تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درباره آيه «ياد خدا بزرگتر است» ـ : به ياد خدا بودن در هنگام روبه رو شدن با حلال و ح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815387759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

- نمايش‌هاي خياباني در مشهد - مديرعامل سازمان فرهنگي تفريحي شهرداري مشهد: نمايش‌هاي خياباني ابزاري مناسب براي ارتقاي فرهنگ شهرنشيني است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: - نمايش‌هاي خياباني در مشهد - مديرعامل سازمان فرهنگي تفريحي شهرداري مشهد: نمايش‌هاي خياباني ابزاري مناسب براي ارتقاي فرهنگ شهرنشيني است


خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: شهرستان‌ها

مديرعامل سازمان‌هاي فرهنگي تفريحي شهرداري مشهد گفت: نمايش‌هاي خياباني در واقع استفاده از ابزار هنر براي انتقال پيام شهرداري در حوزه فرهنگ‌سازي و ارتقاء فرهنگ شهرنشيني است.

حسين شادكام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، اظهار داشت: يكي از ماموريت‌هاي مهم و اساسي سازمان فرهنگي، ارتقا سطح فرهنگي شهروندان در حوزه شهروندي، مهارت و دانش شهروندي است كه استفاده از نمايش‌هاي خياباني از جمله راهكارهاي مناسب براي آن است.

وي با بيان اين كه نمايش‌هاي خياباني ارتباط ديرينه‌اي با مردم دارد، افزود: در گذشته نيز نمايش روحوضي و نمايش خياباني يا به عبارتي نمايش غير صحنه نيز در فرهنگ ما بوده است؛ لذا طي دو سال تلاش شده با استفاده از نمايش خياباني اين كار انجام شود.

وي ميزان بازديدكنندگان نمايش‌هاي خياباني در سال 87 را حدود 10 تا 15 هزار نفر عنوان كرد و گفت: يكي از سختي‌هاي كار در مورد تعداد افراد بازديد كننده از اين نمايش‌ها اين است كه چون در اين حال مخاطب صندلي را اشغال نمي‌كند و فضا محدود و بسته نيست امكان محاسبه دقيق تماشاچي و ببيننده مقدور نمي باشد.

شادكام حفظ اموال عمومي، ارتقا سطح بهداشت رواني شهروندان، تحكيم بنيان خانواده، هويت، بالا بردن سطح همبستگي و مشاركت اجتماعي را از جمله اهداف برگزاري اين نمايش‌ها دانست و گفت: متن نمايشنامه‌ها براساس اين اهداف نوشته شد و مورد بازرسي قرار گرفت و پس از تاييد براي اجرا رفت، پس از اجرا تيم‌هاي بازبيني سطح شهر آن را در مجموعه اداره كل تئاتر واداره ارشاد مشهد مورد بازبيني قرار دادند و بعد براي اجرا در سطح عموم به روي صحنه رفت.

وي تصريح كرد: تمامي اين نمايش‌ها ويژه اين جشنواره و منطبق بر اهدافي كه از قبل براي آن تعريف شده بود، توليد شدند.

وي درخصوص تاثير گذاري اين نمايش‌ها ابراز داشت: آموزش غير مستقيم در يك فضاي غير رسمي و در يك قالب غير كلاسي از تاثير گذاري بيشتري برخوردار است ضمن اين كه انتقال پيام، سخني است كه در حديث ديگران به ببينده القا مي‌شود، بنابراين تاثير گذاري آن بيشتر از موعظه و پند مستقيم است، علاوه بر اين كه نمايش خود جاذبه‌اي دارد كه تماشاچي و بيننده را جذب مي‌كند و طبيعتا در كنار لذت بصري، اثر آموزشي نيز خواهد داشت.

وي با بيان اين كه تفاوت اين جشنواره با جشنواره سال گذشته از لحاظ محتوايي و نرم افزاري است، اظهار داشت: با توجه به گزارشي كه از هنرمندان داشتيم اين كار پس از تهران در كشور بي سابقه است، يعني يك حجم 100 اجراي نمايش در يك دوره زماني محدود در فضاي خياباني اتفاق افتاد و ويژگي منحصر به فرد در مشهد اين است كه اين نمايش‌ها در مورد فرهنگ شهروندي است كه اين جزو امتيازات جشنواره است.

مديرعامل سازمان‌هاي فرهنگي تفريحي شهرداري مشهد با بيان اين كه در اين نمايش‌ها بحث رقابتي مطرح نبود، تصريح كرد: به دليل اين كه اين نمايش‌ها در مقابل يك ببينده واحد اجرا نشده است كار تطبيقي و مقايسه‌يي بين نمايش‌ها صورت نگرفته و نظرسنجي‌هايي كه داريم هر كدام مستقل از نمايش‌هاي ديگر است و هر نمايش جداگانه مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد اما مي‌توان از طرف كارشناسان و خبرگان اين كار را انجام داد اما از ديدببيندگان چون قرار نبوده كار رقابتي باشد، انجام نگرفته است.

وي اظهار داشت: اين نمايش‌ها توسط كارشناسان اجتماعي و شوراي بازبيني مورد بازبيني قرارگرفت و شوراي بازبيني طرح و نمايشنامه شوراي نمايش استان نيز اين كار را بازبيني كرد و اين بازبيني ها در دو بخش قالب هنر و محتواي مقوله شهروندي بود.

وي تصريح كرد: بنا داريم اين كارها به صورت تصدي سازمان انجام نشود و ديگر سازمان‌هاي مرتبط با اين كارها نيز در اين امر مشاركت داشته باشند، امسال حوزه هنري و سازمان تبليغات مجري بود كه با مشاركت اداره كل تئاتر استان و اداره ارشاد مشهد اين كارانجام شد و مدير اجرايي و دبير اجرايي نمايش‌ها نيز يك هنرمند قديمي تئاتر بود.

حسين شادكام با بيان اين كه براي اين جشنواره 30 ميليون تومان هزينه شد كه اين مبلغ از بودجه سازمان تامين گرديد، افزود: از بين مجموعا 15 كار، 12 كار مورد تاييد قرارگرفت و جواز اجرا دريافت كرد كه مجموعا 100 اجرا در طول دوره برگزار شد كه اين نمايش‌ها در پنج بوستان در سطح شهر كه شامل ملت، لاله، كوهسنگي، وحدت و قائم بود اجرا شد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن