تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814788559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طرحي براي انسداد اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: طرحي براي انسداد اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد


گزارش رجانيوز از مصوبه مجلس در حمايت از دانشگاه آزاد:

گروه سياسي- يكشنبه گذشته طرحي با 2 فوريت مبني بر حمايت از مؤسسات آموزش عالي غيردولتي به صحن علني مجلس آمد كه بر اساس يكي از تبصره‌هاي اين طرح و در صورت تصويب نهايي، اختيار تغيير در اساسنامه دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي از جمله دانشگاه آزاد از شوراي عالي انقلاب فرهنگي سلب مي‌شود و هرگونه تغيير در اين اساسنامه‌ها، تنها با تصويب هيأت موسس و تأييد اين شورا امكان‌پذير خواهد بود.

پس از آنكه 2 فوريت اين طرح به تصويب نمايندگان نرسيد، يك فوريت طرح به آراي نمايندگان گذاشته شد كه با 124 رأي موافق، 66 رأي مخالف و 8 رأي ممتنع از مجموع 218 نماينده حاضر به تصويب رسيد.

در همين رابطه، يك عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفتگو با رجانيوز با شبهه ناك خواندن برخي مواد طرح حمايت از مراكز آموزش عالي غيردولتي گفت: طبق فرمايش مقام معظم رهبري، مجلس بهتر است در مواردي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در آنها ورود كرده است، وارد نشود.

فاطمه آجرلو تأكيد كرد: مصوبات شورا لازم الاجرا است و اساسنامه برخي مراكز آموزش عالي بايد مورد بازبيني اين شورا واقع شود.

نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي درخصوص تصويب يك فوريت طرح حمايت از مؤسسات آموزش عالي غيردولتي، نفس اين طرح را مفيد دانست و اظهار داشت: ظاهر طرح زيباست چراكه در راستاي حمايت و تعالي بخش خصوصي در حوزه آموزش است اما زماني كه مفاد طرح را مشاهده مي كنيم، موضوع تغيير مي كند.

وي ادامه داد: برخي خواستار تصويب دو فوريت طرح در مجلس بودند، در حالي كه 2 فوريت زماني موضوعيت پيدا مي كند كه ضرورت قابل توجهي در كار باشد و فوت وقت، ضرري به كشور وارد كند، لذا نه تنها 2 فوريت، بلكه يك فوريت اين طرح نيز ضرورت نداشت.

عضو كميسيون آموزش مجلس با اشاره به ماده دوم طرح حمايت از مؤسسات آموزش عالي غير دولتي گفت: اين ماده درخصوص مراكز علمي است كه پيش از اين، آيين نامه آنها به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده است و اين بسيار شبهه ناك است، چون در ارتباط با اساسنامه، آيين نامه، چگونگي اجرايي شدن مفاد اساسنامه و حتي ساختار برخي از اين مراكز آموزشي مسائل زيادي وجود دارد و نيازمند به روز شدن و بازبيني هستند.

وي تأكيد كرد: بحث بازبيني و به روز شدن اساسنامه برخي از اين مراكز آموزشي جدي است، بنابراين، حتي تصويب يك فوريت اين طرح نيز در شرايطي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال پيگيري موضوع دانشگاه آزاد است، جاي سؤال دارد.

آجرلو با ابراز مخالفت نسبت به فوريت اين طرح ادامه داد: از اين جهت مخالف فوريت طرح هستم كه نياز به چكش كاري هاي زيادي دارد و بايد به كميسيون تخصصي ارجاع مي شد تا طرح ناپخته اي وارد صحن مجلس نشود.

وي با تأكيد بر اينكه مجلس نبايد توان خود را صرف طرح هايي كه قبلاً به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده است، نمايد، گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي از جايگاه والايي برخوردار است و تصميماتي كه مي گيرد لازم الاجرا و به مثابه قانون است، قرار نيست مجلس در مصويات اين شورا ورود كند.

اين نماينده مجلس در پايان با بيان اينكه اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد بايد به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارجاع داده شود، تصريح كرد: البته بايد توجه داشت كه قانون فراتر از بحث هاي يك مجموعه است ولي موضوع اين است كه طبق فرمايش مقام معظم رهبري چيزي كه به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي برسد، لازم الاجراست و نيازي ندارد مجلس به آن موضوع وارد شود.

تصويب اين طرح به معناي سلب اختيار از شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيست

اما از سوي ديگر عضو كميسيون اقتصادي مجلس و يكي از طراحان طرح يك فوريتي حمايت از تأسيس مؤسسات و مراكز آموزش عالي غيردولتي معتقد است تصويب نهايي اين طرح به معني سلب اختيار از شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي تغيير در اساسنامه دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد نيست.

سيد كاظم دلخوش مي افزايد: رويه كنوني در خصوص تصويب اساسنامه دانشگاه‌هاي غيردولتي از جمله دانشگاه آزاد، چنين است كه تغييرات پس از تصويب در هيأت موسس، به تأييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌رسد.

وي با تاكيد بر اينكه اين تبصره به معني سلب اختيار از شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي تغيير در اساسنامه دانشگاه‌هاي غير دولتي نيست، اظهار داشت: حتي با تصويب اين طرح، رويه تغيير اساسنامه دانشگاه‌هاي غيردولتي همان رويه گذشته خواهد بود و همچنان شوراي عالي انقلاب فرهنگي اختيارات خود را در اين خصوص خواهد داشت.

دلخوش در پاسخ به اين سؤال كه پس از تصويب اين طرح، آيا مسئولان دانشگاه آزاد مي‌توانند مدعي شوند كه بر اساس اين قانون، شوراي عالي انقلاب فرهنگي اختياري در تغيير اساسنامه اين دانشگاه ندارد، گفت: دانشگاه آزاد نمي تواند به استناد اين تبصره، شوراي عالي انقلاب فرهنگي را دور بزند زيرا هرگونه تغيير در اين اساسنامه منوط به تأييد اين شورا است.

هدف اصلي طراحان، حمايت از دانشگاه آزاد بود

اما محمد دهقان عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس نيز كه در جلسه هفته قبل مجلس كه با حضور جاسبي رئيس دانشگاه برگزار شد، به عنوان مخالف فوريت اين طرح نطق كرده بود، تصويب يك فوريت طرح حمايت از تاسيس مؤسسات و مراكز آموزش عالي غير دولتي را اشتباه حقوقي و سياسي نمايندگان مجلس توصيف كرده و مي گويد: هدف اصلي طراحان پشت صحنه اين طرح، اين بود كه اساسنامه دانشگاه آزاد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي دستخوش تغيير نشود.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه "اكنون شوراي عالي انقلاب فرهنگي موضوع اساسنامه مراكز آموزش عالي از جمله دانشگاه آزاد را در دستور كار دارد و در پي ايجاد تغييراتي در اساسنامه دانشگاه آزاد است"، ادامه داد: همانگونه كه در مخالفت با فوريت اين طرح در صحن علني گفتم، تصويب يك فوريت اين طرح هيچ ضرورتي نداشت زيرا طبق روند پذيرفته شده نظام، وقتي موضوعي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح است، مجلس به آن ورود نمي‌كند.

اين نماينده مجلس تأكيد كرد: موضوع اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد به عنوان يكي از دستگاه‌هاي مهم و اثرگذار كشور، مساله‌اي است كه سال‌ها در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح بوده و ورود مجلس به آن ضرورتي نداشت.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: به خاطر برخي لابي‌هايي كه در بيرون مجلس صورت گرفت و نيز تأثيرگذاري مسئولان دانشگاه آزاد بر نمايندگان و همچنين برخي فضاسازي‌ها در درون مجلس، يك فوريت آن به تصويب رسيد.

دانشگاه آزاد بايد مثل ساير نهادهاي كشور پاسخگو باشد

كريم شهرزاد نماينده مردم اصفهان نيز تأكيد مي كند همه مطلع هستند كه اساسنامه دانشگاه آزاد در دستور كار بررسي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار دارد و در آخرين جلسه به دليل اختلاف سليقه‌هايي كه بوجود آمده بود، بحث به جلسه بعدي اين شورا موكول شد اما در اين فاصله زماني، اين طرح در مجلس ارايه شده است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: ادامه چنين روندي در نهايت به ضرر دستگاه قانونگذاري تمام مي‌شود و موجب تضعيف مجلس خواهد شد.

وي تاكيد كرد كه دانشگاه آزاد اسلامي نيز بايد همانند ساير نهادها در كشور بايد در برابر مردم پاسخگو باشد.

طرح حمايت از مراكز آموزش عالي غير دولتي داراي ابهام است

عضو كميسيون فرهنگي مجلس نيز با اشاره به تصويب يك فوريت اين طرح در مجلس، مواد اين طرح را داراي ابهام دانست.

مهدي كوچك زاده به ورود شوراي عالي انقلاب فرهنگي به موضوع اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامي اشاره كرد و گفت: اين شورا، دانشگاه آزاد را موظف كرد تا در يك محدوده زماني مشخص، پيشنهاداتي براي تغيير اساسنامه اين دانشگاه را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارايه كند.

نماينده مردم تهران در مجلس همچنين تصريح كرد: هيچ كس نمي‌تواند اختيار شوراي عالي انقلاب فرهنگي در رسيدگي به اساسنامه دانشگاه‌هاي غيردولتي را سلب نمايد.

كوچك زاده با انتقاد از ارايه اين طرح به صورت فوريت دار به مجلس گفت: بر اساس آيين نامه داخلي مجلس، طرحي مي‌تواند با قيد دو فوريت به مجلس ارايه شود كه عدم پرداختن به آن موجب وارد شدن خسارت به كشور شود.

تصويب يك فوريتي اين طرح موجب ارجاع آن به كميسيون تخصصي مي شود كه پس از بحث و بررسي تخصصي پيرامون آن، در مورد طرح تصميم مقتضي اتخاذ شود.

نظرات كاربران:

jouzi

نتيجه ارتقاء مدرك برخي مسوولان از طريق حضور در دانشگاه آزاد و نمك گير شدن آنها همين است تا جايي كه بجاي اعمال نظارت مردم بر دانشگاهي كه با بودجه همين مردم شكل گرفته اقدام به تهيه پوشش قانوني براي قيموميت جاسبي !!! بر اموال مردم را دارند

ما گفتيم فقط تو امريكا از اين كارا ميشه ايرانم . اي واي . كچايند مدعيان عدالت . كجايند مدعيان ازادي و دموكراسي . دارند عدالت را زنده به گور ميكنند . الان شعار همه مدعيان عدالت اينه خوب گوش بده (( عدالت براي بقيه نه من )) از نمايندگان مجلس چنين انتظاري نداشتيم . اف بر شما .

tapesh

نمونه اي ديگر از اعمال نفوذ جاسبي را هم ديديم.من بيش بيني ميكنم كه با حمايت مردم از دولت و سوراي نگهبان اين طرح به شرانجام نرشد
 يکشنبه 24 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن