تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815392327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از حضور ايران در سي و نهمين جشنواره فيلم هندـگوا؛ برنامه‌ريزي براي پروژه‌هاي مشترك سينمايي ايران و هند آغاز مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارشي از حضور ايران در سي و نهمين جشنواره فيلم هندـگوا؛ برنامه‌ريزي براي پروژه‌هاي مشترك سينمايي ايران و هند آغاز مي‌شود
خبرگزاري فارس: در پايان سي و نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم هند (IFFI) مقرر شد در زمينه پروژه‌هاي مشترك فرهنگي و سينمايي ايران و هند برنامه‌ريزي شود.


به گزارش خبرگزاري فارس، سي و نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم هند (IFFI)كه بزرگ‌ترين جشنواره فيلم هند محسوب مي‌شود، در روزهاي سوم تا دوازدهم آذرماه سال جاري در شهر پاناجي مركز ايالت گوا برگزار شد. در اين رويداد كه براي اولين بار توسط موسسه هنري گوا برگزار شد، بخش‌هاي ويژه‌اي به اين جشنواره افزوده شد كه باتوجه هماهنگي‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي مشترك بين مديريت بخش بين‌الملل جشنواره و مسؤول خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران ـ دهلي نو و همكاري خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در بمبئي، براي اولين بار برنامه تاكيد بر سينماي ايران با حضور شش فيلم ايراني به همراه دو كارگردان و يك هنرپيشه از كشورمان برگزار شد، بيش از دويست فيلم از هند و بيست و پنج كشور جهان در طول يازده روز جشنواره فيلم در سه سالن بزرگ فيلم اينوكس شهر پاناجي به نمايش درآمد.
بنا بر اين گزارش، نمايش فيلم‌ها براساس سه گروه نمايش عمومي، ويژه داوران و ويژه خبرنگاران و منتقدان سينمايي برنامه‌ريزي شد، همچنين گروه‌بندي جشنواره نيز شامل بخش تأكيد بر سينماي ايران و بخش ويژه سينماي هند بود.
در اين جشنواره، طي دو برنامه افتتاح سينماي ايران و معرفي فيلمهاي ايراني، دكتر سيد عبدالحميد ضيايي مسؤول خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در دهلي نو، در جمع كارگردانان و تماشاگران سينماي هند به به ايراد سخن پرداخت.
مسؤول خانه فرهنگ كشورمان، در خلال جشنواره با مسئولين و دست اندركاران سينماي هند ديدار و گفت‌وگو كرد.
وي در ملاقات با اس.ام.خان، مدير جشنواره بين‌المللي فيلم هند بر همكاري‌هاي فرهنگي بين دو كشور تاكيد كرد و گفت: مي‌توان با استفاده از تكنيك‌هاي پيشرفته سينمايي هند و سينماي مفهوم‌گراي ايران هر اوجي را براي يك اثر هنري پيش‌بيني كرد. به‌خصوص اشتراكات فكري و فرهنگي دو كشور كهنسال ايران و هند مي‌تواند همكاري‌هاي هنري به‌ويژه در بخش سينما را تقويت و حمايت كند.
وي هم چنين با آقاي مايك پاندي يكي از اعضاي هيأت داوران كه از فيلمسازان مطرح هند نيز به شمار مي‌رود، ديدار و گفت‌وگو كرد.
پاندي، مدير موسسه و استوديوي ريور بانك(River Bank) دهلي است كه در زمينه ساخت فيلم‌هاي مستند فعاليت دارد.
ضمناً مقرر شد كه پس از جشنواره، درباره پروژه‌هاي مشترك ميراث فرهنگي دو تمدن ايران و هند برنامه‌ريزي شود.
مسؤول خانه فرهنگ ايران، در برنامه افتتاح سينماي ايران گفت: يكي از افتخارات سينماي ايران اين است كه پديده سينما در ابتداي قرن بيستم و تنها وقتي كه 5 سال از عمر آن مي‌گذشت، وارد ايران شد. نخستين كارگردان سينماي ايران ميرزا ابراهيم خان عكاسباشي بود كه وقايع زندگي، جشن ها و برنامه هاي مذهبي مظفرالدين شاه را به تصوير كشيد. در سال 1904 ميرزا ابراهيم خان صحافباشي نخستين فيلم و تئاتر را در تهران افتتاح كرد و اين مقدمه اي بر ورود تكنيك سينما به ايران بود. در سال 1925 يك سينماگر ايراني ـ ارمني به نام اوانس اُهانيان نخستين مدرسه فيلم را در ايران بنا نهاد و چند سال بعد مركز آموزشي سينما نيز تأسيس شد. در سال 1932 عبدالحسين سپنتا اولين فيلم غير صامت ايراني با عنوان دختر لر (Lor Girl) و در سال هاي 37-1935 داستان زندگي فردوسي، شيرين و فرهاد و پس از آن فيلم چشمان سياه كه شرح زندگي و لشكركشي نادر به هند بود را به نمايش گذاشت.
دكتر ضيايي افزود: سينماي قبل از انقلاب، بخصوص دهه 1960، دهه اي درخشان در سينماي ايران به شمار مي‌رود، ده‌ها فيلم اجتماعي و ملودرام ساخته شد، به‌ويژه فيلم‌هاي قيصر اثر مسعود كيميايي و گاو اثر داريوش مهرجويي و فيلم‌هاي ديگري كه باعث رونق بازار سينماي ايراني شدند.
مسؤول خانه فرهنگ، فيلم «گاو» را داراي مضموني فلسفي دانسته، يادآوري كرد كه اين فيلم شرح از خودبيگانگي فردي است كه دلبستگي شديدي به گاو خود داشته و نهايت اين علاقه مفرط باعث نوعي بدل شدگي و همذات پنداري با گاو در قهرمان اصلي فيلم مي‌شود.
دكتر ضيايي كارنامه سينماي پس از انقلاب اسلامي را بسيار درخشان و حائز اهميت دانست و به جوايز متعددي كه فيلم‌هاي ايراني در جشنواره‌هاي معتبر و نامدار جهاني كسب كرده‌اند، اشاره نمود و فيلمسازاني از قبيل مجيد مجيدي، ابراهيم حاتمي‌كيا، بهرام بيضايي، عباس كيارستمي، محسن مخملباف و ... را قله‌هاي بلند هنري در جغرافياي سينما به شمار آورد.
در روز دوم برنامة سينماي ايران نيز پس از معرفي و ايراد توضيحاتي درباره مراحل ساخت فيلم «به آهستگي» توسط مازيار ميري كارگردان فيلم، در ادامه برنامه دكتر ضيايي با تشكر از مديران برنامه جشنواره، گفت: سينما در ايران با فلسفه و شعر گره‌خورده است و تم هاي اصلي سينما سرشار از مضامين و مفاهيم فلسفي در قالب زبان حريرگون شعر است. سينماي ايران توانسته به خوبي از غناي ادبيات فارسي بهره گرفته و زباني فخيم و پرشكوه را در ديالوگ هاي خود به نمايش بگذارد. سينماي معناگرا و سينماي استعاري نيز در ايران جايگاه ارجمندي داشته و اين قبيل فيلم ها نيز مخاطبان زيادي دارند. دكتر ضيايي ژانر دفاع مقدس را نيز يكي از ژانرهاي مطرح سينمايي در ايران دانسته و توليد فيلم‌هاي سينمايي جنگي را نيز بخشي قابل توجه از سينماي ايران به شمار آورد.
علاوه بر جمهوري اسلامي ايران كشورهاي آلمان، مجارستان، تايلند، سنگاپور، مكزيك، هلند، برزيل، كانادا، قزاقستان، چين، فرانسه، اسپانيا، آرزانتين، بلغارستان، پرتغال، سوئيس، هنگ كنگ، ژاپن، سري‌لانكا، نيوزيلند، روسيه، فنلاند، روماني و آمريكا نيز شركت كرده بودند.
آخرين فيلم به نمايش گذاشته شده در برنامه اختتاميه، فيلم آواز گنجشك‌ها ساخته مجيد مجيدي بود.
انتهاي پيام/ا
 جمعه 15 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن