تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804665400




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/همايش ‌٣٠ سال قانونگذاري و نظارت/ كروبي:/كامل/ سمبل و تبلور وحدت ما بايد در مجلس باشد مي‌توان از همه‌ سليقه‌هاي در چارچوب قانون اساسي در كشور استفاده كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /همايش ‌٣٠ سال قانونگذاري و نظارت/ كروبي:/كامل/ سمبل و تبلور وحدت ما بايد در مجلس باشد مي‌توان از همه‌ سليقه‌هاي در چارچوب قانون اساسي در كشور استفاده كرد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

دبيركل حزب اعتماد ملي گفت: مي‌توان از همه‌ي سليقه‌هايي كه در چارچوب قانون اساسي است و قانون اساسي را قبول دارند و وفادار به اين قانون هستند در بخش‌هاي مختلف كشور استفاده كرد و از آنان بهره‌برداري شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدي كروبي در همايش سي‌سال قانون‌گذاري و نظارت مجلس ضمن تقدير و تشكر از نمايندگان دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي و به ويژه‌ي هيات رييسه‌ي اين مجلس و در راس آن رييس مجلس هشتم شوراي اسلامي گفت: برگزاري اين همايش كار بسيار پسنديده و با ارزشي بود كه انجام شد.

وي تصريح كرد: هميشه و همه ساله به صورت‌هاي مختلف از روز مجلس و شهادت آيت‌الله مدرس تجليل مي‌شد. اما به اين صورت كه خود الگويي براي جامعه ماست، نبوده است و اين ابتكار و حركت جديدي است كه اميدواريم همين حركت در همه‌ي كارهاي ما موثر باشد.

كروبي با اشاره به اين‌كه در اين همايش كه از گرايش‌هاي مختلف، شخصيت‌ها و همه‌ي افرادي كه در اين هشت دوره در مجلس حضور داشتند دعوت شده و برنامه‌ي چنين جامعي اجرا شده است، كاري موثر است، گفت: اميدواريم آياتي كه در آغاز جلسه تلاوت شد الگويي براي جامعه باشد كه انقلاب و ملت ايران اين ظرفيت را دارند.

وي تصريح كرد: مي‌توان از همه‌ي سليقه‌هايي كه در چارچوب قانون اساسي است و قانون اساسي را قبول دارند و وفادار به اين قانون هستند در بخش‌هاي مختلف كشور از آنان استفاده كرد و از آنان بهره‌برداري شود.

دبيركل حزب اعتماد ملي به عظمت و جايگاه مجلس اشاره كرد و با بيان شوخي آيت الله هاشمي رفسنجاني در ابتداي سخنراني خود كه فرمود اين تعدادي كه در جلسه‌ حضور دارند جزو عتيقه‌ها هستند، گفت: اين‌كه هاشمي فرمود عتيقه به چيزهايي گفته مي‌شود كه خيلي ارزشمند هستند، همان‌طور كه گاهي اوقات نيز در مجلس مي‌فرمودند كه مجلس عوام‌ها و به وي جواب مي‌دادند كه خودت رييس عوام‌ها هستي.

رييس اسبق مجلس شوراي اسلامي با اشاره به عملكرد مدرس افزود: حرف‌هاي عظيم و ماندگار و جاويدي را مدرس در سخت‌ترين شرايط كه زير فشار بود با قدرت و صلابت بيان مي‌كرد و مي‌گفت كه مجلس است كه قدرتمند بوده و هيچ چيزي نمي‌تواند مقابل مجلس ايستاده و با آن مقابله كند. هم‌چنين مجلس است كه مي‌تواند در مقابل هر قدرتي بايستد كه تا زمان شهادت خود نيز به پيمان خود پايدار ماند و به آرزوي خود كه شهادت بود، رسيد.

كروبي با اشاره به اين‌كه تدوين‌كنندگان قانون اساسي ما در سال 58 قانون جاندار، ‌جامع‌الاطراف و مهمي نوشته، تصويب كردند و امام (ره) نيز آن را پذيرفته و به راي مردم هم گذاشته شد، افزود: شايد مبالغه نباشد كه بگوييم در فصل مجلس اين قانون در دنيا بي‌نظير است كه مجلس به اين اندازه قدرتمند باشد. به طوري كه اين مجلس برايش انحلالي نيست و مي‌گويد اگر دوران جنگ شد و به هيچ وسيله نمي‌توان در يك حوزه و يا در كل ايران انتخابات كرد، آن مجلس بايد بماند تا پس از چهار سال زمينه‌ي انتخابات آن مجلس فراهم شود. به اين معنا كه تدوين كنندگان قانون اساسي كه درود هه‌ي ما بر آنان باد و اميدوارم وفادار به آنان باشيم، آنچنان اين قانون را تدوين و تنظيم كرده‌اند كه هميشه اين مجلس نيرومند و قوي حضور داشته باشد.

وي افزود: ما همه‌ي تجربه‌ها را كسب كرده‌ايم و هشت سال نيز جنگ داشته‌ايم و حتي روز هفتم خرداد سال 59 كه مجلس دوره اول پس از انقلاب تشكيل شد در همه‌ زماني امام(ره) ‌فرمودند و مسوولان مربوطه اعم از نظارت و اجرا هم اين وظيفه را عمل كردند و مقام معظم رهبري نيز روي اين مساله پس از امام به عنوان جانشين ايشان تاكيد داشتند.

كروبي خاطرنشان كرد: در آستانه‌ي مجلس ششم بوديم و انتخابات انجام شده بود و يك سري مشكلاتي به وجود آمد كه اواخر مجلس پنجم در ملاقاتي كه من خدمت مقام معظم رهبري رفتم گفتم نظرتان هست كه مجلس در موعد معين و مقرر برگزار شود كه ايشان فرمودند بايد حتما مجلس تشكيل شود و معنا ندارد كه به تاخير بيفتد و بايد هفتم خرداد مجلس ششم تشكيل شود. هم‌چنين امام خميني(ره) نيز بر تشكيل مجلس قوي تاكيد داشتند .

به گفته‌ي دبيركل حزب اعتماد ملي وقتي اختلافات سال اول مجلس در سال 59 و 60 پيش آمد و مجلس مورد بي‌مهري و تهاجم قرار گرفت امام خميني(ره) فرمودند مجلس در راس امور بوده و مركز قدرت‌ها نيز مجلس است و شما بايد خود را با مجلس تطبيق دهيد. چرا كه حاصل الله‌اكبرها و فداكاري‌هاي مردم مجلس شوراي اسلامي است. بنابراين امام خميني(ره) در اين شرايط به تقويت مجلس تاكيد مي كند و مجلسي را كه كانون قدرت باشد حمايت مي‌كند.

كروبي يادآور شد: امام خميني(ره) عظمت مجلس و ضعف مجلس را با همه‌ي وجودش لمس كرده بود و قدرت نماينده را كه مقابل تجاوز، نفوذ بيگانه و مقابل استبداد و ديكتاتوري بايستد و بخواهد از حقوق مردم دفاع كند، ديده بود و بارها ايشان خاطره‌هاي مدرس را ذكر مي‌كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، رييس اسبق مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: براساس قانون اساسي و براساس ديدگاه بينانگذار جمهوري اسلامي ايران ما مي‌بينيم كه اولين مجلسي كه تشكيل مي‌شود چه نوع مجلسي است. چرا كه امام خميني(ره) هميشه در صحبت‌هايشان وقتي در مورد رياست جمهوري صحبت مي‌شد مي‌فرمودند رياست جمهوري مهم است اما به اندازه‌ي مجلس مهم نيست و به سمت مجلس برويد و وارد مجلس شويد تا مجلس، ‌مجلسي نيرومند و قوي باشد.

وي ادامه داد: بنابراين چنين نكته‌اي بسيار جالب است كه پس از سال‌ها مبارزه و فداكاري كه انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد، وقتي تركيب مجلس اول را مشاهده مي‌كنيم حتي گروه‌هاي انحرافي (ماركسيست‌ها و منافقين) كه پيروزي نصيب آنان نشد و نتوانستند نماينده‌اي به مجلس بفرستند، همه تلاش مي‌كردند كه در مجلس حضور داشته و نماينده‌هاي زبده خود را به مجلس بفرستند.

كروبي در ادامه و با اشاره به آن دوران مجلس و حضور قوي روحانيت مبارز و جامعه‌ي مدرسين در مجلس، يادآور شد: حزب جمهوري اسلامي، موتلفه‌ و روحانيت مبارز و جامعه مدرسين، مقام معظم رهبري، شهيد باهنر و ‌آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در مجلس حضور داشتند و جمعي از زبده‌ترين نيروهايي كه در شوراي انقلاب بوده و انجام وظيفه كرده‌اند وارد مجلس مي‌شوند.

كروبي تصريح كرد: مجلس اول با توجه به اوضاع اول انقلاب و با توجه به تاثيرات و اين‌كه يك جمعي از كنج زندان و از مدرسه آمده‌ و وارد حكومت شده‌اند نيرومند‌ترين نيروها، ورزيده‌ترين و استخوان‌دارترين نيروهايشان را به مجلس مي‌فرستند كه اين مجلس نيز باعث مي‌شود كه مدام نظام را تغذيه كنند؛ به اين معنا كه در همين مجلس وقتي نظام به نخست‌وزير نياز دارد شهيد رجايي معرفي مي‌شود. وقتي رييس‌جمهور مي‌خواهد آيت‌الله خامنه‌اي معرفي مي‌شود و همه‌ي آنان در ابتدا درمجلس بودند. حتي شهيد باهنر نيز در ابتدا به عنوان وزير آموزش و پرورش و سپس به عنوان نخست وزير خدمت مي‌كرد.

دبيركل حزب اعتماد ملي اظهار كرد: حتي بعد از امام (ره) نيز مشاهده مي‌كنيم كه شخصيت برجسته و فرزانه‌اي كه جانشين امام شد (مقام معظم رهبري) در گذشته عضو شوراي عالي انقلاب، در مجلس هم حضور داشته و پس از آن رييس جمهور مي‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين كروبي در همايش 30 سال قانونگذاري و نظارت به ذكر خاطراتي از دوران قبل پرداخت و گفت: حالا ديگر وزراي ارشاد و امور خارجه و كار، به شكل متعدد مدام و مستمر مجلس را تغذيه مي‌كردند و مجلس هدايت مي‌شد. بنابراين چنين مجلسي تشكيل شد كه بخش اعظم نيروهاي آن سال‌ها مبارزه و فداكاري كرده‌اند و براي انقلاب زحمت كشيده‌اند و خطرها را پشت سر گذاشته‌اند.

وي با اشاره به حضور برخي از افراد حاضر در مجلس زمان انقلاب گفت: من تنها به بيان نمونه‌هايي مي‌پردازم تا نسل جديد به ياد داده باشد هر كدام از اين افراد حداقل ده سال به شكل يكنواخت در زندان بوده‌اند به طوري كه مثلا از حزب موتلفه اسلامي عسگر اولادي و انواري و حزب ملل اسلامي سيدكاظم بجنوردي كه حدود 14 سال در زندان بود و جمعيت روحانيت مبارزكه محمدجواد حجتي نيز از آن سال‌ها در زندان بود و يا چهره‌هاي در به در و فداكار و زنداني كه سال‌ها زندان، شكنجه و آوارگي ديدند كه از آن جمله شهيد منتظري و يا خود دكتر شيباني كه همه ما و حتي ديگران شاهد اين رنج‌ها بوديم.

كروبي گفت: مجلس آن‌قدر اهميت داشت و تلقي امام(ره) و شوراي انقلاب و مسوولين از مجلس بود كه چهره‌هاي ارزشمند انقلاب به مجلس فرستاده مي‌شدند و چنان مدرسين فعال بودند كه در شهرستان‌هايي از جمله مشهد، شيراز و كاشان چهره‌هاي ممتاز روحانيت مبارز و مدرسين و شاگردان قديمي امام(ره) وارد مجلس مي‌شدند و در اين ميان شاهد بوديم كه چهره‌هايي وارد مجلس مي‌شدند كه بعد رييس قوه قضاييه مي‌شدند كه از اين دسته مي‌توان به آيت‌الله يزدي اشاره كرد. يا در چهره‌هاي حقوقدان و فقيه در شوراي نگهبان حاضر مي‌شدند و به دنبال تشريح چنين فضايي از مجلس اول هستم كه بگويم افراد صدر انقلاب در اين مجلس حضور داشتند.

دبيركل حزب اعتمادملي افزود: اگر واقعا بخواهيم مجلسي بزرگ و نيرومند داشته باشيم بايد فضايي به وجود آوريم كه آدم‌هاي قوي و ريشه‌دار و آنها كه حوادث و طوفان‌ها تكان‌شان نمي‌دهد و محكم بر سر جاي خود ايستاده‌اند به مجلس شوراي اسلامي بفرستيم تا اين مجلس، مجلسي باشد كه امام(ره) فرمودند اين مجلس در راس امور است و اميدواريم مجلس با همين خصوصيات باقي بماند و محدوديت براي مجلس نباشد و قانون اجرا شود.

به گزارش ايسنا، كروبي با بيان اين كه سمبل و تبلور وحدت ما بايد در مجلس شوراي اسلامي باشد، به اظهارات شهيدآيت الله مدرس اشاره كرد و گفت: در همان جايي كه مدرس گفت مجلس قدرت دارد و هيچ كس نمي تواند مقابل آن بايستد اظهار

مي‌كند جمعي در مجلس هستند كه از مردم اند و كل مردم به آن راي داده‌اند و آنها را به مجلس فرستاده اند. پس مجلس به معناي ملت است و هيچ مملكتي هويت ندارد مگر به ملت آن و در اين ميان هر چه مطرح مي‌شود بايد خواسته ملت باشد و ملت هم به شكل مستقيم نماينده‌اش را به مجلس مي‌فرستد از اين رو مدرس مي گويد من يعني ملت. چون من نماينده ملت هستم.

وي با بيان اين كه در قانون اساسي هم آمده است نماينده و لو آن‌كه براي يك روز انتخاب شود به عنوان نماينده كل ملت است افزود: امام خميني(ره) به شدت مراقب و مواظب مجلس بود و مقام معظم رهبري نيز امروز مواظب و مراقب مجلس هستند و اميدوارم مسوولان نيز مراقب مجلس باشند تا مجلس تخريب نشود و مجلسي باشد كه بتواند در مواقع حساس كار خود را انجام داده و از حقوق مردم دفاع كند، و بتواند قدرت را مهار كند و تذكرات لازم را خيرانديشانه اعلام كند.

حجت‌الاسلام كروبي افزود: چنين مجلسي مي‌تواند استيضاح و تحقيق و تفحص را در برابر دولت‌ها انجام دهد و ضمن انجام وظيفه، تعامل، برادري و همراهي داشته باشد؛ اما در عين حال بتواند از حقوق ملت خودش در اين جايگاه دفاع كند.

كروبي خطاب به مستمعين گفت: شما مي‌دانيد عزيزترين آدم‌هاي امام راحل در روحانيت مبارز بودند و اين افراد نزديكترين افراد جامعه به امام(ره) بودند. رييس جمهور، رييس ديوان عالي كشور، رييس مجلس و برخي اعضاي شوراي نگهبان و بزرگاني چون آيت الله مهدوي كني همه از اعضاي جامعه روحانيت مبارز بودند. از سوي ديگر مدرسين نيز از ياران باوفاي امام(ره) در دوران خفقان بودند كه مبارزه كردند و به زندان رفتند و حتي اعلاميه هم پخش كردند اما در آستانه مجلس دوم نيمه پاياني سال 62 زماني كه هنوز مجلس اول ادامه داشت جامعه روحانيت مبارز همراه با مدرسين و جمعي از نيروهايي كه همه مورد عزت و احترام امام(ره) بودند و من نيز در آن عضويت داشتم 15 روز يكبار جلسه‌اي را در محضر رهبر فعلي انقلاب و رييس جمهور آن وقت برگزار مي‌كردند و در پي آن اتفاقي كه افتاد معلوم شد كه وقتمان را بي‌خود تلف كرديم.

وي با تشريح اين موضوع ادامه داد: ما در آنجا نشسته بوديم و وقت خود را مصرف مي‌كرديم تا مشخص كنيم نمايندگان شهرستان‌ها چه كساني باشند و راي گيري برگزار مي كرديم و نمايندگان خود را به شهرستان ها مي فرستاديم و نمايندگان ما با نمايندگان مدرسين جلسه برگزار مي كردند تا در همه جا بتوانيم از داوطلبان خودمان استفاده كنيم و جرياني كه پيش آمد مخالفت امام(ره) با مدرسين يا جامعه روحانيت نبود، چرا كه همه اين افراد نزديك‌ترين افراد به امام(ره) بودند.

كروبي افزود: يك شب نماينده امام(ره) به يكي از اين جلسات آمدند و اعلام كردند امام (ره) فرموده اند شما نمايندگان جامعه روحانيت تهران هستيد و مدرسين هم از نمايندگان قم هستند پس شما براي تهران نماينده انتخاب كنيد و آنها نيز براي قم. و به چه مناسبتي شما مي خواهيد براي روحانيت مبارز بندرعباس نماينده تعيين كنيد؟ و شما موظفيد در حوزه خود كار را انجام دهيد و ديگران هم بايد در حوزه خود كار را انجام دهند.

كروبي تاكيد كرد: امام(ره) متوجه آن بودند تشكلي كه شوراي نگهبان در آن است و رييس جمهور عضو آن است و رييس ديوان عالي و رييس ديوان مجلس در آن حضور دارد و اين خصوصيات در آن حاكم است ديگر اگر قرار باشد تمام داوطلبان از درون آن انتخاب شوند ديگر آن آزادي و قدرت مانور گرفته مي‌شود.

وي با زنده كردن خاطره‌اي از مرحوم آيت الله سيد هادي خسروشاهي، گفت: زماني كه اين خبر را از امام(ره) آوردند و همه كاسه و كوزه هاي ما بهم خورد و اوضاع بهم ريخت، ساختماني در ولي آباد بود كه به جامعه روحانيت مبارز تعلق داشت و دعواهاي شهيد رجايي و بني صدر و ماجراهاي قبل از انتخابات در آنجا بود و جلسات مكرري برگزار مي شد و از طرفي به خاطر آنكه آن زمان مقام معظم رهبري در جايگاه رياست جمهوري بود و فردي فعال بود و مي خواست در جامعه روحانيت حضور داشته باشد و در آن زمان كه مجمع هنوز انشعاب نشده بود، اين جلسه در محل رياست جمهوري برگزار مي شد و زماني كه پيام امام(ره) در خصوص تعيين نمايندگان جامعه روحانيت مبارز و مدرسين محدود به قم و تهران اعلام شد ، مرحوم آقا سيدهادي خسروشاهي خطاب به جمع گفت آقايان هر چه زودتر ليستي از تهران تهيه كنيد چون اگر ليستي براي تهران نداديد طولي نمي كشد كه امام خميني(ره) پيغام مي فرستند كه شما همان در ولي آباد حق داريد كسي را تعيين كنيد و خارج از ولي آباد دست به اقدامي نزنيد.

كروبي اعلام كرد: اگر مي‌خواهيم مجلسي نيرومند باشد ضمن آن‌كه بايد قانون را اجرا كنيم مي‌بايست به مردم و افراد اطمينان بدهيم، و الا اگر مردم ترس و وحشت داشته باشند و از هيات‌هاي نظارت و اجرا بترسند و از نيروهاي بسيج خوف داشته باشند قطعا آن نماينده نمي‌تواند وقتي به مجلس آمد از حقوق ما دفاع كند.

وي تاكيد كرد: نماينده‌اي كه بايد رعايت همه چيزها را بكند و از همه چيز وحشت داشته باشد نمي‌تواند نماينده‌اي باشد كه قرص و محكم و استوار از حقوق شهروندي و مردم دفاع كند و بر سر جاي خود بايستد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن