تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815324224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اتوبوس هاي تندرو؛ چراغ قرمزي براي ترافيك تبريز


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: اتوبوس هاي تندرو؛ چراغ قرمزي براي ترافيك تبريز
تبريز- خبرنگار خراسان:اتوبوس هاي تندرو موسوم به BRT از چندي پيش براي توسعه و بهبود حمل و نقل درون شهري در كلان شهر تبريز راه اندازي شد اما از آن جايي كه بخش عمده اي از فضاي خيابان هاي اصلي شهر براي تردد اين اتوبوس ها در نظر گرفته شده، مشكلات زيادي براي تردد ديگر وسايل نقليه به وجود آمده است؛ به طوري كه رانندگان خودروهاي شخصي و حتي تاكسي ها در خيابان هاي منتهي به اين خطوط ويژه در اكثر مواقع با چراغ هاي قرمز و ترافيك بسيار سنگين مواجه هستند.

خط اتوبوس هاي تندرو يا همان BRT چندي پيش با هدف توسعه حمل و نقل عمومي و خدمات دهي بهتر به مسافران شهر بزرگ تبريز به بهره برداري رسيد؛ با اين كه احداث اين خط، تحولي در زمينه حمل و نقل عمومي اين شهر به وجود آورده اما اجراي اين طرح مشكلاتي را نيز به همراه داشته است كه از آن جمله مي توان به مشكل سنگين شدن ترافيك در خيابان هاي اصلي شهر كه بخش عمده اي از آن به خط ويژه BRT اختصاص يافته است، اشاره كرد. اين امر به نارضايتي بسياري از شهروندان تبريزي به ويژه افرادي كه علاقه اي به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي ندارند، انجاميده است.

استفاده از وسايل حمل و نقل براي رفت و آمد بهتر و مناسب تر، يكي از دغدغه هاي شهروندان محسوب مي شود. در واقع انسان ها هميشه در پي اين بوده اند تا بتوانند از وسايلي استفاده كنند كه به سهولت به مسيرهاي مورد نظر برسند. با تحولات و توسعه روزافزون زندگي شهري، تعاريف متفاوتي از سيستم حمل و نقل ارائه شد تا جايي كه امروزه، پيشرفت زيرساخت هاي حمل و نقل عمومي و خصوصي، يكي از شاخص هاي اصلي توسعه كشورها محسوب مي شود و هر روز شاهد توسعه و رشد وسايل حمل و نقل با به كار گيري علم، فناوري و امكانات پيشرفته هستيم. در اين راستا هر چند كشور ما در بحث حمل و نقل، فاصله نسبتا زيادي با كشورهاي پيشرفته دارد اما با اين حال گام هاي موثري در سال هاي اخير براي توسعه حمل و نقل عمومي در كشور برداشته شده است كه از آن جمله مي توان به راه اندازي و مطالعه راه اندازي خطوط مترو و اتوبوس هاي تندرو در شهرهاي بزرگ كشور اشاره كرد.

راه اندازي خطوط اتوبوس هاي تندرو BRT در تبريز يكي از تحولاتي است كه در زمينه حمل و نقل عمومي انجام شده و اين شهر پس از تهران، تنها شهري است كه اين اتوبوس ها را در اختيار دارد. با اين حال با توجه به حواشي راه اندازي خطوط ويژه BRT، مردم تبريز با مشكلاتي مواجه شده اند.

اجراي اين طرح بدون اطلاع رساني مناسب، در روزهاي اول نارضايتي هايي را به همراه داشت و مردم از اين كه مجبور بودند ساعت ها از وقت خود را در ترافيك هاي سنگين تلف كنند، به شدت گله مند بودند. اتوبوس هاي تندرو با اين كه سرعت جابه جايي افراد را افزايش داده است ولي در مقابل با توجه به نرده كشي هاي انجام شده براي اين طرح و كم عرض شدن خيابان ها مشكلاتي نيز براي تردد خودروها به وجود آمده است.

يك شهروند تبريزي در اين رابطه گفت: ايجاد خطوط ويژه اتوبوس هاي تندرو، ترافيك تبريز را به ويژه در خيابان هاي اصلي شهر سنگين تر كرده است. وي افزود: رانندگان خودروها در مسيرهاي منتهي به خطوط ويژه با سرعت بسيار پايين حركت مي كنند و اگر بگويم طي كردن مسير كوتاه آبرسان تا ولي عصر(عج) حدود ٢٠ تا ٢٥ دقيقه طول مي كشد، حرفي به گزاف نگفته ام. وي تصريح كرد: اقداماتي كه از طرف شهرداري انجام مي گيرد، بي گمان در ابتدا با مشكلات و دردسرهايي براي شهروندان همراه است. كسي منكر خدمات ارزنده شهرداري در اين خصوص نيست اما اي كاش همراه با اجراي اين طرح، مسيرهايي را هم براي تردد آسان تاكسي ها مشخص و بازگشايي مي كردند. وي اظهار داشت: كرايه همين مسير كوتاه آبرسان تا ولي عصر(عج) ١٥٠ تومان است كه اين كرايه در مقابل هزينه هايي كه براي خودرو مي شود، بسيار كم است. به همين دليل برخي تاكسي ها فقط به دنبال مسافراني هستند كه ترجيح مي دهند به صورت دربست، مسير خود را طي كنند. با نيم نگاهي به خيابان مي توان افرادي را ديد كه تا وسط خيابان آمده اند و با صداي بلند مقصد خود را براي رانندگان تاكسي ها اعلام مي كنند اما احتمالا مسير آن ها با مسير حركت تاكسي ها يكي نيست! در گوشه ديگر خيابان، خيل عظيم جمعيت، چشم هاي نگران و منتظر خود را به مسير اتوبوس ها دوخته اند تا آن ها را پس از ساعت ها معطلي در صف هاي طولاني به مقصد برسانند.

فرمانده انتظامي آذربايجان شرقي در خصوص ترافيك شهري و افزايش خودروها در تبريز گفت: متاسفانه هر روز شاهد بغرنج تر شدن ترافيك اين شهر هستيم. سردار «محمدعلي نصرتي» افزود: براي راه اندازي خطوط اتوبوس هاي سريع السير (BRT)، در ابتدا با مقاومت هايي روبه رو شديم اما با هدايت ترافيك از مركز به حاشيه شهر تاحدودي مشكلات برطرف شد. وي اظهار داشت: براي راه اندازي خط BRT، مطالعات و كارشناسي هاي زيادي صورت گرفته است كه بيش از هر چيزي فرهنگ سازي در اين رابطه در كاهش مشكلات ترافيكي تبريز تاثيرگذار خواهد بود. وي خاطرنشان ساخت: اگر بخواهيم ترافيك شهر را سبك تر كنيم، بايد به سوي استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي حركت كنيم. فرمانده نيروي انتظامي آذربايجان شرقي تصريح كرد: روزانه ١٢٠ تا ١٨٠ هزار مسافر درون شهري از طريق اين اتوبوس ها جابه جا مي شوند كه بدون شك با انجام اقدامات تكميلي، شرايط ارائه خدمات بهتر خواهد شد.در اين ميان كاسب ها هم از مشكلات ناشي از اجراي خطوط اتوبوس هاي تندرو در اين شهر مي گويند و اين كه مجبور هستند فقط نظاره گر رفت و آمد اتوبوس ها در آن سوي نرده كشي ها باشند؛ آن ها با اعلام نارضايتي از وضعيت موجود مي گويند: ايجاد خطوط ويژه اتوبوس هاي تندرو باعث كسادي كار مغازه داران اطراف اين طرح شده است.

يكي از كسبه اطراف خط ويژه اتوبوس هاي تندرو تبريز به خراسان گفت: مردم به دليل عجله اي كه دارند ديگر تمايلي، براي خريد يا تماشاي ويترين مغازه ها ندارند و از طرفي چون ورود خودروهاي شخصي در برخي مسيرها ممنوع است، ما مجبور هستيم پس از خريد اجناس و سفارش ها، از نيمه راه از وسيله ديگري براي حمل اجناس استفاده كنيم و اين يعني هزينه اضافي! شهروندي هم كه ٥٢ سال است در اين شهر زندگي مي كند و در طول اين مدت شاهد اقدامات مختلفي براي كاهش بار ترافيكي و سهولت در حمل و نقل بوده است، در اين رابطه گفت: اميدواريم هرچه زودتر مشكلات به وجود آمده در مسير حفاري مترو حل شود و با راه اندازي فاز اول آن شاهد يك نوع تحول در حمل و نقل باشيم.

استاندار آذربايجان شرقي نيز در اين باره گفت: اولويت مديريت شهري توسعه و حمل ونقل عمومي، از طريق اجراي طرح هاي مشابه BRT است.

«احمد عليرضابيگي» افزود: هر چند ممكن است در اين مرحله درخصوص تردد خودروهاي شخصي محدوديت هايي ايجاد شود، ولي اولويت بايد با حمل و نقل عمومي باشد چرا كه تنها راه تعادل بخشي به مشكلات ترافيكي كلان شهر تبريز، همين كار است. وي اظهار داشت: تنوع و اجراي پروژه هاي در دست اجرا چشمگير و قابل توجه است و آثار اين پروژه ها در آينده چهره شهر را متحول خواهد كرد.

به هر شكل، اگر چه توسعه حمل و نقل عمومي شهرها محدوديت هايي را براي حمل و نقل خصوصي مردم و بسياري از شهروندان ايجاد مي كند اما براي كاهش ترافيك و رسيدن به استانداردهاي رايج دنيا در زمينه حمل و نقل چاره اي نيست جز اين كه اين بخش توسعه پيدا كند.
 يکشنبه 17 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن