تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813091980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همزمان با ادامه جلسات پارلمان مطرح شدحمله شديد مالكى به مخالفان توافقنامه امنيتي


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: همزمان با ادامه جلسات پارلمان مطرح شدحمله شديد مالكى به مخالفان توافقنامه امنيتي
رئيس پارلمان عراق در پى به تشنج كشيده شدن جلسه پارلمان عراق در خصوص بررسى‌ توافقنامه بغداد و واشنگتن، جلسه آتى پارلمان را به روز شنبه موكول كرد. به گزارش پايگاه اينترنتى المحيط، محمود مشهداني، رئيس پارلمان عراق اعلام كرد: در پى اعتراض نمايندگان جريان صدر به قرائت دوم توافقنامه بغداد و واشنگتن و به تشنج كشيده شدن جلسه پارلمان،‌ نشست بعدى پارلمان به روز شنبه موكول شد. وى اظهار كرد: جلسه روز شنبه همچنان به بررسى توافقنامه ادامه خواهد داد. اين در حالى است كه نورى مالكي، نخست وزير عراق بار ديگر از گروه‌هاى سياسى مخالف توافقنامه بغداد و واشنگتن انتقاد كرد. مالكى در ادامه دفاع خود از توافقنامه بغداد و واشنگتن گفت: اين توافقنامه بهترين راه‌حل براى خارج ساختن تمام نيروهاى خارجى از عراق و بهترين فرصت براى بازسازى عراق و بازسازى سيستم‌هاى امنيتى است. نخست وزير عراق با انتقاد شديد از گروه‌هاى سياسى كه مانع تصويب توافقنامه در داخل پارلمان عراق شده‌اند، گفت: اكثر فراكسيون‌هاى سياسى درخصوص اين توافقنامه‌ خواستار حل و فصل اين مسئله بر اساس قانون اساسى و قوانين عراق هستند و مخالف كامل توافقنامه نيستند. نخست وزير عراق خاطرنشان كرد: تمام گروه‌هاى سياسى از روند مذاكرات آمريكا مطلع بودند و بندهاى توافقنامه هرگز خطرى براى كشورهاى همجوار عراق در بر ندارد. مالكى گفت: اين توافقنامه منافع كشورهاى همجوار را در بر گرفته و امكان ندارد عراق تبديل به پايگاهى براى حمله به كشورهاى همجوار شود. وى خاطرنشان كرد: جدول زمانى خروج نيروها از عراق غير قابل تاخير و تغيير است و جدول خروج نيروهاى آمريكايى از عراق روشن است. توافقنامه بغداد و واشنگتن عراق را از فصل هفت منشور سازمان ملل خارج خواهد كرد، درآمد‌ها و اموال عراق را حفظ خواهد نمود و همچنين موضوع بدهى‌هاى دولت عراق را حل خواهد كرد. نورى مالكى گفت: اعتراض به توافقنامه از سوى برخى گروه‌ها به خاطر اين است كه برخى مسائل مربوط به توافقنامه را با درخواست‌هاى داخلى در هم آميخته‌اند؛ در حالى‌كه اين درخواست‌هاى داخلى هيچ ارتباطى به توافقنامه ندارد و ما مى‌توانيم مشكلات داخلى‌مان را در ميان خودمان حل كنيم.

دفاع طالباني

همچنين جلال طالباني، رئيس جمهور عراق توافقنامه امنيتى را مقدمه‌اى براى تكميل راه‌ حفظ حاكميت عراق و استقلال آن توصيف كرد. طالبانى عنوان كرد: توافقنامه بغداد و واشنگتن تكميل كننده استقلال و حاكميت عراق است و عراقى‌ها بايد با توافقنامه كه تضمين كننده ادامه پيشرفت سياسى در عراق است موافقت و آن را بپذيرند. طالبانى در ديدار با محمود مشهدانى گفت: ما مسئوليت تاريخى بزرگى بر عهده داريم كه مستلزم همكارى مشترك و رهبرى دسته جمعى جهت حفظ آينده عراق است و عراق امروز با يك مسئله‌ مهم تاريخى روبه‌روست. در عين حال، دولت آمريكا در خصوص موافقت نمايندگان عراق با لايحه توافقنامه بغداد و واشنگتن ابراز اطمينان كرد.

تظاهرات مخالفان

اين پايگاه خبرى همچنين گزارش داد: صدها تن از ساكنان منطقه الانبار در مناطق مختلف الانبار در اعتراض به توافقنامه بغداد و واشنگتن دست به تظاهرات زدند. ساكنان استان الانبار ضمن محكوم كردن توافقنامه اعلام كردند آمريكا در راستاى تصويب اين توافقنامه از سوى دولت، بر آن فشار وارد كرده است. تظاهركنندگان همچنين دست نوشته‌هايى در دست داشتند كه در آن نوشته شده بود: توافقنامه نه، استقلال آري. تظاهركنندگان همچنين با سر دادن شعارهايى نظير بوش برو، تو عراق را ويران كردي، تو جهان را ويران كردى خواستار عدم امضاى اين توافقنامه شدند. اين تظاهركنندگان همچنين اعلام كردند، شوراهاى محلى الانبار هيچ نقشى در خصوص مسئله توافقنامه نداشتند. نصار الربيعى نماينده فراكسيون صدر اعلام كرد: فراكسيون صدر خواهان عقب نشينى نيروهاى آمريكايى از عراق بدون اعمال شروط بر عراق است.

مخالفت حزب‌الله لبنان

از سوى ديگر حزب‌الله لبنان از نمايندگان پارلمان اين كشور خواست تا با توافقنامه خروج نيروهاى آمريكايى از عراق كه تعدى به حاكميت و وحدت عراق محسوب مى‌شود، مخالفت كنند.

به نوشته روزنامه السفير - چاپ لبنان - حزب‌الله لبنان با صدور بيانيه‌اى اتخاذ موضع مخالف نمايندگان پارلمان عراق در برابر اين توافقنامه را يك موضع‌گيرى تاريخى و شجاعانه دانست كه بر سرنوشت اين كشور قربانى شده كه مستحق ثبات وحدت و آرامش است، تاثير خواهد گذاشت. در اين بيانيه آمده است: اشغالگرى آمريكا جنايتى بزرگ براى عراق و يك تروريسم بين‌المللى عليه مردم عراق و ملت‌هاى منطقه محسوب مى‌شود و منطقه همچنان از پيامدهاى ناشى از اين اشغالگرى رنج مى‌برد.

انتقاد كنگره آمريكا از بوش

در تحولى ديگر قانونگذاران آمريكايى در جلسه استماع كنگره اين كشور اعلام كردند: دولت آمريكا از علنى كردن معاهده امنيتى كه با عراق امضا كرده امتناع مى‌كند، در حالى كه اين توافقنامه به طور كامل در روزنامه‌هاى عراقى به چاپ رسيده است. به گزارش خبرگزارى رويترز، رابرت گيتس وزير دفاع و كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا، در نشست پشت درهاى بسته اعضاى مجلس نمايندگان آمريكا، به توضيح معاهده امضا شده ميان واشنگتن و بغداد كه طى آن سال 2011 ضرب‌الاجل خروج نيروهاى آمريكايى از عراق تعيين شده، پرداختند. بيل دلاهانت، رئيس كميته جنبى امور خارجى سازمان‌هاى داخلى و حقوق بشرى مجلس نمايندگان آمريكا، قبل از برگزارى اين نشست،‌ اين جلسه را توهين‌آميز خواند و گفت: پس از امتناع دولت بوش از درخواست‌هاى كنگره براى مشاوره‌هاى بيش‌تر طى يك سال مذاكره در خصوص اين توافقنامه، اين نشست بيش‌تر مثل اقدام پس از كار انجام شده است.
 جمعه 1 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن