تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815573724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روحاني درجمع دانشجويان: *دانشجو يعني پرسشگري، تحرك و نقادي *دانشجويان به بيرون ازدانشگاه وابسته نباشند *دانشجو بايد دربيان دغدغه‌هايش احساس امنيت كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: روحاني درجمع دانشجويان: *دانشجو يعني پرسشگري، تحرك و نقادي *دانشجويان به بيرون ازدانشگاه وابسته نباشند *دانشجو بايد دربيان دغدغه‌هايش احساس امنيت كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: تمام مسوولان وظيفه دارند امنيت كامل را براي محيط دانشگاه و دانشجو فراهم كنند؛ دانشجو يعني پرسشگري، تحرك و نقادي؛ نبايد كسي از انتقاد دانشجو نگران باشد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا دكتر حسن روحاني، در آستانه روز دانشجو ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهداي 16 آذر و همه شهيدان دانشجو در دوران نهضت اسلامي و دفاع مقدس در سخناني در جمع اعضاي سازمان اسلامي دانشجويان ايران (سادا) گفت: دانشجويان همواره بايد اين احساس را داشته باشند كه حركت و مواضع‌شان در جامعه تاثير‌گذار است؛ به همين دليل احترام دانشجو و دانشگاه بايد به عنوان يك وظيفه سياسي اجتماعي محفوظ بماند.

وي گفت: كسي كه وارد دانشگاه مي‌شود وارد عرصه علم و پژوهش مي‌شود و كارش عمدتا تحصيل علم است، اما با توجه به اينكه دانشجو جزئي از جامعه است نمي‌تواند نسبت به سرنوشت كشورش احساس مسووليت نداشته باشد .

وي با بيان اينكه وقتي دانشجو وارد دانشگاه مي‌شود به سن بلوغ سياسي رسيده است و از اين روست كه 18 سالگي را معمولا سن انتخابات قرار مي‌دهند، افزود: از سويي دانشجو به محض ورود به دانشگاه احساس منزلت اجتماعي مي‌كند و با افتخار و محكم مي‌گويد "من دانشجو هستم". منزلت اجتماعي براي دانشجو نشاط و مسووليت مي‌آفريند و احساس مي‌كند مي‌تواند در مسايل كشورش تاثير گذار باشد.

رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه در دوران دانشجويي، جوان خيلي در قيد و بند مسايل مادي نيست و به خوبي احساس آزادي مي‌كند با اشاره به آرمان‌خواه بودن دانشجو گفت: دانشجو هميشه آرمان‌خواه است و به قله نگاه مي‌كند و اين ويژگي نبايد كمرنگ شود.

وي اضافه كرد: ممكن است در مقام عمل به آرمان مورد نظر دسترسي پيدا كند يا نكند، اما حق همين است كه يك جوان كه نشاط دارد و به حد بلوغ سياسي رسيده و مسايل را درك مي‌كند و هنوز ذهنيتش به فطرت الهي‌اش نزديك است آرمان‌خواه باشد كه حركت مطلوب را در ميان دانشجويان ايجاد كند. اين آرمان‌خواهي مي‌تواند مذهبي، انقلابي و يا ملي باشد، هر يك از اينها ارزشمند هستند.

روحاني ويژگي ديگر دانشجو را روشنفكري او دانست و افزود: دانشجو ذاتا اگر بگذارند، روشنفكري متعهد است و اگر نگذارند گاهي به سمت تحجر و گاهي به سمت غربزدگي گرايش پيدا مي‌كند. دانشجو سنت‌گرا و قائل به تقليد كوركورانه نيست، بلكه به دنبال تبيين و فهم مسايل است تا راه خود را تشخيص دهد.

وي با بيان اينكه تجددخواهي از ويژگي‌هاي دانشجو است، اظهار داشت: تجددخواهي دانشجو عمدتا بدليل آينده‌نگري اوست چون خود را متعلق به آينده مي‌بيند. دانشجو يعني مدير، كارشناس، متخصص آينده نه اينكه از مد روز پيروي كند؛ بلكه به اين معنا كه به دنبال ابداع و آفرينش و حركت نو است . يعني تاكتيك را تغيير داده و حتي ممكن است استراتژي راهم تغيير دهد كه آن هم اشكالي ندارد. همچنين اگر به هدف لطمه‌اي وارد شود جستجوگري از ويژگي‌ ديگر دانشجو است كه در پي يافتن علل عقب ماندگي و جستجوي راه براي اعتلا و پيشرفت و بالندگي كشور است.

وي استبدادستيزي را از ويژگي ديگر دانشجو و جنبش دانشجويي عنوان كرد و گفت: دانشجو در برابر حرف زور سر فرود نمي‌آورد و همواره در برابر زورگويان و اقتدارگرايان ايستاده است. درسطح كشور هم دانشجويان همواره دنبال "حاكميت ملي" هستند.

وي ادامه داد: اساس انقلاب اسلامي ما اين بود كه دست خارجي‌ها را از كشور قطع كنيم و هيچ دانشجويي نبود كه بگويد فلان كشور بر ما مسلط باشد خوب است. دانشجو به بيان ديگر به دنبال استقلال است و اينكه از بيرون مرزها چيزي بر كشور تحميل نشود.

روحاني عدالت‌خواه بودن و منتقد بودن را از ديگر ويژگي‌هاي دانشجو و جريان دانشجويي دانست و تصريح كرد: دانشجو با تبعيض و رانت‌خواري مخالف است، تعميق شكاف‌ها و فاصله روبه ازدياد طبقات را نمي‌پسندد و عدالت‌خواهي را هدف ارزشمند ديني، انقلابي و حتي ملي خود مي‌داند. از سويي بعضي‌ها هستند كه نسبت به منتقد بودن دانشجو ناراحتند، اما اين ويژگي ذاتي دانشجوست . بعضي وقت‌ها هم ممكن است به مرز پرخاشگري برسد اما اصل انتقاد و نقد كردن و راهكار دادن وظيقه دانشجوست.

وي تاكيد كرد: انتقاد دانشجو همراه با شجاعت است چون محافظه‌كار نيست.

نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري در ادامه با بيان اينكه دانشجو همواره در مقاطع حساس به صحنه آمده است، گفت: دوراني كه از فعاليت و نقش دانشجويان به خوبي آگاهم دوران نهضت اسلامي در سال‌هاي 41 و 42 به بعد است. جنبش دانشجويي در اين سال‌ها رنگ اسلامي به خود مي‌گيرد و از طرفي هم بين حوزه و دانشگاه شاهد آشتي هستيم. وقتي امام خميني از زندان آزاد شدند در فروردين 43 در مدرسه فيضيه جشني به مناسبت آزادي امام برگزار شد كه يك هيات از دانشگاه تهران به مدرسه فيضيه آمدند و اين به نظر من اولين تلاقي مبارك دو موج بود. پيش از اين بين دانشجو و دانشگاه با روحانيت و علما با توجه به اقدامات رژيم و استثمارگران فاصله زيادي وجود داشت.

روحاني با تاكيد بر اينكه خيلي‌ از بزرگان براي ايجاد ارتباط ميان حوزه و دانشگاه زحمت كشيدند، گفت: از مرحوم طالقاني، شهيد مطهري، شهيد بهشتي و مرحوم بازرگان و شريعتي تا ديگران بويژه حضرت امام (ره)، زحمات زيادي در اين كار كشيدند. همچنين مقام معظم رهبري كه در سال‌هاي دهه 50 در مشهد و در مسجد امام حسن عسكري (ع) و كرامت سخن مي‌گفتند و جمعيت جوان دانشجو با نشاط زيادي در آن جلسات شركت مي‌كردند و نيز آيت‌الله هاشمي رفسنجاني. با اين حال امام (ره) نقطه‌ي اتصال مهمي براي دانشگاه و حوزه بودند.

رييس كميسيون سياسي – امنيتي مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه امروز انتظار است مسوولان نسبت به دانشجويان و جنبش دانشجويي وظايف خود را انجام دهند، تصريح كرد: دانشجو بايد در انتقاد و بيان دغدغه‌هايش احساس امنيت كند، اينكه يك انجمن و جمعيتي يك سخنران منتقد را دعوت كند و بعد بترسد كه چه بلايي سرش خواهد آمد درست نيست و نبايد اين‌طور باشد.

وي تاكيد كرد: تمام مسوولان وظيفه دارند امنيت كامل را براي محيط دانشگاه و دانشجو فراهم كنند؛ دانشجو يعني پرسشگري، تحرك و نقادي؛ نبايد كسي از انتقاد دانشجو نگران باشد.

نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه بهترين پشتيبان معنوي دانشجويان مقام معظم رهبري بوده‌اند، گفت: ايشان صريح‌ترين حمايت‌ها را از سياسي‌ بودن و حركت دانشجويان داشته‌اند. بنابراين شما يك قدرت بزرگ پشت سر خودتان داريد و نبايد اجازه داد تا ديگران اين محيط امن را خدشه‌دار كنند.

وي همچنين خطاب به مسوولان تاكيد كرد: بايد انگيزه‌هاي لازم را براي انجام كار سياسي براي دانشجو به وجود آورد، چرا بايد با فعالان سياسي و يا فعالان فرهنگي در دانشگاه مثل بي تفاوت‌ها برخورد كرد و يا حتي خداي ناكرده فعالان سياسي در فشار باشند.

روحاني خاطر نشان كرد: مسوولان بايد در برابر دانشجو سعه‌ي صدر داشته باشند و همه بايد نصيحت‌پذير باشند و نبايد از انتقاد سازنده و اعتراضات به حق و خشم مقدس دانشجو عصباني شوند.

وي در عين حال از اينكه برخي تشكل‌هاي سياسي دانشجويي به بيرون از دانشگاه وابسته‌اند و بعضي‌ها هم به دانشجو و جنبش دانشجويي نگاه ابزاري دارند، انتقاد كرد و گفت: اين يك نوع آسيب است كه دانشجو و دانشگاه را تهديد مي‌كند ونبايد بگذاريم ادامه يابد.

عضو مجلس خبرگان رهبري نيز با بيان اينكه دانشگاه بايد طرفدار منطق باشد نه شعار، اظهار داشت: دانشجو يعني طرفدار حركت توام با تدبير و طبيعي است كه طرفدار شعار پوچ بي‌محتوا نباشد. دانشجو هميشه عملكردها را با معيار علمي و منطق مقايسه مي‌كند.

وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: همه دانشجويان كشور بايد از امكانات موجود، عادلانه استفاده كنند و كسي حق ندارد به بهانه‌هاي سياسي بخشي از دانشجويان را از چتر حمايتي نظام محروم كند.

روحاني در ادامه با اشاره به انتخابات سال آينده رياست‌جمهوري تصريح كرد:‌ در بحث انتخابات بايد كاري كنيد كه حضور مردم آگاهانه، پرشور و مبتني بر شعور باشد. هر چند براي انتخاباتي پرشور نياز است تا همه احساس كنند رقابتي عادلانه و سالم وجود دارد و سيستم انتخابات و سازوكارهاي آن درست است.

رييس مركز تحقيقات استرتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: انتخابات بايد صحنه عرضه سوابق مديريت كانديداها و برنامه آنان باشد تا مردم بتوانند مدير اصلح را بشناسند و از بهترين برنامه براي آينده حمايت كنند.

وي در ادامه اين ديدار در پاسخ به سوال دانشجويي درباره آن‌چه برخي تصميمات غير كارشناسي در عرصه اجرايي و حذف برخي ازمديران با تجربه از عرصه مديرتي كشور خوانده شد، گفت: در هر كاري كه در كشور انجام مي‌شود بايد به دو مساله توجه شود، اول رعايت و اجراي مصوبات بالادستي‌ است. دوم اينكه در هر كاري بايد از كارشناسان استفاده شود در غير اين صورت سرمايه ملي را حرام كرده‌ايم.متاسفانه امروز به كار كارشناسي توجه نمي‌شود و مصوبات بالا دستي هم معمولا مراعات نمي‌شود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ابراز عقيده كرد: دولت در سال‌هاي اخير كارهايي كرد كه در اين خصوص زير سوال رفت؛ اول اينكه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي را منحل كرد. اينكه اين اقدام خلاف قانون است را ديگران بايد بگويند. در عين حال كه از نظر من خلاف قانون بوده است. يا اينكه شوراهاي عالي كه براي كارهاي كارشناسي بودند منحل كردند، هر چند مجلس شوراي اسلامي به اين مساله اعتراض كرد و در نهايت 18 شوراي عالي به جاي خود برگشت درعين حال كه هنوز هم بعضي از اين شوراها دوباره فعال نشده‌اند.

روحاني در پاسخ به اين سوال كه چرا مسوولان نسبت به جنجال‌آفريني‌ها در كشور عليه دانشگاه آزاد سكوت كرده‌اند، با بيان اينكه دانشجو دانشجوست و بايد به همه آنها احترام گذاشت گفت: اميدوارم در دولت بعدي شرايط مناسب‌تري براي دانشجويان فراهم شود. بر اساس اطلاعاتي كه به من رسيده است عده‌اي بدليل آنكه در دانشگاه آزاد درس مي‌خوانند يا درس مي‌دهند مورد بي مهري قرار گرفته‌اند.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص اينكه دولت و رييس‌جمهور آينده چه چيز را بايد در اولويت كاري خود قرار دهد؟ گفت: كانديداها بايد برنامه‌هاي خود را معرفي و به اطلاع عموم مردم برسانند . البته هر دولتي كه مي‌آيد مدعي است كه معضلات را مي‌خواهد حل كند، اما مردم هم گاهي احساسي پاي صندوق‌هاي راي مي‌روند. اگر از اكثريت كساني كه در دوره قبل راي داده‌اند بپرسند برنامه كانديداي مورد نظرشان چه بوده نمي‌دانند.

رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: هر دولتي كه بيايد بايد چشم ‌انداز را مد نظر قرار دهد؛ چرا كه ما بايد به توسعهَ‌يافتگي برسيم. در حال حاضر به سال پنجم از چشم ‌انداز بيست ساله وارد مي‌شويم در حالي كه به سمت برنامه حركت مطلوبي نداشته‌ايم.

وي در پاسخ به سوالي در باره رفتار دوگانه روسيه در قبال ايران يادآور شد: در دنياي سياست هر كشوري به دنبال منافع خودش است، روسيه هم همين‌طور . البته در زمينه هسته‌يي جايي كه مي‌خواهند مانع ادامه فعاليت‌هاي‌ هسته‌يي ما ‌شوند، روسيه و آمريكا مثل يكديگر فكر مي‌كنند . در سال 82 سه وزير امور خارجه اروپايي براي ايران نامه نوشتند و در آن گفتند كه ايران بايد دست از غني‌سازي بردارد و يك روز بعد از آن از طرف روسيه با همان محتوا نامه‌اي به ايران تسليم شد.

روحاني گفت: در تمام قطعنامه‌هايي كه در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و نيز شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران صادر شده است، روس‌ها در كنار آمريكا و اروپا عليه ايران راي داده‌اند در عين حال كه نمي‌توان اين را به معناي آن دانست كه آمريكا و روسيه مثل يكديگرند. ما با روس‌ها روابط نسبتا نزديكي داريم، هر چند كه گاهي هم با كارت ايران معامله مي‌كنند و امتياز مي‌گيرند.

نايب رييس دوره‌هاي چهارم و پنجم مجلس شوراي اسلامي، درباره سوالي در زمينه برداشت از حساب ذخيره ارزي گفت:حساب ذخيره ارزي را ما در مجلس در برنامه سوم توسعه گنجانديم تا اگر قيمت نفت بيشتراز آنچه در بودجه سالانه تصويب كرديم بود، 50 درصد آن به صورت وام به بخش خصوصي واگذار شود و 50 درصد ديگر به زماني اختصاص يابد كه قيمت نفت ارزان‌ مي‌شود. همچنين بر اساس مصوبه‌اي كه مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب رساند و مقام معظم رهبري آن را تاييد كردند دولت بايد در هزينه جاري ظرف 10 سال اتكايش از نفت را بردارد، اما از آن مصوبه چند سال مي‌گذرد و سال به سال اتكاي دولت به بودجه سالانه به نفت بيشتر شده است.

وي گفت: اما اينكه دولت در برداشت‌هاي اخيرش اين كار را با اجازه انجام داده است، مربوط به مجلس شوراي اسلامي است، كه اخيرا در مجلس اعتراضاتي آغاز شده است بويژه در زمينه واردات بنزين و گازئيل كه بيش از حد مصوبه مجلس و بدون اجازه مجلس وارد شده است.

دبير پيشين شوراي عالي امنيت ملي كشور درخصوص سوالي پيرامون تعليق فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران كه در دوران دبيري وي صورت گرفته است نيز گفت: در بحث هسته‌اي تصميم گير، جلسه سران نظام بود و مقام معظم رهبري هم فرموده‌اند كه در بحث هسته‌اي ما بصورت جمعي تصميم گرفته‌ايم. البته من هم عضو آن جلسه و مجري سياست‌هايي بودم كه در آن جلسه اتخاذ مي‌شد.

نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي كشور با بيان اينكه به اعتقاد من در آن مقطع كار درستي شده است، اظهار داشت: در آن زمان در سال 82 قطعنامه‌اي عليه ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تصويب شده بود كه در آن تاكيد شده بود همه امور هسته‌اي يعني هر چيزي كه مربوط به غني‌سازي مي‌شود را ايران تعليق كند. ما در مذاكره طولاني با سه وزير خارجه اروپايي به آنها گفتيم كه همه فعاليت‌ها را تعليق نخواهيم كرد و قطعه سازي و مونتاژ و فعاليت در UCF اصفهان ادامه مي‌يابد و تنها يك جا موقتا تعليق مي‌شود و‌ آن نطنز است چون در نطنز فن‌آوري را تكميل كرده بوديم ولي اصفهان هنوز ناقص بود و لازم بود آن را كامل كنيم.ْ

وي افزود: ما گفتيم تعليق داوطلبانه است و زمان آن دست ماست. بنابراين تعليق آن زمان براي اين بود كه ناقض قطعنامه‌ شوراي حكام آژانس نباشيم و نيز فعاليت‌هاي هسته‌اي‌مان ادامه يابد. شرايط آن زمان اين بود كه آمريكا سعي داشت تحت تاثير موفقيتش در عراق پرونده ايران را هم به شوراي امنيت ببرد و اجازه حمله به ايران را بگيرد. ما مي‌خواستيم حمله را دفع كنيم و فشار را از خودمان برداريم و كارمان را هم ادامه دهيم. نظام در آن مقطع كار بسيار دقيق و ظريفي انجام داد كه برخي توان درك ظرفيت‌هاي آن را ندارند.

مسوول وقت پرونده هسته‌اي كشور تاكيد كرد: تصميم نظام درباره تعليق داوطلبانه بخشي از فعاليت‌ها درست بود و اين تصميم توسط فرد گرفته نشد.

وي افزود: البته آن زمان بحثي مطرح بود كه تهديد بردن پرونده ايران به شوراي امنيت يك بلوف سياسي است و دوستاني به ما مي‌گفتند كه شما از بلوف آنها ترسيده ايد و ما در مقابل مي‌گفتيم كه اگر نتوانيم پرونده را درست جلو ببريم به شوراي امنيت مي رويم. لذا چند ماه بعد از شروع بكار دولت جديد پرونده به شوراي امنيت رفت و چند قطعنامه گرفتيم.

روحاني خاطر نشان ساخت: وظيفه دولت آينده اين است كه پرونده هسته‌ اي ايران را از شوراي امنيت خارج كند، ضمن اينكه بايد اصولمان را در بحث هسته‌اي حفظ كنيم.

وي با بيان اينكه پرونده زماني به شوراي امنيت رفت كه خوشبختانه آمريكا در منطقه در باتلاق فرو رفته بود افزود: اگر در سال 1382 پرونده به شوراي امنيت مي‌رفت خطرات بسياري براي كشور وجود مي‌داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبري درباره حضورش در انتخابات رياست‌جمهوري آينده گفت: فكر مي‌كنم فعلا بهتر است به فكر امتحانات ترم باشيد. در ترم بعد پاسخ سوالتان را خواهيد گرفت.

وي در پاسخ به سوالي پيرامون شوراي عالي امنيت ملي و سياست خارجي با اشاره به اينكه در حال حاضر عضو شوراي عالي امنيت ملي به عنوان نماينده مقام معظم رهبري در اين شورا هست مدعي شد: برخي سياست‌هايي كه امروز مطرح است سياست‌هاي مصوب شوراي عالي امنيت ملي نيست.

وي با بيان اينكه سياست خارجي مي‌توانست بهتر باشد گفت: نبايد بي‌جهت دنيا را عليه خودمان تحريك كنيم. بايد تعامل بهتري با دنيا داشته باشيم و بعضي از مسائل ساده‌ را بي‌جهت مشكل و پيچيده نسازيم. متاسفانه برخي‌ها كه به سياست خارجي آشنا نيستند به جاي آنكه گره مشكلات را باز كنند طرفي را مي‌كشند كه گره سفت‌تر مي‌شود و متاسفانه بسياري از كارشناسان خوب وزارت خارجه ‌استفاده نمي‌شود.

وي با اشاره به آن‌چه عقب‌گرد ايران در پروژه پارس جنوبي مي‌خواند، گفت: زماني - در سه سال گذشته - ما و قطر برداشت‌مان از اين منطقه مساوي شد، اما الان آنها دو و نيم برابر ايران گاز برداشت مي‌كنند.

انتهاي پيام
 جمعه 15 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن