تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804890107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پول می دهند تا سرطان بخرند


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: دود خاکستری و بوی تند توتون فضای کافی شاپ را چنان کم نور کرده که حتی نورهای کمرنگ سبز و آبی هم که می میرند و زنده می شوند از جلا افتاده اند، آنها پول می دهند تا سرطان بخرند.

به گزارش خبرنگار مهر، میزها پر هستند از دختر و پسرهای جوانی که هر کدام به نوعی شکل هم هستند شکل همان هنرپیشه هایی که جایی جز ماهواره نمی توانی ببینی، انگار سقف کوتاه کافی شاپ هم از اینهمه دود به سرفه افتاده است.

حمید جوانتر از همه است، از دور می توانی ببینی که پشت لبش سبز شده و به قول خودش حالا برای خودش مردی است، عمیق پکی می زند به سیگار. سیگار بین دو تا انگشتهایش جا گرفته و خاکستر بلندش هر لحظه است که با لرزش دستش بریزد: "کیف داره، باهاش افه می یای یه جورایی با سیگار کشیدن بزرگ می شم". نگاهش گم می شود توی حلقه های بی جان دود که سعی می کند به آنها شکل بدهد ، با رغبت بسیار به سیگار چنان پک میزند تا جزء آمار ۱۵ میلیونی مصرف کنندگان جا بگیرد .

در باز می شود و چند دختر و پسر دیگر هم به جمع جوانهای توی کافه اضافه می شوند کافه ای که دنج و راحت است و حالا دخترها هم به جمع پسرهای جوان برای ماراتن کشیدن سیگار افزوده شده اند.مه دود همه جا را پر کرده و بوهای وینیستون و سیگارهای گران قیمت همه جا را پرکرده.

ثریا به تازگی کشیدن سیگار را شروع کرده می گوید: اول تفریحی بود ولی حالا هر وقت غمگین یا خوشحالم سیگار می کشم.

عباس هم کم از او ندارد رگ گردنش با جمع شدن لپهایش کش می آید. چشم های ریز شده و لپهایی که برای هر پکی از داخل، بهم می چسبند. پک آخر را به سیگار نیمه جان می زند و فشارش می دهد توی زیر سیگاری ،کمر سیگار می شکند و شیارهای کمرنگ دود توی هوا پخش می شود.

سن ها مشخص است این را چهره ها به خوبی اعتراف می کنند . وقت گذرانی یا تفریح هر چه باشد اینجا سیگار است که حکمرانی می کند و به هر حال می آیند پول می دهند و سرطان می خرند تا اسم اعتیاد نوینشان را عادت بگذارند، واژه های هم خانواده ای که هر دو یک اثر دارند، می گویند تفریح نداریم، این سالم ترین تفریح است.

تفریحی که حالا در هر کوی و برزنی قابل دسترس است از دکه های مطبوعاتی گرفته تا سوپرهای مواد غذایی که واژه سیگار موجود است را با خط خوانا به شیشه هایشان چسبانده اند .پس از آمارها تعجب نمی کنی و با شنیدن اینکه سن کشیدن سیگار در بین جوانان ایرانی به ۱۳ سال رسیده، چشمانت گرد نمی شود .این در حالی است که شرکتهای تولیدکننده مواد دخانی در تبلیغات خود جوانان و زنان را مورد هدف قرار داده اند و هم اکنون میزان گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف سیگار و شمار مصرف کنندگان آن رو به افزایش است.

بماند که بسیاری از نوجوانان هم از روی کنجکاوی کشیدن سیگار را برای نخستین بار تجربه می کنند و این تجربه به عادتی روزانه تبدیل می شود.

تا جایی که گاهی سیگار می شود ابزاری برای روشنفکری، افه و رفتن جزء خواص. امین یکی از آنهاست که می خواسته تجربه روشنفکری را با دود سیگار تجربه کند این را می توانی از حرفهایش خوب بفهمی .دود غلیظ سیگار "ماربروش" را به سمت آسمان رها می کند و می گوید: "از ۱۷ سالگی شروع کردم .اکثر نویسنده ها را می دیدم که سیگار می کشند .دوستان پدرم و خودش را. من هم دوست داشتم مثل آنها شیک باشم و سیگار بکشم .برایم جذابیت دارد".خیره به دور دست با دود سیگار.

مشتریان کافه زیادتر می شوند از کتابهایی که برخی زیر بغل زده اند می توانی بفهمی که دانشجو هستند .دود غلیظ سیگار همچون پاره ای از مه سقف بلوطی کافه را تیره تر می کند.

مسئول کافه مرد مسنی است که به قول خودش هیچوقت سیگار نکشیده: از اول دوست نداشتم اما کار و کاسبیه دیگه نمی تونم بگم سیگار کشیدن ممنوع، بسیاری میان اینجا تا سیگار بکش، راحت باشن به خصوص دخترها.

ساعات فراغت همراه با دود سپری می شود تاسیگار کشیدن به رایج ترین رفتار پرخطر در میان جوانان و نوجوانان تبدیل شده و در عین حال هنوز این مسئله به طور جدی با هیچ ممانعت قانونی روبه رو نباشد. این در حالیست که با توجه به آثار زیانبار آن بر روی جوانان، دولت ها فشار چندان زیادی برای محدودسازی مصرف آن انجام ندهند.

به گفته کارشناسان این امر به خاطر وابستگی آنها به درآمدی است که از راه مالیات بر سیگار کسب می کنند. به عبارت دیگر کمتر کشوری برای منع مصرف سیگار عزم جدی دارد و تنها به نصب برچسبهای اخطار و هشدارهای بهداشتی بر روی پاکت مواد دخانی بسته کرده اند.

محمد رضا کیانی روانپزشک در این رابطه می گوید :میزان استعمال دخانیات در میان جوانان و نوجوانان هر ساله در حال افزایش است به طوری که می توان گفت حدود یک پنجم آنها سیگاری هستند که البته اگر در درمان افراد سیگاری به مسایل زمینه ای مانند افسردگی، اضطراب و مشکلات روحی عاطفی توجه نکنیم، حتی اگر جوان موفق به ترک سیگار شد به احتمال ۸۰ درصد تا دو سال پس از ترک، مجددا به سمت دخانیات گرایش پیدا می کند.

طی سالهای اخیر، با گسترش روزافزون مصرف دخانیات در میان جوانان، مسئولان نیز سعی کردند تا با تصویب لوایح و قوانین مدنی سعی در جلوگیری از گسترش اعتیاد و رفتار پرخطر مصرف سیگار در بین جوانان کنند که از جمله می توان به لایحه ممنوعیت فروش مواد دخانی به افراد زیر ۱۸ سال در کشور اشاره کرد.

این لایحه که با عنوان "لایحه جامع کنترل دخانیات" در کشور اجرا می شود، مفادی از جمله ممنوعیت هر نوع تبلیغ و تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات، ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن مسقف، وسایل نقلیه عمومی، محل کار و نصب تابلوی ممنوعیت استعمال دخانیات در معرض دید عموم توسط کارفرمایان و یا متصدیان مربوطه را شامل می شود.

اما با وجود اجرای این لوایح، آمار منتشره بیانگر گرایش شدید نوجوانان زیر ۱۸ سال به مصرف دخانیات و میزان استفاده و تمایل بالای جوانان ایرانی به مصرف دخانیات دارد که شاید یکی از دلایل اصلی آن را در عدم اجرای صحیح و نظارت مستمر بر نحوه اجرای این طرح دانست به طوری که تقریبا تمام مراکز فروش در داخل کشور به صورت کاملا آزاد به تمام نوجوانان و جوانانی که تمایل به خرید سیگار و دخانیات دارند، خدمات ارایه می کنند.

به اعتقاد کارشناسان هر چند که در کشور ما، میزان لوایح و قوانینی که در زمینه ممنوعیت مصرف سیگار برای نوجوانان و نیز جلوگیری از فروش دخانیات در باجه های روزنامه فروشی تصویب شده زیاد و مناسب است اما عدم وجود نظارت صحیح بر اجرای این قوانین و نیز مشخص نبودن وظیفه نهادها در زمینه های فرهنگی، آموزشی، پیشگیری و جلوگیری از مصرف دخانیات در میان کودکان و نوجوانان باعث شده است تا ضمن پایین آمدن سن مصرف دخانیات در کشور، توانایی پیشگیری صحیح و آموزش کافی در مدارس و یا از طریق رسانه ها برای مقابله با این معضل اجتماعی وجود نداشته باشد.

به همین خاطر است که حالا باید شاهد نوجوانان و جوانانی باشیم که هنوز پشت لبشان سبز نشده ، تفریح هر روزه شان بعد از درس و مشق و مدرسه دور هم نشستن و سیگار کشیدن است






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن