تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806690299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احمد قابل و قاسم روانبخش در دانشگاه فردوسي مشهد مطرح كردند مناظره درباره دين و سياست


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: احمد قابل و قاسم روانبخش در دانشگاه فردوسي مشهد مطرح كردند مناظره درباره دين و سياست
گروه سياسي؛ مناظره «قاسم روانبخش» و «احمد قابل» در دانشگاه فردوسي مشهد از صحبت درباره «اصول ارزش هاي انقلاب» به حوزه جايگاه روحانيت در حكومت كشيده شد.موضوعي كه اين دو چهره ساكن قم نظريات متفاوتي درباره آن داشتند بسيج دانشجويي دانشگاه فردوسي مشهد، باني اين برنامه بود و به گفته احمد قابل در برگه دعوتنامه اين روشنفكر ديني را «عضو حزب جبهه مشاركت» خطاب كرده، در حالي كه «هادي قابل» برادر وي عضو اين حزب است و احمد قابل تاكنون عضو هيچ حزبي نبوده است.«قاسم روانبخش» آغازگر اين مناظره بود و با معرفي چند مرجع ارزش هاي انقلاب را تبيين كرد و گفت؛ «مهم ترين شاخصه هايي كه در انقلاب اسلامي وجود داشته، اسلام است و براي اثبات آن كافي است به صحيفه امام مراجعه كنيم و ببينيم كه معمار انقلاب اسلامي از سال 42 تا 68 در سخنان خود چقدر كلمه «اسلام» را به كار برده اند.»به گزارش ايسنا وي گفت؛ «مجموعه فرمايشات ايشان كه در نرم افزار صحيفه موجود است، 31 هزار و 500 مرتبه، امام(ره) كلمه« اسلام» يا «اسلامي» را به كار برده اند كه اين خيلي عجيب است و هميشه مي فرمودند اسلام بر جمهوري غالب است. اصل محتوا آن است كه ما به دنبال اسلام هستيم و مردم به خاطر اسلام، بچه هاي خود را به جبهه فرستادند.»وي ادامه داد؛ ايشان فقط 58 مرتبه از «دموكراسي» استفاده كردند كه بسياري از اوقات در مذمت دموكراسي هاي غربي بوده است. همچنين 4150 مرتبه «جمهوري» در كلام ايشان گفته شده كه بخشي از آن در پيام به روساي جمهور ساير كشورهاست، پس اصل و مهم ترين ارزش انقلاب، اسلام است همان كه مردم در راه آن جان و مال و هستي خود را فدا كردند. روانبخش خاطرنشان كرد؛ يكي ديگر از ويژگي هاي انقلاب اسلامي، «استقلال» بود كه قبل از آن وجود نداشت و مهم ترين استقلال، استقلال سياسي است كه امروز اگر دنيا دست به دست هم دهد، نمي تواند نظر خود را به ما تحميل كند كه آن را در موضوع انرژي هسته يي امروز مشاهده مي كنيم. وي ادامه داد؛ آزادي نيز يكي ديگر از ارزش هاي انقلاب اسلامي است كه آزادي در اسلام است كه اين آزادي را در زمان طاغوت نداشتيم. آخرين شاخصه انقلاب اسلامي، خدمت به مردم و عدالت است همان طور كه بعثت پيامبران براي برپايي عدالت بوده است. پس از صحبت هاي روانبخش، احمد قابل به سخنراني پرداخت و گفت؛ اگر اسلام را در قالب چند ارزش عمده كه خلاصه همه اسلام باشد، بگوييم بايد سراغ اولياي الهي برويم. وي افزود؛ شعار انقلاب را بايد از همين استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي پيدا كرد؛ چراكه حكومت قبلي وابسته به بيگانه بود و ديكته مسوولان وابسته به كشورهاي بيگانه را مي نوشت. استقلال يعني ديكتاتورهاي عالم به ما ديكته نگويند. آزادي يعني، آزادي بيان و آزادي مثبت. ما آزادي را به عنوان بي بند و باري نمي خواستيم، پس آزادي يكي از ارزش هاي والاي انقلاب بود. وي در خصوص «جمهوري» خاطرنشان كرد؛ حكومت قبلي استبداد سلطنتي مطلقه بود يعني نه مجلس، مجلس بود نه دولت، استقلال داشت و هرچه شاه مي گفت بايد اجرا مي شد و شاه هم از خارج دستور مي گرفت. اين فعال سياسي ادامه داد؛ ارزش هاي استقلال، آزادي، حق حاكميت ملي و جمهوري اسلامي را از اصول انقلاب اسلامي مي دانم و اسلام جمهوري اسلامي را با استناد به روايتي در سه عنوان قول الحق، والحكم بالعدل و الوفاي بالعهد خلاصه مي كنم و در وفاي به عهد پافشاري بيشتري مي كنم كه نقض آن از جانب هيچ كس جايز نيست و خداي سبحان از كسي كه عهدي را نقض كند، نمي گذرد. روانبخش نيز با بيان اينكه تا اينجاي كار با هم اختلاف نظري نداريم و بايد بر مشتركات تاكيد كنيم، افزود؛ من از شما سوال مي كنم قانون اساسي را قبول داريد؟ كه قابل در پاسخ گفت؛ همه قانون اساسي را قبول دارم اما به عنوان اينكه يكي از طرف هاي قرارداد هستم و به عنوان فردي از اين ملت، حق دارم برداشت خودم را از قانون اساسي كه به آن راي داده ام، داشته باشم. دوباره روانبخش پرسيد؛ تمام اصول قانون اساسي را قبول داريد؟ قابل در پاسخ تصريح كرد؛ همه اصول را به عنوان قانون اساسي كشورم قبول دارم؛ حتي اگر به لحاظ نظري و بحث هاي علمي به بعضي از بخش هاي آن اعتقاد نداشته باشم ولي ملتزم به آن هستم. به گزارش ايسنا احمد قابل در پاسخ به سوال روانبخش مبني بر اعتقادش درباره جدايي نهاد دين از حكومت اظهار داشت؛ شما مي دانيد امروز وقتي در جامعه بشري اين موضوع مطرح مي شود، منظور از نهاد دين، روحانيت و كساني است كه وجه همت آنها تلاش براي كشف معارف ديني است. نهاد سياست نيز به رشته هاي مديريت، علوم سياسي و برخي از رشته هاي حقوق يا علم اقتصاد كه مربوط به مسائل سياسي و اجتماعي جامعه است، مرتبط مي شود، اما نهاد سياسي به معناي حكومت است و كساني كه حكومت را تشكيل مي دهند. وي افزود؛ اگر در نهاد سياسي يك عالم ديني كانديداي نمايندگي مجلس شود، مي گويند نهاد سياست در نهاد دين دخالت كرده است و نهاد دين در نهاد سياست، بلكه اين طور نيست و يك فرد كه عالم ديني است و نماينده مجلس شده است، وظيفه اش طبق قانون تعريف مي شود و اينكه او فقه مي داند و آن كسي كه فقه نمي داند در مساله وظايف نمايندگي تفاوتي ايجاد نمي كند، ولي جدايي دين از سياست يا بهتر است بگوييم شريعت از سياست يعني كساني مدعي شوند شريعت پيامبر(ص) به سياست كاري ندارد. اگر مدعي هستيد من در جايي گفته ام دين از سياست جداست، آن را اثبات كنيد كه بزرگ ترين جايزه يي كه تصور مي كنيد را از من خواهيد گرفت. وي افزود؛ قبول دارم كه در متن شريعت ما، بيش از 90 درصد احكام، اجتماعي سياسي است؛ احمد قابل طلبه يي است كه مدعي است فقه را مي شناسد و اگر او با اين سابقه تحصيلي كه از سال 50 طلبه است و تا همين امروز، ناروا باشد بر او اگر به كاري غير از كار طلبگي پرداخته باشد. تمام مباحث من، مباحث ديني است و چيزي از نظريه هاي دانشمندان غربي بلد نيستم كه بخواهم بگويم. هرچه دارم، آيات و روايات است يا مباحثي است كه علماي سلف به همان روالي كه در حوزه مرسوم است، مطرح كردند. وي ادامه داد؛ مگر من مي توانم متن اسلام را ناديده بگيرم و بگويم در اسلام، سياست و مسائل سياسي اجتماعي وجود ندارد؟ اگر فرد ديگري گفته باشد، شما با من اشتباه نگيريد؛ چرا كه در متن اطلاعيه يي هم كه براي اين جلسه بنده را دعوت كرده ايد به اشتباه نوشته ايد؛ «احمد قابل عضو حزب مشاركت» اما آن فردي كه عضو حزب مشاركت و عضو شوراي مركزي حزب است، هادي قابل است. اين سخنان احمد قابل با تشويق دانشجويان همراه شد. وي ادامه داد؛ من احمد قابل هستم و تاكنون عضو هيچ حزبي نبوده ام كه البته اين نقص من است. چرا كه من حزب را حزب بازي نمي دانم. مگر حزب جمهوري اسلامي حزب بازي بود كه امروز حزب، حزب بازي مي شود. بنابراين من هيچ گاه نگفته ام كه دين و سياست جداست و مدام به رخ من نكشيد كه تو گفتي قانون اساسي را قبول داري. من در گفت وگوهايم گفته ام معتقدم با همين قانون اساسي مي توان دموكراسي را در اين كشور حاكم كرد. مثل اين است كه برويد از مجموع آيات قرآن يك آيه را جدا كنيد. وي گفت؛ «من هيچ وقت نگفتم شما برخلاف دموكراسي غربي پيش مي رويد بلكه گفته ام برخلاف نص صريح اسلام داريد عمل مي كنيد. و هر كسي ادعاي من را شنيده، بر اين اساس شنيده است. هر كس نمي خواهد و نمي پسندد، مي خواست من را اينجا دعوت نكند. من سه سال است پايم به دانشگاه دولتي نرسيده است.»قاسم روانبخش در پاسخ به اظهارات احمد قابل با بيان اينكه اولاً چه كسي گفته است نهاد دين به معناي روحانيت است؟ گفت؛ شما اين معنا را در كدام كتاب لغت ترجمه كرده ايد؟ شما گفتيد من گفته ام نهاد دين از نهاد حكومت جداست، اما مقصود خود دين نبوده است. اگر اسلام با روحانيت عجين نباشد، ممكن است اسلام به اسلام كساني مانند منافقين تبديل شود كه به خاطر جدايي از روحانيت با اينكه ابتدا مبارز بودند اما منحرف شدند. كسي شما را متهم نمي كند كه اسلام را قبول نداريد؛ چرا كه اسلام يك مكتب جامع است و تمام امور را به دست گرفته است و اسلام براي فرد، خانواده و حتي حكومت برنامه دارد، اما اينكه شما گفته ايد حق حاكميت با مردم است، اين با اصل 56 قانون اساسي كه حاكميت مطلق بر جهان را از آن خدا مي داند، تناقض دارد؛ چرا كه فقهاي جامع الشرايط در مجلس خبرگان نمي توانستند در قانون اساسي اصل متناقض بگذارند و اينكه حاكميت مطلق از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت خويش حاكم ساخته است. در اين سخن هيچ تناقضي وجود ندارد؛ چرا كه حاكميت ملي در طول حاكميت مطلق الهي است. احمد قابل خاطرنشان كرد؛ شما بحث اسلام منهاي روحانيت را مطرح مي كنيد در حالي كه من خودم روحاني ام و خانواده ام، يك خانواده روحاني بوده و هستند. ذره يي از مسيري كه طي كرده ام، پشيمان نيستم و هميشه پدرم را دعا مي كنم كه اين راه را پيش پاي من نهاد و به آن افتخار مي كنم، پس نمي توانم اسلام را منهاي روحانيت بخواهم. وي ادامه داد؛ افتخار مي كنم محقق علوم ديني هستم. يك ذره انصاف داشته باشيد، انصاف اين است كه من جز خدا، پيامبر(ص) و علي(ع) به هيچ كس ديگري دل نبستم.

قاسم روانبخش در پاسخ به احمد قابل گفت؛ اينكه شما روحاني هستيد و خانواده شما روحاني هستند، روحاني بودن افتخار نيست؛ چون امام فرمودند خون دلي كه پدر پيرتان از همين افراد (روحانيون متشرع نما) خورد از هيچ كسي نخورد و كوزه مصطفي مرا وقتي كه در مدرسه فيضيه آب مي خورد، همين ها آب مي كشيدند.

وي افزود؛ صرف اينكه كسي روحاني است و لباس بر تن دارد، براي ما ملاك نيست؛ بلكه روحاني زماني افتخار است كه ويژگي هايي كه بايد، داشته باشد.
 پنجشنبه 7 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن