تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده اش در هر روز نصيحتى عرضه مى كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و اگر ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803133050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اما و اگرهاي راه‌اندازي سيستم جديد معاملات


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: اما و اگرهاي راه‌اندازي سيستم جديد معاملات
گروه بورس - سيستم جديد معاملات بورس اوراق بهادار در حالي روز شنبه كار خود را آغاز مي‌كند كه بازار با ابهامات زيادي در خصوص چگونگي استفاده از اين سيستم مواجه است.


به گزارش خبرنگار ما، كم شدن نيم ساعت از زمان معاملات، اختصاص يك ساعت و 45 دقيقه پايان معاملات هر روز براي ورود، اصلاح يا حذف سفارش‌ها و از همه مهم‌تر مطرح شدن كارگزاران ناظر از نكاتي است كه در اطلاعيه‌هاي منتشره از سوي شركت سپرده‌گذاري مركزي پاسخي مناسب به آنها داده نشده است.
اين در حالي است كه بازار روز گذشته شاهد تلاش كارگزاران از طريق معاملات چند سهمي براي در اختيار گرفتن كارگزاران ناظر از سوي كارگزاري‌هاي مختلف بود. عدم اطلاع‌رساني در اين خصوص با وجودي كه اين سيستم از روز شنبه كار خود را آغاز مي‌كند، با توجه به محدوديت‌ها و قوانين خاص بازار مالي مي‌تواند در شرايط كنوني و در روزهاي اول استفاده از سيستم جديد به كاهش حجم معاملات بيانجامد؛ به طوري كه امكان دارد بازار كم رمق اين روزهاي بورس با روند كاهشي معاملات به دليل عدم تسلط كارگزاران سيستم جديد و ناشناخته بودن كارگزار ناظر براي سهامداران به ويژه سهامداران حقوقي مواجه شود.
اين در حالي است كه بر اساس سيستم معاملات جديد، تعداد سهام خريداري شده در همان روز معامله در دارايي خريدار وارد مي‌شود و امكان فروش دارد. (خريد به صورت گروهي مشمول اين امكان نمي‌باشد)
همچنين كليه معاملات انجام شده در بازار عادي (از جمله معاملات بلوكي) در محاسبات قيمت پاياني و شاخص موثر خواهد بود.
ار سوي ديگر تعيين كارگزار ناظر از نكات قابل توجه در اين سيستم جديد است.
در مرحله گذر، جهت فروش دارايي يك سهامدار در هر شركت، تنها يك كارگزار ناظر انتخاب مي‌شود. به طور كلي دارايي هر سهامدار در هر نماد به كد مشتري آن سهامدار به كارگزاري منتقل خواهد شد كه آخرين معامله را براي وي تا قبل از راه‌اندازي سامانه جديد، انجام داده است.
اين در حالي است كه اين مساله به طور قطع سهامداران حقوقي را با مشكلات متعددي مواجه خواهد كرد. هر چند شايعات روز گذشته بازار سرمايه حاكي از اين بود كه اين مساله ممكن است براي سهامداران حقوقي اعمال نشود.
بر اساس شنيده‌ها به نظر مي‌رسد مسائلي كه براي سيستم جديد معاملات از آذر ماه سال گذشته همچنان لاينحل مانده است، مربوط به خريداري نشدن بخشي از سيستم معاملات است.
چرا كه مسوولان سازمان بورس قرار بود سيستم جديد را مورد بازنويسي قرار دهند و بر اساس اين بازنويسي قابليت استفاده از اين سيستم جديد را كه تاكيد زيادي بر سرعت آن مي‌شود، با شرايط بازار كشور تطابق بيشتري دهند.
به عقيده تحليل‌گران بازار، سيستم جديد مي‌تواند بازار را از سهامدار محوري به سمت بازاري با بازيگري كارگزاران هدايت كند. كارشناسان معتقدند در حال حاضر در كشورهاي مختلف نقش كارگزاران ناظر بسيار مهم است و امكان بيشتري را خصوصا براي معاملات Short sell (فروش استقراضي) در اختيار سهامداران قرار خواهد داد.
مراحل 4 گانه تعيين كارگزار ناظر در روز راه‌اندازي به اين شرح اعلام شده است:
الف - مراجعه به فايل اعلام كارگزار: به اين معني كه در صورتي كه يك سهامدار با مراجعه، به شركت CDS كارگزار ناظر خود را معرفي كرده باشد، كليه دارايي قابل فروش سهامدار به كد مشتري زير نظر اين شركت كارگزاري منتقل خواهد شد.
ب - اگر در فايل كارگزاري تعيين نشده باشد، كارگزاري كه آخرين خريد يا فروش را براي سهامدار در آن نماد انجام داده است، كارگزار ناظر خواهد بود.
ج - اگر در هيچ يك از موارد فوق ركوردي يافت نشود، فايل سابقه سپرده‌ها چك مي‌شود و كارگزاري كه آخرين مرتبه درخواست سپرده كردن سهام را داده به عنوان كارگزار ناظر شخص در آن سهم در نظر گرفته مي‌شود.
د - بعد از روز راه‌اندازي كارگزار عامل يك سهامدار با خريد يا فروش سهام تغيير نخواهد كرد. مگر اين كه سهامدار رسما درخواست تغيير كارگزار به شركت سپرده‌گذاري ارائه دهد. اگر شخصي در شركتي سهامدار نباشد و اقدام به خريد سهام نمايد، اولين كارگزاري كه مبادرت به خريد سهام نموده كارگزار عامل خواهد بود.
در عرضه اوليه، عرضه‌كنندگان زير نظر كارگزار عرضه‌كننده قرار مي‌گيرند و بقيه زير نظر CDS باقي مي‌مانند.
اشكالات راه‌اندازي سيستم
همچنين مشاور سابق سازمان بورس به اشكالات راه‌اندازي اين سيستم اشاره كرد و افزود: هر سيستم جديدي كه وارد مي‌شود به خصوص سيستم‌هاي نرم افزاري مشكلاتي دارند، زيرا سيستم‌هاي قديمي و نحوه فعاليت با آن ملكه ذهن افراد شده و تغيير آن زمان‌بر و مشكل است.
هادي بيدختي در گفت‌وگو با ايسنا خاطرنشان كرد: سفارش‌ها و تغييراتي كه روي سيستم جديد داده مي‌شود، محدوديت‌هايي ايجاد مي‌كند و اين در حالي است كه زماني كه قرار است سيستم معاملاتي تغيير كند امكان توقف معاملات نيست و اين كار بايد همزمان صورت گيرد كه اين موضوع با مشكلاتي همراه است.
وي به آموزش كارگزاران اشاره كرد و گفت: كارگزاران از مدت‌ها پيش توسط شركت مديريت و فناوري بورس آموزش ديده‌اند، ولي اين آموزش صددرصد و ايده‌آل نيست، زيرا به هر حال كارگزاران به سيستم قبلي مسلط شده و بلافاصله سفارشي را ثبت و اصلاح مي‌كردند، ولي در حال حاضر با ورود سيستم جديد برخي محدوديت‌هاي سفارشي و معاملات وجود دارد كه آشنايي و فعاليت با آن زمانبر بوده و محدوديت‌هايي را ايجاد مي‌كند.
محدوديت‌هاي پيش‌رو
اين كارگزار بورس در ادامه انتخاب كارگزاران براي هر مشتري را مورد توجه قرار داد و عنوان كرد: با راه‌اندازي سامانه جديد هر مشتري بايد كارگزار خود را انتخاب كند كه اين در حال حاضر محدوديت سيستم است و چون در ابتداي راه است اين محدوديت در مرحله اول به عنوان ايراد مطرح مي‌شود، ولي به هر حال افراد بايد آشنا شوند و امكاناتي كه در سيستم جديد وجود دارد محدوديت‌هايي را ايجاد مي‌كند ولي راهي جز اين نداريم.
وي تاكيد كرد: قطعا هر سيستمي كه مي‌خواهد راه‌اندازي شود مشكلات خاص خود را دارد و مسلما اشكالاتي درآن موجود است، ولي بايد هر چه سريع‌‌تر اين سيستم در بورس كشور عملي مي‌شد و اين بهتر است در زماني سيستم راه‌اندازي شود كه حداقل معاملات وجود دارد.
زمان راه‌‌‌اندازي سيستم مناسب است
وي با بيان اينكه در حال حاضر معاملات فشرده‌اي در بورس وجود نداشته و حجم معاملات اندك است، تصريح كرد: به دليل اينكه معاملات فشرده‌اي در حال حاضر وجود نداشته و تعداد سرمايه‌گذاران كم است از اين نظر زمان راه‌اندازي سيستم مناسب است، گرچه مشكلاتي گريبانگير مردم مي‌شود ولي شرايط مناسب است.
سيستم فعلي پاسخگو نيست
وي گفت: بايد بپذيريم كه سيستم قبلي ديگر جواب نمي‌‌‌‌داد و قفل‌هاي زيادي در طول روز ايجاد مي‌شد كه تغيير آن اجتناب ناپذير بود.
وي اعلام كرد: در حال حاضر تنها سيستم جديد در معاملات راه‌اندازي مي‌شود و اين سيستم درشركت سپرده‌گذاري تكميل نشده است و چون فعلا در شركت سپرده‌گذاري مركزي راه نيفتاده اين محدوديت‌ها را شامل مي‌شود.
وي ادامه داد: براساس برنامه‌ زمان بندي ابتدا تهران و سپس استان‌هاي بزرگ و بعد شهرستان‌‌‌هاي كوچك از اين سيستم‌ استفاده كرده و در مرحله اول دفاتر كارگزاري‌ها پاسخگوي مشتريان نخواهد بود.
هماهنگي‌‌‌هاي لازم، اصلاح سيستم را سرعت مي‌‌‌‌دهد
بيدختي تاكيد كرد: با توجه به اينكه در حال حاضر فشار معاملات كم است راه‌‌‌اندازي اين سيستم به هماهنگي‌هايي بين شركت بورس، شركت‌ مديريت فناوري اطلاعات‌‌، سازمان بورس، پيمانكار خارجي و كارگزاران نياز دارد. زيرا هر چقدر اين مجموعه هماهنگ تر باشند تطبيق و اصلاح سيستم سرعت بيشتري مي‌گيرد، همچنين شركت‌هاي نرم افزاري هم بايد در اين ميان تطبيق پيدا كنند و اين هماهنگي بايد از زمان خريد، آموزش راه‌اندازي و استفاده از سيستم وجود داشته باشد.
مشاور سابق سازمان بورس در ادامه گفت: با راه‌اندازي سيستم مطالعاتي جديد مشكلاتي براي كارگزاران و سهامداران ايجاد مي‌شود كه عادي شدن آن زمان‌بر است، ولي اگر هماهنگي‌هاي مورد نظر اتفاق بيفتد، اين زمان كوتاه خواهد بود.
وي افزود: راه‌‌‌اندازي اين سيستم، خريد و فروش را با كندي مواجه نمي‌كند، ولي انتخاب كارگزاري و پيگيري كارگزاري كه قبلا خريد يا فروش را انجام داده، مشكلاتي را ايجاد مي‌كند كه به نظر لاينحل نبوده و برطرف نشدن آن به زمان نياز دارد، زيرا ديكته نوشتن مساوي است با غلط نوشتن.
با توجه به راه‌اندازي سامانه جديد معاملات در بورس اوراق از تاريخ 16/9/1387،‌ سهامداران تنها از طريق كارگزار ناظر خود در هر نماد معاملاتي مي‌توانند اوراق بهادار خود را به فروش برسانند.
با راه‌اندازي سامانه جديد معاملات، دارايي سهامداران در هر يك از نمادهاي معاملاتي زيرنظر يك كارگزار قرار خواهد گرفت كه به آن كارگزار ناظر گفته مي‌شود و از آن پس سهامداران دارايي سهام خود را در هر نماد معاملاتي صرفا از طريق كارگزار ناظر خود در آن نماد معاملاتي مي‌توانند به فروش برسانند. هرچند سهامداران هنوز هم مي‌توانند با مراجعه به هر يك از كارگزاران نسبت به خريد سهام اقدام كنند.
ممكن است دارايي سهامدار در يك نماد معاملاتي زير نظر يك كارگزار ناظر و در نماد معاملاتي ديگر زير نظر كارگزار ناظر ديگري باشد.
در زمان راه‌اندازي سامانه معاملاتي جديد، كارگزار ناظر براساس سوابق فعاليت سهامدار با كارگزاران مختلف در بورس اوراق بهادار تعيين مي‌شود.
اين درحالي است كه براساس اطلاعيه شركت سپرده‌گذاري مركزي سهامداراني كه مشخصات شناسايي آنان مانند شماره ملي، در سامانه بعد از معاملات بورس اوراق بهادار كامل نيستند، با راه‌اندازي سامانه معاملاتي جديد قادر به انجام هيچ‌گونه معامله‌اي از جمله خريد يا فروش تا زمان رفع نواقص نخواهند بود.
اگر كد سهامداري فردي به اين دسته تعلق دارد بايد با مراجعه حضوري به شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه و دفاتر اين شركت در تالارهاي منطقه‌اي بورس جهت اصلاح مشخصات خود در سامانه بعد از معاملات اقدام نمايد.
سهامداران حقيقي با ارائه شماره ملي و سهامداران حقوقي با ارائه كد سهامداري به اين سامانه، مي‌توانند در هر يك از نمادهاي معاملاتي كه در آن سهام دارند، كارگزار ناظر خود را مشاهده نمايند.همچنين سهامداران جهت آگاهي از كارگزار ناظر خود در هر نماد معاملاتي كه در آن سهام دارند مي‌توانند با تطبيق دادن كدكارگزار خريدار يا فروشنده قيد شده در آخرين گواهينامه نقل و انتقال و سپرده سهام صادره پيش از 16/09/1387 با جدول شناسايي كدهاي كارگزاري در سايت اينترنتي
WWW.CSDIRAN.COM از كارگزار ناظر خود در آن نماد معاملاتي مطلع شوند.
قابل توجه اين كه اگر كد كارگزار خريدار يا فروشنده درج شده در آخرين گواهينامه نقل و انتقال سپرده سهام صادره پيش از 16/09/1387 برابر 999، 888، 777، 666 يا 11 باشد، سهامداران تنها از طريق ارائه شده در روش قبل (استفاده از سرويس الكترونيكي سايت شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه به آدرس WWW.CSDIRAN.COM) مي‌توانند از كارگزار ناظر خود مطلع شوند.
روش‌هاي تغيير كارگزار ناظر
در صورتي كه سهامدار مبادرت به فروش كل دارايي سهام قابل معامله خود در يك نماد معاملاتي نمايد و دارايي سهام قابل معامله وي در آن نماد معاملاتي براي حداقل يك روز صفر باشد، كارگزار خريدار در اولين معامله بعدي، كارگزار ناظر وي در آن نماد معاملاتي خواهد بود.
سهامداران مي‌توانند جهت تغيير كارگزار ناظر خود به يكي روش‌هاي زير اقدام كنند:
1 - مراجعه حضوري به شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه و ارائه اصل و تصوير شناسنامه و كارت ملي.
2 - تكميل درخواست غيرحضوري و اخذ گواهي امضا از دفاتر اسناد رسمي (فرم اين درخواست از سايت شركت سپرده‌گذاري به نشاني WWW.CSDIRAN.COM قابل دريافت است) و ارسال آن از طريق پست سفارشي آن به دفتر مركزي شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار.
 پنجشنبه 14 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن