تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815422809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر از جايزه كتاب فصل/سرنوشت جهان به دست كساني است كه فرهنگ را مومنانه مديريت كنند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر از جايزه كتاب فصل/سرنوشت جهان به دست كساني است كه فرهنگ را مومنانه مديريت كنند
محمدعلي رمضاني فراني مدير اداره كتاب وزارت ارشاد در مراسم پاياني ششمين جايزه كتاب فصل گفت: با اتفاقاتي كه پس از انقلاب اسلامي رخ داد مي‌توان اين نويد را داد كه فردا سرنوشت جهان به دست كساني است كه فرهنگ و دانش را مومنانه مديريت كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتداي اين مراسم علي شجاعي صائين مديرعامل موسسه خانه كتاب در سخناني با تاكيد بر اينكه "كاروان كتاب فصل توقف ناپذير است" گفت: همكاران ما از چند روز قبل كار دوره هفتم جايزه كتاب فصل پائيز را آغاز كرده‌اند كه مراسم اختتاميه آن 19 اسفندماه برگزار مي‌شود.

وي افزود: در دوره ششم جايزه بيش از 300 نفر از صاحبنظران در 60 گروه داوري با ما همكاري كرده‌اند كه نتيجه آن معرفي آثار برگزيده و شايسته تقدير فعلي است.

تقدير از ناشران هم در دستور كار جايزه كتاب فصل قرار گرفت

شجاعي نقش ناشران را در جريان برگزاري دوره‌هاي مختلف كتاب فصل مهم ارزيابي كرد و اضافه كرد: از اين دوره به بعد قصد داريم در حد بضاعت ناچيزمان از زحمات عزيزان ناشر در برگزاري جايزه كتاب فصل تقدير كنيم.

همچنين منوچهر اكبري دبير چهار دوره ابتدايي اين جايزه و رئيس فعلي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران كه به عنوان ميزبان اين مراسم سخن مي‌گفت، بر لزوم قدرداني از تلاشهاي برگزاركنندگان اين جايزه به واسطه انجام كارهاي مربوط به جايزه در كوتاهترين زمان ممكن تاكيد كرد.

در ادامه علي آقانوري - فرد شايسته تقدير ششمين دوره جايزه كتاب فصل - در سخناني مختصراً اثر تاليفي خود "امامان شيعه و وحدت اسلامي" را كه در بخش سيره معصومين گروه دين اين جايزه شايسته تقدير شناخته شد معرفي كرد.

سياوش شهشهاني كه با تاليف كتاب "حساب ديفرانسيل و انتگرال" به عنوان برگزيده بخش رياضي گروه علوم خالص اين جايزه معرفي شد، ترجيح داد در موضوعي غير از معرفي اثر خود سخن بگويد.

بحثي در افول يا ادامه عصر كتابخواني در جهان

وي با طرح اين سوال كه "آيا عصر كتاب نوشتن و كتاب خواندن رو به افول است؟" در كوشش براي يافتن پاسخي براي آن گفت: آثار و شواهدي وجود دارد كه بگوئيم كتاب خواندن ممكن است رو به افول باشد الان كتابخانه‌هايي در اروپا وجود دارد كه آثار مكتوب به آن شكلي كه ما مي‌شناسيم از قفسه‌هاي آن برچيده شده است. همچنين ناشران دانشگاهي البته بجز چند ناشر مطرح مانند آكسفورد در حال انقراض‌اند.

وي با تاكيد بر اهميت صنعت چاپ افزود: چاپ فقط صنعت مربوطه را همراه خود نياورد بلكه سواد خواندن و نوشتن را نيز با خود به همراه آورد اما تغيير اين واسطه فيزيكي كه در اينجا صنعت چاپ است مسلماً تغييراتي را در عرصه خواندن و كتابت با خود به همراه آورده و يا مي‌آورد.

همچنين حجت الاسلام مرتضي جوادي آملي كه به نمايندگي از آيت‌الله جوادي آملي - برگزيده اين دوره از جايزه كتاب فصل - جايزه وي را دريافت كرد در معرفي كتاب "امام مهدي (عج)، موجود موعود" به خواندن پيشگفتار 4 صفحه‌اي آن پرداخت.

در ادامه مراسم پاياني ششمين دوره جايزه كتاب فصل، محمدعلي رمضاني فراني مديركل اداره كتاب وزارت ارشاد و دبير علمي اين جايزه در سخناني بر اهميت مديريت فرهنگي در كنترل جوامع تاكيد كرد.

سرنوشت جهان به دست كساني است كه فرهنگ و دانش را مومنانه مديريت كنند

وي در جايگاه مدير اداره كتاب وزارت ارشاد گفت: ديروز قدرت فرهنگ مادي جهان در دست كساني بود كه بيشتر بر قدرت مادي و اقتصادي خود تكيه داشتند اما با اتفاقاتي كه به ويژه پس از انقلاب اسلامي رخ داد مي توان اين نويد را داد كه فردا سرنوشت جهان به دست كساني است كه فرهنگ و دانش را مومنانه مديريت كنند.

وي افزود: در اينكه آيا فرهنگ و علم قابل مديريت است و يا به تعبير بعضيها مانند جنگل خودرويي است كه ما فقط مي‌توانيم آن را هرس كنيم سخنان بسياري وجود دارد اما مي‌توان گفت برگزاري جشنواره‌هايي از قبيل كتاب فصل گامي هر چند كوتاه در جهت برنامه‌ريزي مستحكمتر براي مديريت معنوي و علمي دانش و فرهنگ است.

وي ادامه داد: سعي ما بر اين است كه اين سلسله از جشنواره‌ها را در همين سمت و سو، يعني در جهت استحكام مديرت معنوي و علمي برنامه‌ريزي كنيم.

دبير علمي ششمين دوره جايزه كتاب فصل سپس در گزارشي كه از نحوه برگزاري اين جايزه ارائه كرد گفت: حدود 300 نفر از اساتيد دانشگاه و حوزه‌هاي علميه همكار ما در اين جشنواره بوده‌اند.

وي افزود: در اين دوره تعداد 3174 عنوان كتاب‌ چاپ شده در فصل تابستان در گروه‌هاي 10 گانه كتابداري و به روش رده‌بندي ديويي داوري شد كه از آن ميان تعداد 54 عنوان به مرحله بعد راه يافت و 3020 عنوان هم از دور مسابقه خارج شد. از ميان 54 عنوان كتاب اخير نيز 11 عنوان برگزيده و 33 عنوان شايسته تقدير شناخته شدند.

در پايان مراسم اختتاميه ششمين دوره جايزه كتاب فصل كه با حضور محسن پرويز معاون فرهنگي وزير ارشاد برگزار شد، با اهداي جوايزي از برگزيدگان و شايستگان اين جايزه تقدير شد.
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن