تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815504128




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با قرار داشتن موضوع سوريه و ايران، نشست پاياني سال جاري شوراي حكام آژانس فردا آغاز به كار مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: با قرار داشتن موضوع سوريه و ايران، نشست پاياني سال جاري شوراي حكام آژانس فردا آغاز به كار مي‌كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

نشست پاياني شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سال جاري صبح فردا (پنجشنبه) به وقت وين آغاز به كار مي‌كند.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در نشست زمستاني شوراي حكام قرار است براي اولين بار موضوع فعاليت‌هاي هسته‌يي سوريه مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

محمد البرداعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي 29 آبان (19 نوامبر) علاوه بر گزارش ايران، گزارش خود درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي سوريه را منتشر كرد.

در گزارش درباره سوريه اشاره شده است كه در نمونه‌هاي گرفته شده از خاك منطقه سايت الكبار، ميزان قابل توجهي از ذرات اورانيوم طبيعي كه به صورت شيميايي فرآوري شده‌اند، يافت شده است.

هم‌چنين در اين گزارش به اظهارات طرف سوري مبني بر اين‌كه ذرات اورانيوم يافته شده در نمونه خاك منطقه به موشك‌هاي اسراييلي كه اين منطقه را هدف قرار داده، مربوط مي‌شود و نيز اين‌كه نمونه‌هاي آژانس حاوي تعداد محدودي از اين ذرات بوده، ‌اشاره شده است.

اين در حالي است كه در گزارش آژانس به ميزان قابل توجهي از ذرات اورانيوم اشاره شده است.

پيش از اين وليد المعلم، وزير امور خارجه‌ي سوريه گفته بود كه ذرات اورانيوم مي‌تواند ناشي از مهماتي باشد كه رژيم صهيونيستي سپتامبر سال گذشته براي بمب باران هوايي سايت "الكبار" از آن استفاده كرد.

وزير امور خارجه‌ي سوريه افزود: آمريكا شكايت خود را هفت ماه پس از حمله‌ي اسراييل به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تحويل داد و گفت كه اين سايت محل ساخت يك رآكتور در حال ساخت بوده و هنوز به راه نيفتاده بود. بنابراين اين سوال پيش مي‌آيد كه اين ذرات اورانيوم از كجا آمده‌اند. چرا كسي نمي‌پرسد كه بمب‌هاي اسراييل حاوي چه چيزي بوده‌اند؟ آيا كسي به اين نكته توجه ندارد كه آمريكا و اسراييل هنگام بمباران كردن چه در عراق و چه در افغانستان و جنوب لبنان از اورانيوم استفاده مي‌كنند؟

مدير‌كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم‌چنين درباره حمله رژيم صهيونيستي به پايگاه "الكبار" سوريه انتقاد كرده و افزود: اين اقدام فرصت انجام تحقيقات پيش از نابودي اين پايگاه‌ها را به ما نداد و وضعيت را براي ما پيچيده‌تر كرد.

به گزارش ايسنا، هم‌چنين در نشست پاياني شوراي حكام ‌موضوع فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران با اشاره به گزارش اخير البرداعي درباره ايران در دستور كار اين شورا قرار دارد.

منوچهر متكي، وزير امور خارجه امروز در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در توصيه‌اي به اجلاس فرداي شوراي حكام گفت: شوراي حكام براساس واقعيات و عدالت بررسي و تصميم‌گيري كند. گزارش‌هاي متعدد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر انحراف نداشتن فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران گواهي مي‌دهد و انتظار است كه آژانس تصميم جامع، صحيح و درست خود را در بستن پرونده هسته‌يي ايران بگيرد. بنابراين ما توصيه‌ي خاصي به شوراي حكام جز اين كه براساس واقعيات و عدالت حركت كنند، نداريم.

مديركل آژانس در گزارش اخير خود بار ديگر بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران و انحراف نداشتن آن تاكيد كرده است.

وي در بند 18 اين گزارش آورده است كه آژانس قادر بوده به راستي‌آزمايي انحراف نداشتن مواد هسته‌يي اظهار شده در ايران ادامه دهد.

هم‌چنين البرادعي اعلام كرده است كه ايران دسترسي آژانس به مواد هسته‌يي اظهار شده را نيز فراهم كرده است و گزارش‌هاي حسابرسي مواد هسته‌يي مورد نياز را درباره مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي اظهار شده براي آژانس را نيز فراهم كرده است.

وي نيز اعلام كرده است كه آژانس در ارتباط با مطالعات ادعايي قادر به پيشرفتي چشمگير در رابطه با اين موضوعات نبوده است.

دكتر محمد سعيدي، معاون امور بين‌الملل و برنامه‌ريزي سازمان انرژي اتمي با اشاره به گزارش البرادعي گفت: "ايران دسترسي‌هاي لازم براي بازديد بازرسان آژانس از تاسيسات نطنز و ساير تاسيسات حساس هسته‌اي كشور و راستي‌آزمايي از مواد هسته‌اي را فراهم كرده است و اين روند در آينده ادامه خواهد داشت."

وي خاطرنشان كرد: با وجود آنكه موضوع مداليته‌ حل و فصل مسائل باقيمانده پايان پذيرفته است، اما ايران تعهدات حقوقي مندرج در مداليته را به طور كامل در يك‌سال گذشته و به صورت فشرده انجام داده است؛ طبيعتا اين تعامل سازنده با آژانس در چارچوب معاهده‌ NPT و موافقت‌نامه‌ پادمان در آينده به خوبي انجام خواهد شد.

معاون امور بين‌الملل و برنامه‌ريزي سازمان انرژي اتمي گفت: ايران در چارچوب تعهدات حقوقي خود به طور جامع با آژانس و بازرسان همكاري كرده و دسترسي‌هاي لازم را فراهم خواهد كرد.

سعيدي همچنين تاكيد كرد: از آژانس انتظار داريم تعامل خود با جمهوري اسلامي ايران را بر مبناي مقررات و تعهدات حقوقي تنظيم كند.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 6 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن