تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815497527




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لوكيشن‌هاي خيلي دور، خيلي نزديك آماده پذيرايي از گردشگران مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: لوكيشن‌هاي خيلي دور، خيلي نزديك آماده پذيرايي از گردشگران مي‌شود
فرهنگي. كوير. گردشگري. خيلي دور، خيلي نزديك
اميرآباد، مصر و فرحزاد نام سه روستايي است كه در فاصله ي ‪ ۴۰‬كيلومتري شرق شهر جندق و در فاصله چند كيلومتري از هم واقع شده اند.

روستاي -اميرآباد> فقط براي كشاورزي اهالي روستاي -مصر> استفاده مي‌شود و كسي در آن ساكن نيست، در فاصله سه چهار كيلومتري اميرآباد، روستاي -مصر> قرار دارد، روستايي با ‪ ۴۰‬خانوار ساكن كه بيشتر به كار كشاورزي و دامداري مشغولند و درست در سه كيلومتري جنوب مصر، روستاي ديگر قرار دارد با نام -فرحزاد>، كه سه خانوار در آن ساكن هستند. آنها هم به كار كشاورزي و دامداري مشغولند.

چند سالي است كه دو روستاي مصر و فرحزاد، به دليل دارا بودن ويژگي‌هاي مناطق كويري و البته بعد از ساخته شدن فيلم -خيلي دور، خيلي نزديك> در اين مكان، مورد توجه قرار گرفته اند، تا جايي كه عده‌اي از اهالي هر دو روستا به فكر جذب گردشگر و پذيرايي از آنان افتاده‌اند و در اين راه موفق عمل كرده اند.

اطراف هر دو روستا پوشيده از رمل يا ماسه‌هاي بادي است و از جاهاي ديدني نزديك روستاها، مي‌توان به چاله سل كنون، تخت عباسي، تخت عروس، نيزار، و درياچه نمك سل كنون اشاره كرد.

به گزارش ميراث فرهنگي، در روستاي مصر، -علي ابراهيم> خانه ي سنتي (به سبك خانه‌هاي كويري) خود را براي استراحت و خوابيدن در اختيار مسافران قرار مي‌دهد (بدون امكانات ويژه) و در صورت درخواست گردشگران، غذايشان را تامين و برنامه‌هاي شترسواري و كويرنوردي را اجرا مي‌كند. خانه ي علي ابراهيم مي‌تواند پذيراي ‪ ۱۵‬نفر در سه اتاق جداگانه باشد. در اين اقامتگاه، سرويس بهداشتي و آشپزخانه مشترك است.

روستاي مصر داراي دفتر مخابرات است (در هر سه روستا استفاده از تلفن همراه امكان پذير نيست) و برق روستا از طريق ژنراتور ديزلي تامين مي‌شود.

در روستاي فرحزاد اقامتگاهي وجود دارد كه حدودا ‪ ۵۰‬سال قدمت دارد كه درست هم زمان با شكل‌گيري فرحزاد ساخته شده است. اين اقامتگاه توسط خانواده طباطبايي اداره مي‌شود و داراي پنج اتاق و ظرفيت ‪ ۴۰‬نفر است. مجموعه، علاوه بر پنج اتاق، داراي يك حياط مركزي، آشپزخانه، ايوان و سرويس‌هاي بهداشتي است. در مدخل ورودي، مكاني براي برپايي آتش و مراسم آتشوني(شب نشيني) در شب‌هاي كوير تدارك ديده شده است. در اين مكان علاوه بر برپايي آتش و شب نشيني‌هاي گرم و دوستانه، با چاي و سيب زميني يا چغندر به صورت چال پخت(سيب زميني يا چغندر را زير خاكستر داغ و آتش قرار مي‌دهند تا به مرور پخته شود) از مهمانان پذيرايي مي‌شود. كف اتاق‌ها با گليم‌هاي محلي پوشيده شده و صنايع دستي در تمام فضاي خانه ديده مي‌شود، در واقع سعي مي شود حس و حال زندگي سنتي و كويري به مسافران القا شود.

با توجه به استقبال روزافزون كويرنوردان و مسافران، خانواده طباطبايي در روستاي فرحزاد و در نزديكي همين اقامتگاه خانه ي بزرگتري خريداري كرده اند و در حال حاضر مشغول بازسازي و مرمت آن خانه هست كه تا نوروز سال ‪ ۱۳۸۸‬آنجا هم قابل استفاده خواهد شد.

طبخ غذاهاي مورد نياز ميهمانان به عهده ي همسر و عروس طباطبايي است.

ظهرها غذاهايي كه به همراه برنج است، آماده مي‌شود: چلو مرغ، قيمه، قرمه سبزي و شام هم غذاهايي كه با نان خورده مي‌شوند: آبگوشت، كشك يا كلجوش، كتلت با گوشت شتر، جوجه كباب و ...

درصورت امكان و درخواست مهمانان، غذاهاي محلي هم در ليست غذايي جاي مي گيرند:
‪ -۱‬سورك، كرنو و ديگر نان‌هاي محلي.

‪ -۲‬جوشبره يا دوشباره كه با خمير، سبزي شلغم و كشك آماده مي‌شود.

‪ -۳‬شل شلي كه نوعي خمير پخته شده است و با روغن حيواني و شيره ي خرما استفاده مي‌شود.

‪ -۴‬اماچ ترف كه نوعي آش ترش است (ترف همان قره قوروت است).

‪ -۵‬هفت تخمه يا كاچي كه بسيار مقوي و گرم است و بيشتر براي زناني كه تازه وضع حمل كرده‌اند استفاده مي‌شود (از نبات، روغن حيواني و آرد برنج و هل و هفت نوع دانه يا بذر گياهان مختلف درست مي‌شود كه به صورت پودر و مخلوط با هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بذرها عبارتند از: بذر شويد، بذر گشنيز، بذر رازيانه، سياه دانه، زيره ي سبز و ...)
‪ -۶‬ترف آب يا ترفو كه نوعي اشكنه محلي است.

‪ -۷‬گنده چي كه با معاش يا مآش صحرايي و علف پياز خشك شده تهيه مي‌شود.

از ديگر نقاط ديدني اين منطقه مي‌توان به درياچه نمك خور واقع در ‪۵۰‬ كيلومتري جاده خور - طبس، روستاي گرمه، روستاي محمدآباد كوره گز، روستاي عروسان، جاده كاروان گذر عروسان - بيدستان، جاده آف رود ابراهيم زهرا، ريگ كله و كوير مركزي اشاره كرد.

از تهران براي رسيدن به اين سه روستا، دو راه وجود دارد:
‪ (۱‬تهران - سمنان - دامغان - معلمان - جندق. از جندق تا مصر ‪ ۴۰‬كيلومتر جاده ي خاكي در پيش است كه حدود يك ساعت طول مي‌كشد.

از تهران تا جندق جاده آسفالت و از تهران تا دامغان هم جاده دو بانده است ‪ (۲‬تهران - قم - كاشان - اردستان - نائين - انارك - چوپانان - چاه ملك - فرخي و بعد از روستاي فرخي و نرسيده به شهر خور در سمت چپ جاده ، جاده اي فرعي جدا مي‌شود كه مسافران را به سه روستاي فوق هدايت مي‌كند. تمام طول مسير آسفالت است به جز فاصله ي مصر تا فرحزاد و از تهران تا نائين هم جاده دو بانده است.

هر يك از دو مسير فوق حدود ‪ ۷۰۰‬كيلومتر طول دارند و با اتومبيل سواري حدود ‪ ۹‬ساعت طول مي‌كشد.
 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن