتي جزئي در چراغ، داشبورد، كاپوت يا كلگير به‌عنوان خودرويي در مدل‌هاي مختلف آن‌هم با قيمتي بيش از 10 ميليون تومان به مصرف‌كنندگان داخلي عرضه شود.

پرسش ديگر آن است كه آيا اين خودرو براساس آنچه سايپا برنامه‌ريزي كرده قادر خواهد بود تا 80درصد بازار خودروي ارزان قيمت ايراني را به‌خود اختصاص دهد؟! اين پرسش‌ها و نكات مبهم بسيار ديگري كه در توليد و عرضه دومين خودروي ملي مطرح شده، موضوعاتي است كه يافتن پاسخي قطعي براي آن نيازمند گذشت زمان و بررسي عملكرد دومين شركت خودرو‌سازي كشور در توليد و عرضه مينياتور است.
 چهارشنبه 27 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 412]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن