تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815601715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حاتمي‌كيا در دانشگاه شريف:شايد باز هم آژانس شيشه‌اي بسازم / دفاع مقدس همواره برايم مهم است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حاتمي‌كيا در دانشگاه شريف:شايد باز هم "آژانس شيشه‌اي" بسازم / دفاع مقدس همواره برايم مهم است
ابراهيم حاتمي‌كيا عصر ديروز در دومين برنامه "سي سال سي نما" با حضور در دانشگاه صنعتي شريف خاطرات توليد "آژانس شيشه‌اي" را مرور و اعلام كرد شايد يكروز احساس كند بايد نسخه امروزي اين فيلم را بسازد.

به گزارش خبرنگار مهر، اين برنامه كه به بررسي سينماي دهه 70 ايران اختصاص داشت، با نمايش "آژانس شيشه‌اي" آغاز شد و حاتمي‌كيا و اكبر معززي‌نيا در جمع دانشجويان سينماي دهه 70 را مورد بررسي قرار دادند. قرار بود در اين نشست احمد طالبي‌نژاد و فريدون جيراني هم حاضر باشند كه غيبت كرده بودند.

معززي‌نيا در ابتدا شروع سينماي دهه 70 را توليد و اكران "عروس" بهروز افخمي دانست و تاكيد كرد با اين فيلم ورود ستارگان به سينما معنا و مفهوم پيدا كرد و در ادامه ديگر سينماگران نيز اين روش را پيش گرفتند. او همچنين "آژانس شيشه‌اي" را فيلمي مهم در اين دهه ارزيابي كرد كه در ميانه رفتن دولت سازندگي و آمدن دولت خاتمي ساخته شد و نكاتي تازه را بيان كرد.

حاتمي‌كيا هم سخنان خود را با برشمردن مولفه‌هاي تاثيرگذار سينمايش آغاز كرد و گفت: سينما براي من وسيله‌اي است كه به واسطه آن مي‌توانم حرف‌هاي دلم را بزنم و اگر امكان بيان خواسته‌هايم در سينما نباشد اصلاً‌ نمي‌توانم سراغ آن بروم. "هويت" را سال 64 براي تلويزيون ساختم و چون اكران نشد، از همين رو با "ديده‌بان" به صورت جدي وارد سينما شدم.

وي ادامه داد: در "ديده‌بان" و "مهاجر" قصه در جنگ مي‌گذشت و از "وصل نيكان" از جبهه و خاكريز فاصله گرفتم و وارد شهر شدم. تلاش كردم بتوانم فرهنگ هشت سال دفاع مقدس را در فيلم‌هايم به نمايش بگذارم. مسئله من در فيلم‌‌هايم مشخصا جنگ ايران و عراق يا اعمال نگاههاي حماسي و ملي نبوده و مي‌خواستم فقط از بچه‌هايي بگويم كه با آنها در جبهه زندگي كرده بودم.

حاتمي‌كيا اظهار داشت: به تصوير كشيدن صحنه‌هاي جنگ به تنهايي براي من جذابيت ندارد و قانع‌كننده نيست. من مي‌خواستم در فيلم‌هايم بگويم فرهنگ جبهه و جنگ چيزي نيست كه پشت خاكريزها جا مانده باشد و براي گفتن اين حرف براي "از كرخه تا راين" راهي آلمان شدم و براي "خاكستر سبز" پنج ماه خارج از وطنم زندگي كردم.

وي درباره ديگر مولفه سينماي خود گفت: من از سينماي آماتور وارد سينماي حرفه‌اي شدم و از 58 در كلاس‌هاي فيلمنامه‌نويسي شركت كردم. پيش از انقلاب شايد 10 فيلم در سينما ديدم و چون فضاي سينماها چندان مناسب نبود، به سينماي خانوادگي مي‌رفتم كه در آنها اغلب فيلم هندي نمايش مي‌دادند و شايد اين گفته منتقدان كه ملودرام در آثار من نقش عمده دارد به همين سال‌ها بازگردد.

كارگردان "آژانس شيشه‌اي" فيلم‌هايش را واكنش به زمانه دانست و افزود: اگر زمان را از فيلم‌هاي من بگيرند ديگر نمي‌توانم هيچ حركتي بكنم. به عنوان مثال در دوره‌اي كه "وصل نيكان" ساخته شد لازم دانستم به آن موضوع بپردازم و برخلاف آنچه برخي معتقدند اين فيلم پاسخي به "عروسي خوبان" مخملباف نيست.

حاتمي‌كيا ادامه داد: "به رنگ ارغوان" را اخيراً‌ همراه يكي از دوستانم مي‌ديدم. از آنجا كه فيلم واكنش به جريان‌هاي دوره خود بود و الان از آن دوره بسيار فاصله‌ گرفته‌ايم، احساس كردم براي فضايي ديگر است. چون سه سال از زمان توليد "به رنگ ارغوان" مي‌گذرد، اميدوارم چنين تلقي شود كه در اين مدت زهر فيلم از بين رفته و امكان حضور آن در جشنواره امسال به وجود آيد.

اين كارگردان درباره اينكه چطور به داستان "آژانس شيشه‌اي" رسيده گفت: زماني كه انجمن سينماي دفاع مقدس پايه گذاشته ‌شد، احساس كردم به اين واسطه قرار است حضور بچه‌هاي سينماي دفاع مقدس در اين عرصه ريشه‌كن شود. دليلم هم اين بود كه تفكر نظامي نمي‌تواند در عرصه فرهنگ حضور موفق داشته باشد.

وي ادامه داد: در همين شرايط من مجبور شدم "برج مينو" را با امكاناتي كه خودم و گروه جمع‌آوري كرديم بسازم يا در "آژانس شيشه‌اي" در بعضي قسمت‌ها از اسلحه چوبي استفاده كنيم. روزي حبيب احمدزاده مرا ديد و گفت جواني در بوشهر در آژانس به اينكه بليت نمي‌تواند تهيه كند معترض شده است. همين ماجراي كوتاه باعث شد طرح اوليه "آژانس شيشه‌اي" برايم شكل بگيرد.

خالق "دعوت" گفت: از سوي ديگر در آن سال‌ها عزت‌الله ضرغامي معاون سينمايي وزير ارشاد بود و بين من و او مشكلي به وجود آمده بود. به همين دليل من سه ماه سينما را ترك كردم و در مغازه پدرم مشغول به كار شدم. در اين سه ماه فيلمنامه "آژانس شيشه‌اي" را بدون آنكه اميدي به توليدش داشته باشم نوشتم.

حاتمي‌كيا افزود: فيلمنامه را به عطاءالله مهاجراني معاون حقوقي رئيس جمهوري دادم بخواند. او پس از خواندن از من خواست تمام نسخه‌هاي آن را از بين ببرم، چون معتقد بود چنين داستاني مي‌تواند خطرساز باشد. اما جالب اينكه توليد اين فيلم به دوران گذار دولت‌ها خورد و حبيب‌الله كاسه‌ساز مجوز توليد را امضا كرد. من "آژانس شيشه‌اي" را در زمان وزارت مهاجراني ساختم.

پس از توضيحات حاتمي‌كيا جلسه با پرسش و پاسخ دانشجويان و وي ادامه پيدا كرد و حاتمي‌كيا در پاسخ به اينكه آيا قصد دارد زماني "آژانس شيشه‌اي" اين روزها را بسازد گفت: چه خوب است نمي‌گوييد آيا باز هم مي‌خواهم مانند اين فيلم را بسارم و به امروزي بودن آن تاكيد داريد. من دنبال تكرار خودم نمي‌روم، اما شايد زماني بشود كه احساس كنم لازم است چنين فيلمي بسازم.

وي در مورد بازگشت به سينماي جنگ نيز گفت: زماني كه در بحبوحه جنگ بودم به آقاي نوريزاد در مجله سوره گفتم كه اگر از طرف من فيلمي غير جنگي به لابراتوار ارشاد تحويل داده شد آن را بسوزانيد. اين حرف را 20 سال به سر من زدند و زماني هم كه "موج مرده" را ساختم، عصباني بودم و گفتم ديگر فيلم جنگي نمي‌سازم. اين هم از سوي ديگر بارها در مقابل من مطرح شد.

حاتمي‌كيا ادامه داد: من مي‌گويم نه آن حكم است نه اين. من كمدي‌ساز و... نيستم و نمي‌توانم روي موضوع‌هايي كه نظرم را جلب نكرده كار كنم. بنابراين همواره فيلمي مي‌سازم كه در حيطه علاقه‌ام باشد و انسان‌ها و فرهنگي كه در جنگ بوده همواره برايم اهميت داشته است.

خالق "از كرخه تا راين" در ادامه اين جلسه خود را فيلمساز اجتماعي دانست تا سياسي و تاكيد كرد برخلاف گفته برخي از منتقدان در سال 76 "آژانس شيشه‌اي" و حاج كاظم مشمول مرور زمان نشده‌اند و در خاطره‌ها و ميان نسل جوان جاي دارند و اين روزها حاج كاظم براي مردم جامعه ما نشانه‌اي است كه از اذهان پاك نمي‌شود.
 سه شنبه 5 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن