تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806668001




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري - تحليلي مهر/مسكن مهر لرستان و گام هايي كه بايد سريعتر برداشته شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري - تحليلي مهر/"مسكن مهر لرستان" و گام هايي كه بايد سريعتر برداشته شود
خرم آباد - خبرگزاري مهر: طرح مسكن مهر به رغم گذشت ماهها از طرح آن در لرستان هنوز در نخستين مراحل خود قرار دارد و به نظر مي رسد بايد گام ها براي رفع مشكل مسكن در اين استان سريع تر برداشته شود.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، طرح مسكن مهر در قالب واگذاري حق بهره برداري از زمين براي ساخت مسكن كوچك با متوسط زيربناي هر واحد 75 متر مربع و با هدف كاهش و حذف هزينه زمين از قيمت تمام شده ساختمان براي انطباق با توان مالي خانوارهاي كم درآمد و ميان درآمد در نظر گرفته شده است.

مطابق اين طرح كليه متقاضيان فاقد مسكن اعم از كاركنان دولت، كارگران و صاحبان مشاغل آزاد در قالب تعاوني هاي مسكن توسط اداره تعاون شهرستان و استان سازماندهي و به سازمان مسكن و شهرسازي معرفي مي شوند. سازمان مسكن و شهرسازي نيز پس از تطبيق شرايط متقاضيان، به تخصيص زمين مورد نياز براي تعاوني مسكن مربوط اقدام خواهد كرد تا عمليات آماده سازي و احداث مسكن از طريق تعاوني مسكن يا انتخاب مجري ذي صلاح انجام شود.

و اما داستان مسكن مهر در لرستان هنوز در ابتداي روايت خود قرار دارد و به رغم تلاش خبرنگار مهر براي آگاهي از چند و چون اين طرح از طريق سازمان مسكن و شهرسازي استان لرستان به جز اطلاعات كلي پيرامون اصل طرح چيز ديگري به دنبال نداشت كه اين امر موجب مراجعه به مسئولان ارشد استان شد.

آنچه جاي تقدير دارد پاسخگويي استاندار لرستان به شبهات موجود در اين زمينه بود كه شايد عدم اطلاع رساني درست و اصولي از سوي رئيس سازمان مسكن و شهرسازي لرستان را به نوعي كمرنگ تر مي كرد ولي به هر حال عدم طرح مشكلات موجود در اين زمينه توسط مسئولان ذي ربط و استفاده نكردن از نظرات كارشناسي را شايد بتوان از ديگر دلايل كندي طرح مسكن مهر در لرستان دانست.

استاندار لرستان در گفتگويي جامع در پاسخ به سوالات خبرنگار مهر "صاحب مسكن شدن را رويايي دست يافتني" دانست و بيان داشت: وجود زمين كه از پيش نيازهاي اجباري تامين مسكن است كم يا زمين مناسب در محدوده خدماتي شهرها محدود است.

سيد حسين صابري تصريح كرد: به دليل محدوديت زمين با قيمت مناسب در داخل محدوده شهرها ناگزير بايد به اراضي حاشيه اي رضايت داد كه آن هم كاري سخت و داراي مشكلات خاص خود است زيرا گسترش محدوده ها تصميمي پرمخاطره است و به سادگي مجامع فني و تخصصي تصميم ساز به آن رضايت نمي دهند.

وي ادامه داد: موضوع ملك و مالكيت از ويژگي خاصي برخوردار است به ويژه استان لرستان كه كمتر زمين بلامعارض يافت مي شود و به طور اساسي تلاش بر اين است كه زمين بلامعارض و طيب و پاك عرضه شود كه محل اسكان و آرامش خانواده ها هيچ مشكل شرعي و قانوني نداشته باشد.

استاندار لرستان معارض نداشتن، استحكام زمين از نظر مسائل زمين لرزه اي، ژئوفيزيك، قرار نداشتن در محل رودخانه ها، نحوه ارتباط و اتصال به شهر و ساختار هاي شهري، چگونگي تامين و بهره مندي از خدمات شهري نظير آب، برق، گاز و خدمات اجتماعي نظير امنيت، ارتباطات، آموزش و بهداشت و ساير خدمات رفاهي از ديگر مواردي دانست كه در تامين زمين هاي مورد نياز براي ساخت مسكن بايد مورد توجه قرار گيرند.

صابري همچنين به موانع بودجه اي و تسهيلاتي طرح مسكن مهر نيز اشاره كرد و بيان داشت: تامين حداقل بودجه به صورت تسهيلات بانكي، كمك هاي دولت، نقدينگي و اندوخته هاي متقاضيان از ديگر الزامات اوليه و زيرساختي براي اجراي اين طرح است.

وي با بيان اينكه نحوه جمع آوري وجوه نقدي متقاضيان به وسيله ادارات تعاون برنامه ريزي شده است، عنوان كرد: عمليات شناسايي، بررسي، ارزيابي و تثبيت زمين هاي ساخت مسكن مهر در همه شهرستان هاي استان از مدت ها قبل آغاز شده است.

استاندار گلايه ها و انتقادات متقاضيان مسكن مهر و مردم را اصولي و قابل قبول دانست و تاكيد كرد: با قبول بسياري از مشكلات و تاخيرها كه برخي از آنها مختص به لرستان است قدم هاي اساسي در اكثر شهرها برداشته شده و اراضي مناسب آماده اجراي طرح و شروع ساخت و ساز است.

صابري همچنين با ارائه جدول اقدامات طرح مسكن مهر در لرستان و اراضي تحويل شده، عنوان مي كند: در شهرستان ازنا 45 هزار متر مربع زمين براي طراحي و اجرا تحويل تعاوني هاي شده است.

وي با بيان اينكه در شهرستان اليگودرز نيز در دو مرحله 157 هزار مترمربع و 130 هزار مترمربع زمين تحويل شده است به تحويل 140 هزار مترمربع زمين به تعاوني هاي مسكن مهر در نورآباد اشاره كرد ، ادامه داد: در بروجرد نيز 650 هزار مترمربع زمين تامين شده كه عمليات اجرايي طرح همزمان با سفر هيئت دولت و با حضور وزير مسكن آغاز شده است.

اين مسئول همچنين به تامين و تحويل 55 هزار مترمربع زمين در پلدختر، 417 هزار مترمربع زمين در دورود و140 هزار مترمربع زمين در نورآباد اشاره كرد، خاطر نشان كرد: در شهرستان هاي الشتر و كوهدشت به علت فاصله زياد اراضي معرفي شده از شهر تاكنون توافقي حاصل نشده كه اميدواريم به زودي به نتيجه مطلوب برسيم.

اين در حالي است كه بنا به گفته استاندار لرستان در نشست مطبوعاتي خود، اين استان يكي از استان هايي محسوب مي شود كه هنوز در بخش مسكن مهر توفيقات مورد نظر دولت نهم را به دست نياورده است.

... و بالاخره طرح مسكن مهر در خرم آباد آغاز شد

وضعيت مسكن مهر در لرستان و به ويژه وضعيت بلاتكليفي زمين هاي اين طرح در خرم آباد به عنوان مركز اين استان تا سفر دوم هيئت دولت ادامه يافت تا اينكه كه در جريان اين سفر هفته گذشته عمليات اجرايي طرح مسكن مهر در خرم آباد آغاز شد.

سيد حسين صابري در جريان آغاز عمليات اجرايي اين طرح در مركز لرستان به خبرنگار مهر اينچنين گفت: اختصاص زمين براي اجراي طرح مسكن مهر در خرم آباد پيش از اين نيز پيگيري شده بود و در جريان سفر اخير هيئت دولت به استان موضوع دوباره مطرح و مورد تاييد وزير مسكن و شهرسازي و رئيس جمهور قرار گرفت.

استاندار لرستان ادامه داد: بر اساس هماهنگي هاي به عمل آمده مقدار 160 هكتار از اراضي بين پادگان بسيج عشايري و مجتمع دانشگاهي در ضلع غربي ورودي خرم آباد از سمت بروجرد به اين موضوع اختصاص يافت و چون زمين مذكور داراي پستي و بلندي و ناهمواري فراواني بود اتحاديه هاي تعاوني مسكن تاكنون به لحاظ بالا بودن هزينه هاي تسطيح و هموار سازي از آن خودداري مي كرد.

وي يادآور شد: با توافقات به عمل آمده با تعاوني ها كار تسطيح و هموار سازي توسط ماشين آلات چند دستگاه دولتي انجام مي پذيرد و در نهايت ادامه كار به روال قانوني خود برمي گردد.

لرستان در حالي مشكل زمين مسكن مهر را با گذشت بيش از 8 ماه از سال جاري رفع مي كند كه وزير مسكن و شهرسازي در اظهاراتي سال 87 را سال ساخت و ساز در زمين‌هاي 99 ساله نامگذاري كرده بود.

محمد سعيدي كيا با تاكيد بر اينكه سال 85 به نوشتن برنامه و سياست‌هاي بخش مسكن گذشت و در سال 86 نيز سياست‌هاي بخش مسكن و امور شهرسازي طبق بند "د" تبصره 6 بودجه امسال به اجرا گذاشته شد، گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم ساخت واحدهاي مسكوني در پايان سال آينده تمام شود.

با توجه به سخنان وزير مسكن و شهرسازي و اينكه طرح مسكن مهر از جمله سياست هاي دولت نهم در بخش مسكن محسوب مي شود به نظر مي رسد فعاليت هاي مربوط به اين طرح بايد با سرعت بيشتري در لرستان پيگيري شود و عقب ماندگي ها در اين زمينه جبران شود.

از ديگر نكاتي كه ذكر آن در پروژه مسكن مهر ضروري به نظر مي رسد روند اين طرح در بخش بهسازي و نوسازي بافت هاي روستايي است كه در حال حاضر با وضعيت اعطاي تسهيلات كند شده است.

روند اعطا تسهيلات، اجراي طرح مسكن مهر در روستاها را كند كرده است

رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اينكه وضعيت اعطاي تسهيلات بانكها در سال جاري سرعت ادامه طرح مسكن مهر در لرستان را كند كرده است، ابراز اميدواري كرد: با رفع مشكلات به وجود آمده در راستاي اعطا تسهيلات طرح مسكن مهر روند خود را ادامه دهد.

سيد محمد صادق طاهري با بيان اينكه اين طرح در قالب دو برنامه پنج ساله پيش بيني شده است، افزود: با توجه به پيشرفتهاي حاصل شده در صورت تامين تسهيلات، پيش بيني مي شود در لرستان در طول يك برنامه پنج يا شش ساله كليه واحدهاي روستايي نوسازي و بهسازي شوند.

وي با بيان اينكه برخي از بانك هاي لرستان توانايي تامين تسهيلات مسكن مهر را ندارند، يادآور شد: با وجود اينكه سهيمه 11 هزار واحدي مسكن مهر در لرستان در سال 86 هنوز محقق نشده است سهيمه سال 87 بهسازي و نوسازي مسكن روستايي به تعداد پنج هزار واحد مسكوني نيز ابلاغ شده است.

اين مسئول با اشاره به اينكه وضعيت پرداخت تسهيلات در اين بخش استاني است، خاطرنشان كرد: با توجه به محدود بودن ميزان منابع بانكي در لرستان ضرورت دارد بانك هاي عامل از مركز براي اعطا تسهيلات مسكن مهر در اين استان كمك كنند.

اما ميزان زمين در نظر گرفته شده براي مسكن مهر در لرستان نيز از ديگر نكاتي است كه توجه به آن لازم است زيرا در برخي از شهرستان ها از جمله شهرستان بروجرد با توجه به اظهارات مسئول تعاون اين شهرستان اين مورد نيازمند بازنگري است.

مسئول اداره تعاون شهرستان بروجرد با تاكيد بر اينكه ميزان زمين واگذار شده در شهرستان بروجرد براي اجراي طرح مسكن مهر جوابگوي تعداد متقاضيان نيست، عنوان كرد: تاكنون 65 هكتار زمين براي طرح مسكن مهر در اين شهرستان واگذار شده كه اين ميزان تنها جوابگوي نياز 8 هزار و 124 نفر از 13 هزار متقاضي مسكن مهر در اين شهرستان خواهد بود.

برخي از اظهارات از اين دست نشان مي دهد كه مشكل زمين در برخي از شهرستان هاي لرستان هنوز به طور كامل رفع نشده كه اين امر توجه ويژه مسئولان را مي طلبد.

به هر حال طرح مسكن مهر عمليات اجرايي خود را در دو شهر بروجرد همزمان با سفر هيئت دولت و در خرم آباد هفته بعد از سفر دوم هيئت دولت آغاز كرد كه اميد مي رود با برداشتن گام هاي سريعتر، اين پروژه دولت نهم در لرستان به سامان برسد.
 چهارشنبه 6 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن