تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر بنده‏اى بخواهد چيزى بخواند يا كارى انجام دهد و بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815632003




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهر گزارش مي دهد:ساخت آزادراه تهران- شمال در تعليق/وزارت راه نه تائيد و نه تكذيب مي كند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش مي دهد:ساخت آزادراه تهران- شمال در تعليق/وزارت راه نه تائيد و نه تكذيب مي كند
براساس جديدترين اخبار، فعاليت پيمانكار چيني در ساخت فاز اول آزادراه تهران- شمال ساخت در حالت تعليق به سر مي برد.

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال تاخيرهاي پياپي پيمانكار چيني در ساخت فاز اول آزادراه تهران-شمال، جديدترين خبر حاكي از آن است كه ساخت اين فاز آزادراه متوقف شده و هم اكنون اين پروژه در حالت تعليق به سر مي برد.

در عين حال، گفته مي شود پيمانكار چيني برخي نيروهاي خود را از پروژه ساخت فاز اول آزادراه تهران-شمال خارج كرده است.

اين در حالي است كه در هفته هاي اخير مسئولان ارشد وزارت راه و ترابري از مذاكره جديد با پيمانكار چيني براي تسريع در ساخت فاز اول آزادراه تهران-شمال خبر داده بود.

در اين ميان، مجري ساخت آزادراههاي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور درباره خروج چيني ها از قطعه اول آزادراه تهران-شمال گفت: "در حال حاضر اين مسئله را نه تاييد و نه تكذيب مي كنم."

محمد رضا منتظري در گفتگو با مهر در اين باره گفت: ما در اين پروژه به عنوان مجري مستقيم دخالت نداريم و خروج يا عدم خروج چيني ها از اين پروژه را بايد از بنياد سئوال كنيد.

مجري ساخت آزادراههاي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور افزود: هر گونه اظهار نظر در اين باره از سوي اين شركت به حداقل 2 روز زمان احتياج دارد و نظر اين شركت در روزهاي آينده اعلام مي شود.

وي ادامه داد: تاكنون هيچ اطلاعيه رسمي در اين باره به من ابلاغ نشده است و به نظر مي رسد مسايل مطرح شده از سوي طرف چيني در حال بررسي باشد.

موافقت شفاهي با افزايش مبلغ قرارداد ساخت فاز اول

مدير روابط عمومي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور نيز در گفتگو با مهر گفت: با افزايش مبلغ قرارداد آزادراه تهران-شمال از 200 ميليون دلار قبلي به 500 ميليون دلار موافقت شفاهي شده اما اين موافقتنامه هنوز رسمي نشده است.

سيد حسين كرماني ها افزود: به علت اين كه هنوز تفاهمنامه افزايش مبلغ قرارداد چيني ها رسمي نشده است، آنها به صورت غير جدي در اين قطعه فعاليت مي كنند اما از اين پروژه خارج نشده اند.

وي درخصوص خروج چيني ها از اين آزادراه نيز اظهارداشت: "احتمالا علت خروج چيني ها در پيش بودن تعطيلات كريسمس است."

بازگشت به عقب

به گزارش مهر، باوجود اشباع ظرفيت جاده شمال كشور و تاكيد سه رئيس جمهور و هشت مقام عالي وزارت راه و ترابري مبني بر تسريع در روند ساخت آزادراه تهران- شمال، در سيزده همين سال از آغاز اين پروژه نيز روند اجرا همچنان بسيار كند است.

مطالعات مربوط به طرح احداث آزاد راه تهران – شمال اولين بار در سال 1356 به تصويب رسيد. در آن هنگام يك شركت فرانسوي داوطلب احداث آن با سرمايه خود در طي 5 سال بود و تنها شرطش وصول عوارض از وسايل نقليه عبوري در مدت 10 سال پس از بهره ‌برداري از آزاد راه مذكور بود. با احتساب بهره و سود سرمايه هزينه احداث آزاد راه در آن هنگام به 750 ميليارد ريال مي‌رسيد.

در آن زمان يك سرمايه گذار ايراني به نام «گلزار» پيشنهاد كرده بود كه در ازاي دريافت 100 ميليون متر مربع از اراضي منطقه، آزاد راه مذكور را در طول پنج سال احداث و تحويل نمايد كه اين پيشنهاد مورد توجه قرار نگرفت.

به هرحال، كلنگ آغاز اجراى اين پروژه در سال 1375 به زمين زده شده است. عقد قرارداد مشاركت با بنياد مستضعفان در سال 1375 با برآورد 2500 ميليارد ريال و سهم الشركه وزارت راه و ترابري به مبلغ 150 ميليارد ريال به صورت مقطوع جهت تملك اراضي و واگذاري 5/62 ميليون متر مربع زمين به وسيله دولت و بقيه تعهدات و هزينه ها براي تكميل و بهره برداري از آزادراه توسط بنياد تعهد شد.

در سال 1380 به علت محدوديتهاي مبتلا به واگذاري زمينهاي تعهد شده مذاكرات براي تغيير قرارداد شروع و نهايتاً در سال 83 متمم قرارداد منعقد و عمليات اجرايي در سال 84 با هزينه كرد 75 ميليارد ريال و تأمين اعتبار بابت برگزاري جلسات، رفع مشكلات و سوء تفاهمات، انتخاب بانك عامل و انجام كارهاي بانكي اقدام و عمليات اجرايي با شرايط جديد شروع گرديد.

سال 1381 رئيس جمهورى وقت ايران پروژه ساخت آزادراه تهران - شمال را جزو پروژه هاى داراى اولويت انتخاب كرد ولى در تخصيص اعتبارهاى اين طرح در دولت گذشته تعلل صورت گرفت.

دولت نهم نيز پس از استقرار مصوباتي در اين خصوص داشت از جمله آن كه موافقت شوراي اقتصاد با درخواست وزارت راه و ترابري براي اصلاح تامين منابع مالي فاز نخست آزاد راه تهران- شمال بود.

در اسفندماه سال 84 بابت پيش پرداخت فاينانس تعهد شده، مبلغ معادل 33 ميليون دلار توسط بنياد به بانك عامل پرداخت گرديد.

اعتبار اسنادي در تاريخ 16/10/85 افتتاح و در مورخ 10/12/85 با تنفيذ وام (Finance) قرارداد اجرايي گرديد. مبلغ قرارداد تأمين مالي و اجراي منطقه يك 220 ميليون دلار و 300 ميليارد ريال مي باشد.

براساس تصميم ديگري كه در در سال 85 گرفته شد، درخواست وزارت راه و ترابري درخصوص اصلاح مصوبه موضوع احداث و بهره برداري منطقه يك آزاد راه تهران - شمال به طول 32 كيلومتربا استفاده از تسهيلات مالي خارجي توسط شركت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل و نقل كشوررا به استناد بند ج ماده 13 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي ايران مورد بررسي قرارداد و ضمن موافقت با تمديد اعتبار و مهلت مصوبه به مدت يكسال با اصلاح آن موافقت كرد.

همچنين براساس تصميم ديگر دولت نهم، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور پنجاه درصد تسهيلات خارجي ( سهم الشركه بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي ) مورد نياز براي اجراي پروژه آزاد راه تهران - چالوس را تضمين و به بانك تجارت اعلام كند تا چنانچه طرف مشاركت از پرداخت سهم خود در اقساط قرار داد ناتوان بود، اين سازمان اعتبار لازم را تامين و وزارت راه و ترابري نسبت به پرداخت اقساط لاوصول و يا معوق اعلامي بانك عامل ( بانك تجارت) اقدام و در حساب‌هاي في ما بين با بنياد ياد شده منظور كند.

به هر حال در حالي هم اكنون پروژه آزادراه تهران - شمال تنها چند درصد پيشرفت دارد كه تركان، حجتى، مرحوم دادمان، افشار، خرم، بناب ، رحمتى و در نهايت بهبهاني كه بالاترين مقام مسئول در وزارت راه و ترابرى در اين سالها بوده اند، همواره بر تسريع در اجراى اين پروژه تأكيد داشته و دارند.

البته اعتبارات پيش بيني شده در سالهاي 84، 85 و 86 به ترتيب با احتساب فروش اوراق مشاركت مبالغ 75، 5/427 و 730 ميليارد ريال مي باشد. ( در سال 86 اعتبار مصوب 200 ميليارد ريال و اوراق مشاركت 530 ميليارد ريال پيش بيني شده است).ضمناً براي حل و فصل مسائل في مابين سازمان محيط زيست و دستگاه اجرايي كميته مشتركي تشكيل شده است.

در اين ميان، معاون اول رئيس جمهوري اخيرا مصوبه اي را به دستگاههاي اجرايي ابلاغ كرد كه براساس آن، دولت شروط 5 گانه براي اجراي منطقه دو آزادراه تهران- شمال تعيين كرده است.

البته آزاد راه تهران – شمال از غرب تهران يعني تقاطع بزرگراه همت شروع و با عبور از ناحيه كن، سولقان، دوآب (شهرستانك) ، گچسر و مرزن آباد به كمربندي چالوس – تنكابن متصل مي‌گردد. طول اين آزاد راه در مجموع 121 كيلومتر و داراي دو خط عبور در هر باند و پيش بيني سه خط در فرازهاي تند است.
 شنبه 9 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن