تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815382415




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جزئیات کامل پرونده واگذاری سهام عدالت


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: سازمان خصوصی سازی اسامی ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار نفر کارگر را برای واگذاری سهام عدالت به وزارت کار معرفی کرده است که در صورت تائید اسامی از سوی وزارت کار این افراد سهام خود را دریافت خواهند کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، واگذاری سهام عدالت به عنوان بخشی از برنامه های دولت در راستای عدالت محوری بخشی از سیاستهای اصل ۴۴ را شامل می شود، سهام عدالت در تعبیر جمهوری اسلامی ایران، واگذاری سهام شرکتهای دولتی به بخش های مختلف مردم است و بهره مندی اقشار ضعیف از بازتوزیع ثروت را مدنظر قرار داده است.

سازمان خصوصی سازی تاکنون در ۱۹ مرحله اقدام به واگذاری سهام عدالت به گروههای مختلف کرده است، واگذاری سهام عدالت از سال ۸۵ آغاز شده و تاکنون نیز ادامه داشته است.

براساس آخرین آمارهای دریافتی از سوی سازمان خصوصی سازی و گزارش ثبت نام شدگان مشمولین سهام عدالت، این سازمان از ابتدای اجرای واگذاری سهام عدالت یعنی از سال ۸۵ تاکنون برای ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۶۶۵ نفر دعوتنامه دریافت سهام عدالت ارسال کرده است.

جدیدترین آمار واگذاری

از این تعداد ۳۹ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۶۲۷ نفر برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کرده اند و ۳۷ میلیون و ۱۲۷هزار و ۱۱۹ نفر تاکنون سهام عدالت خود را دریافت کرده اند.

طی این سالها انتقادات بسیاری به نحوه اجرا و ترکیب شرکتهایی که سهام آنها به عنوان سهام عدالت واگذار شده است، صورت گرفته که یکی از آنها زیانده بودن سهام شرکتهای مشمول سهام عدالت است، گرچه این موضوع از سوی سازمان خصوصی سازی همواره نفع شده است.

عدم پرداخت سود سهام عدالت به بخش عظیمی از دریافت کنندگان سهام عدالت از دیگر موارد انتقادی است که مطرح می شود، بسیاری معتقدند که سود سهام عدالت یکی از بهترین انگیزه های نگهداری این سهام توسط دریافت کنندگان آن است.

سود سهام عدالت

براساس آمارهای دریافتی ازسازمان خصوصی سازی تاکنون حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد سود سهام عدالت به خزانه کشور واریز شده است، یعنی این میزان از سهم مستهلک شده و مابقی هنوز مستهلک نشده است.

مسئولان سازمان خصوصی سازی به عنوان متولی اجرای برنامه واگذاری سهام از جمله سهام عدالت، عنوان می کنند که تمام بخشهای مشمول واگذاری سهام عدالت تاکنون سهام خود را به میزان یک میلیون تومان و برای یک خانوار تا سقف ۵ میلیون تومان دریافت کرده اند و تنها گروه باقیمانده گروههای کارگری در بخش ساختمان و فصلی هستند که هنوز موفق به دریافت سهام عدالت نشده اند.

پیش از این مشکلاتی در واگذاری سهام عدالت پیش آمده بود، به نحویکه در مقطعی از زمان برخی از سوداگران و سودجویان با پرداخت مبالغی ناچیز اقدام به خرید و جمع آوری سهام عدالت واگذار شده به گروههای مختلف کردند، این افراد حتی با مراجعه به روستاها، با پرداخت مبالغی اندک سهام روستائیان و عشایر را خریداری می کردند.

خرید و فروش در بورس

این امر سبب شد که سازمان بورس نسبت به این موضوع هشدار داده و دارندگان سهام عدالت نسبت به آن آگاه سازد، البته مسئولان سازمان خصوصی سازی عنوان کرده اند که در آینده شرایطی را فراهم خواهند کرد که سهام عدالت قابل خرید و فروش در بورس باشد.

موضوع اصلی در این راستا بحث فرهنگ سازی برای سهام عدالت است، پیمان نوری مدیرعامل سازمان خصوصی سازی در این زمینه گفت: آنچه از اهمیت برخوردار است فرهنگ سازی سهام داری بین آحاد جامعه است و افرادی که دارای سهام عدالت هستند باید نسبت به آثار اقتصادی این سهام در زندگی خود وکارکردهای سهام عدالت آگاه باشند.

نوری ادامه داد: این افراد باید نسبت به اینکه چگونه اجتماع این سهام می تواند در بخش های مختلف کشور منشاء شکوفایی اقتصادی شود آگاهی داشته باشند.

وی توزیع سهام عدالت را کار بسیار عظیمی دانست و افزود: اما برای اینکه ثمره و میوه آن برای کشور چیده شود باید فرهنگ سازی جدی در سال ۹۰ صورت گیرد و برای این کار از تمام ابزارهای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی استفاده خواهیم کرد.

مراحل ۱۹ گانه

برای اولین مرحله از واگذاری سهام عدالت که مشمولان طرح شهید رجایی، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و رزمندگان فاقد شغل را در بر می گیرد،۴ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۵۱۴ دعوتنامه ارسال شد، اما ۴ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۴۶۳ نفر برای دریافت سهام عدالت در این مرحله اقدام کردند و در نهایت ۴ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۴۶۳ نفر سهامدار شدند.

مرحله اول یک بخش تکمیلی نیز داشت که در سال ۸۷ اجرایی شد براین اساس برای ۳ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۵۳۷ نفر دعوتنامه صادر شد و ۲ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۱۳۳ نفر برای دریافت سهام ثبت نام کردند و در نهایت در این مرحله تکمیلی ۲ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۶۷ نفر سهام عدالت دریافت کردند.

دومین مرحله از واگذاری سهام عدالت که در سال ۸۶ اجرا و در سال ۸۷ مرحله تکمیلی آن انجام شد گروههای روستائیان و عشار فاقد شغل و کم درآمد را در بر می گرفت، در مرحله دوم حدود ۵ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۵۶۰ نفر برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کردند و۵ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۸۰۵ نفر دعوتنامه دریافت سهام عدالت صادر شد و در نهایت ۵ میلیون و ۴۸۹ هزار و ۹۵۴ نفر توانستند در این مرحله سهام عدالت دریافت کنند.

در بخش تکمیلی مرحله دوم در سال ۸۷ که کلیه روستائیان و عشایر را در بر می گرفت، ۱۱ میلیون و ۴ هزار و ۹۰۳ نفر برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کردند و برای ۱۱ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۳۷ نفر دعوتنامه صادر شد و در نهایت به ۱۰ میلیون و ۵۹۶ هزار و ۵۵۷ نفر سهام عدالت واگذار شد.

سومین مرحله واگذاری سهام عدالت که شامل بخش اول و تکمیلی است و در سال های ۸۶ تا ۸۸ انجام شده شاغلین دستگاههای اجرایی ، بازنشستگان کشوری، لشکری، تامین اجتماعی را در بر می گیرد، در بخش اول مرحله سوم در سال ۸۶ سازمان خصوصی سازی برای ۱۲ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۵۰۴ نفر دعوتنامه ارسال کرد.

در این مرحله ۱۲ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۳۲۶ نفر برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کردند و ۱۱ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۵۱۸ نفر توانستند سهام عدالت خود را بگیرند، در بخش تکمیلی مرحله سوم که در سالهای ۸۷ تا ۸۸ انجام شد، یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۹۵۵ نفر دعوتنامه دریافت نمودند و در پایان این مرحله ۷۳۸ هزار و ۸۱۶ نفر سهامدار شدند.

مرحله چهارم از اجرای سهام عدالت شامل واگذاری سهام به یک میلیون و ۱۷۹ هزار و ۹۳۲ نفر در سال ۸۷ خانواده های ایثارگران، والدین، فرزندان و هسر شهید جانباز و آزادگان را در بر می گرفت، در این مرحله یک میلیون و ۲۳۴ هزار و ۳۵۰ نفر متقاضی دریافت سهام عدالت از طریق ثبت نام بودند و سازمان خصوصی سازی نیز برای یک میلیون و ۳۳۲ هزار و ۱۸۸ نفر دعوتنامه ارسال کرد.

مرحله بعدی ۶ گروه از مشمولان دریافت سهام عدالت را در بر می گرفت که کلا در سال ۸۷ اجرا شد. زنان کارگر سرپرست خانوار(مشمول قانون کار)، خدام مساجد، حسینیه ها و امام زاده ها، طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور، بیماران خاص (هموفیلی. ام اس، تالاسمی و دیالیزی) کارکنان ستادهای نمازجمعه و خبرنگاران به ترتیب دریافت سهام در این بخش می گنجند.

در ردیف زنان کارگر سرپرست خانوار (مشمول قانون کار) ۸ هزار و ۲۷۳ نفر دعوتنامه دریافت و ۵ هزار و ۷۹۶ نفر ثبت نام کردند، در ردیف ۶ مربوط به خدام مساجد، حسینیه ها و امام زاده ها ۳۳ هزار و ۵۶۸ نفر ثبت نام و ۲۸ هزار و ۸۷۳ نفر سهام عدالت گرفتند. طلاب حوزه های علمیه سراسر کشوردر ردیف ششم ۱۶۹ هزار و ۲۲ تقاضا از طریق ثبت نام را مطرح کردند و سازمان خصوصی سازی برای ۱۸۱ هزار و ۶۶۹ نفر از آنها دعوتنامه دریافت سهام عدالت ارسال کرد.

سازمان خصوصی سازی برای ۴۷ هزار و ۴۷۴ نفر از بیماران خاص (هموفیلی. ام اس، تالاسمی و دیالیزی) سهام عدالت ارسال کرد و ۷ هزار و ۹۸۲ نفر نیز تعداد ثبت نام کنندگان در این مرحله بودند، ۸ هزار و ۶۲۰ نفر از کارکنان ستادهای نمازجمعه دریافت نامه دریافت و ۶ هزار و ۵۶۴ نفر ثبت نام کردند.

خبرنگاران

واگذاری سهام عدالت به خبرنگاران که در سال ۸۷ به مرحله اجرا درآمد، به دستور وزیر اقتصاد به سازمان خصوصی سازی صورت گرفت، بر این اساس این سازمان برای ۱۱ هزار و ۶۴ نفر دعوتنامه ارسال کرد و ۵ هزار و ۲۱ نفر از خبرنگاران هم برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کردند. در مجموع از ۶ گروه مذکور ۲۰۸ میلیون و ۳۴۸ نفرسهامدار نهایی سهام عدالت شدند.

سازمان خصوصی سازی در سال ۸۷ تصمیم گرفت که به کارکنان نهادهای دست اندرکار امر شناسایی و واگذاری سهام عدالت، سهام واگذار کند، برای همین منظور برای ۱۱ هزار و ۶۲۶ نفر دعوتنامه ارسال کرد.

گروههای عمومی هم که ۸ گروه را به خود اختصاص می دادند از سال ۸۷ تا سال ۸۹ توانستند بخش دیگری از سهام عدالت را به خود اختصاص دهند.

در این بخش برای ۸۹۲ هزار و ۸۲۳ نفر از قالیبافان،۶ هزار و ۵۱۷ نفر از فعالان قرآنی، ۷۴ هزار و ۶۰۳ نفر از مددجویان تحت پوشش مراکز مراقبت از زندانیان آزاد شده، ۳۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار بی بضاعت، ۸ هزار و ۷۳۴ نفر از مددجویان و کارکنان موسسات خیریه در سال۸۸ از سوی سازمان خصوصی سازی دعوتنامه صادر شد.

سه گروه عمومی دیگر شامل کارگران ساختمانی تحت پوشش انجمن های کارگری، تاکسیرانان و اتوبوسرانان شهری و افراد کم درآمدی که در مراحل قبلی مشمول نشده اند از جمله خوداظهاران و درخواستها به تعداد یک میلیون و ۶۷۷ هزار و ۴۵۴ نفر از سوی سازمان خصوصی سازی در سال ۸۸ تا ۸۹ از سوی سازمان خصوصی سازی دعوتنامه دریافت سهام عدالت دریافت کردند.

از ۸ گروه عمومی مذکور یک میلیون و ۱۳۴ هزار و ۲۵۹ نفر در مجموع متقاضی سهام عدالت از طریق ثبت نام شدند و در نهایت از این گروهها ۱۴۴ هزار و ۴۶۴ نفر تاکنون سهام عدالت خود را دریافت کردند.

گروه های کارگری

در حال حاضر یکی از برنامه های اصلی سازمان خصوصی سازی واگذاری سهام عدالت به گروههای کارگری است، براساس آخرین آمارها ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از کارگران اطلاعات خود را وارد سایت وزارت کار کردند تا بتوانند سهام عدالت دریافت کنند.

اما بخشی از افراد یعنی ۲ میلیون و ۷۷۰ نفر که اسامی آنها در دبیرخانه وجود نبود، توسط سازمان خصوصی سازی تائید شدند و بخشی از آنها که حدود ۵۰۰ هزار نفر را شامل می شوند، تائید نشدند زیرا پیش از این ثبت نام کرده و سهام عدالت دریافت کرده بودند.

یکی از مسئولان سازمان خصوصی سازی به مهر گفت: سازمان خصوصی سازی اسامی ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار نفر کارگر را برای وزارت کار به منظور تائید نهایی و مشخص شدن وضعیت آنها مبنی بر اینکه کارگر ساختمانی هستند و یا کارگر فصلی ارسال شده است اما وزارت کار با وجود اینکه اطلاعات مربوطه را اخذ کرده است اما هنوز اسامی را به سازمان خصوصی سازی ارائه نکرده است.

تنها مرحله باقیمانده

وی از اعلام آمادگی سازمان خصوصی سازی برای واگذاری سهام عدالت به کارگران خبرداد و افزود: در صورت تائید اسامی از سوی وزارت کار برای افراد مشمول فرم و بارکد ارسال خواهیم کرد.

سیدشمس الدین حسینی وزیر اقتصاد یکی از نقایص واگذاری سهام عدالت به کارگران را سخت بودن مراحل شناسایی آنها به ویژه در بخش ساختمانی دانست.

پیمان نوری مدیرعامل سازمان خصوصی سازی ۴۰ تا ۵۰ درصد واگذاری ها را مربوط به سهام عدالت عنوان و تصریح کرده است: سهام عدالت، سهام خرد در دست افراد است و این نوعی خصوصی سازی و واگذاری به بخش خصوصی است.

نوری خصوصی ترین سهام را سهام عدالت که در سطح آحاد جامعه صورت می گیرد دانست و گفت: اگر آمار مربوط به سهام عدالت را به واگذاری های بخش خصوصی اضافه کنیم رقم واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی بسیار متفاوت تر از آماری که هم اکنون اعلام می شود خواهد شد






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن