تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806766562




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آغاز دير هنگام اسقاط كاميون‌هاي فرسودهمژگان ميرزايي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: آغاز دير هنگام اسقاط كاميون‌هاي فرسودهمژگان ميرزايي
طرح نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي كشور در حالي از سال 81 به مرحله اجرا گذاشته شد كه هيچ مركز اسقاطي براي اجراي اين طرح در نظر گرفته نشده بود.


نبود مراكز اسقاط براي از رده خارج كردن كاميون‌هاي فرسوده، عدم تامين و توليد كاميون و كشنده‌هاي مورد نياز از سوي خودروسازان و عدم تخصيص بودجه مورد نياز از سوي دولت موجب شد كه طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي كشور با كندي بسيار پيش رود به طوري كه طي اين مدت از مجموع 180هزار كاميون با عمر بالاي 25 سال تنها 400 كاميون فرسوده جايگزين و از اين تعداد نيز هيچ كاميوني اسقاط نشده است.
كندي در اجراي اين طرح موجب شد كه در سال جاري دولت به منظور اجرايي كردن طرح مذكور بودجه‌اي بالغ بر 390ميليارد ريال اختصاص دهد، همچنين 10 مركز را در استان‌هاي مختلف در نظر بگيريد تا شايد اجراي طرح نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي كشور شتابي به خود بگيرد، هرچند كه از راه‌اندازي مركز مذكور تنها دو هفته گذشته و طي اين مدت نيز تنها 10 كاميون فرسوده از رده خارج شده است.
براساس آمار اعلام شده از سوي سازمان راهداري كل كشور در حال حاضر بيش از 180هزار كاميون با عمر بيش از 25 سال در جاده‌هاي كشور در حال تردد هستند كه بيش از 6هزار كاميون فرسوده با عمر بالاي 40 سال نيز در اين آمار ذكر شده است.
در طرح نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي كشور در سال 81 مقرر شده بود كه سالانه دو هزار كاميون فرسوده در كشور نوسازي شود كه در صورت اجراي آن هم‌اكنون بايد كاميون‌هاي فرسوده با عمر بيش از چهل سال از رده خارج مي‌شدند كه اين امر با توجه به جايگزيني تنها 400 كاميون فرسوده محقق نشده است.
اسقاط تنها 10 كاميون
خان بلوكي رييس كانون انجمن‌هاي رانندگان ترابري جاده‌هاي كالاي كشور در خصوص چگونگي اجراي طرح نوسازي ناوگان حمل‌ونقل فرسوده مي‌گويد: طرح نوسازي از دو هفته گذشته با راه‌اندازي مراكز اسقاط در استان‌هاي بزرگ كشور به طور جدي به مرحله اجرا گذاشته شد و اين مراكز در صورت بالا رفتن حجم كاميون‌هاي فرسوده افزايش خواهند يافت.
وي در خصوص تسهيلات در نظر گرفته شده براي اجراي اين طرح نيز مي‌گويد: طي جلساتي كه با وزارت كشور برگزار كرديم تسهيلاتي بالغ بر 390 ميليارد ريال براي نوسازي كاميون‌هاي با عمر بيش از 40سال در نظر گرفته شد كه اين تسهيلات تنها براي نوسازي چهارهزار خودروي سنگين فرسوده جوابگو است و براي مابقي بايد تسهيلات جديدي در نظر گرفت. به گفته خان‌بلوكي در حال حاضر بيش از 6 هزار كاميون با عمر بالاي 40 سال و 180 هزار كاميون با عمر بيش از 25 سال در كشور موجود هستند كه براي نوسازي اين تعداد كاميون بايد تسهيلات ويژه‌اي در نظر گرفت.
تردد كاميون‌هاي با عمر بيش از 25 سال در كشور به رغم آلودگي بالايي كه در جاده‌هاي كشور ايجاد مي‌كنند، به دليل فرسودگي بيش از حد بيشترين حوادث جاده‌اي را نيز منجر مي‌شود از سوي ديگر اين تعداد كاميون 7/2 ميليارد ليتر گازوئيل در سال مصرف مي‌كنند كه با نوسازي كاميون‌هاي فرسوده علاوه بر كاهش مصرف گازوئيل، جاده‌هاي كشور نيز تا حدودي ايمن خواهند شد، اما اجراي اين طرح مستلزم برنامه‌ريزي دقيق و اختصاصي بودجه‌اي كلان براي آن است.
خان‌بلوكي در خصوص شرايطي كه خودروهاي سنگين براي حضور در طرح بايد داشته باشند مي‌گويد: كاميون‌هايي در طرح نوسازي مي‌توانند شركت كنند كه در جاده‌هاي كشور تردد داشته و يا به اصطلاح ميزان سوخت مصرفي آنها مشخص باشد، كه براي اين منظور داشتن 10 برگ باربري الزامي است.
وي در خصوص ساير مراحل طي شده، عنوان مي‌كند: مالكان وسايل نقليه سنگين در ابتدا به سازمان راهداري مراجعه كرده و پس از ارائه 10 برگ باربري فرم حضور در طرح را دريافت خواهند كرد و پس از آن جهت دريافت تسهيلات به بانك و در نهايت به خودروسازها معرفي مي‌شوند.
خان‌بلوكي در خصوص تسهيلات در نظر گرفته شده براي كاميون‌هاي فرسوده نيز مي‌گويد: براي كاميون‌هاي فرسوده 20 ميليون يارانه در نظر گرفته شده كه 10 ميليون آن از سوي سازمان‌ حمل و نقل و پايانه‌ها به صورت بلاعوض اختصاص يافته، 5ميليون معافيت گمركي، 3 ميليون خودروسازها تخفيف مي‌دهند و 2 ميليون هم لاشه خودرو در مراكز اسقاط از مالكان خريداري مي‌شود.
وي در ادامه عنوان مي‌كند در حال حاضر 269 كاميون تمام مراحل را طي كرده‌اند و هم‌اكنون به مراكز اسقاط معرفي شده‌اند كه از اين تعداد 10كاميون فرسوده اسقاط شده است.
تسهيلات با وعده 12درصد
حسين‌زندي رييس حمل‌و‌نقل كالاهاي شهر تهران نيز در خصوص طرح نوسازي ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي كشور مي‌گويد: به منظور اجرايي كردن اين طرح قراردادي در سال جاري با خودروسازان منعقد شد، اين در حالي است كه هم‌اكنون ايران‌خودرو ديزل كاميون نداشته و سايپا ديزل نيز تنها 42دستگاه كاميون تحويل داده كه اين آمار نشان مي‌دهد خودروسازها از امكانات بسيار پاييني برخوردار هستند.
به گفته زندي علاوه‌بر نبود كاميون جهت جايگزيني، اعطاي تسهيلات براي اين طرح نيز با مشكلاتي همراه است به طوري كه مالكان 20 تا 30درصد قيمت خودرو را مي‌پردازند و مابقي را بايد به صورت وام دريافت كنند، اما امكانات براي دريافت وام وجود ندارد، همچنين سود زير 10درصد براي اعطاي وام در نظر گرفته شده بود كه اين وعده نيز محقق نشده و هم‌اكنون تسهيلات با بهره 12درصد به متقاضيان اعطا مي‌شود.
اعطاي وام با تسهيلات 12درصد، جهت اجراي طرح نوسازي ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي در حالي است كه ستاد مديريت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت در طرح نوسازي خودروهاي فرسوده وام با بهره 7درصد را در نظر گرفته بود كه اين امر موجب استقبال مالكان اين خودروها از طرح شد اما وام با بهره 12درصد مورد استقبال مالكان خودروهاي سنگين قرار نگرفت به همين دليل طرح مذكور از شتاب چنداني برخوردار نيست.
وي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به نبود مراكز اسقاط در سال‌هاي گذشته طرح چگونه اجرا مي‌شد مي‌گويد: سال‌هاي گذشته مالك موظف بود خودرو را فروخته و يا اسقاط كرده و پس از آن در طرح شركت كند كه اين روش به دليل مشكلاتي كه داشت مورد استقبال مالكان قرار نگرفت.
عمر كاميون‌هاي چيني تنها سه سال است
با تغيير سياست‌هاي اقتصادي اروپا در ايران دو كشور سوئد و آلمان كه تامين‌كننده كاميون‌هاي Volvo و BENZ به ايران بودند از واگذاري كاميون به كشور خودداري كردند كه اين امر موجب شد دو شركت ايران‌خودرو ديزل و سايپا ديزل كه تامين كننده اصلي كاميون در ايران هستند نتوانند به تعهدات خود در خصوص ثبت نام كنندگان عمل كنند و متقاضيان نيز ناچار به انتخاب كاميون‌هاي وارداتي و بي‌كيفيت چيني شدند. از سوي ديگر كاميون‌هاي وارداتي افزايش قيمت 15 تا 20ميليوني آنها را در برداشت. اما نكته‌اي كه شايد از ديد دولت و حتي نمايندگان مجلس در هنگام تصويب لايحه توسعه حمل‌ونقل عمومي كه سال گذشته در مجلس به تصويب رسيد، پنهان ماند، اين بود كه صرف هزينه چند ميلياردي براي نوسازي كاميون‌هاي فرسوده نيازمند خودروهاي با كيفيت است.
خان بلوكي در پاسخ به ا ين پرسش كه چرا در طرح نوسازي از كاميون‌هاي بي‌كيفيت چيني استفاده مي‌كند، مي‌گويد: همه كاميون‌هاي تحويلي چيني است و اين به دليل آن است كه خودروسازها نمي‌توانند كاميون‌ ديگري تحويل بدهند و كاميون‌هاي هم كه وارد مي‌كنند از استاندارد لازم برخوردار نيستند.
وي در ادامه مي‌گويد: خودروسازها به جاي انتخاب كاميو‌ن‌هاي با كيفيت، كاميون‌هاي درجه سه را به دليل آنكه صرفه اقتصادي دارد انتخاب مي‌كنند كه سود بيشتري نصيبشان شود اما بايد اين را نيز عنوان كرد كه كاميون‌ با كيفيت چيني نيز وجود دارد اما قيمت آن براي خودروسازان داخلي مقرون به صرفه نيست. به گفته خان بلوكي كاميون‌هاي وارد شده به دليل آنكه استاندارد نيستند بايد سه سال ديگر به مراكز اسقاط سپرده شوند كه اين امر هزينه مازادي را در بر خواهد داشت. واردات كاميون‌هاي غيراستاندارد به كشور موجب شد كه چندي پيش سازمان تعزيرات شركت ايران‌خودرو ديزل وارد كننده كاميون‌هاي هوو را 360ميليون تومان جريمه كند به گفته سردار رويانيان كاميون‌هاي مذكور فاقد ترمز استاندارد بوده كه اين موضوع تصادفات جبران ناپذيري را در كشور به وجود آورده است.
رييس كانون انجمن‌هاي رانندگان ترابري جاده‌اي كالاي كشور نيز در اين خصوص مي‌گويد: كاميون‌هاي هوو استاندارد لازم براي تردد در كشور را ندارند، به همين دليل ايران‌خودرو ديزل نيز كه واردكننده اين كاميون‌ها است، ملزم شد علاوه بر پرداخت خسارت به سازمان تعزيرات، به خريداران مرحله اول نيز 9ميليون تومان غرامت پرداخت كند كه اين جريمه با توجه به حوادثي كه طي اين مدت در جاده‌هاي كشور صورت گرفته ناچيز است.
 جمعه 1 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن