تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815444205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كپي رايت بررسي مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: كپي رايت بررسي مي شود


حامد شفيعي: بر اساس ماده 12 قانون حمايت از پد يد آورندگان نرم افزار و به منظور حمايت عملي ياد شده در اين قانون، نظام صنفي رايانه اي توسط اعضاي صنف تحت نظارت شورا به وجود خواهد آمد. سازماني كه اكنون سه سال از عمر خود را سپري كرده و دومين دوره انتخابات خود را نيز پشت سر مي گذارد تا با انتخاب نهايي شوراي مركزي، شاهد تحولي در وضعيت كنوني صنعت فناوري اطلاعات در كشور باشد اما پس از گذشت اين مدت، عملكرد اين سازمان در راستاي مهم ترين هدف خود يعني حمايت از پديدآورندگان نرم افزار همچنان در بوته نقد قرار دارد و اينكه چرا سازمان با وجود اينكه براساس ماده 12 اقدام به ايجاد كار گروهي در اين راستا نكرده است؟ مگر نه اين است كه جلوگيري از كپي رايت، حمايت هاي مادي و معنوي از پديد آورندگان بايد محور اصلي فعاليت هاي اين سازمان باشد. بر همين اساس صاحب نظران اين حوزه معتقدند كه بررسي عملكرد سازمان نظام صنفي رايانه اي در حوزه حمايت از پديدآورند گان نرم افزار نيازمند سپري شدن زمان است اما در مقابل هستند كساني كه نسبت به فعاليت اين سازمان نقد هايي داشته و عملكرد نظام صنفي را ضعيف مي دانند. هرچند كه به گفته مسوولان اين سازمان، آنهايي كه با بيان برخي نقدها قصد گسست ميان اعضا را دارند اما رجوع به برخي پروند ه ها و اتفاقات پيش آمده در اين راستا نشان از حركت كند سازمان نظام صنفي به عنوان يك نهاد متولي بخش خصوصي تعامل كننده با دولت را دارد.

كاستي ها
به گفته فعالان صنعت نرم افزار، رفتار قانونگذاران كشور ما در خصوص حمايت از كپي رايت همواره با «ترديد» و احتياط توام بوده است. دليل اين مدعا نيز رسيدگي به پرونده هايي است كه به نهادهاي قضايي ارجاع داده شده و تاكنون به نتيجه اي نرسيده است. اگرچه طولاني بودن و پيچيده بودن فرآيند صدور احكام خود علتي بر اين طولاني بودن پروسه صدور حكم است اما با اين حال عدم حمايت كافي از پديدآورنده متضرر شده مي توانند چندان بي تاثير نباشد.مهران خوانساري رئيس پيشين كميسيون نرم افزار نظام صنفي رايانه اي كه يكي از فعالان اجراي قانون حمايت از پديد آورندگان نرم افزار است در اظهار اتي كه با برخي خبرگزاري ها داشته معتقد است برنامه ريزي دقيق و مشاركت تمامي نهادها و سازمان هاي درگير در اين مساله به منظور آشنايي، آموزش و نهادينه كردن اين مفاهيم در ميان قضات ضروري است. بنابر اظهارات اين كارشناس نرم افزار به نظر مي رسد كه عدم آگاهي كافي و همچنين آشنايي لازم برخي قضات به فناوري اطلاعات و دستاوردهاي آن يكي از دلايل ضعيف بودن در برخورد با جرائم به وقوع پيوسته است هر چند كه با تشكيل شوراي انتظامي در صنف اين نقيصه تا حدود زيادي پوشش داده شده است و در حال حاضر نيز كارشناسان شوراي انتظامي نظام صنفي رايانه اي به صورت تخصصي با موضوع جرائم و تخلفات حوزه كپي رايت نرم افزار برخورد مي كنند.
از طرفي سهيل مظلوم كه پيش از اين سمت نايب رئيسي سازمان نظام صنفي رايانه اي را برعهده داشته بر اين باور است كه تاكنون موردي مشاهده نشده كه دادگاه بر خلاف قانون كپي رايت راي صادر كند كه اين نشان دهنده «ضمانت اجرايي» اين قانون است.
اما در عين حال تا كنون ساز و كار لازم حمايتي خوبي ميان توليدكنندگان و مصرف كنندگان در زمينه هزينه ها و قيمت ها ايجاد نشده كه اين امر در نهايت به كپي كردن محصولات، «كوچك» كردن قالب بازار ملي فعلي، سرمايه گذاري محدودتر و عرضه محصولات با كيفيت پايين تري منتهي مي شود؛اظهاراتي كه محمدامين شهرستاني يكي از فعالان نشر الكترونيك بيان مي كند.
كميسيوني براي حمايت و رسيدگي
اكنون سازمان سه سالگي خود را مي گذراند و با اين وجود همچنان حرف و حديث هاي خود را به همراه دارد. اينكه چرا كارگروهي تخصصي به اين منظور تشكيل نشده، سوالي است كه برخي در ذهن دارند و حتي دست اندركاران صنف از آن به عنوان يك پيشنهاد قابل بررسي ياد مي كنند.
محمد ثروتي كه توانسته در دوره جديد، به جمع اعضاي نظام صنفي تهران بپيوندد، كپي رايت را «داستاني» مي داند كه مورد توجه برنامه هاي سازمان است؛ موضوعي كه قرار است در كميسيون نشر الكترونيك به صورت جدي روي آن كار شود. سهيل مظلوم در اين باره مي گويد: «كپي رايت مساله اي است كه در سازمان به وسيله چند كميسيون در حال پيگيري است؛ كميسيون انتظامي عهده دار رسيدگي به جرائم است و كميسيون فرهنگي نيز وظيفه فرهنگ سازي آن را برعهده دارد. همچنين كميسيون نشرالكترونيك به صورت فني روي اين قضيه كار مي كند .»
مهران خوانساري نيز در اين باره وظيفه اصلي رسيدگي به موضوع كپي رايت و حمايت از پديدآورندگان نرم افزار را متوجه كميسيون نشر الكترونيك دانسته و مي گويد: « در دوره جديد وظيفه رسيدگي به كپي رايت به طور مشخص به كميسيون نشرالكترونيك واگذار شده است هر چند كه پيش از اين كميسيون نرم افزار به همراه كميسيون نشرالكترونيك هر دو وظيفه رسيدگي به اين امر را داشتند .»
اما نكته جالب اينكه در اين ميان يك نهاد دولتي خود را موظف به رسيدگي به مساله كپي رايت دانسته و معتقد است از دست بخش خصوصي كاري در اين زمينه بر نمي آيد اما به نظر مي رسد كه اين نهاد دولتي كمي دير به اين فكر افتاده است.اين مقام مسوول در وزارت ارشاد طي گفت وگويي با خبرنگاران خبر از اجراي قانون كپي رايت در آينده اي نزديك مي دهد. اين درحالي است كه با وجود كاستي هاي موجود در حال حاضر مسائل مربوط به جرائم كپي رايت با همكاري شوراي انتظامي نظام صنفي و دستگاه قضايي در حال رسيدگي است.
كندي را مي پذيريم
اگرچه سازمان نظام صنفي رايانه اي اقداماتي را در زمينه حمايت از پديدآورندگان نرم افزار انجام داده است اما به گفته برخي، اين فعاليت ها و اقدامات به كندي پيش مي رود. موضوعي كه دست اندركاران صنف نيز به آن اذعان داشته و برطرف شدن اين مساله را نيازمند سپري شدن زمان مي د انند. منتقدان اين امر براين عقيده اند كه سازمان نظام صنفي رايانه اي كه تقريباً به منظور ساماندهي بازار نرم افزار شكل گرفته است، نتوانسته در اين بخش به عنوان مجري و متولي واقعي ظاهر شود هرچند عده اي در مقابل، اين نقد را منصفانه نمي دانند و مي گويند: « سازمان طي اين مدت فعاليت، همواره سعي بر اين داشته كه در زمينه فعاليت هاي خود به عنوان يك نهاد قوي بخش خصوصي، در عرصه صنعت فناوري اطلاعات حضور داشته باشد .»
سهيل مظلوم در اين خصوص اعتقاد دارد: « قانون كپي رايت در حال اجرا بوده اما مانند هر پديده جديد ديگري نهادينه شدن آن محتاج زمان است .»
محمد ثروتي نيز با مظلوم هم عقيده است و در اين خصوص مي افزايد: « مجموعه اقدامات نشان مي دهد كه آنگونه كه بايد و شايد فعاليتي در خور توجه صورت نگرفته كه اين مساله متوجه سازمان نظام صنفي است و تا حدودي نيز مقصر است .»
به هرحال ثروتي نيز كه مشكل را در جايي ديگر جست وجو مي كند،مي گويد: « كپي رايت هنوز در بسياري از نهادها شكل نگرفته است .»
مهران خوانساري نيز گسترده شدن وفراگير شده قانون كپي رايت را مستلزم سپري شدن زمان مي داند و سرعت كار و گسترش آن را در سازمان نظام صنفي ضعيف مي پندارد البته او هم تا حدودي دستگاه هاي قضايي را بي تقصير ندانسته و مي گويد: « وقتي جرمي اتفاق مي افتد تا زماني كه در جريان پروسه قانون و رسيدگي به آن قرار گيرد، مسيري طولاني پيموده مي شود كه اين از ارزش كار مي كاهد .»
¦
با اين حال اگرچه نمي توان چندان به عملكرد سازمان نظام صنفي رايانه اي در رسيدگي به جرائم كپي رايت و حمايت از پديدآورندگان نرم افزار خرده گرفت - آن هم به دليل سن كم شكل گيري اين سازمان - اما همان گونه كه اعضا و فعالان صنف بر آن واقف هستند تا زماني كه قانون حمايت از پديدآورندگان نرم افزار نتواند سايه خود را بر فعاليت هاي اين حوزه سنگين كند و آن را بگستراند، بايد همچنان شاهد بروز تخلفات و در پي آن متضرر شدن پديدآورندگان بود. از طرفي متاسفانه برخي توليد كنندگان كه خود را پديدآورنده محصول پنداشته (كه حتي برخي از آنان شركت هاي مشهور و شناخته شده نيز هستند) و ادعاي مورد حمايت قرار گرفتن را دارند، خود به نقض قانون مي پردازند و دست به كپي برداري و استفاده از محصولات خارجي مي زنند كه اين امر نيز نيازمند در نظر گرفتن تدابيري است كه بدانيم قانون كپي رايت تنها مختص به توليدات داخلي نيست.
 دوشنبه 18 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن