تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813001174




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون آفريقايي وزارت خارجه:تاريخ اجلاس سران آفريقا، اوايل سال آينده ميلادي اعلام مي‌‏شودتوسعه روابط با آفريقا در صدر برنامه‌‏هاي دولت است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: معاون آفريقايي وزارت خارجه:تاريخ اجلاس سران آفريقا، اوايل سال آينده ميلادي اعلام مي‌‏شودتوسعه روابط با آفريقا در صدر برنامه‌‏هاي دولت است


تهران- خبرگزاري كار ايران
معاون آفريقايي وزارت خارجه گفت: تاريخ دقيق برگزاري اجلاس سران ايران و كشورهاي آفريقايي را دبيرخانه اتحاديه آفريقايي، اوايل سال آينده ميلادي (2009) اعلام خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار"ايلنا"، محمدرضا باقري پس از برگزاري اجلاس كميته سياسي دو كشور ايران و سودان، در نشستي خبري اظهار داشت:‌‏روابط ايران و سودان روابطي تاريخي، عميق و داراي پيوندهاي اسلامي است و خوشبختانه پس از انقلاب نيز روابط دو كشور در زمينه‌‏هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي گسترش قابل توجهي داشته است.
باقري با اشاره به سفر مقامات عالي سودان به ايران و همچنين سفر احمدي‌‏نژاد به اين كشور، خاطرنشان كرد: ديدارهاي ما در زمينه‌‏هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي است و توسعه روابط با آفريقا در صدر برنامه‌‏هاي دولت ايران قرار دارد.
باقري تاكيد كرد: وزارت خارجه تمام تلاش خود را براي برنامه‌‏ريزي در راستاي گسترش ارتباط با آفريقا مي‌‏كند، سعي داريم روابط خود را افزايش دهيم و سودان در ميان كشورهاي آفريقايي، از اهميت بيشتري برخوردار است.
وي با اشاره به سفر معاون وزير خارجه سودان به ايران و تشكيل اجلاس كميته سياسي دو كشور، گفت: اين كميته با تبادل نظر درمورد مسايل دو جانبه سياسي ، اقتصادي و فرهنگي و همچنين تبادل نظر راجع به مسايل خاورميانه و خليج فارس تشكيل شد. تحولات منطقه مانند فلسطين و عراق و همچنين تحولات مسايل بين‌‏الملل و همچنين مسايل شمال آفريقا هم از موضوعات مورد بحث ما بود.
باقري با اشاره به عضويت سودان در كنفرانس اسلامي و كشورهاي غير متعهد بر حمايت از حاكميت ارضي اين كشور و مردم مسلمان آن تاكيد و در خصوص برگزاري اجلاس سران ايران و آفريقا خاطرنشان كرد: در آخرين اجلاس سران آفريقا در شرم الشيخ مصر، سران آفريقا با انتشار بيانيه‌‏اي ايران را شريك استراتژيك آفريقا دانستند، بنابراين تصميم براين گرفته شد كه در سال 2009 ميلادي اجلاس كشورهاي آفريقا در ايران برگزار شود و اكنون تدارك لازم را ديده‌‏ايم تا اين اجلاس هرچه بهتر برگزار گردد.
وي همچنين سودان را موافق برگزاري اجلاس كشورهاي آفريقايي درايران عنوان كرد و ادامه داد: تاريخ قطعي برگزاري اين اجلاس را دبيرخانه اتحاديه آفريقايي در اوايل سال بعد ميلادي به اطلاع ما مي‌‏رساند.
باقري در پاسخ به سوالي مربوط به زمينه‌‏هاي همكاري ايران وسودان تصريح كرد: برنامه‌‏هاي ما در جهت توسعه روابط با سودان در بخش‌‏هاي مختلف اقتصادي و صنعتي است، ما به دنبال صادرات فني و مهندسي خود به كشورهاي آفريقايي هستيم زيرا تجربيات خوبي در زمينه انرژي، گاز، نفت ،آب ، سد سازي و حفر چاه‌‏هاي عميق داريم كه سودان به اين تجربيات ما نيازمند است.
معاون وزير خارجه كشورمان از سفر وزير انرژي سودان به تهران در آينده نزديك خبر داد و افزود: در سودان، انرژي نفت و گاز محور اساسي است و به گمان من سفر وزير انرژي اين كشور به ايران منشا كار جدي خواهد شد .
وي ادامه داد: در زمينه اتومبيل سازي و صادرات اتومبيل به سودان نيز شركت‌‏هاي ماشين سازي ايران فعال شده‌‏اند همانطور كه در ساير كشورها فعاليت مي‌‏كنند. براي مثال كارخانه سمند ايران از هفته آينده در سنگال افتتاح خواهد شد، در اوگاندا نيز كارخانه تراكتورسازي افتتاح شده است و ما بايد اين تجارب را به سودان هم بدهيم.
باقري افزود: ايران به دنبال سياست‌‏هاي صادرات غير نفتي خود به كشورهاي ديگر،‌‏ يكي از بازارهاي خوب را در آفريقا و سودان مي‌‏داند.
وزارت جهادكشاورزي نيز فعاليت مناسبي در سودا و آفريقا انجام داده و همچنين در زمينه بهداشت، ايران امكانات مناسبي دارد و مي‌‏تواند در جهت صادرات نيروهاي پزشكي به سودان فعاليت كند.درمانگاه هلال احمر در حال حاضر در خارطوم فعال است ما بايد در تماتم شهرهاي سودان گسترش پيدا كند.
وي در پايان سخنان خود سطح مبادلات ايران با سودان را مورد رضايت ندانست و ادامه داد: سطح مبادلات ما اكنون 55 ميليون دلار است كه البته در شان روابط ما نيست.
پايان‌‏پيام

كد خبر: 459884
 سه شنبه 5 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن