تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه مؤمن بيمار شود سپس خداوند شفايش دهد، آن بيمارى كفّاره گناهان گذشته و پندى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813028827




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضور نمايندگان ايران و آمريكا در كنفرانس امنيتي منامه


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: حضور نمايندگان ايران و آمريكا در كنفرانس امنيتي منامه


سرمايه : حضور نماينده ايران در كنفرانس بين المللي امنيتي منامه در حالي صورت گرفت كه رابرت گيتس، وزير دفاع ابقا شده ايالات متحده آمريكا در كابينه باراك اوباما نيز در آن حضور داشت.حضور همزمان مقام هاي ايراني و آمريكايي در كنفرانس بين المللي امنيتي خليج فارس كه جرقه نخست آن پس از 27 سال قطع رابطه در مذاكرات امنيتي افغانستان زده شد، با حمله نظامي آمريكا به عراق و سقوط صدام حسين، آشكاري به خود گرفت و براي نخستين بار در تاريخ قطع رابطه دو كشور ايران و آمريكا سفراي آنان بر سر ميزي مشترك نشستند.

باني برگزاري اين مذاكرات آشكار كه مقام هاي عراقي بودند، باب تازه اي را براي ذوب شدن روابط سرد ايران و آمريكا گشودند تا آنجا كه اين امر باعث شد سولانا مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز براي حل اختلافات پرونده هسته اي ايران نيز باب تازه اي از مذاكرات رو در روي ايران و آمريكا را تا سطح نيكولاس برنز معاون وزير امور خارجه آمريكا و سعيد جليلي دبير شوراي امنيت ملي ايران ارتقا دهد.
ارتقاي سطح ديدار مقام هاي ايراني و آمريكايي در ژنو كه پيرامون مسائل هسته اي ايران برگزار شد در حالي صورت گرفت كه جورج بوش، رئيس جمهور نومحافظه كار آمريكا از پيش اعلام كرده بود براي مذاكره مستقيم با ايران پيش شرط توقف غني سازي اورانيوم را لحاظ مي كند. پس از اين اظهار نظر رئيس جمهور آمريكا، كاندوليزا رايس وزير امور خارجه ايالات متحده آمريكا نيز به دفعات در صحبت هاي خود اعلام كرد كه حاضر است با تعليق برنامه غني سازي ايران در هر كجا و هرزماني پشت ميز مذاكره مستقيم با ايران بنشيند. اين اعلام مواضع وزير امور خارجه آمريكا در حالي صورت گرفت كه با نزديك شدن به تبليغات انتخاباتي رئيس جمهوري آمريكا سخنان تازه اي از سوي كانديداهاي رياست جمهوري اين كشور در مورد ايران به گوش جهانيان رسيد. باراك اوباما رئيس جمهور منتخب آمريكا كه با شعار مذاكره بدون پيش شرط با ايران توانست پيروزي رسيدن به كاخ سفيد را كسب كند اما پس از آن ترجيح داد زماني را به سكوت سپري كرده و آنگاه اعلام كند سياست هاي آمريكا نسبت به برنامه هسته اي ايران تغيير نكرده است. سپس با ابقاي دوباره رابرت گيتس وزير دفاع دولت نومحافظه كار آمريكا در سمت خود و استفاده از تجارب وي در كابينه خود اين شك به يقين را براي بسياري از تحليلگران به وجود آورد كه اوباما رئيس جمهور منتخب آمريكا برخلاف شعارهاي تبليغاتي خود، خواهان ادامه سياست خارجي دولت بوش در مقابل ايران است. چنانچه اين شك و احتمال با سخنان اخير رابرت گيتس در كنفرانس بين المللي منامه كه به گزارش پرس تي وي كاظم جلالي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ايران و رهبران بيش از 25 كشور از منطقه خليج فارس، خاورميانه، ناتو و اتحاديه اروپا در آن شركت دارند به يقين تبديل شد. به گزارش ايسنا، وزير دفاع ابقا شده دولت بوش در كابينه باراك اوباما ديروز در كنفرانس بين المللي امنيت خليج فارس در منامه بحرين گفت: «يك چيز كه فكر مي كنم، مي توانم با اطمينان بگويم، اين است كه اوباما در خصوص رفتار ايران و اينكه ايران در منطقه چه كارهايي كرده است و در رابطه با تسليحات هسته اي چه مي كند، هيچ ابهامي ندارد.»
اين موضع تازه دولت منتخب آمريكا از سوي وزير دفاعش درحالي از منطقه خليج فارس در مورد ايران اعلام مي شود كه وي پيش از اين نيز از روي يك ناو نظامي آمريكا در آب هاي خليج فارس، ايران را تهديدي براي آمريكا و منطقه قلمداد كرده بود.
گيتس در ادعاي اخير خود عليه ايران در منامه اظهار داشت: «هيچ كس به دنبال تغيير رژيم در ايران نيست. ما به دنبال تغيير در سياست ها و تغيير در رفتار هستيم تا اينكه ايران به همسايه خوب در منطقه تبديل شود و نه منبع بي ثباتي و خشونت.»
وي گفت اين مساله كه آيا دولت اوباما شرايط ديپلماسي مستقيم با ايران را گسترش مي دهد يا خير همچنان بايد بررسي شود.
همچنين وزير دفاع آمريكا در جلسه پرسش و پاسخ گفت: «ما فكر مي كنيم همگي بايد با هم كار كنيم تا ببينيم كه آيا مي توانيم براي تغيير رفتار ايران به اعمال فشار اقتصادي و ديپلماتيك بپردازيم.»
سخنان اخير رابرت گيتس براي اعمال فشار اقتصادي و ديپلماتيك عليه ايران در حالي مطرح مي شود كه پيش از وي نيز ديويد ميليبند وزير امور خارجه انگليس در اجلاس شرم الشيخ در همراهي با كشورهاي عربي درخصوص مذاكره مستقيم اوباما با تهران خطاب به سران كشورهاي عربي منطقه گفت: مشاركت و همكاري شما را عليه پرونده هسته اي ايران و از طريق اعمال تحريم هاي اقتصادي و فشارهاي ديپلماسي بيشتر خواستار هستيم.
به گزارش ايلنا رابرت گيتس وزير دفاع آينده باراك اوباما ديروز در حالي كه اعلام كرد اجرايي كردن تصميم رئيس جمهور منتخب آمريكا مبني بر مذاكره مستقيم با ايران بستگي به شرايط دارد، در ادامه سخنان خود به نقش منطقه اي ايران نيز اشاره كرد و با تكرار ادعاهاي بي اساس غرب مبني بر تلاش ايران براي مداخله در امور داخلي عراق، از دولت هاي عرب خواست تا به منظور مقابله با نفوذ ايران در عراق، دولت شيعه بغداد را حمايت كنند. همچنين به رغم تاكيد آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران و پيدا نشدن نشانه اي مبني بر نظامي بودن ماهيت برنامه هسته اي اين كشور، گيتس مدعي شد تهران برنامه هسته اي خود را براي دستيابي به سلاح هسته اي دنبال مي كند.
وي با اشاره ضمني به آزمايش هاي موفقيت آميز ايران و دستاوردهاي نظامي اين كشور مدعي شد تهران در حال حاضر قابليت حمله به تمامي كشورهاي خاورميانه را دارد. گيتس همچنين حمايت كشورهاي عربي از تحريم هاي مالي شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران را خواستار شد.
سخنان رابرت گيتس عليه ايران كه داراي ابعاد امنيتي- نظامي و سياسي است نه تنها پرونده هسته اي را در برگرفته است بلكه موضع جديد آمريكا در قبال حل مسائل امنيتي عراق را كه سفراي ايران و آمريكا در سه دور به مذاكرات با يكديگر پرداختند، دربرگرفت. اين موضع گيري تازه در حالي مطرح شد كه هنوز يك ماه از زمان تصويب معاهده امنيتي آمريكا در مجلس عراق نگذشته است.
شايد از همين رو باشد كه وزير دفاع آمريكا با اتهام بي ثبات كردن عراق توسط ايران مدعي شد كه تهران سعي در بي ثبات كردن عراق و كل منطقه دارد.
از همين رو وي از دولت هاي منطقه خليج فارس خواست تا از دولت مورد پشتيباني آمريكا در بغداد به مثابه بهترين راه براي مقابله با نفوذ جمهوري اسلامي ايران، حمايت كنند. همچنين وي اظهار اميدواري كرد كوشش هاي آمريكا در تقويت توانايي هاي ديده باني چندجانبه هوايي و دريايي توسعه يابد. افزون بر اين، گيتس در گفت وگو با خبرنگاران ابراز اميدواري كرد همكاري آمريكا با منطقه در تقويت توانايي هاي دفاعي گسترش پيدا كند.
رابرت گيتس وزير فعلي دفاع آمريكا كه باراك اوباما نيز او را در سمت خود ابقا كرده است، تاكيد كرد دولت جديد ايالات متحده در خاورميانه و خليج فارس حضوري فعال خواهد داشت. وي افزود: «مي توانم به شما اطمينان دهم كه تغيير دولت تغييري در منافع بنيادين ما به ويژه در خاورميانه نمي دهد.»
وزير دفاع آمريكا با بيان اينكه براي دوره انتقالي به طور گسترده برنامه ريزي شده است، گفت: «هركس كه گمان مي كند ماه هاي پيش رو ممكن است فرصتي براي آزمايش دولت جديد باشد به شدت در اشتباه است.»
اين كنفرانس امنيتي كه صبح شنبه در منامه افتتاح شد با نطق وزير دفاع آمريكا ادامه يافت. چنانچه وي گفت: «رئيس جمهور اوباما و تيم امنيت ملي اش و خود من آماده ايم از همان لحظه اي كه وي رياست جمهوري را در 20 ژانويه تحويل مي گيرد از منافع ايالات متحده دفاع كنيم.»

آمريكا ميزبان نشست بررسي امنيت خليج فارس

ايسنا: زلماي خليل زاد نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد اظهار داشت: «آمريكا از كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس خواسته تا در نشستي كه با حضور مصر، عراق، اردن و پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت و آلمان روز سه شنبه در آمريكا برگزار مي شود، شركت كنند.»
بر اساس گزارش خبرگزاري كويت خليل زاد تاكيد كرد: «كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا از شش كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس براي مشاركت در اين نشست دعوت كرده است.»
خليل زاد همچنين تاكيد كرد پرونده هسته اي ايران نيز در اين نشست بررسي خواهد شد.
 يکشنبه 24 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن