تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815671261




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روز ملي ازدواج / مهريه ، سكه دو روي زندگي مشترك


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: روز ملي ازدواج / " مهريه ، سكه دو روي زندگي مشترك "
داخلي. اجتماعي. ازدواج.

اول ذي‌الحجه مصادف با پيوند آسماني حضرت علي(ع) وحضرت فاطمه (ص) است و از اين رو نخست روز از ماه حج به عنوان روز ملي ازدواج نام گرفته است.

در روايات اسلامي از مهريه به عنوان تكيه‌گاهي آرامش بخش و اطمينان زن از آينده ياد شده، اما اكنون اين باور وجود دارد اين اهرم اطمينان، چالش‌هاي بسياري را فراروي خانواده‌ها قرار داده و دورنماي مبهمي در ذهن دختران و پسران منتظر ازدواج ايجاد كرده است.

ازيك سودختران مهريه را پشتيباني براي تضمين‌آينده‌زندگي مشترك خود مي‌دانند و آن را اساسي‌ترين شرط قرارداد پيوند مقدس ازدواج مي‌انگارندكه‌هرچه مهريه بالاتر، تضامن زندگي مشترك محكمتر و از سويي ديگر برخي از پسران آن را يكي از موانع پيشروي تصميم‌گيري عاطفي خود مي‌پندارند.

با نگاهي گذرا بر اهميت و كاركرد مهريه زن در جامعه امروزي بويژه شهري، نشان مي‌دهداين‌مولفه مي‌تواند با خارج شدن از فلسفه تضمين بقاي زندگي مشترك و ايجاد احساس امنيت براي زوجه، به يكي از عوامل كاهنده ميل به ازدواج تبديل شود.

آمارها از شمار قابل توجه زندانيان مهريه در كشور حكايت دارد كه در پرونده آنها ذكر شده:" مطالبه مهريه توسط زن"
و چه مرداني كه به دليل پرداخت نكردن مهريه همسر در زندان بسر مي‌برند و در اين زمينه به عنوان زندانيان جرايم غيرعمد در پشت ميله‌هاي تصميم‌گيري غيرعقلاي خويش گرفتار آمده اند.

قانون و روايات اسلامي، مهريه زن را عندالمطالبه مي‌داند و تاكيد دارد چنانچه زن مهريه خود را طلب كند، مرد بايستي بي‌درنگ آن را پرداخت كند و قانون درباره موارد اختلافي در مبلغ مهريه، نيز مشخص كرده كه محاسبات اقتصادي مهريه برعهده دادگاه مي‌باشد.

براساس قانون‌آيين دادرسي مدني، چنانچه مرد نتواندمهريه زن خود را پرداخت كند، روانه زندان مي‌شود و به صورت معمول در چنين مواردي پس از مدتي، مهريه توسط محاكم قضايي قسطي و تقسيط خواهد شد.

با دختران كه صحبت مي‌كني ، معتقدند كه اگر مهريه در شرط نكاح گنجانده نشود كه دختران تضميني براي آينده خويش نخواهند داشت.

" سارا " دختر تحصيل كرده رشته حقوق است و به مسائل قانوني ازدواج اشراف دارد و در اين زمينه مي‌گويد:اگر مهريه پايين گرفته شود راه را براي برخي مردان غيرمتعهد(هوسران) باز مي‌كند، كه با كوچكترين دعواي خانوادگي، شرط نكاح را فسق و مهريه پايين را پرداخت مي‌كند و به فكر زن ديگري و تازه مي‌افتد.

به گفته وي ، زنان بايد به صورت كامل و جامع نسبت به حقوق خود آگاهي داشته باشند و چشم بسته تصميم نگيرند، كه مهريه پايين بگيرند و تضميني براي آينده آنها وجود نداشته باشد و نبايد مهريه را آنقدر سنگين بگيرند كه مانع امر مقدس ازدواج شود و به قول برخي‌هاي ،داماد فراري شود.

سارا معتقد است:اگر زندگي مشترك انسانها براساس مفاهيم ديني و اعتقادي پي ريزي شود ديگر هيچ نيازي به مهريه‌هاي سنگين نيست،اما اگر قرار است از پايين بودن مهريه‌ها ، يكي از زوجين صدمه ببيند و ديگر سوء استفاده كند، بايد اين شرط بالا بودن مهريه ايجاد شود.

اين دختر تحصيل كرده رشته حقوق گفت: بهترين راهكار حل مشكل مهريه، آگاهي دادن به دختران وپسران وبرقراري تضمين‌هاي اقتصادي، قانوني و اجرايي براي زنان و تسهيل شرايط جدايي براي زناني است، كه امكان ادامه زندگي براي آنها فراهم نيست.

يك كارشناس مسايل حقوقي نيز گفت: فقط در صورت آگاهي بخشي به دختران و پسران در آستانه ازدواج، زنان از مهريه به عنوان ابزار دستيابي به حقوق خود استفاده نخواهند كرد.

" نگاره جلال پور" به ايرنا افزود: بررسي‌هاي آماري نشان مي‌دهد بخش قابل توجهي از زناني كه قصد جدايي از همسران خود دارند،هنگام طرح خواسته خود، مهريه را فقط ابزاري براي رسيدن به طلاق قرار داده چنان كه " مهرم حلال، جانم آزاد " و از قيد دريافت مهريه صورت دريافت رضايت طلاق، مي‌گذرند.

به گفته وي، در قوانين جاري ايران، زن مي‌تواند بلافاصله پس از جاري شدن صيغه عقد، مهريه خود را مطالبه كند و اگر شوهر نتوانست آن را پرداخت كند، زن حق دارد همسر و زوجه خويش را راهي زندان كند.

وي گفت: عدم وجود برخي قوانين و نقص قوانين از سوي برخي افراد و بروز مشكلات اجراي قانون و مسايل عرفي ، از علل اصلي مشكلات مربوط به مهريه است.

اين كارشناس مسائل حقوقي گفت: در عقد نكاح زوجين هر شرطي را كه ميان خود توافق كنند، مي‌توانند به عنوان شرط ضمن عقد در عقدنامه خود بياورند.

وي افزود: زوج‌ها مي‌توانند ميان خود شرط بگذارند كه مهريه عندالاستطاعه پرداخت شود و دفاتر اسناد رسمي ازدواج نيز اين شرط را بايد ثبت كنند و مهريه را مي‌توان به صورت ممكن‌الحال، عندالمطالبه يا عندالاستطاعه قرارداد.

او يادآور شد: در مهريه ممكن الحال، به محض جاري شدن عقد نكاح ، زوج مكلف است، مهريه را پرداخت كند و در اين صورت زن مي‌تواند تمكين نكند و مهريه عندالمطالبه كه رواج بيشتري در بين جوانان دارد و پرداخت مهريه به عهده همسر و هنگام مطالبه زن، مرد موظف به پرداخت آن مي‌باشد.

به گفته وي، مهريه عندالاستطاعه داراي بارحقوقي در ايران و فقه شيعه مي‌باشد و در اين مهريه پرداخت برتعهدهمسر مي‌باشد و زماني موظف به پرداخت مهريه خواهد بود، كه توان مالي آن را داشته باشد.

وي‌افزود:در نوع مهريه عندالمطالبه ثابت كردن عدم توان مالي براي پرداخت مهريه، بر عهده مرد مي‌باشد، اما در عندالاستطاعه زن بايد اثبات كند كه همسرش استطاعت پرداخت مهريه را دارا مي‌باشد.

اين كارشناس حقوق خصوصي گفت: در مهريه عندالاستطاعه ممكن است زن هيچ گاه به مهريه قراردادي خود در زمان نكاح و زمان عقد نرسد، اما در عندالمطالبه امكان وصول آن براي زن آسان‌تر خواهد بود.

يك استاد دانشگاه نيز معتقد است: دختران و پسران بايد پيش از امر مقدس ازدواج، يكديگر را بپذيرند و با آموزش‌هاي فرهنگي، رفتار مطلوب، احقاق حق و احترام به حقوق همديگر، زندگي اجتماعي را بياموزند تا مجبور نشوند، به استفاده ابزاري روي بياورند.

دكتر " ناهيد فرزانگان " در گفت وگو با ايرنا افزود:رسانه‌ها به جاي پرداختن به فوتبال و فيلم‌هاي خارجي بايد از بهترين ابزار هنري در خصوص تحكيم بنيادهاي خانواده استفاده كنند، تا مفهوم جدايي و مطالبه مهريه، ترسي براي ازدواج قلمداد نشود.

وي گفت:در شرط عقد مهريه عندالمطالبه مفهوم عندالاستطاعه را نيز به همراه دارد و در مهريه عندالمطالبه، چنانچه زوج ثابت كند قادر به پرداخت مهريه نخواهد بود و تقاضاي اعسار مي‌دهد و قانون از او مي‌پذيرد و شرايط و تسهيلاتي براي پرداخت مهريه توسط زوج در نظر گرفته مي‌شود.

مديركل امور فرهنگي سازمان ملي جوانان كشور گفت: بروز هر واقعه طلاق در ايران بيش از ‪ ۷۰۰‬ميليون ريال هزينه در بردارد.

" مجيد اميدي " در گفت وگو با ايرنا در شهركرد افزود:اين ميزان براساس ميانگين مهريه ‪ ۶۰‬تا‪ ۷۰‬سكه بهار آزادي، خريد جهيزيه، هداياي عروسي، هزينه بررسي پرونده دادگاه،كادوهاي ازدواج، هزينه‌هاي جشن‌هاي عروسي و عقد برآورده شده است.

به گفته وي، اين خسارات ناشي از وقوع طلاق بر پيكره جامعه و دولت وارد مي‌شود و اين درحالي است، كه آمار طلاق در كشور روند روبه كاهش دارد.

اميدي بيان داشت: برخي از خانواده‌ها به ازدواج به عنوان يك كالاي لوكس نگاه مي‌كنند كه اين اشتباه است و خانواده‌ها بايد در زمينه ازدواج جوانان خود پيش گام باشند و بيشتر احساس مسووليت كنند.

مديركل امور فرهنگي سازمان ملي جوانان كشور گفت :ترويج ازدواج در سطح جامعه نيازمند يك همت همگاني است و بايد از ظرفيت‌هاي خيرين و افراد ذي نفود در بين اقوام و ريش سفيدان در امر ترويج ازدواج جوانان نيز استفاده شود.

به گفته وي، مدل ايراني و اسلامي براي امر ازدواج جوانان بايد تدوين شود و در اين زمينه نيز برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني به منظور ترويج ازدواج آسان و كم هزينه در بين خانواده‌ها تهيه شده است.

مديركل امور فرهنگي سازمان ملي جوانان جمهوري اسلامي ايران گفت:هم‌اكنون نزديك به ‪ ۱۵‬ميليون جوان در كشور در آستانه سن ازدواج قرار دارند و سن ازدواج يك ميليون جوان ايراني در حال حاضر به تاخير افتاده است.

وي يادآور شد: ميزان انجام پيوند مقدس ازدواج در كشور در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته با رشد ‪ ۹‬درصدي همراه بوده است.

مديركل امور فرهنگي سازمان ملي جوانان كشور گفت:براساس سرشماري نفوس و مسكن كه در چند سال اخير انجام شد حدود ‪ ۳۵‬درصد از جمعيت كشور را جوانان تشكيل مي‌دهند، كه بالغ بر ‪ ۲۶‬ميليون نفر از جمعيت كشور در سنين ‪ ۱۵‬تا ‪۲۹‬ سال هستند.

به گفته وي، سن جوانان در آستانه ازدواج در كشور هم‌اكنون ‪ ۲۰‬تا‪ ۲۹‬سال مي‌باشد كه خانواده‌ها براي امر ازدواج جوانان خود حساس شده‌اند.

اميدي، به اول ذي‌الحجه روز ملي ازدواج اشاره كرد و گفت: سالروز پيوند مقدس ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(ص) بهترين زمان مناسب براي ترويج فرهنگ ازدواج در بين جوانان است، كه ائمه معصومين(ص) بهترين الگوي تربيتي براي جوانان كشور هستند.ك/‪۴‬
 شنبه 9 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن