تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814733194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مفاد توافقنامه امنيتي بغداد ـ واشنگتن به نفع آمريكاست


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مفاد توافقنامه امنيتي بغداد ـ واشنگتن به نفع آمريكاست
يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي يادآور شد كه آمريكايي ها در پشت توافقنامه امنيتي بغداد ـ واشنگتن حفظ عراق در قلمرو استراتژيك خود را دنبال مي كنند.
حشمت الله فلاحت پيشه در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به توافق درباره مصونيت قضايي نيروهاي آمريكا در صورت ارتكاب جرم در محدوده ماموريت شان اظهارداشت : بر اساس اين ماده اگر نيروهاي آمريكايي جرمي را در منطقه ماموريت شان مرتكب شوند از مصونيت قضايي برخوردار هستند و محاكم آمريكايي آن را بررسي مي كنند; لذا آمريكايي ها دست بازي را در ساير موارد موافقتنامه و درتعريف حيطه و منطقه ي ماموريت شان پيدا مي كنند.
وي ادامه داد : هم چنين در اين توافقنامه محموله هاي پستي نظامي آمريكا مصون از بازرسي هستند لذا آمريكاييها پس از استقرار نظامي به سمت استقرار و سلطه اطلاعاتي پيش خواهند رفت بنابراين بخش عمده اي از اين محموله ها استيلاي اطلاعاتي را در عراق شكل مي دهد.
اين نماينده مجلس هم چنين با بيان اين كه موافقتنامه هيچ گونه ممنوعيتي را براي اقدامات ايذاعي اطلاعاتي و امنيتي آمريكا براي كشورهاي همسايه ايجاد نكرده است گفت : اين موضوعي است كه در آينده ميتواند به تنش همسايگان عراق با دولت اين كشور منجر شود به اين دليل كه آمريكايي ها از اين فاز براي وارد آوردن فشار به كشورهاي همسايه عراق استفاده خواهند كرد.
وي افزود : موضوع ديگر قابل تمديد بودن توافقنامه در صورت توافق طرفين است بنابراين آمريكاييها تا زماني كه به اهداف استراتژيك شان نرسند اين امكان وجود دارد كه فضاي عراق را ناامن نگه دارند و فضا را براي استقلال كردهاي عراق و گروه هاي طرفدار خودشان ايجاد كنند.
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ايراد ديگر به مواد توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا را متوجه پايگاه هاي آمريكا در عراق دانست و خاطرنشان كرد : بر طبق توافقنامه ي نيروهاي آمريكايي بايد تا سال 2009 از شهرها و روستاها و تا 2011 از پايگاه ها غير از پايگاه هاي حساس خارج شوند و اين همان موضوعي است كه آمريكايي ها سعي مي كنند يكسري پايگاه ها را حساس مطرح كنند و 16 پايگاه را در پيش نويس گنجانده اند تا در آينده رايزني كنند و آنها را در اختيار خود حفظ كنند .
فلاحت پيشه همچنين اضافه كرد : براساس اين توافقنامه مسووليت فعال سازي شبكه مخابرات عراق بر عهده ي آمريكايي ها گذاشته شده است و اين موضوع در راستاي اهداف امنيتي آمريكايي ها در منطقه و عراق است و بيشتر فعاليت هاي آنها در آينده در فعال سازي شبكه هاي مخابراتي در عراق انجام خواهد شد و امنيت مخابراتي در اين كشور تضعيف خواهد شد.
وي هم چنين با اشاره به معافيت مختلف آمريكايي ها در صادرات و واردات كالا اعم از نظامي و غيرنظامي در اين موافقتنامه گفت : در آينده آمريكاييها از هر كسي كه در راستاي منافع شان باشد تعريف نظامي مي كنند و آنها را از بازرسي و قوانين مالياتي مصرف مي كنند و اين مشكلي است كه عراقيها در آينده مواجه خواهند شد.
فلاحت پيشه ادامه داد : از طرفي ديگر با تعريفي كه از تجهيزات نظامي در موافقتنامه شده است آمريكايي ها مي توانند هر گونه تجهيزات نظامي را در عراق تحت عنوان تجهيزات جنگ هاي متعارف مستقر كنند بنابراين غير از سلاح هاي اتمي و شيميايي و ميكروبي همه سلاح هايي كه آمريكايي ها مي توانند منتقل كنند تجهيزات متعارف هستند.
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين خاطرنشان كرد كه طبق اين ماده تجهيزاتي كه در عراق مستقر است همان تجهيزات و تسليحات جنگ تمام عيار است كه آمريكايي ها مي توانند در آينده دنبال كنند.
وي در ادامه يادآور شد : همچنين براساس اين توافقنامه سركوب گروه هاي مختلف توسط آمريكايي ها با موافقت دولت عراق و از جمله سركوب گروه هاي ناقض قانون در عراق مي تواند انجام شود اما اين گروه هاي ناقض قانون تعريف نشده است و در آينده آمريكايي ها با استفاده از ساختار سياسي كه در عراق شكل گرفته سعي مي كنند هميشه با يك گروه همسو شوند و گروه ديگر را ناقض قانون به حساب بياورند و به سركوب آن بپردازند.
فلاحت پيشه تاكيد كرد : بر اين اساس پيش بيني مي شود در آينده گروه هايي چون طرفداران صدر و گروه هايي كه بيشترين مخالفت را با اين موافقتنامه داشتند در معرض سياست هاي سركوب آمريكا تحت عنوان گروه هاي ناقض قانون قرار گيرند.
فلاحت پيشه همچنين با نتيجه گيري از كل مفاد اين موافقتنامه دو ضعف اساسي را متوجه آن دانست و افزود : آمريكايي ها در آينده از مفاد اين موافقتنامه در قالب قراردادهاي خاص نانوشته ي نظامي امنيتي اقتصادي و تجاري با گروه هاي مختلف طرفدار خود در راستاي تقويت اين گروه ها و تضعيف مخالفان خودشان استفاده خواهند كرد.
نماينده اسلام آباد غرب اضافه كرد : از طرف ديگر اگر تا به حال طرف عراقي ها شوراي امنيت و خود سازمان ملل متحد بود ديگر يك كشور طرف عراقي ها مي شود و در مفاد قرارداد نيز بارها تاكيد شده است كه تنها در مورد آمريكايي ها اين موافقتنامه اعمال مي شود.
 يکشنبه 10 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن