تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  انبر مناسب دستگاه تسمه کش اگر نگاهی به یک یخچال یا اجاق گازی که در کارتن است بیندازید، تسمه هایی د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813143196




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جستجوي عشق واقعي در فضاي مجازي


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: جستجوي عشق واقعي در فضاي مجازي
مخالف گسترش ازدواج‌هاي اينترنتي هستيم اما از سايت‌هاي همسريابي دفاع مي‌كنيم؛ چراكه اين سايت‌ها با هدف ترويج ازدواج فعال هستند اما چت‌روم‌ها محتواي ديگر دارند.
به گزارش خبرنگار "سرويس فضاي مجازي" خبرگزاري فارس، يكي‌ از كاربران فارس با ارسال يك نامه الكترونيكي خواستار انتشار گزارشي با عنوان "تحميل آسيب‌هاي اجتماعي در چت روم‌ها" به قلم "فريده غائب"شده است.
اين كاربر با اشاره به خبر اخير فارس با عنوان "سايت‌ همسريابي؛ مصداق اشاعه فحشا "سوالي با عنوان اينكه آيا امكان "جستجوي عشق واقعي در فضاي مجازي" وجود دارد ارسال كرده است.
برپايه اين خبر در اين گزارش آمده است:
"مخالف گسترش ازدواج‌هاي اينترنتي هستيم اما از سايت‌هاي همسريابي دفاع مي‌كنيم."
محمد اسحاقي، معاون مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان اين روزها به همراه ديگر مسوولان سازمان ملي جوانان از افزايش ازدواج‌هايي كه مبناي آشنايي‌اش اينترنت و از طريق چت‌روم‌هاست نگرانند.
آنها براي جلوگيري از ازدواج‌هاي اينترنتي مدام هشدار مي‌دهند اما از طرفي ديگر از سايت‌هاي همسريابي حمايت مي‌كنند چرا كه معتقدند سايت‌هاي همسريابي با هدف ترويج ازدواج فعال هستند اما چت‌روم‌ها محتواي متفاوتي دارند.
يك جستجوي ساده اينترنتي كافي است تا فهرست بلندبالايي از سايت‌هاي همسريابي در صفحه كامپيوتر مقابل چشمانت رژه بروند. نام‌هاي اين سايت‌ها گاه چنان جذابند كه حتي اگر قصد ازدواج هم نداشتي باشي براي يك بار هم كه شده سراغ آن سايت مي‌روي تا توصيه‌هاي يك ازدواج موفق را در آنجا بخواني.
يكي از سايت‌هاي همسريابي كه حدود سه هزار عضو دارد كه دو هزار و 800 نفر از اعضاي آن را مردان تشكيل مي‌دهند و تنها 200 زن را به عنوان عضو پذيرفته‌اند، جايي براي ثبت نام مشخص كرده‌اند.
متقاضيان ويژگي‌هاي خود را ثبت مي‌كنند و ويژگي‌هاي همسر دلخواه‌شان را هم مي‌گويند تا مسوولان سايت از ميان جمعيت سه هزار نفري زوج‌هاي مناسب را به همديگر معرفي كنند.
هر چند مسوولان سازمان ملي جوانان از اين شيوه ازدواج حمايت مي‌كنند اما بسياري از كارشناسان هيچ تفاوتي بين ازدواج از طريق سايت‌هاي همسريابي و يا چت‌روم‌ها قائل نيستند.
يكي از مخالفان اين نظر، مصطفي اقليما، رييس انجمن علمي مددكاري ايران است و خيلي صريح نظرش را بيان مي‌كند: "بيشتر كساني كه در سايت‌هاي همسريابي ثبت‌نام مي‌كنند قصد ازدواج ندارند و فقط براي تفريح و سرگرمي چنين كاري مي‌كنند."
او درباره آشنايي‌هاي اينترنتي هم مي‌گويد: "هنوز فرهنگ ما توانايي پذيرش اين گونه آشنايي‌ها را ندارد چرا كه جوانان به دروغ خود را در فضاي مجازي معرفي مي‌كنند."
سميه دانشجوي فوق‌ليسانس علوم سياسي چند سالي است دوست‌يابي از طريق اينترنت را پيشه خود كرده است. درست سه سال پيش بود كه براي فرار از تنهايي‌اش، شب‌ها به كامپيوتري كه گوشه اتاقش بود، پناه مي‌برد. او با لبخندي مي‌گويد: "آن روزها تنها بودم و با پسران زيادي براي آشنايي از طريق چت روم‌ها اقدام كردم تا اينكه فرد دلخواهم را پيدا كردم."
او كه حالا يكسال است در كنار همسرش و به قول خودش همسر اينترنتي‌اش زندگي آغاز كرده است حالا نظر ديگري دارد: "مبناي دوستي‌ها و حتي ازدواج‌هاي اينترنتي رابطه جنسي و عوامل سطحي و ظاهري است. قصد من از چت تنها پر كردن تنهايي‌ام بود اما خيلي زود وابسته شدم و ازدواج كردم."
اما فرزاد نظري خلاف نظر سميه را دارد. او كه با همسرش در اينترنت آشنا شده معتقد است دوستي‌هاي اينترنتي بر اساس تفكر و سليقه‌هاي مشترك انجام مي‌شود: "دوستي من و همسرم در اينترنت براساس تفكر مشترك آغاز شد. كتاب، فيلم و يا تفريحات مورد علاقه‌مان خيلي به هم نزديك بود و احساس نزديكي داشتيم. اين نزديكي روحي آنقدر زياد بود كه ديگر معيارهاي ظاهري و قيافه برايم اهميت نداشت."
اين جوان 29 ساله از ازدواج اينترنتي خود احساس رضايت مي‌كند و خود به مدافعان ازدواج‌هاي اينترنتي بدل شده است.

*آيا سايت‌هاي همسريابي بحران ازدواج را حل مي‌كند ؟
13 ميليون جوان مجرد و آماده ازدواج در كشور وجود دارد كه سالانه دو ميليون نفر از اين جوانان بايد ازدواج كنند تا دو ميليون جوان آماده ازدواج ديگر جايگزين آنها شوند. اين شرايط كه براي معادن مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان غريبه نيست و خودش از آمار و ارقام هم اطلاعات كافي دارد. او در برابر اين سوال كه سايت‌هاي همسريابي تا كنون براي ازدواج جوانان موفق عمل كرده‌اند؛ پاسخي ندارد.
مصطفي اقليما معتقد است سايت‌هاي همسريابي فقط براي به دست آوردن پول فعال هستند چرا كه براي ارايه هر مورد براي ازدواج از ثبت‌نام‌كنندگان پول مي‌گيرند درست مانند مراكز كاريابي كه ممكن است كاري براي فرد پيدا كنند اما امكان بالفعل شدن اين كار بسيار كم است. اين سايت‌ها هم با معرفي يك زوج يا زوجه پول مي‌گيرند بدون آنكه اين ارتباط را به ازدواج تبديل كنند.
اما عباس محمدي‌اصل، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه علامه طباطبايي قبل از گفتن مزايا و معايب ازدواج‌هاي اينترنتي به اين اشاره مي‌كند كه ايران با پديده‌اي به نام "بحران ازدواج" مواجه است.
ازدواج سالانه دو ميليون جوان از 13 ميليون جوان مجرد و آماده ازدواج در كشور انجام نمي‌شود و هر سال دو ميليون جوان آماده به ازدواج ديگر، بر اين جمعيت افزوده مي‌شود. همچنين وجود 500 هزار زن مطلقه و بيوه و 500 هزار دختري كه از سن 31 سالگي عبور كرده‌اند همگي حكايت از اين دارد كه جوانان ما با بحران ازدواج مواجه‌اند.
به اعتقاد اين جامعه‌شناس راه‌اندازي سايت‌هاي همسريابي در چنين شرايطي بحران ازدواج جوانان را حل نمي‌كند و براي تاييد سخنانش به نتايج تحقيق مركز مطالعات و پژوهش‌هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه اشاره مي‌كند: "از هر 100 مورد ازدواج در كشور دو مورد ازدواج اينترنتي است. اين آمار نشان مي‌دهد كه با توجه به مشكلات پايه‌اي جوانان از جمله بيكاري، هزينه بالاي تشكيل خانواده از جمله گراني مسكن عمده‌ترين عوامل ازدواج نكردن جوانان است و تا وقتي اين مشكلات وجود داشته باشد راه‌اندازي و فعاليت سايت‌هاي اينترنتي همسريابي و ازدواج‌هاي اينترنتي بحران ازدواج را حل نمي‌كند."
اين جامعه‌شناس مي‌گويد: "به نظر مي‌رسد شكل‌هاي سنتي پيدا كردن زوج مناسب در جمعيت متراكم كنوني، گمنام شدن افراد در جامعه شهرنشين و افزايش فردگرايي جوانان در مقابل ساختار سنتي جامعه از جمله عوامل گرايش جوانان به استفاده از اينترنت و برقراري ارتباط‌هاي اينترنتي است."
به گفته محمدي‌اصل بيشتر خانواده‌هاي امروزي هم چيزي براي مالكيت جوانان و جا گذاشتن ارث براي آنها ندارند بنابراين جوانان ترجيح مي‌دهد به جاي كاركرد سنتي ازدواج يعني بقاي نسل و اقتصادي به ايجاد رابطه‌اي عاشقانه روي بياورند.
او باز هم به آمارهاي افزايش گرايش جوانان و پناه بردن آنها به ارتباط‌هاي اينترنتي استناد مي‌كند: "80 درصد دانشجويان در معرض خطر اعتياد به اينترنت قرار دارند كه بيش از 14 درصد آنها بيش از 20 ساعت در هفته زمان‌شان را در فضاي مجازي و اينترنت مي‌گذرانند."

*قربانيان فضاي وب !
"پسران در چت‌ها قصد سرگرمي دارند اما دختران به قصد دوستي و يا حتي ازدواج‌اند." اين يافته تحقيق رييس انجمن علمي و مددكاري است.
تحقيق روي دانشجويان اين استاد دانشگاه را به اين نتيجه رسانده كه در فضاي وب دختران آسيب فراوان مي‌بينند: "دختران زود وابسته مي‌شوند و حتي ممكن است آبروي آنها در خطر باشد چرا كه عكس و زندگي خصوصي خود را برملا كرده است."
اقليما رابطه‌هاي كنوني اينترنتي را فاجعه مي‌خواند: "نبود امنيت اجتماعي و فشارهاي بيروني منجر مي‌شود جوانان به فضاي مجازي پناه ببرند در حالي كه اگر پسر يا دختر جواني امكان برقراري ارتباط با جنس مخالف خود را در فضاي واقعي جامعه داشت هرگز به دوست‌يابي اينترنتي متوسل نمي‌شد.
به باور اين استاد دانشگاه دوستي‌هاي اينترنتي در ايران پيامدهاي منفي بسياري را براي جوانان در بر دارد چرا كه جوانان در فضاي مجازي تصوير واقعي خود را ارايه نمي‌دهند و اين تصوير دروغين موجب مي‌شود به محض برقراري ارتباط دچار مشكل شوند.
عباس محمدي اصل هم با تاييد اين نكته مي‌گويد: "ارايه تصوير نمايشي و دروغين در فضاي مجازي ناشي از واقعيت در بيرون جامعه است. اين فضاي كاذب در زندگي واقعي وجود دارد كه به فضاي مجازي هم منتقل مي‌شود."
مصطفي اقليما هم بر اين نكته تاييد مي‌كند كه "ازدواج‌هاي اينترنتي در جامعه آنقدر اپيدمي نشده كه نگرانش باشيم. عرف و فرهنگ ايراني به دختران و پسران جوان اجازه انجام ازدواج‌هاي اينترنتي را نمي‌دهد بنابر اين مسوولان به جاي نگراني و هشدار درباره ي اين نوع ازدواج‌ها به فكر تامين مالي جوانان باشند."
محمد اسحاقي نيز با تاكيد بر اين نكته كه هنوز ازدواج‌هاي اينترنتي در كشور اپيدمي نشده است مي‌گويد: "وظيفه ما اين است كه قبل از فراگير شدن اين پديده، هشدارهاي لازم را بدهيم. چرا كه در آينده‌اي نزديك ازدواج‌هاي اينترنتي براي ما معضل خواهد شد."
او درباره پيامدهاي منفي رابطه‌هاي اينترنتي مي‌گويد: "در محيط وب افراد هويت‌هاي واقعي خود را پنهان مي‌كنند و با بروز هويت‌هاي جعلي تماس‌هاي مجازي برقرار مي‌كنند. تماس‌هايي كه اگر به ازدواج بيانجامد سرانجام خوبي نخواهد داشت."
او اعتقاد دارد دختران در محيط وب آسيب‌پذيرتر از پسران هستند: "دختران در چت روم‌ها عكس‌ خود را مي‌گذارند و مطالبي از زندگي خصوصي شان مي‌گويند كه منجر به سوء‌استفاده‌هاي مالي مي‌شود. چرا كه يكي از شگردها دريافت پول از دختراني است كه زندگي خصوصي‌شان را برملا كرده‌اند."
معاون مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان مي‌افزايد: "ازدواجي كه مبناي آشنايي‌اش در چت روم‌ها باشد بيشتر بر اساس دروغ و تظاهر است و چه بسا دامي براي دختراني كه به قصد ازدواج وارد مي‌شوند اما بعدها دچار دردسر مي‌شوند."
به گفته اسحاقي محيط مجازي محيطي براي كار است و نه زندگي و نبايد تمام آمال و آرزوها و پيدا كردن همسر در وب انجام شود چرا كه از فضاي مجازي تا واقعيت فاصله بسياري وجود دارد.

گفتني است كاربران سرويس "فضاي مجازي" خبرگزاري فارس مي‌توانند مكاتبات خود را از طريق پست الكترونيكي [email protected] انجام دهند.
 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 379]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن