تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813049091




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون كمك‌هاي تجاري سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد»:جايزه صادركنندگان از اين پس «نقد» است


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: معاون كمك‌هاي تجاري سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد»:جايزه صادركنندگان از اين پس «نقد» است
نمايي از مراسم روز ملي صادراتسارا صفاري - هفته گذشته رسما اعلام شد كه سازمان توسعه تجارت مجددا به صادركنندگان «جايزه نقدي» مي‌پردازد، اين خبر از آن رو اهميت دارد كه از يك سو نشانگر به كرسي نشستن خواسته‌هاي صادركنندگان است و از سوي ديگر «پايان مقدر» طرح‌هاي نسنجيده را آشكار مي‌كند.


البته طي يك سالي كه صادركنندگان سهام نسيه (!) را به جاي پول «نقد» دريافت كردند بازار جهاني نيز چندان بر وفق مراد برنامه‌ريزان دولت نهم در سازمان توسعه تجارت نبود. افت سهام فولاد مباركه و پيامدهاي ضمني آن، كار را چنان پيچيده كرد كه عطاي آن طرح بلندپروازانه را به لقايش بخشيدند.
در گفت‌وگو با كيومرث فتح‌ا... كرمانشاهي، معاون كمك‌هاي تجاري سازمان توسعه تجارت به همين موضوع پرداخته‌ايم كه شرح آن از نظرتان مي‌گذرد:
طي هفته گذشته تغيير رويه پرداخت جوايز صادراتي از سهام فولاد مباركه به پرداخت نقدي با واكنش‌هاي متفاوتي روبه‌رو شد، اين تغيير رويه چه دلايلي داشته و پرداخت جوايز صادراتي به صورت نقدي به چه صورت خواهد بود؟
در حال حاضر مسير براي سازمان‌هاي بازرگاني 30 استان مشخص شده است. اول اين كه بعد از 29 مهر جوايز صادراتي بايد به‌روز پرداخت شود كه دستورالعمل و ضرايب حمايتي آن ابلاغ شده است. اين اقدامات مربوط به سال جاري است. اين در حالي است كه اعتبار استان‌ها نيز ابلاغ شده است. بنابراين تمامي وظايفي كه سازمان توسعه تجارت داشت انجام شده و اگر صادركننده در هر يك از 30 استان كشور اگر از 29 مهرماه به بعد به سازمان‌هاي بازرگاني مراجعه كند و اسناد كامل خود را ارائه دهد مي‌تواند به‌روز جايزه‌اش را بگيرد و اين جايزه به صورت نقدي خواهد بود. و اما به علت نوسان سهام فولاد مباركه براي اينكه مجددا مشكلي براي صادركنندگان پيش نيايد قرار شد از منابع نقدي وزارت بازرگاني و سازمان توسعه تجارت به صورت نقدي جوايز صادركنندگان را بپردازيم. فعلا به علت اين كه قيمت جهاني سهام فولاد مباركه به دليل بحران جهاني سقوط كرده از فروش سهام خودداري مي‌كنيم.
بنابراين براي سال جاري هم از 29 مهر به بعد و هم قبل از اين تاريخ جوايز صادراتي به صورت نقدي پرداخت مي‌شود. چرا اين كار را مي‌كنيم؟ براي جلوگيري از ضرر به صادركننده. زيرا سازمان توسعه تجارت وظيفه حمايتي دارد و بايد منافع صادركننده را تامين كنيم لذا بهترين راه‌حل و تصميم براي پرداخت جوايز صادراتي گرفته شد و اين اقدام با تاكيد وزير بازرگاني براي حمايت و تشويق صادركنندگان اتفاق افتاد.
تكليف صادركنندگاني كه تا پيش از اين به جاي پول نقد،‌ سهام دريافت كرده‌اند چه مي‌شود؟
تمامي صادركنندگاني كه سهام دريافت كرده‌اند در صورت تمايل اگر مراجعه كنند سهامشان را مي‌گيريم و به سهام بلوكه اضافه مي‌كنيم و به جايش پول نقد مي‌دهيم در واقع از محل واگذاري سهام فولاد مباركه هيچ صادركننده‌اي متضرر نمي‌شود.
تكليف سهام چه مي‌شود؟
سهام را مي‌خواهيم بگذاريم بعد از اين كه بحران جهاني فروكش كرد به صورت بلوك‌هاي حداكثر يك درصدي عرضه كنيم تا آن زمان پول نقد به صادركنندگان مي‌دهيم.
سازمان توسعه تجارت براي پرداخت جوايز صادراتي مشكل منابع مالي ندارد؟
اين سازمان مشكلي ندارد و تمامي مسائل اين قضيه در جلسه‌اي كه با حضور وزير بازرگاني داشتيم رفع شد جناب ميركاظمي نيز كاملا از اين روند حمايت كرد.
چقدر بودجه براي پرداخت جوايز صادراتي اختصاص داده شده است؟
تا پايان سال‌جاري نزديك به 100 ميليارد تومان بايد به صادركنندگان پرداخت كنيم و از اين بابت نيز مشكلي وجود ندارد حتي به اين سهام سودي تعلق مي‌گرفته كه سود اين سهام نيز به مجموعه وزارت بازرگاني برمي‌گردد و نهايتا سود سهام نيز به صادركنندگان به عنوان جوايز صادراتي پرداخت مي‌شود.
ما به دنبال اين نيستيم كه با اين سهام كاسبي كنيم.
باتوجه به بحران مالي جهاني و نيز ادامه تحريم‌ها صادركنندگان كشور در وضعيت ناخوشايندي به سر مي‌برند. در اين شرايط سازمان توسعه تجارت، چه برنامه‌اي براي حمايت از صادركنندگان دارد؟
ما دنبال اين هستيم كه در اين شرايط با توجه به اينكه اثرات بحران جهاني را بر تجارت خارجي رصد مي‌كنيم، حمايت‌هاي خاص و ويژه از صادرات به عمل آوريم. در كميته‌اي كه به همين منظور تشكيل شده مسائل بررسي و اثرات آن ديده مي‌شود و مورد به مورد حمايت خاص از صادرات خواهيم كرد. به طور مثال الان با خبر شده‌ايم يكي از بخش‌هايي كه خيلي صدمه خورده بخش معدن و مواد معدني است. قيمت‌ها به شدت كاهش يافته و بعضا قيمت محصول نهايي به زير قيمت مواد اوليه رسيده است. جلسه‌اي با واحدهاي توليدكننده مرتبط برگزار كرديم تا راهكاري بيابيم كه مشكلات صادركنندگان رفع شود.
سازمان توسعه تجارت به دنبال اين است كه به تدريج حمايت‌هاي غيرمستقيم را در همه بخش‌ها لحاظ كند. اخيرا دستورالعمل چگونگي حمايت از بسته‌بندي صادراتي را مطرح كرديم و كساني كه در امر بسته‌بندي به صورت شاخص كار كنند يك درصد جوايز صادراتي بيشتر مي‌گيرند و حدود 3درصد از تسهيلات بانكي‌شان را سازمان توسعه متقبل مي‌شود، و تسهيلاتي از اين دست.
اما بيشترين حمايت و اقدام در بخش خدمات به ويژه خدمات فني و مهندسي بوده كه سال گذشته 2/2ميليارد دلار صادرات داشتيم و امسال (7ماهه) بالغ بر 2/1ميليارد دلار صادرات داشتيم و درصدد هستيم ساير بخش‌هاي خدمات را نيز فعال كنيم به طور مثال گردشگري يكي از بخش‌هايي است كه بايد به آن توجه شود.
كميته بررسي بحران مالي جهاني در اين سازمان به چه نتايجي رسيده است؟
زماني كه اين بحران به صورت اپيدمي در آمد و تمام دنيا را فراگرفت اين كميته در سازمان توسعه تجارت فعال شد مسائل در اين كميته به صورت جزء به جزء دنبال مي‌شود تصميماتي كه در سازمان توسعه تجارت براي حمايت از صادركنندگان گرفته مي‌شود برآيند جلسات اين كميته در شرايط بحراني بوده است. بنابراين سازمان توسعه تجارت اقدامات حمايتي را در دستور كار خود قرار داده است. در عين حال اين سازمان در حال تدوين بخش بازرگاني خارجي برنامه پنجم است.
در تمام اقدامات و تصميم‌گيري‌هاي سازمان توسعه تجارت به بحران جهاني، برنامه چهارم توسعه، برنامه پنجم، سند چشم‌انداز و مسائلي كه در طرح تحول اقتصادي است توجه مي‌شود و در نهايت برآيند كاري كه مي‌خواهيم انجام دهيم توجه به مجموعه قوانين است تا از دل آن بتوانيم راهكارها را پيدا كنيم.
به طوري كه صادركننده ما بتواند سرپا بماند و به صورت ماندگار در بازارها حضور داشته باشد صدمه نبيند و خسارتش هم به حداقل ممكن كاهش پيدا كند.
محوريت تصميمات و عملكردهاي سازمان توسعه تجارت حمايت از صادرات است، آيا مسائل مالي مانعي براي اين حمايت‌ها نيست؟
نمي‌توانم بگويم ما هيچ مشكل مالي نداريم. ما براساس منابع در اختيار مي‌توانيم بسته‌هاي حمايتي تعريف و از صادرات حمايت كنيم. به اعتقاد من الان كه اين بحران اتفاق افتاده بايد به فكر اين باشيم كه منابع مالي را براي بودجه سال آينده بيش از گذشته پيش‌بيني كنيم و در اختيار سازمان توسعه تجارت و وزارت بازرگاني قرار دهيم تا حمايت بيشتري از بخش صادرات كنيم.
در سال‌جاري چه رقمي براي برنامه‌هاي حمايتي از صادركنندگان اختصاص يافته است؟
امسال بالغ بر 120ميليارد تومان پول نقد در اختيارمان بود و 5درصد نيز فولاد مباركه داشتيم كه اين 5درصد با نرخ
319 تومان مي‌شده 307ميليارد تومان يعني بالغ بر 400ميليارد تومان بودجه در اختيارمان بود كه در حقيقت از محل اين منابع جوايز معوقه مربوط به سال‌هاي 83، 84 و 85 را پرداخت كرديم و الان هم داريم جوايز صادراتي سال 86 و 87 را مي‌دهيم در روز ملي صادرات هم قول داديم جوايز را به روز پرداخت كنيم و گفتيم كه ظرف مدت 2 ماه معوقه‌ها را نيز جمع مي‌كنيم كه چند روز بيشتر از اين مهلت 2 ماه باقي نمانده و تا مهلت سر بيايد قولمان عملياتي مي‌شود.
با وجود بحران جهاني بسياري از صادركنندگان توان بازپرداخت تسهيلات صندوق ضمانت صادرات را ندارند و درخواستشان تاخير و تمديد در بازپرداخت اين تسهيلات است، آيا سازمان توسعه تجارت در اين زمينه براي كمك به صادركنندگان اقدام كرده است؟
صادركننده واقعي كه از اين اوضاع و احوال دچار صدمه شده با ارائه اسناد بايد به سازمان توسعه تجارت مراجعه كند و ما نيز اسناد را بررسي مي‌كنيم. قطعا براي صندوق ضمانت و براي بانك توسعه صادرات و ساير بانك‌هاي تجاري اسناد را مي‌فرستيم و اگر صادركننده‌اي به علت بحران دچار مشكل مالي شده از بانك ‌خواهيم خواست كه استمهال كند و اگر لازم باشد مهلت بازپرداخت ديون را تمديد كنند تا اين بحران سپري شود.
تا الان صادركننده توانسته از طريق اين سازمان براي بازپرداخت تسهيلاتش به بانك مهلت بگيرد؟
مواردي به سازمان توسعه تجارت منعكس شد كه آن را بررسي كرديم و صندوق ضمانت صادرات و بانك نيز قول مساعدت دادند.
اما صادركنندگان معترض به عملكرد اين سازمان، حرف و حديث خود را دارند...
ما يك سازمان حمايتي هستيم و همه اهداف سازماني‌مان همان‌طور كه در اساسنامه قيد شده حمايتي است و براساس اهداف سازمان و منابع در اختيار از صادرات و صادركننده حمايت مي‌كنيم و اين ادعايي است كه شما مي‌توانيد آن را بررسي كنيد زيرا اينجا خانه صادركنندگان است آنها مي‌دانند كه ما مرتبا به دنبال منافعشان هستيم و دنبال اينكه صادركنندگان به هيچ وجه متضرر نشوند، اما تمام مسائل صادركننده مربوط به سازمان توسعه تجارت نيست ممكن است بخشي از مشكلات مربوط به توليد، بهداشت، استاندارد، گمرك، بانك، حمل‌و‌نقل و ساير بخش‌ها شود و ما به عنوان سازمان توسعه تجارت در كميته كارشناسي و شوراي عالي مسائل فرابخشي را حل‌و‌فصل مي‌كنيم. مسائل مربوط به استان‌ها را در خود استان و استانداري‌ها بررسي مي‌‌كنيم و تا آنجا كه امكان دارد مسائل را حل خواهيم كرد. واقعيت اين است كه صادركنندگان مشكلاتي هم دارند و شايد سريعا نشود آن را حل كرد، مسائل ناشي از تحريم بسيار بر صادرات اثرگذار بوده است، اما تحريم ضمن اينكه تهديد است فرصت‌ساز نيز هست و فرصت‌هاي خوبي به ما داده و باعث شده كه صادركنندگان و تشكل‌هاي ما به فكر خريد بانك بيافتند و اين از آن تهديداتي است كه تبديل به فرصت شده است.
گله‌اي كه به طور مشخص از روزنامه دنياي اقتصاد به عنوان روزنامه‌اي كه خودم طرفدارش هستم، دارم اين است كه انتظار داريم عين واقعيت‌ها را مطرح كند و صرفا اگر يك يا دو نفر مطلبي را راجع به صادرات گفتند اين نظر همه صادركنندگان نيست.
اگر نقطه نظرات سازمان توسعه تجارت در كنار نظرات صادركنندگان پرسيده شود، جمع‌بندي عادلانه‌تري خواهد شد، همه كارهاي ما بهترين نيست. ما ادعايي داريم كه قابل بررسي است و آن اين است كه سازمان توسعه تجارت هيچ تصميمي را بدون مشورت با بخش خصوصي، اتحاديه‌ها، انجمن‌ها، تشكل‌ها و اتاق بازرگاني نمي‌گيرد و عينا در جهت اصل 44 پيش مي‌رويم. ما در حقيقت راه را به صادركنندگان نشان مي‌دهيم، هرچند مشكلات هم هست و مشكلات بزرگ براي انسان‌هاي بزرگ است و اعتقاد داريم صادركنندگان ما انسان‌هاي معمولي نيستند و انسان‌هاي بسيار بزرگي هستند كه در شرايط سخت، در متن بحران و تحريم‌ها با سختي‌هاي خاص خود كار مي‌كنند.
به نظر مي‌رسد تشكل‌هاي صادراتي نيز چندان هماهنگ و همگام نيستند و ضعف ساختاري دارند...
من با سابقه حدود 29سال در بخش بازرگاني كشور مي‌گويم كه اين مشكل از گذشته وجود داشته است.
متاسفانه در كشور ما فرهنگ كار گروهي به درستي شكل نگرفته است. اين‌طور نيست كه همه مشكلات بخش صادرات مربوط به دولت شود. قبول داريم ضعف داريم و بايد اصلاح كنيم، اما بخش خصوصي ما نيز ضعف دارد و ضعفشان اين است كه به صورت گروهي با هم كار نمي‌كنند. تشكل‌ها بايد فراگير و ملي باشند و فقط مختص تهران و عده خاصي نباشند، اگر چنين اتفاقي افتاد همه حمايت‌ها را از تشكل‌ها خواهيم كرد؛ به نحوي كه حتي برخي از اختيارات خود را به آنها تفويض مي‌كنيم.
 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن