تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813187369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علي كريمي:به‌ همه آرزوهايم رسيده‌ام


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: علي كريمي:به‌ همه آرزوهايم رسيده‌ام
علي كريمي به واسطه خصوصيات منحصربه‌فرد خود هميشه سوژه‌اي جالب براي اهالي فوتبال بوده. درون‌گرايي و دوري از قرار گرفتن در هياهوهاي رسانه‌اي در اين سال‌ها آنقدر با جديت پيگيري شده كه شنيدن صحبت‌هاي او در هر زمينه‌اي را جذاب كند.

كريمي در گفت‌وگو با پارس‌فوتبال بعد از مدت‌ها از برنامه‌ها و انگيزه‌هايش مي‌گويد. خواندن صحبت‌هاي ستاره اين روزهاي پرسپوليس قطعا خالي از لطف نخواهد بود.

علي كريمي چگونه كريمي شد؟ در واقع چه راهي را طي كردي تا به اين نقطه رسيدي؟
من هم مثل باقي بازيكنان از خيابان‌هاي آسفالته و زمين‌هاي خاكي كه در فرديس كرج ( محل زندگي‌ام در كودكي) وجود داشت شروع كرده‌ام؛ بعد از طي مدتي هم به تيم پرسپوليس پيوستم و شروع فوتبالم به صورت حرف‌هاي به آن دوران مربوط مي‌شود.

خودت از ابتدا پرسپوليسي بودي يا شرايط ايجاب كرد كه به اين تيم بپيوندي؟
من از اول پرسپوليسي بودم و خدا خواست كه اين اتفاق بيفتد و در اين تيم مشغول به بازي شوم. در خانه، من و دو تا از برادرانم از بچگي پرسپوليسي بوديم و با يكي ديگر از برادرانم كه استقلالي بود هميشه كري داشتيم.

چه تفاوتي بين ليگ ايران و ليگ‌هاي مطرح مي‌بيني و در مقايسه سطح آن با ليگ‌هايي مانند امارات و قطر آن را در چه اندازه از كيفيت مي‌بيني؟
خب ! اين درست كه ليگ‌برتر نسبت به گذشته پيشرفت كرده، ‌اما بايد بگويم ما هنوز تفاوت‌هاي بسياري با حتي ليگ همين كشورهاي حاشيه خليج‌فارس داريم كه همه آن را مسخره مي‌كنند. اين درست كه ما از لحاظ نيروي كار كه همان بازيكنان هستند در شرايط بسيار خوب و در واقع عالي‌اي قرار داريم، ‌اما از لحاظ امكانات از كشورهاي اروپايي كه جاي خود دارد، حتي در قياس با همين كشورهاي حاشيه خليج‌فارس كه مدام از آن انتقاد مي‌كنيم هم از جزئي‌ترين ‌امكانات فوتبال همچون يك زمين تمريني مناسب و... بي‌بهره‌ايم. در صورتي كه من مطمئنم اگر اين امكانات بود ما مي‌توانستيم به راحتي در جهان حرفي براي گفتن داشته باشيم، ‌اما با‌امكانات فعلي حتي گاهي از اوقات در همين آسيا چه باشگاهي و چه ملي به مشكل برمي‌خوريم.

مشكل تو با تيم‌هاي قطري چه بود؟ الان اگر زمان به عقب برمي‌گشت، باز هم حداقل بعد از زمان حضور در بايرن راهي ليگ قطر مي‌شدي؟
زمان كه به عقب برنمي‌گردد، چراكه اگر مي‌شد كه زمان به عقب برگردد، آدم خيلي از كارها كه انجام‌شان داده است را مجددا انجام نمي‌داد. ‌اما در كل در رابطه با مسائل مربوط به ليگ قطر بايد بگويم كه اگر مطلع باشيد بازيكنان در ليگ قطر با تيم‌ها قرارداد نمي‌بندند، بلكه با كميته ملي المپيك قطر قرارداد مي‌بندند و اين كميته است كه تعيين مي‌كند بازيكنان در چه تيمي حاضر باشند و بازيكن از خودش حق انتخاب ندارد.

باز اين سوال را از تو مي‌پرسيم كه اگر زمان به عقب برمي‌گشت با توجه به تجربه‌اي كه الان داري و ماجرايي كه آن مصاحبه‌ها به همراه داشت، باز هم چنين مصاحبه‌هايي را مي‌كردي؟
يك سوال از شما مي‌پرسم! شما اگر رفتيد و تنها يك مصاحبه كه مستند باشد و مطمئن باشيد كه من خودم آن مصاحبه را كرده باشم را پيدا كنيد كه من آن را تكذيب كرده باشم، شما هرچه كه بخواهيد به شما مي‌دهم!

راجع به آن مصاحبه در رابطه با دايي كه گفته بودي خدا او را بغل كرده است... فكر نمي‌كني اگر خودت كمي تلاش‌ات را بيشتر مي‌كردي و انگيزه‌هايت براي موفقيت خيلي زود تمام نمي‌شد، همان شانسي كه در آن مصاحبه از آن صحبت كردي به سراغ تو هم مي‌آمد و در خانه تو را هم مي‌زد؟
ببينيد! اسم من بد در رفته كه بازيكن بي‌نظمي هستم و...ما در ايرانيم و در انگليس نيستيم كه اين مثل براي ما كاربرد داشته باشد.

در رابطه با موقعيت‌هاي فراوان و خوبي كه براي پيوستن به تيم‌هاي اروپايي داشتي چه جوابي داري كه آن موقعيت‌ها همانند پيشنهاد پنج ساله اتلتيكومادريد يا تيم پروجا را به راحتي از دست دادي تا همه به تو انگ تنبلي و همانند آن را بزنند!
من هميشه از قديم اين را قبل از رفتن به بايرن مي‌گفتم كه من هدفم از رفتن به اروپا پيوستن به تيمي است كه مردم ايران از رفتن من به آن تيم واقعا لذت ببرند.

وقتي كه به پرسپوليس آمدي، بعضي‌ها راجع به مبلغ مالي قراردادت با پرسپوليس بحث‌هاي فراواني به راه انداختند. شرايط را خودت برايمان بگو.
شما اگر مبلغ قرارداد من را با مبالغ ديگر رايج در فوتبال كشورمان مقايسه كنيد، فكر كنم من يكي از ارزان‌ترين بازيكنان باشم. اصلا شايد نشود راجع به قيمت آن صحبت كرد!

بله! بايد اعتراف كنيم كه مبلغ قرارداد بازيكني در استانداردهاي علي كريمي در همين ليگ ما بسيار بيشتر از تو است.
گفتن ندارد! ‌اما در فوتبال امروز كمتر كسي پيدا مي‌شود كه بيايد براي آنكه به تيمش عشق دارد، از پول گذشت كند و با اين شرايط براي تيمش بازي كند!

يك سوال كليشه‌اي كه اميدوارم كليشه‌اي جواب ندهي! همه مي‌خواهند بدانند نظر كلي علي كريمي در مورد علي دايي چيست؟
ايشان بازيكن خوبي بوده‌اند و افتخارات زيادي براي كشورش كسب كرده‌اند و الان هم سرمربي تيم‌ملي هستند و براي ايشان آرزوي موفقيت مي‌كنم.

نمي‌خواهي بدون اينكه يك جواب تكراري بدهي، در اين مصاحبه به همه ايراني‌ها يك خبر خوش بدهي و براي بازگشت به تيم‌ملي اعلام آمادگي كني؟
بايد بگويم كه من همچنان بر سر حرف‌هاي قبلي‌ام هستم.

پس آن صحبت‌ها كه گفته بودي بايد ببينيم شرايط چه مي‌شود چه بود؟
شرايط كه منظورم اين بود كه در حال حاضر با توجه به اينكه بهترين بازيكنان در تيم‌ملي هستند و فعلا نيازي به من نيست، از طرفي اين بازيكنان مدت‌هاست كه در اردوهاي تيم بوده‌اند و براي تيم زحمت كشيده‌اند درست نيست كه من يك‌دفعه به اين تيم برگردم و جاي آنها را بگيرم! از طرف ديگر الان از لحاظ بدني در شرايطي نيستم كه بتوانم هم براي تيم‌ملي بازي كنم و هم براي پرسپوليس به ميدان بروم...

نمي‌خواهي صرف‌نظر كني و يك ملت را از انتظار كلافه‌كننده فعلي خلاص كني؟ الان همه فقط منتظر بله گفتن تو هستند!
مردم كه لطف دارند و هر جا كه آنها را مي‌بينم شامل حال الطاف آنها شده و مي‌شوم. ‌اما... (خيلي قاطع) نه! ديگر هيچ موقع امكان ندارد!

سقف و نهايت بازي خود را كجا مي‌ديدي و هنوز مي‌بيني؟ فكر مي‌كني باز هم مي‌تواني به اروپا برگردي؟
هيچ چيزي غيرممكن نيست! ‌اما فعلا كه در خدمت تيم پرسپوليس هستم و بايد تا آخر قرارداد صبر كنيم تا ببينيم چه پيش مي‌آيد؟

اگر بعد از پايان قراردادت، پيشنهادي از سوي تيمي اروپايي داشته باشي و از سويي ديگر دعوت به ادامه همكاري از طرف پرسپوليس، كدام يك را انتخاب مي‌كني؟
خب صددرصد هر كسي شرايط را مي‌سنجد و به بهترين پيشنهاد جواب مثبت مي‌دهد.

يعني ما باور كنيم كه هيچ تيمي نبوده كه تو حداقل با روياي بازي در آن در كودكي به خواب مي‌رفتي؟
خب چرا! مثلا آ‌ث‌ميلان را از كودكي دوست داشته و دارم ولي اين دليل نمي‌شود كه به اين اميد بنشينم كه روزي در آن تيم‌ها بازي كنم. چون اين عين خوش‌خيالي است.

بسياري اعتقاد دارند كه با توجه به استعداد و توانايي‌هايت، بايد به جايگاه بسيار بالاتري دست پيدا مي‌كردي، ‌اما گويا انگيزه‌هايت آنچنان كه بايد همچون استعدادت بالا نيست و خيلي زود اشباع مي‌شوي.
اين حرف‌ها كه هميشه بوده است! در رابطه با بايرن بايد بگويم عده‌اي همان موقع بودند كه جداي از اين مسائل كه گفتيد، مشكل زبان را هم براي من مطرح مي‌كردند، در صورتي كه زبان فوتبال، يك زبان بين‌المللي است و حتي يك كر و لال هم اگر زبان فوتبال را بداند، مي‌تواند به موفقيت برسد. متاسفانه عده‌اي در مطبوعات هستند كه به جاي آنكه بازيكنان لژيونر را براي موفقيت‌هاي بيشتر تشويق كنند ايرادهايي همانند همان مسائلي كه گفتيد يا اين مورد كه من گفتم مطرح مي‌كنند.

يعني اصلا وجود فراز و نشيب در روند فوتبالت را منكر مي‌شوي و بحث‌هايي همانند اينكه زود اقناع مي‌شوي و انگيزه‌هايت زياد پابرجا نيست را رد مي‌كني؟ مثلا حضور بسيار موفق اما مقطعي در جام ملت‌هايت كه اگر با دوران افت شديدت در جام‌جهاني مقايسه كنيم اصلا با يكديگر همخواني ندارد!
خب! من اين‌طور اين مسئله را تفسير مي‌كنم كه هر بازكني دوران اوج و فرود و فراز و نشيب دارد و اين براي هر بازيكني پيش مي‌آيد. مگر مي‌شود من كه موفق مي‌شوم و به يك حد خوب مي‌رسم ‌امروز خوب باشم و فردا روز بيايم و بيحال باشم و انگيزه‌اي نداشته باشم! مگر اين مي‌شود؟ اصلا با عقل جور درنمي‌آيد... من كه اين شغلم است و تمام زندگي‌ام متاثر از آن است چطور ممكن است با آن اين‌طور برخورد كنم؟
مي‌داني؟ ما اين را از آن جهت عنوان كرديم كه برخي از

منتقدان و در عين حال طرفداران‌ات معتقدند كه اگر علي كريمي كمي از پشتكار ‌امثال دايي يا خيلي از افراد با پشتكار ديگر را داشت، با توجه به استعدادي كه همه به آن اعتراف مي‌كنند، مي‌توانست خيلي بهتر و موفق‌تر از ‌امثال پله و مارادونا هم باشد.
من كه خودم اصلا اين را قبول ندارم! شما ببينيد آن بازيكنان كه تكرارشدني نيستند. مگر جز اين است كه حتي دو انگشت شست يك انسان و حتي اثر انگشت دو نفر برادر دوقلو هم با هم يكي نيستند، پس مقايسه هر بازيكن با بازيكن ديگر از اساس اشتباه است. شايد يك سري فاكتورهاي من شبيه فلان بازيكن باشد‌ اما‌ امكان اينكه تمام و كمال شبيه يك بازيكن بشوم را درست نمي‌دانم. در رابط با انگيزه و پشتكار هم همانطور كه گفتم مطمئنم كه هيچ‌وقت كم نگذاشته‌ام و هميشه تا آن حدي كه در توان داشته‌ام و حتي بيشتر از آن را تلاش كرده‌ام، ‌اما خب برخي از اوقات يك بازيكن در شرايط مختلف آن آمادگي هميشگي را ندارد ولي از بيرون اين‌طور به نظر مي‌رسد كه وي به فرض كم گذاشته است، در حالي‌كه من هميشه پيش وجدان خودم آسوده‌ام كه تمام تلاشم را انجام داده‌ام.

يك نكته مبهم هنوز راجع به تو وجود دارد. برانكو و تو رابطه بسيار خوبي با هم داشتيد. چه اتفاقاتي باعث شد حداقل در ظاهر در اواخر حضور برانكو در تيم‌ملي اين روابط به تيرگي بينجامد؟
به نظر من در جام‌جهاني هيچ اتفاق خاصي نيفتاد! يك‌سري حرف و حديث‌ها در آن زمان مطرح شد كه من نمي‌دانم از كجا به‌وجود آمد، ‌اما من به شما مي‌گويم كه ما هيچ مشكلي با هم نداشتيم!

بعد از فوتبال، برنامه‌اي براي مربيگري داري؟
اصلا! ! شايد قبلا به فكرش بوده باشم، ‌اما الان با توجه به تجربه‌اي كه به دست آوردم و شرايطي كه الان براي مربيان وجود دارد، اگر بخواهد اوضاع به همين منوال پيش برود، همان بهتر است كه آدم اصلا به سمت مربيگري نرود.

به نظر خودت، رابطه‌ات با رسانه‌ها در طي اين سال‌ها چگونه بوده است؟ برخي معتقدند رابطه خوبي با رسانه‌ها نداري و عده‌اي هم مي‌گويند كه ارتباطت طي اين سال‌هاي اخير بهتر شده است؟
رابطه‌ام بد نبوده كه بخواهد بهتر شود. من در كل همه مي‌دانند بازيكني بوده‌ام كه خيلي كم مصاحبه مي‌كنم و دوست ندارم كه زياد مصاحبه داشته باشم، ‌اما اين دليل نمي‌شود كه اين‌طور برداشت شود كه رابطه‌ام با رسانه‌ها بد بوده است. اما خب اين را قبول دارم كه زياد اهل مصاحبه نيستم.
 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن