تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814783368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي رابطه بين هويت ديني و ملي دانشجويان با هويت ديني و ملي والدينشان


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: بررسي رابطه بين هويت ديني و ملي دانشجويان با هويت ديني و ملي والدينشان
3-3 بعد جغرافيايي هويت ملي:
هويت ملي در درجه نخست زائيده محيط جغرافيايي هر ملت است . محيط جغرافيايي تبلور فيزيكي , عيني , ملموس و مشهود هويت ملي به حساب مي آيد . براي شكل گيري هويت واحد ملي , تعيين محدوده و قلمرو يك سرزمين ضرورت تام دارد . تعريف هويت در اين بعد عبارت است از نگرش مثبت به اب و خاك به اين جهت كه ما ساكن يك كشور و يك سرزمين معين هستيم و از جايگاه مشخصي در نظام هستي برخورداريم. دلبستگي وتعلق خاطر به سرزمين مادري كه با مرزهاي معين مشخص مي شود شاخص هاي متعددي دارد كه از ان جمله اند: امادگي دفاع از سرزمين هنگام بروز خطر , ترجيح دادن زندگي در كشور خود بر ساير نقاط جهان يا عدم تمايل به مهاجرت و پذيرش سرزميني مشخص به عنوان كشور خود.
4-3 بعد سياسي هويت ملي :
تعلق به يك واحد سياسي به عنوان يك عنصر ملي مستلزم تعلق به دولت, نظام سياسي و ارزش هاي مشروعيت بخش در هويت ملي است و امروزه دولت ملي بزرگترين و رايج ترين نوع شكل بندي جامعه ي بشري محسوب مي شود.
لذا مسائلي نظير اينكه دولت در يك كشور تا چه اندازه از مقبوليت در نزد اعضاي ان برخوردار است و اينكه ميزان وفاداري اعضاي يك سرزمين جغرافيايي نسبت به نهادها, نظام حكومتي , ارزش هاي سياسي و مرزهاي كشور چقدر است , بسيار مهم مي باشد. هويت ملي در بعد سياسي , در صورتي شكل مي گيرد كه افرادي كه از لحاظ فيزيكي و قانوني عضو يك نظام سياسي هستند و داخل مرزهاي ملي يك كشور زندگي مي كنند و موضوع يا مخاطب قوانين ان كشور هستند, از لحاظ رواني هم خود را اعضاي ان نظام سياسي بدانند.
5-3 بعد ديني هويت ملي :
با وجود افزايش و شدت يافتن فرايند هاي توسعه و نوسازي , مذهب همچنان در تمام ابعاد خود به عنوان منبع مهمي براي هويت و معنا بخشيدن در جهان متجدد و آشفته به شمار مي رود.
برخورداي از دين و تعاليم مذهبي مشترك , پايبندي و وفاداري به ان و اعتقاد و تمايل به مناسك و آئين هاي مذهبي فراگير , در فرايند شكل دهي به هويت ملي بسيار موثر است. مذهب علاوه بر اينكه از لحاظ كاركري عامل مهمي در روابط اجتماعي به حساب مي آيد, موجب دلگرمي , سرزندگي و نشاط و اشتياق عمومي مي باشد. برخلاف بعضي از تصورات كه مذهب را در نتيجه تداوم روند تجدد گرايي محو شده مي پنداشتند , دين به عنوان منبع اوليه معنا بخشي و هويت بخشي به بسياري از مردم دنيا چون مسيحيان , مسلمانان , بودائيان و هنديان مطرح است.
6-3 بعد فرهنگي هويت ملي ( ميراث فرهنگي ) :
شايد بتوان ميراث فرهنگي مشترك و فراگير در بين شهروندان يك كشور راازمهمترين اجزاي هويت ملي دانست كه سبب توافق فرهنگي مي شود, بايد گفت ميراث فرهنگي هر ملت كه در هويت ملي ان موثر است, مشتمل بر مجموعه مناسك عام , شيوه هاي معماري , سنت ها , اعياد , اسطوره ها و ... مي باشد.
7-3 بعد زباني هويت ملي:
زبان و اثار ادبي بعد مهمي از ميراث مكتوب هر ملت است . زبان نه تنها به عنوان يك محصول اجتماعي , ابزار و وسيله ارتباطات به شمار ميرود, بلكه خود به عنوان بخشي از متن روابط اجتماعي محسوب مي شود كه در توليد و باز توليد فرهنگ و هويت ويژه هر جامعه نقش مهمي دارد.
از انجا كه زبان از عناصر فرهنگي مهم هر جامعه محسوب مي شود, در صورتي كه اين عنصر از ميان برود, مسلما هويت فرهنگي و هويت ملي ان جامعه نيز از ميان خواهد رفت.
ادبيات مكتوب نيز صرف نظر از زبان , در شكل دادن به هويت ملي بسيار موثر است . دركنار اين آثار مكتوب مي توان از مجموعه هاي داستاني , ترانه ها , تصنيف ها , ضرب المثل ها, مثل ها و چيستان ها نيز نام برد.
3-هويت ديني
1-3 تعريف هويت ديني :
واژه هويت يا ibentity ريشه در زبان لاتين دارد و دو معناي اصلي را مي توان در ان جست . اولين معناي ان بيانگر مفهوم تشابه مطلق است, اين با ان مشابه است.
معناي دوم ان به مفهوم تمايز است. به اين معني كه ما به وسيله تشابهات و تفاوت هايي كه با هم داريم شناخته مي شويم . با توجه به انچه در بالا گفته شد , هويت ديني را نيز مي توان در دو سطح مشاهده كرد. اول سطح فردي و شخصي كه تقريبا مترادف با دينداري فردي است . اما در سطح ديگر هويت ديني به عنوان جمعي نيز مطرح است و متضمن ان سطح از دينداري است. كه با ما ي جمعي يا همان اجتماع ديني يا امت , مقارنه دارد. در اين معني هويت ديني به معناي تعلق و تعهد به جامعه ديني است . البته هر دو سطح از هويت ديني ( شخصي و جمعي ) متضمن ميزاني از دينداري است.
4-ابعاد هويت ملي
1-4بعد دينداري :
بررسي پژوهش هاي تجربي راجع به دينداري نشان ميدهد كه چند بعدي بودن دين نكته اي است كه عموما توسط پژوهشگران پذيرفته شده است مدل گلارك و استارك كه دراين حوزه مورد توجه قرار گرفته است . براي ان , پنج بعد در نظر گرفته است:
بعد اعتقادي , بعد شعائر و مناسك , بعد تجربي , بعد دانش ديني و بعد پيامدي .
2-4 بعد اجتماعي:
اين بعد با مجموعه اي از نشانگرها سر وكار دارد كه مرز گروههاي ديني را تعريف مي كند و به شخص اجازه مي دهد كه ميان درون گروه و برون گروه تمايز قائل شود. بعد اجتماعي با تعريف رسمي و علمي تعلق , ارتباط دارد . مثلا مي توان به ختنه شدن يا غسل تعميد داده شدن يا مومنانه عمل كردن به اصول پنج گانه اسلام يا داشتن سر پناه مشترك در ايين بودا اشاره كرد.
در واقع بعد اجتماعي , احساس تعلق خاطر مشترك و احساس تعهد افراد به " ماي" مسلمان را نشان مي دهد.
3-4 بعد تاريخي :
بعد تاريخي را مي توان اگاهي و دانش نسبت به پيشينه تاريخي احساس تعلق خاطر و دلبستگي بدان دانست . اين تعريف در برگيرنده دو بعد است:
الف : دانش تاريخي كه به معناي اگاهي از مهمترين حوادث و شخصيت هاي تاريخي است.
ب: تعلق خاطر تاريخي : به معناي وجود احساسات و عواطف مثبت ومنفي نسبت به حوادث و وقايع و شخصيت هاي تاريخي است كه نتيجه ان , برخورد غرور اميز و افتخار اميز با ان يا موفق دانستن فعاليت ها و اقدامات شخصيت هاي موثر و مثبت درتاريخ كشور , يا ناراحتي , سرافكندگي و تحقير شدن است.
4-4 بعد فرهنگي :
اين بعد حاوي مجموعه اي از عناصر شناختي , نمادين و عملي است كه ميراث سنتي خاصي را تشكيل مي دهد: اموزه ها , كتاب ها , علم و تفاسير عملي , رفتارها و ايين ها و رموز اييني تاريخ , انديشه ها و شيوه هاي انديشه ورزي كه ريشه در فعاليت هاي اجتماعات دارند , عادات غذا خوردن , لباس پوشيدن , امور جنسي , بهداشت و نظاير ان , كه با نظام اعتقادات فرد مرتبط اند .
در واقع بعد فرهنگي , نگرش مثبت به ميراث فرهنگي مذهبي و اهتمام به حفظ و نگهداري ان را نشان مي دهد.
5- اهداف و فرضيه هاي تحقيق :
1-5 هدف كلي :
هدف كلي و اصلي اين پژوهش عبارت است از بررسي رابطه بين هويت ديني و ملي دانشجويان دختر و پسر دوره كارشناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد دزفول با هويت ديني وملي والدينشان ( پدرومادر)
2-5 اهداف جزئي
1 بررسي رابطه بين هويت ديني و ملي دانشجويان دختر و با هويت ديني و ملي والد همجنس و جنس مخالفشان
2 بررسي رابطه بين هويت ديني و ملي دانشجويان پسر با هويت ديني و ملي والد همجنس و جنس مخالفشان
3 بررسي رابطه بين هويت ديني و ملي
4 بررسي رابطه بين هويت ديني و ملي دانشجويان دختر و هويت ديني و ملي دانشجويان پسر
ادامه دارد
 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 602]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن