تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813246914




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛نتايج تازه ترين تحقيقات درباره وضعيت اعتياد در كشور تشريح شد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛نتايج تازه ترين تحقيقات درباره وضعيت اعتياد در كشور تشريح شد
؛٦٠ درصد معتادان جزو دانش آموزان ترك تحصيلي بوده اند
؛نتايج آخرين تحقيقات انجام شده درباره وضعيت اعتياد در كشور كه به تازگي به پايان رسيده است تشريح شد.

دكتر هومن نارنجي ها، مديركل دفتر فرهنگي و پيش گيري ستاد مبارزه با موادمخدر در اين باره به خراسان گفت: آخرين بررسي ها و تحقيقات كه با همكاري مركز تحقيقات اعتياد دانشگاه بهزيستي و توان بخشي انجام شده، نشان مي دهد كه ميانگين سني معتادان ٥/٣٢ سال است كه نسبت به سال هاي گذشته با اندكي تغيير، افزايش يافته است.

وي افزود: اين تحقيقات نشان مي دهد كه بيشترين معتادان (٤/٤١ درصد)در گروه سني ٢٠ تا ٢٩ سال قرار دارند و سن شروع اعتياد در بازه زماني ٢١ تا ٢٢ سال و سن شروع مصرف تزريقي موادمخدر ٢٦ سال است.

مديركل دفتر فرهنگي و پيش گيري ستاد مبارزه با موادمخدر همچنين تصريح كرد: بررسي ها حاكي از آن است كه درصدي از معتادان به مصرف الكل نيز اعتياد دارند و همچنين اين آمار نشان مي دهد كه سن شروع مصرف الكل ١٦ سال است.

وي افزود: نتايج اين تحقيقات نشان مي دهد كه سن ازدواج در معتادان ٢٤ سال است كه زندگي مشترك درصد بالايي از خانواده هاي درگير اعتياد پس از ٧ سال به طلاق مي انجامد. بنابراين ميانگين طول مدت زندگي مشترك در درصد بالايي از معتادان ٧ سال و ميانگين سن طلاق در اين افراد ٣١ سال است. به گفته وي اعتياد اولين عامل وقوع طلاق در كشور است.

به گفته دكتر نارنجي ها اين مطالعه حاكي از آن است كه درحال حاضر جمعيت معتادان قطعي يك ميليون و ٢٠٠هزار نفر برآورد مي شود و از نظر اشتغال ٢٣درصد آن ها بي كارند. همچنين براساس اين آمار ١٠درصد از معتادان بي كار قبل از شروع اعتياد مشغول به كار بوده اند كه پس از شروع اعتياد از كار اخراج شده اند و ١٣درصد آن ها از ابتدا بي كار بوده اند.

وي افزود: بيشترين تعداد معتادان در گروه كارگران ماهر و ساده و رانندگان درون و برون شهري قرار دارند،به طوري كه رانندگان درون شهري و برون شهري ٦/١٢ درصد و كارگران ماهر و ساده ٦/٣٤ درصد معتادان را تشكيل مي دهند .

اين مسئول در ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه با اشاره به ميانگين تعداد خانوار در ميان معتادان گفت: آمارها حاكي از آن است ميانگين تعداد خانوار معتادان ٥/٤ نفر است كه با اين حساب تعداد زيادي به طور مستقيم با اعتياد و پيامدهاي آن درگير ند.

وي افزود: همچنين اين تحقيق نشان مي دهد كه ميانگين هزينه اي كه يك معتاد در ماه براي تهيه موادمخدر مي پردازد، ١٨٢ هزار تومان است درحالي كه هر معتاد همين مبلغ را در سال براي سلامت و درمان خود و خانواده اش هزينه مي كند.

اين بررسي نشان مي دهد پولي كه طي يك سال براي درمان از سوي معتادان هزينه مي شود برابر با هزينه اي است كه اين افراد براي تهيه موادمخدر صرف مي كنند كه اين مسئله از بي توجهي معتادان به درمان و پيش گيري از بيماري ها حكايت دارد.

دكتر نارنجي ها خاطرنشان كرد: براساس نتايج اين بررسي ها ميزان سواد درصد بالايي از معتادان درحد مقاطع ابتدايي و راهنمايي است علاوه بر اين كه بررسي ها نشان مي دهد ٦٠ درصد معتادان جزو دانش آموزان ترك تحصيلي بوده اند كه ٢/١٦ درصد آن ها در دوره ابتدايي و ٩/٣٢ درصد در دوره راهنمايي ترك تحصيل كرده اند.

وي افزود: بنابراين ضروري است كه آموزش و پرورش به عنوان متولي حوزه آموزش به اين مسئله بيش از پيش توجه داشته باشد كه دانش آموزان ترك تحصيل كرده از جمله گروه هايي مي باشند كه در معرض آسيب هاي اجتماعي قرار دارند.

مديركل فرهنگي و پيش گيري ستاد مبارزه با موادمخدر همچنين با اشاره به اين كه حدود ٥ تا ٦ درصد معتادان را زنان تشكيل مي دهند، گفت: باتوجه به اين كه زنان ركن اصلي تربيت كودكان در خانواده محسوب مي شوند اعتياد در زنان مي تواند به روي آوري نوجوانان به اعتياد نقش داشته باشد.وي همچنين گفت: بررسي وضعيت اعتياد در شاخص هاي اجتماعي و اقتصادي از قبيل مسكن، اجاره بها، متراژ منزل و ميزان درآمد ماهانه نشان مي دهد كه شيوع اعتياد در تمام طبقات اجتماعي شامل ضعيف، متوسط و مرفه به طور يكسان وجود دارد و اين امر برخلاف تصور و نظري است كه بدون پشتوانه آماري و تحقيقي اعتياد را بيشتر مختص قشر ضعيف و متوسط جامعه قلمداد مي كند. چرا كه هيچ گاه در اين زمينه تحقيق و بررسي صورت نگرفته بود.

نارنجي ها افزود: يكسان بودن شيوع اعتياد در اقشار ضعيف ، متوسط و مرفه جامعه خطر و هشداري محسوب مي شود كه تمامي اقشار جامعه به طور يكسان در معرض اين آسيب قرار دارند.

وي درباره الگوي مصرف موادمخدر گفت: اين تحقيق نشان مي دهد كه الگوي غالب مصرف موادمخدر در كشور به ترتيب ترياك، كراك و هروئين است و همچنين آمار، نشان مي دهد كه ٣٤درصد معتادان به ترياك اعتياد دارند.اين مسئول همچنين تصريح كرد: تحقيقات و بررسي ها درباره الگوي مصرف موادمخدر و مواد روان گردان ادامه دارد و پس از اتمام بررسي ها نتايج آن نيز اعلام مي شود.

وي جمعيت آماري تحقيق موردنظر را ٧ هزار و ٥٠٠ معتاد اعلام كرد.
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن