تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812858680




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دولتمردان آمريكاهم بستر حضور آزادانه خبرنگاران ايراني را فراهم كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دولتمردان آمريكاهم بستر حضور آزادانه خبرنگاران ايراني را فراهم كنند
فرهنگي. اجتماعي. جشنواره. مطبوعات
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ديدار با نمايندگان و مديران رسانه‌هاي خارجي شركت‌كننده در پانزدهمين نمايشگاه مطبوعات، با اشاره به برگزاري موفق و استقبال كم نظير مردم از اين رويداد فرهنگي، اين امر را نشانه پويايي فرهنگي مردم ايران، توجه و دقت آنها به مسائل جهان پيرامون دانست در اين ديداركه جمعه شب پس از بازديد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها برگزار شد، عليرضا ملكيان معاون مطبوعاتي وزير و رئيس نمايشگاه مطبوعات، يوسف غروي قوچاني دبير جشنواره مطبوعات و جمعي از مديران مسئول روزنامه‌ها و خبرگزاري داخلي نيز حضور داشتند.

به گزارش روز شنبه ايرنا از ستاد خبري پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها ،محمد حسين صفار هرندي برگزاري اين نمايشگاه را فرصتي مغتنم براي تبادل افكار و انديشه‌ها و گسترش روابط فرهنگي دانست و اظهار اميدواري كرد كه نشريات خارجي با تطبيق واقعيات مشاهده شده در روزهاي اخير با تبليغات دروغيني كه در گذشته شنيده بودند، بتوانند به وظيفه رسانه‌اي خويش عمل كرده و پيام‌هاي درست و دقيقي از فرهنگ غني، شور و نشاط بالا و دستاوردهاي چشمگير جمهوري اسلامي ايران در حوزه فرهنگ و رسانه به جهانيان منتقل كنند.

وي افزود: البته همواره چنين بوده است و به مصداق ضرب المثل فارسي شنيدن ، كي بود مانند ديدن، بسياري از خارجياني كه به ايران سفر كرده اند، با مشاهده واقعيات جامعه ايران، پي به دروغين بودن تبليغات رسانه‌اي درباره اين كشور و ملت بزرگ ايران برده‌اند و به صورت داوطلبانه اقدام به تصحيح تصوير جعلي ارائه شده از ايران برآمده اند.

وي حضور موثر و با نشاط جوانان ايراني را منحصر به دنياي رسانه و اطلاع رساني ندانست و افزود: امروزه در عالي‌ترين سطوح مديريتي و تكنيكي‌ترين مسايل فني، شاهد حضور جواناني هستيم كه ميانگين سني آنها كمتر از ‪ ۲۷‬سال است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخشي ديگر از سخنانش، سابقه برگزاري همزمان نمايشگاه‌هاي كتاب و مطبوعات را مورد توجه قرار داد و گفت: دو سال پيش هنگامي كه تصميم گرفته شد نمايشگاه‌هاي مطبوعات و خبرگزاري‌ها به صورت مستقل برگزار شود، بسياري نگران بودند كه اين رويداد با استقبال كم مردم روبرو شود و دست رسانه‌ها خالي بماند .

وي افزود: تجربه دو سال گذشته، به ويژه امسال كه از جلوه‌هاي به مراتب زيباتري برخوردار بود نشان داد كه چنين نيست و مطبوعات براي سرپا ايستادن نيازي به عصاي نمايشگاه كتاب ندارند و مي‌توانند مستقل و جذاب در ميان مردم حضور داشته باشند.

در ادامه اين ديدار، نمايندگان رسانه‌هاي خارجي به طرح پرسش‌هايي درباره نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها و وضعيت اطلاع رساني كشور پرداختند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به سوال يك خبرنگار آمريكايي درباره مشكلات سفر خبرنگاران ايراني به آمريكا، گفت: در حالي كه خبرنگاران آمريكايي مي‌توانند آزادانه در ايران حضور داشته باشند و به تهيه خبر و گزارش بپردازند، جاي پرسش و تامل جدي وجود دارد كه چه عاملي باعث نگراني سران كاخ سفيد شده است كه از حضور آزادانه خبرنگاران ايراني در آمريكا جلوگيري مي‌كنند.

وي با اشاره به سابقه منفي برخورد با خبرنگاران ايراني در فرودگاه‌هاي آمريكا افزود: بنده بارها مورد انتقاد همكاران و جامعه رسانه كشور قرار گرفته ام كه چرا در حالي كه سخت‌ترين تدابير براي حضور خبرنگاران ايراني در آمريكا به كار گرفته مي‌شود، خبرنگاران آمريكايي مي‌توانند آزادانه در ايران توليد خبر و گزارش كنند. پاسخ من اين بوده است كه ما نگراني از بابت اينكه آنچنانكه هستيم در دنيا معرفي شويم، نداريم و اميدوارم دولتمردان آمريكا هم با فراهم كردن بستر حضور آزادانه خبرنگاران ايراني در آن كشور، چنين وضعيتي را فراهم كنند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين درباره درخواست خبرنگار خبرگزاري ترند جمهوري آذربايجان مبني بر برگزاري نمونه‌هاي مشابه جشنواره مطبوعات و خبرگزاري‌ها در كشورهاي منطقه، آمادگي وزارت ارشاد و جامعه رسانه‌اي كشور براي تعميم اين تجربه موفق به ساير كشور و همكاري كامل را اعلام كرد.

وي در پاسخ به خبرنگار روزنامه السفير لبنان كه وضعيت آزادي بيان در ايران را مورد سوال قرار داده بود، با اشاره به ضرب المثل ايراني آفتاب آمد، دليل آفتاب، برگزاري گسترده جشنواره و نمايشگاه مطبوعات و حضور رسانه‌هاي منتقد دولت در اين جشنواره، استقبال مردم از اين رويداد و فضاي پويا و سرشار از بحث در اين جشنواره را شاهدي روشن بر وجود و نهادينگي آزادي بيان در ايران دانست.

در ادامه يك خبرنگار عراقي پرسيد كه آيا برگزاري نمايشگاه مطبوعات و دعوت از رسانه‌هاي آمريكايي پيامي از سوي ايران مبني بر آمادگي براي گفتگو با آمريكا است كه صفار هرندي ضمن تاكيد بر اينكه باب گفتگو ميان ملت ايران و مردم آمريكا همواره باز بوده است، اين دعوت را امري طبيعي و در ادامه حضور همواره اين رسانه‌ها در ايران دانست.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به مسئول خبرگزاري صداي افغان كه خواستار راه اندازي شبكه اطلاع رساني مشترك منطقه‌اي شد، داشتن پيشينه فرهنگي و فرهنگ ديني مشترك، تبادل نظر درازمدت و ارتباط تاريخي ملت‌هاي منطقه را از مولفه‌هاي مهم راه اندازي چنين سامانه‌اي برشمرد و افزود: در اين راستا همكاري‌هاي خوبي در سازمان اكو و اجلاس‌هاي ادواري سران كشورهاي اسلامي در حال انجام است كه اميدواريم منجر به راه اندازي اين سامانه مشترك شود.

وي برخي فاصله‌هاي فرهنگي را عاملي براي انعكاس تصاوير نادرست و البته بدون قصد و غرض از ايران در كشورهاي همجوار دانست و اظهار اميدواري كرد راه اندازي و وجود يك رسانه مشترك اين نقطه ضعف را بپوشاند.

خبرنگار روزنامه الاهرام هم زبان رسمي رسانه مشترك و همچنين آينده روابط ايران و مصر را مورد پرسش قرار داد. در اين‌باره صفار هرندي، تعامل ديرينه فرهنگي ملت ايران و مصر را بستري مناسب براي تداوم و گسترش روابط بين دو ملت عنوان كرد و اقدامات عملي مناسب را مقدمه گسترش روابط بين دولت‌ها دانست.

وي همچنين زبان فارسي را با توجه به فرهنگ مشترك كشورهاي متعدد در منطقه و زبان عربي را با استناد به وجود آئين مشترك در كشورهاي منطقه به عنوان اولويت‌هاي زبان رسمي يك شبكه اطلاع رساني منطقه‌اي برشمرد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنان در پاسخ به خبرنگار روزنامه جنگ پاكستان كه راهكارهاي تحكيم روابط فرهنگي ميان كشورهاي منطقه را طرح كرده بود، رويدادهايي مانند جشنواره مطبوعات، همكاري نهادهاي فرهنگي و تبادل نظر مداوم خبرنگاران و چهره‌هاي فرهنگي را بسترساز تحكيم روابط فرهنگي دانست و بر علاقمندي و پيشگامي ايران در اين حوزه تاكيد كرد.

در نمايشگاه پانزدهم مطبوعات و خبرگزاري‌هاي كشور، نمايندگان رسانه‌اي ‪۲۷‬ كشور جهان براي نخستين بار به ديدار با مخاطبان و دست اندركاران رسانه اي ايران پرداختند.
 شنبه 2 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن