تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، شمشير بُرَّنده اى است بر ضد اهل باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818930556




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تمام میراث جهان زیر یك سقف


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:






مردم جهان این مكان را به نام موزه «بریتانیا» می.شناسند اما در حقیقت اینجا نه.تنها موزه.ای برای یك كشور كه مجموعه.ای برای تمام جهان محسوب می.شود. موسسان و مدیران این موزه از سال 1753 تا امروز با استفاده از منابع مالی خود توانسته.اند مجموعه.ای بی.نظیر از اشیا و دیدنی.های تمدن.های بزرگ جهان را گرد هم آورند و همین مساله .انگیزه و ذوقی توامان را برای بازدید گردشگران و پژوهشگران از این موزه فراهم كرده است.

اگر شما سفری به لندن داشتید و با هدف بازدید از موزه سوار خط مترو به مقصد میدان «راسل» شدید و سر از خیابان تاتنهام درآوردید، بدانید كه بازدید از این موزه در مدت چندین ساعت و حتی یك روز كامل پایان نخواهد یافت. پس بهتر است زمان بیشتری را برای دیدن این گنجینه نایاب اختصاص دهید. البته برای رسیدن به موزه و در صورت استفاده از وسایل نقلیه عمومی می.توانید از ایستگاه.های هولبرن، تاتنهام كورت و ایستگاه خیابان گوج هم استفاده كنید. نكته جالب این كه موزه بریتانیا نیز همچون سایر موزه.های این كشور در ورودی ندارد.

تمدن ایران، نگین درخشان موزه بریتانیا

بدون شك در میان بیش از 13 میلیون اثر گنجینه.ای و باستانی این موزه، یكی از پرجاذبه.ترین بخش.های آن برای ایرانیان و حتی دیگر گردشگران دنیا، آثار و اشیای متعلق به تاریخ و تمدن ایران.زمین است. این مجموعه كه قسمت مهمی از بخش خاورمیانه موزه بریتانیا را در برمی.گیرد، شامل اشیای بسیار باارزشی از دوره.های مختلف تمدن ایران است. البته در قسمت خاورمیانه، آثار باستانی كشور عراق نیز از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است.





منشور مشهور كوروش كه از آن به عنوان نخستین منشور حقوق بشر یاد می.شود، در این موزه نگهداری می.شود. اضافه كنید به آن، كتاب خمسه نظامی كه برای شاه طهماسب در تبریز تهیه شده است، اسطرلابی كه در سال 1133 برای سلطان حسین صفوی ساخته شده، كلاهخود و زرهی به نام شاه عباس اول، سفال.های لعابدار نیشابور و كاشی.های عهد سلجوقی و... این كه چرا برخی از آثار باستانی ایران كه در كاوش.های باستان.شناسی كشف شده، سر از این موزه درآورده.اند؟ خود حدیث مفصلی است.
هیچ گردشگر و پژوهشگر ایرانی به آسانی نمی.تواند دل از تماشای تمدن باشكوه ایران در موزه بریتانیا بكند؛ البته نخستین پرسشی كه مطرح می.شود این است كه چرا و چگونه ستون.های تخت جمشید كه حداقل ارتفاع 20 متری دارند در این موزه جا خوش كرده.اند! رخساره تندیس داریوش هم چندان از ماندن در این محبس غریب شادمان به نظر نمی.رسد! لوح حمورابی، مجسمه.های سلسله شاهان ایرانی به اضافه تعداد زیادی سكه.های دوره.های مختلف و حتی قسمتی از نقش.های تخت جمشید همچون نگینی بر تارك تمام قد این موزه می.درخشند.





كتاب به همه زبان.ها

شاید هنگامی كه «سرهانس سلون» در سال1753، كتاب.ها و دست.نوشته.های خود را به موزه بریتانیا اهدا كرد، هرگز تصور نمی.كرد كه این اقدام او موجب شكل.گیری یكی از مهم.ترین و معتبرترین كتابخانه.های دنیا خواهد شد. اكنون این كتابخانه مرجع بسیار مهمی برای پژوهشگران و مركز مهمی برای بازدید گردشگران به شمار می.آید. این كتابخانه طی سالیان گسترش زیادی یافته به.گونه.ای كه تنها در مجموعه شرقی آن كتاب.هایی به بیش از 350 زبان مختلف نگهداری می.شود. سرانجام در سال.های بعد به دلیل محدودیت فضا، بخش كتب چاپی از بخش نسخ خطی جدا شد و اینك در این كتابخانه بیشتر نسخه.های خطی نگهداری می.شود. در این بخش چیزی در حدود 40 هزار نسخه وجود دارد. اما جالب.تر این كه از این میزان، 3 هزار نسخه خطی آن به زبان فارسی است. سالن قرائت كتابخانه به صورت دایره.ای ساخته شده است كه یكی از دیدنی.های معماری بریتانیا شناخته می.شود و شهرت جهانی دارد.


رژه كشورها

هنوز نگاهتان در امتداد سقف بسیار بلند موزه خیره مانده است و قدم.زنان زیبایی.های این سقف بلند را كه سوژه عكاسان و گردشگران بسیاری است دنبال می.كنید كه خود را در ابتدای سالن.های اصلی می.یابید.
در این بخش برای هر كشور یك سالن اختصاص داده شده است و در آن اشیا و آثار مربوط به آن كشور در دوره.های مختلف تاریخی نگهداری می.شود.
یونان، آفریقا، مصر، ایران و انگار تا بی.نهایت... گویا با ورود به این موزه تمام تاریخ جهان را كه تاكنون در كتاب.ها خوانده بودید به صورت عینی می.بینید. مومیایی.های واقعی به همراه وسایل و تزئینات همراهشان، لباس.ها، طلا و زیورآلات و هر آنچه را كه شما تصورش را بكنید یا نكنید در سالن.ها به صورت خاص و معنی.داری در كنار هم چیده شده.اند. در كنار همه اینها مجسمه.های انسان با سر شغال كه با نام «آنوبیس» شهره.اند، بیش از هر چیز دیگری شما را مسحور اندیشه پیشینیان می.كند. «آمون» هم با آن همه فخر كه گویی هنوز هم خود را خدای آفتاب! می.داند، در اینجا حضور دارد.
در این موزه، كشورهایی كه از تمدن و قدمت بیشتری برخوردارند، جایگاه بیشتر و ویژه.تری دارند. یونان نیز یكی از آن كشورهاست؛ در سالن یونان نقش.های سردر و دیواره.های آكروپولیس دیده می.شود. برای هر یك از اشیای موجود در این موزه هم برگه.هایی وجود دارد كه در آن توضیح كاملی درباره هر اثر نوشته شده است. البته باید گفت كه موزه بریتانیا علاوه بر تمدن.های بزرگ دنیا، نسبت به جمع.آوری آثار و اشیایی از تمدن.های كوچك و بزرگ دیگر نیز بی.توجه نبوده است. وجود مجسمه.های مقدس اینكاها به همراه وسایل شكار آنها به اضافه اشیای دیگر از آن جمله است.




تماشای رایگان جهان

فكر می.كنید دیدن جهان در یك مجموعه چه اندازه هزینه دارد؟ پس خوب است بدانید ورود به آن رایگان است! این خود انگیزه بسیار زیادی را در گردشگران برای رفتن به موزه بریتانیا ایجاد می.كند. با این وجود حضور و ورود به بخشی از مجموعه.های تخصصی و دیدن برخی از آثار كه از دیگر موزه.ها به امانت گرفته شده است، مستلزم پرداخت مقداری هزینه خواهد بود.
این همه باعث شده كه موزه بریتانیا برای تمام گردشگران خاطره.ای فراموش.نشدنی باشد. البته در كنار تمام این لحظه.های خوب و شاد، با دیدن آثار به جا مانده از فرهنگ و تمدن ایران زمین، غم و اندوهی پنهان و غریب در وجود هر گردشگر ایرانی شكل می.گیرد.



برگرفته از جام جم آنلاین






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن