تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813001005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون آفريقايي وزير امور خارجه: تاريخ قطعي برگزاري اجلاس سران آفريقا در تهران در سال جديد ميلادي اعلام مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: معاون آفريقايي وزير امور خارجه: تاريخ قطعي برگزاري اجلاس سران آفريقا در تهران در سال جديد ميلادي اعلام مي‌شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

معاون آفريقايي وزير امور خارجه با اشاره به تداركات لازم براي برگزاري هر چه بهتر اجلاس سران آفريقا در تهران، خاطر نشان كرد: تاريخ قطعي برگزاري اين اجلاس توسط دبيرخانه‌ي اتحاديه‌ي آفريقا در سال جديد ميلادي اعلام مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محمدرضا باقري معاون آفريقاي وزير امور خارجه‌ي كشورمان در كنفرانس خبري مشترك با معاون وزير خارجه‌ي سودان در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در مورد اتخاذ تدابير لازم براي برگزاري اجلاس سران آفريقا در تهران، خاطر نشان كرد: اجلاس سران ايران و آفريقا در آخرين اجلاس سران آفريقا در شرم‌الشيخ مصر و بر اساس بيانيه‌ي منتشره در اين اجلاس مورد توافق قرار گرفته است و سران آفريقا ايران را شريك استراتژيك آفريقا ناميده‌اند.

وي افزود: همانطور كه برخي كشورهاي ديگر با آفريقا اجلاس مشتركي برگزار كرده‌اند ما نيز اجلاس سران ايران و آفريقا را شاهد خواهيم بود.

به گفته‌ي باقري، ايران براي نيل به اين هدف با تمام برادران آفريقايي و به ويژه سودان در اين خصوص بحث‌هاي لازم را مطرح و در مورد حضور پررونق و بهتر در اجلاس مذاكره مي‌كند.

معاون آفريقاي وزير امور خارجه‌ي كشورمان همچنين از حضور رييس جمهور سودان در اين اجلاس خبر داد.

باقري در ادامه با اشاره به برنامه‌هاي ايران براي توسعه‌ي روابط با آفريقا، اظهار داشت: برنامه‌هاي ما در جهت توسعه‌ي روابط با سودان در بخش‌هاي مختلف و به ويژه اقتصاد و صنعت است و ما همچنين به دنبال صادرات خدمات فني و مهندسي به آفريقا و از جمله سودان هستيم.

وي با يادآوري تجربه‌هاي ايران در زمينه‌ي نفت و گاز، سدسازي و حفر چاه‌هاي عميق و با اشاره به نياز سودان به اين خدمات، اظهار داشت: به زودي وزير انرژي سودان به تهران مي‌آيد چرا كه مي‌خواهد از تجربيات ما استفاده كند و اين مسئله مي‌تواند منشا يك كار جدي در خصوص صدور خدمات فني و مهندسي باشد.

معاون آفريقاي وزير امور خارجه‌ي كشورمان، از توافق دو طرف براي فعال شدن شركت‌هاي خودروسازي خبر داد كه در اين خصوص بحث‌هايي در مورد توليد خودرو و صادرات خودرو به سودان صورت گرفته است.

به گزارش ايسنا، وي با تاكيد بر ارايه‌ي تجربيات صنعتي ايران به سودان، تصريح كرد: سودان يكي از زمينه‌ها براي گسترش صادرات غير نفتي است كه در اين زمينه وزارت جهاد كشاورزي نيز با توجه به تجربيات خوب خود مي‌تواند كارهاي خود را در سودان گسترش دهد.

معاون آفريقاي وزير امور خارجه‌ي كشورمان، با ابراز نارضايتي از سطح مبادلات ايران و سودان، خاطر نشان كرد: هم‌اكنون حجم مبادلات دو طرف حدود 55 ميليون دلار است كه در شان روابط دو جانبه نيست و اميدواريم با برگزاري كميسيون مشترك اقتصادي سطح آن را بتوانيم بالاتر ببريم.

وي بازار سودان را بازار خوبي براي صادرات ايران معرفي و خاطر نشان كرد: سوداني‌ها مي‌توانند در زمينه‌ي مواد اوليه و صنايع نفت و گاز با ما همكاري داشته باشند اما آنها بيشتر گيرنده‌اند تا دهنده؛ لذا مي‌توان صادرات خود را در اين منطقه گسترش داد.

باقري پيش از پاسخ به سوالات خبرنگاران روابط ايران و سودان را روابطي تاريخي، عميق و با پيوندهاي استوار اسلامي توصيف كرد كه بعد از پيروزي انقلاب روابط دو كشور در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي شاهد توسعه‌ي قابل توجهي بوده است.

معاون آفريقاي وزير امور خارجه‌ي كشورمان، اضافه كرد: ظرف دو سال گذشته سفر مقامات عاليه‌ي دو كشور را شاهد بوديم كه جلسات مختلف همواره بين دو كشور برگزار شده است.

وي با تاكيد بر توسعه‌ي روابط با آفريقا كه در سطح برنامه‌هاي دولت قرار دارد، اظهار داشت: وزارت امور خارجه برنامه‌ريزي‌هايي در اين خصوص دارد و تلاش مي‌كند با تك تك كشورها ارتباطات بيشتري را داشته باشد كه در اين ميان سودان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

باقري در خصوص سفر معاون وزير امور خارجه‌ي سودان به همراه يك هيات سياسي – اقتصادي به تهران، گفت: كميته‌ي سياسي دو كشور در سطح معاونين وزراي خارجه هر سال يك بار برگزار مي‌شود كه سال گذشته در خارطوم برگزار شد.

معاون آفريقاي وزير امور خارجه‌ي كشورمان، كار اين كميته را تبادل‌نظر پيرامون مسائل دوجانبه در همه‌ي زمينه‌ها و به خصوص مسائل سياسي، بين‌الملل و تبادل‌نظر در مورد مسائل سياسي منطقه‌ي خاورميانه و خليج فارس كه براي جهان و جهان اسلام داراي اهميت است عنوان كرد.

وي همچنين از بحث بر سر تحولات منطقه از قبيل فلسطين، عراق خبر داد و گفت: همچنين مسائل آفريقا، شمال آفريقا و تحولات سياسي اين منطقه توسط طرف سوداني تشريح و مورد تبادل‌نظر قرار گرفت.

باقري سودان را كشوري مهم كه عضو موثر جنبش عدم تعهد و سازمان كنفرانس اسلامي توصيف كرد كه همواره دو كشور در كنار يكديگر بودند و ايران از تماميت ارضي و حاكميت سودان حمايت مي‌كند.

به گفته‌ي معاون آفريقاي وزير امور خارجه‌ي كشورمان، هيات سوداني در اين سفر دو روزه ملاقات‌هايي با برخي مقامات ايراني خواهند داشت.

انتهاي پيام
 سه شنبه 5 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن