تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806905056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتاب انديشه - نگاه ايرانيان به فرهنگ خويش


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كتاب انديشه - نگاه ايرانيان به فرهنگ خويش
كتاب انديشه - نگاه ايرانيان به فرهنگ خويش

حميدرضا دالوند: «مردم‌شناسي ايراني» نام كتابي است كه اين روزها روانه بازار شده است. اگرچه تاريخ تولد آن 1387 و زمان تأليف آن 1385 است ولي بايد گفت نه دو سال كه دو 100 سال هم از آن بگذرد خواندني است و طراوت خود را دارد. با كاغذ عالي و قلمي چشم‌نواز و صحافي شكيل و قطعي خوش‌دست فراهم آمده است. در اصل حاصل 26 نشست علمي و نقد كتاب مردم‌شناسي است كه به روايتي «حدود 70 نفر از پژوهشگران و اساتيد» در اين نشست‌ها حضور داشته‌اند (ص 7 اثر)، البته قرينه‌اي شگفت‌انگيز با «70 سال مردم‌شناسي در ايران» هم هست. هماهنگ‌كننده و برگزار‌كننده نشست‌ها پژوهشگر ارجمند عليرضا حسن‌زاده بوده كه كتاب به همت بلند ايشان نيز سامان نهايي يافته و به سرانجام رسيده است، دست مريزاد.

كتاب را به سه بخش: الف: پيش‌گفتار، ب: مقدمه، ج: نشست‌ها مي‌توان تقسيم كرد. پيشگفتار فرياد آقاي حسن‌زاده است كه پژواك رابطه عاطفي او با مردم‌شناسي مي‌باشد و برخورد متوليان مردم‌شناسي با نسل نو را باز مي‌تاباند. حكايت تلاشي سختكوشانه در نبرد بودن و نبودن. رقص شاعرانه قلمي به شكرانه پيروزي در اثبات نسل خويش.
«مقدمه» با نام «مقدمه‌اي بر مردم‌شناسي ايران» تحليل و برداشت نويسنده از روند تاريخي مردم‌شناسي ايران است كه در آن «مدل موجي» را به‌كار مي‌گيرد و فعاليت‌هاي مردم‌شناسي ايران را در چهار موج: پيشگامان (موج اول)، پژوهش‌هاي ميداني (موج دوم)، معرفي نظام‌هاي نظري به كمك ترجمه (موج سوم)، تلفيق كار ميداني و نظام‌ نظري(موج چهارم)، جاي مي‌دهد. از نظر او موج چهارم موجي تكامل يافته‌تر است و خود در‌بردارنده طيفي از امواج با درجات: پررنگ، ميان‌رنگ و كمرنگ است. همچنين به نمايندگان هر يك از اين موج‌ها، آثار برجسته آنها و گاه سخن‌گاه مطبوعاتي آنان نيز اشاره شده است.
چنانكه پيداست در اين تقسيم‌بندي، معيار «روش‌شناسي» آثار بوده است. در نزديك به 700 صفحه باقي‌مانده اثر گفت‌وگوهايي درج شده است كه اگرچه محور آنها نقد يك كتاب با حضور نويسنده آن است ولي در حقيقت بهانه‌اي براي نقد حوزه‌اي از حوزه‌هاي گسترده مردم‌شناسي ايران بوده است. از اين‌رو مي‌توان گفت اثر ياد شده نوعي نقد از دوران و تصور خود از خود است.
اينكه ما در اين حوزه از دانش چه كرده‌ايم، چه توانايي‌هايي داريم و در كجاي تاريخ مردم‌شناسي جهان ايستاده‌ايم يا چه چالش‌ها و افق‌هايي در پيش رو داريم؟ پرسش‌هاي بنيادين و مقدسي هستند كه شايد پس از 70سال مردم‌شناسي دولتي و 80 سال پژوهش ملتي وقت آن فرا رسيده باشد مطرح كنيم. براي حركت درست به سوي آينده ناگزير به پرسيدن اين پرسش‌ها هستيم. كتاب يادشده به سهم خود مي‌تواند دست‌كم طرح‌كننده چنين پرسش‌هايي باشد. مطالب آن تلاش براي پاسخ به همين پرسش‌هاست. از اين‌رو در داوري آن بايد گفت درست يا نادرستي پاسخ‌ها چندان مهم نيست بلكه آنچه اهميت دارد جرأت طرح پرسش‌هاست و واداشتن اهل فن به انديشه و پرسش‌هاي نو. اگر كتاب همين‌ يك پيامد خجسته را به بار آورد، بي‌گمان كاري ماندگار خواهد بود.
در مجموع مي‌توان گفت: «مردم‌شناسي ايراني» خود مفهومي در خور انديشه است. اگرچه آفريننده اثر آن را براي معرفي پژوهش‌هاي ايرانيان در حوزه‌هاي دانش‌ Anthropology مطابق الگوهاي پذيرفته جهاني به‌كار برده ولي نگارنده بر اين باور است «مردم‌شناسي ايراني» پديده‌اي است مانند «مردم‌سالاري ايراني» كه خواهي نخواهي با الگو‌هاي پذيرفته جهاني آن متفاوت است. اين مفهوم ويژه ايرانيان است. روش آن، قلمروي آن، پژوهشگر آن، دستاورد‌هاي آن، تشكل‌هاي آن، نوشته‌هاي آن، همه و همه سرسوزني هم شده از شابلون‌هاي رسمي و استانداردهاي جهاني بيرون مي‌زند. پس، زيباترين نام براي توصيف و يادكرد اين دست فعاليت‌ها در ايران است. به سخني ديگر، اگر جهان‌ «انتروپولوژي» دارد ما هم در برابر «مردم‌شناسي ايراني» داريم، خوب يا بد مال خودمان است. در اين‌باره همين بس كه كتاب حاضر را گواه‌ گيريم: اگر به همين 70 نفر مي‌گفتيم 70 مقاله پژوهشي استاندارد در اين حوزه‌ها بنويسيد، بي‌گمان اين حجم مطلب فراهم نمي‌آمد كه از آنها خواسته شد حرف بزنند. شايد همين كافي باشد تا به ژرفاي مفهوم «مردم‌شناسي ايراني» پي ببريم.

مردم‌شناسي ايراني
به كوشش: حسن‌زاده
نشر افكار و پژوهشكده مردم‌شناسي
1378
شمارگان: 2200 نسخه
قيمت : 11000 تومان
 دوشنبه 11 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن