تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى بهره از ادب بيشتر طمع مى كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804829296




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امضاي ‪ ۲۴۰‬موافقتنامه ايران با اتحاديه‌هاي منطقه‌اي تا سال گذشته


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: امضاي ‪ ۲۴۰‬موافقتنامه ايران با اتحاديه‌هاي منطقه‌اي تا سال گذشته
معاون وزير بازرگاني در توسعه روابط اقتصادي گفت: مجموعه موافقتنامه‌هاي امضا شده ميان ايران و اتحاديه‌هاي منطقه‌اي جهان تا سال گذشته ‪۲۴۰‬ موافقتنامه بوده است.

مهدي غضنفري روز شنبه در كنفرانس بين‌المللي بازاريابي كه در محل مركز همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد، تصريح كرد: اين موافقتنامه‌ها در فاصله سال‌هاي ‪ ۸۰‬تا ‪ ،۸۶‬با اتحاديه اروپا، شوراي همكاري خليج فارس، منطقه خاورميانه و شمال آفريقا، قاره آفريقا، كشورهاي مستقل مشترك المنافع، اكو و آسه آن به امضا رسيده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادي ايرنا، وي گفت: در سال گذشته ‪۲۷‬ موافقتنامه تجاري با شوراي همكاري خليج فارس، ‪ ۵۹‬موافقتنامه با خاورميانه عربي و شمال آفريقا، ‪ ۱۳‬موافقتنامه با آفريقا، ‪ ۵۴‬موافقتنامه با كشورهاي مشترك المنافع، ‪ ۵۴‬موافقتنامه با كشورهاي عضو اكو، ‪ ۲۱‬موافقتنامه با كشورهاي همسود و ‪ ۱۲‬موافقتنامه با كشورهاي آمريكاي لاتين به امضا رسيده است.

رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران سپس گفت: براساس آخرين آمار منتشره در حال حاضر ‪ ۲۸‬اتحاديه منطقه‌اي در جهان فعاليت مي‌كنند كه در مجموع بيش از ‪ ۲۰۰‬كشور در آن عضو هستند.

به گفته وي از اين مجموعه هفت اتحاديه در آسيا، شش اتحاديه در اروپا، شش اتحاديه در آمريكا، سه اتحاديه در آفريقا، سه اتحاديه در اقيانوسيه و بقيه بين كشورهاي مختلف در حال توسعه به صورت بين قاره‌اي تشكيل شده اند.

معاون وزير بازرگاني به بيان وضعيت موجود موافقتنامه‌هاي جهاني اشاره كرد و گفت: تاكنون بيش از ‪ ۳۰۰‬موافقتنامه تجارت منطقه‌اي به گات و متعاقبا سازمان جهاني تجارت اعلام شده كه از اين ميان ‪ ۲۰۸‬مورد درحال حاضر لازم الاجرا هستند.

رييس كل سازمان توسعه تجارت تصريح كرد: با اختلاف سطحي كه بين ميزان توليد و تجارت در مناطق مختلف جهان وجود دارد حجم توليد، تجارت و عملكرد اقتصادي اتحاديه‌هاي مختلف با هم متفاوت است.

وي يادآور شد: اتحاديه‌هاي ايجاد شده در قاره‌هاي جهان نشان مي‌دهد كه در ‪ ۲۰‬سال گذشته اتحاديه‌هاي منطقه‌اي به طور عمده تا سال ‪ ۱۹۸۰‬ميلادي به تدريج سهم بيشتري از صادرات جهان را به دست آورده اند.

معاون وزير بازرگاني در ادامه افزايش تجارت، نيل به منافع رفاهي، همكاري‌هاي متقابل در زمينه‌هاي تجاري، اقتصادي و رشد اقتصادي، افزايش قدرت چانه زني در مسايل سياسي، اقتصادي و تجاري با كشورها و گروه‌هاي فرامنطقه‌اي را از عوامل روي آوري كشورها به همكاري‌هاي منطقه‌اي برشمرد.

به گفته وي، تامين ملاحظات سياسي و امنيتي و انجام همكاري‌ها در زمينه هاي رشد و توسعه و اعتلاي سرمايه‌گذاري را از ديگر عوامل ترغيب كشورها به توسعه همكاري‌هاي گروهي عنوان كرد و افزود: از اين ترتيبات مي‌توان براي سهولت ادغام در نظام جديد تجارت بين‌الملل و از مزاياي آن جهت دسترسي به بازارها به نحو استفاده كرد.

** جايگاه ترتيبات منطقه‌اي در روابط تجاري باايران
وي به تشريح جايگاه ترتيبات مهم منطقه‌اي در روابط تجاري با ايران با اتحاديه اروپا، شوراي همكاري خليج فارس، منطقه خاورميانه و شمال آفريقا، قاره آفريقا، كشورهاي مستقل مشترك
المنافع، اكو و آسه آن پرداخت و گفت: سهم ايران در شوراي همكاري خليج فارس ‪ ۳/۱‬درصد است.

غضنفري يادآورشد: سهم ايران در بلوك منطقه‌اي خاورميانه عربي و شمال آفريقا ‪ ۰/۴‬درصد و اين سهم در قاره آفريقا ‪ ۰/۰۹‬درصد است.

اين مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ايران تاكيد كرد: سهم ‪ ۰/۶‬درصدي درميان جمهوري
هاي آسياي ميانه، سهم ‪ ۰/۹‬درصدي ايران در ميان كشورهاي اكو، ‪ ۰/۰۷‬درصدي ايران در ميان كشورهاي آسه آن و ‪ ۰/۰۱‬درصدي سهم ايران در ترتيبات منطقه اي در آمريكاي لاتين و ‪ ۰/۳‬درصدي ايران در اتحاديه اروپا بيانگر اين موضوع است كه براي افزايش سهم ايران در ترتيبات منطقه‌اي نهايت تلاش را كرد.

** مناسبات ايران با اتحاديه اروپا
رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران در ادامه به جايگاه اتحاديه اروپا در صادرات غيرنفتي جمهوري اسلامي ايران در فاصله سال‌هاي ‪ ۸۰‬تا ‪ ۸۶‬اشاره كرد و گفت: سهم اتحاديه اروپا از صادرات غيرنفتي ايران در اين سال‌ها به ترتيب ‪ ۹ ،۷/۸ ،۹/۱۳ ،۸/۱۱ ،۱۳ ،۳/۱۵‬و ‪ ۲/۷‬درصد است.

به گفته غضنفري فهرست موافقتنامه‌هاي اقتصادي تجاري امضا شده بين جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اروپا بيانگر اين موضوع است كه ايران در مناسبات با ‪ ۲۷‬كشور اروپايي، ‪۱۲‬موافقتنامه اقتصادي و تجاري ميان كشورمان با اين اتحاديه صورت گرفته است.

** شوراي همكاري خليج فارس
به گفته رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران، سهم شوراي همكاري خليج فارس از صادرات غيرنفتي در فاصله سال‌هاي ‪ ۸۰‬تا ‪ ۸۶‬به ترتيب ‪۲۲ /۵ ، ۲۱/۴‬ ، ‪ ۱۵/۶ ، ۲۸/۲ ، ۳۹ ، ۲۰/۶‬و ‪ ۱۴/۴‬درصد است.

وي درباره موافقتنامه‌هاي امضا شده ميان جمهوري اسلامي ايران و شوراي همكاري خليج فارس، گفت: در مجموع ‪ ۲۷‬موافقتنامه با شوراي همكاري خليج فارس به امضا رسيده و ‪۳۰‬احلاس كميسيون مشترك نيز با اين كشورها برپا شده است.

** كشورهاي خاورميانه عربي و شمال آفريقا
وي سهم كشورهاي خاورميانه عربي و شمال آفريقا از صادرات غيرنفتي ايران را در سال ‪ ۷/۲ ،۸۶‬درصد بيان كرد.

به گفته وي، اين سهم در فاصله سال‌هاي ‪ ۸۰‬تا ‪ ۸۵‬به ترييب ‪ ۷/۲ ،۱/۳ ،۲/۳ ،۵/۳ ،۱/۳‬و ‪ ۷/۲‬درصد بوده است.

معاون وزير بازرگاني يادآور شد: مجموع موافقنامه‌هاي امضا شده ميان جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي خاورميانه عربي و شمال آفريقا در مجموع ‪۵۹‬ موافقنامه است و تاكنون ‪ ۶۹‬اجلاس كميسيون مشترك ميان ايران و اين كشورها برپا شده است.

** آفريقا
به گفته معاون وزير بازرگاني سهم آفريقا از سهم صادرات غيرنفتي ايران درسال گذشته ‪ ۱/۳‬درصد است و اين سهم در فاصله سال‌هاي ‪ ۸۰‬تا ‪۸۵‬به ترتيب ‪ ۸۵/۱ ،۱/۳۵ ، ۱/۹۲ ، ۲/۱۲ ، ۲/۶۵ ، ۲/۱۳‬و ‪ ۱/۳‬درصد است.

اين مقام مسئول در وزارت بازرگاني تعداد كل موافقتنامه‌هاي امضا شده اقتصادي و تجاري ميان ايران و كشورهاي قاره آفريقا را ‪ ۱۳‬موافقتنامه ذكر و تصريح كرد: تاكنون ميان ايران و اين كشورها ‪ ۳۵‬اجلاس كميسيون مشترك برگزار شده است.

** كشورهاي همسود
غضنفري با اشاره به اينكه سهم كشورهاي حوزه همسود در صادرات غيرنفتي ايران درسال گذشته ‪ ۹/۶‬درصد برآورد شده است، افزود: اين سهم در فاصله سالهاي ‪ ۸۰‬تا ‪ ۸۵‬به ترتيبت ‪ ۷/۷ ،۷/۱۰ ،۵/۱۳ ،۱۵ ،۲/۱۵ ،۱۸‬و ‪ ۶/۹‬درصد است وي افزود: تعداد كل موافقتنامه‌هاي تجاري و اقتصادي امضا شده ميان ايران و اين كشورها ‪ ۵۴‬موافقتنامه است و تا سال ‪ ۸۶‬نيز ‪ ۷۶‬موافقتنامه امضا شده است.
 شنبه 9 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن