تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815300986




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توسعه صادرات خرما نيازمند رويكرد علمي در فرآوري و بازاريابي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: توسعه صادرات خرما نيازمند رويكرد علمي در فرآوري و بازاريابي است
توسعه صادرات خرما نيازمند رويكردي علمي و جديد در فراوري و بازاريابي اين محصول است.


به گزارش ايرنا، آشنايي با توانمنديها و ظرفيتهاي توليد، نحوه مصرف و پيش بيني راهكارهاي مناسب صادرات اين محصول سبب تحولي شگرف در اشتغال و اقتصاد سيستان و بلوچستان مي شود.
گفتني است ايران از لحاظ صادرات خرما رتبه سوم خاورميانه و ششم دنيا را داراست.
سيستان و بلوچستان نيز از بالاترين سطح زيركشت خرما در كشور برخوردار است و توانمنديها و ظرفيت بالايي در به كارگيري صنايع تبديلي دارد.
تجار كشورهاي همسايه چون پاكستان با استفاده از ضعف مديريتي و كمبود صنايع تبديلي در سيستان و بلوچستان، خرماي مرغوب توليدي اين استان را به صورت فله اي با قيمت اندكي خريداري و پس از انتقال به كشورشان و فرآوري و بسته بندي اين محصول، با نام آن كشور و قيمت بالايي در بازارهاي جهاني عرضه كرده و سود زيادي بدست مي آورند.
ارزش غذايي خرما و ميزان بالاي تقاضاي جهاني، لزوم توجه به فرآوري، بسته بندي و صادرات آن را بيش از پيش آشكار مي كند.
رييس سازمان بازرگاني سيستان و بلوچستان بر ايجاد واحدهاي فرآوري در استان تاكيد كرد و گفت: فرآوري و بسته بندي خرما براساس سليقه بازار سبب رشد صادرات، افزايش تقاضا، در آمد و اشتغال مي شود.
"ايرج حسن پور" راهكار اساسي براي تثبيت جايگاه خرما را افزايش كيفيت، فرآوري و بسته بندي مناسب و مطابق با سليقه مصرف كنندگان و شناسايي و جذب بازارهاي مصرف جهاني دانست.
وي بيان كرد: برنامه ريزي هاي مدون و حمايت از توليدكنندگان و ايجاد و گسترش صنايع فرآوري خرما در سيستان و بلوچستان مي تواند گامهاي بلندي در راستاي توسعه صادرات غيرنفتي باشد.
او با بيان اينكه سيستان و بلوچستان رتبه دوم توليد خرما كشور را دارد، گفت: با توجه به توليد سالانه بيش از 157 هزار تن خرما در ارقام و انواع مختلف در اين استان، نياز شديد به ايجاد صنايع تبديلي و بسته بندي است.
حسن پور ادامه داد: كمبود انبار و سردخانه براي نگهداري، نبود صنايع فرآوري و بسته بندي مناسب، نگاه سنتي توليدكننده و تجار و درجه بندي نامناسب خرما دراستان سبب قيمت پايين و خروج فله اي آن به كشورهاي همسايه و استانهاي همجوار شده است.
وي بيان كرد: كشاورزي سنتي، پراكندگي باغها در استان و بسته بندي نامناسب يك كيلويي و حلب هاي 17 تا 20 كيلويي سبب افزايش ضايعات و كاهش تقاضاي صادراتي خرما شده است.
حسن پور تصريح كرد: اين مشكل و معضل سبب شده كه سود و بهره بالاي آن نصيب تجار پاكستاني و همچنين استان هاي كرمان، آذربايجان و خراسان شمالي بشود.
وي افزود: تجار مناطق يادشده پس از خريد خرما از نخلداران سيستان و بلوچستان با قيمت پايين، اقدام به فرآوري و بسته بندي مناسب آن با نام تجاري خود كرده و در بازار كشورهاي عربي و آسياي ميانه عرضه مي كنند.
رييس بازرگاني سيستان و بلوچستان گفت: مطالعه و بررسي هاي نهايي دو طرح فرآوري و بسته بندي خرما توسط كارشناسان اين سازمان انجام شده كه اجراي آن سبب اشتغال بسياري از جوانان مستعد استان و حذف واسطه ها و دلالان سودجو خواهد شد.
وي اظهارداشت: سازمان توسعه تجارت ايران به عنوان نهاد هدايتي و حمايتي براي ترويج و توسعه صادرات غير نفتي و به منظور ترغيب و تشويق سرمايه ـ گذاران و ايجاد رقابت و كاهش قيمت اقدام به پرداخت يارانه حمل و نقل صادراتي كرده است.
رييس سازمان بازرگاني سيستان و بلوچستان، ايجاد كارگاه صنعتي فرآوري و بسته بندي توليد شيره، الكل، شهد، سركه خرما و نيز خرماي دامي و علوفه اي و استخراج 75 درصد رنگدانه در توليد شكر را از اقدامهاي مهم سازمان براي شكوفايي صنايع تبديلي خرما برشمرد.
حسن پور تاكيد كرد: يك بسته پيشنهادي در راستاي حمايت از توليد خرما از كاشت تا صادرات اين محصول به سازمان توسعه تجارت ارايه شده كه تاييد آن سبب تحول اين صنعت در كشور و استان مي شود.
او توجه به كيفيت و مطابقت با استانداردهاي صادراتي را مهمترين عامل رشد و تقاضاي بازارهاي جهاني، حفظ روند صادرات موفق و جلوگيري از ضربه به اقتصاد داخلي ذكر كرد.
ك/4 7313/653/508 شماره 639 ساعت 15:08 تمام
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن