تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812952982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برنامه‌هاي هفتمين همايش ادبي «سوختگان وصل» تشريح شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: برنامه‌هاي هفتمين همايش ادبي «سوختگان وصل» تشريح شد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

برنامه‌هاي هفتمين همايش ادبي «سوختگان وصل» تشريح شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست كه امروز (چهارشنبه، 29 آبان‌ماه) در ساختمان دفتر ادبيات و هنر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران برگزار شد، سعيد حداديان - دبير علمي -، حميد باباوند - دبير بخش داستان - و مرتضي اميري‌ اسفندقه - دبير بخش شعر- به ارائه‌ي توضيحاتي درباره‌ي اين جشنواره پرداختند.

سعيد حداديان در سخناني با اشاره به تاريخچه‌ي برگزاري همايش «سوختگان وصل» و شش همايش برگزارشده‌ي قبلي، گفت: از ميان اين همايش، دانشجوياني درخشيدند كه امروز در موقعيت مناسبي هستند و خروجي اين برنامه بعد از چند سال، موفقيت‌آميز بوده است. محمدسعيد ميرزايي، ابوالفضل نظري، اسماعيل اميني، علي‌محمد مؤدب و كبري موسوي از اين جمله‌اند. در اين همايش، بسياري از شعرها را به لحاظ كمي و كيفي به نظر بسياري اساتيد از جمله زنده‌ياد قيصر امين‌پور مي‌رسانديم. پيشنهاد برگزاري همايش با عنوان «سوختگان وصل» را هم مصطفي محدثي‌ خراساني و مرتضي اميري‌اسفندقه مطرح كردند.

او با اشاره به برگزاري كنگره‌ي سراسري شعر دفاع مقدس، گفت: ما خط مستقيمي بين اين همايش و آن كنگره ايجاد كرديم و با موضوع‌هايي كه در اين همايش مطرح مي‌شد، شعرها براي سال‌هاي بعد بهتر شد و برگزاري كنگره از دوسالانه به سالانه تبديل شد. كاروان‌هاي راهيان نور را نيز در موضوعات همايش پي گرفتيم و شاعران را با آن‌ها آشنا كرديم. به نظر من، كار فرهنگي در مملكت ما بايد تعريف شود؛ چون تعريف واحدي ندارد و حتا در امهاتش با لرزش مسؤولان مواجهيم و گاهي مبتلا به كار ضدفرهنگي مي‌شويم. اگر هماهنگي وجود داشته باشد، خروجي‌هاي بهتري داريم.

حداديان به دو شخصيت شهيد مصطفي چمران و شهيد سيدحسين علم‌الهدي از دانشگاه اشاره كرد و گفت: امسال به ذهن‌مان رسيد كه روي منطقه‌ي هويزه كار كنيم؛ همچون سال تحصيلي گذشته كه روي شلمچه كار كرديم و در دو بخش داستان و شعر درباره‌ي هويزه، همايش امسال را برگزار مي‌كنيم.

او همچنين با اشاره به برگزاري همايش‌هاي «صبر جميل» درباره‌ي زلزله‌ي بم و «ضيافت نور» درباره‌ي ماه مبارك رمضان، گفت: امروز، دفتر ادبيات و هنر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه با عنوان «سوختگان وصل» گره خورده و چه ما باشيم و نباشيم، جاي خود را باز كرده است.

حداديان سپس در توضيحاتي گفت: امسال هفتمين همايش، سوم دي‌ماه از ساعت 14 تا 19 در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي‌شود. فراخوان از دو هفته‌ي پيش اعلام شده و تا 23 آذرماه نيز فرصت دريافت آثار هست. به طور متوسط در حوزه‌ي شعر در سال‌هاي گذشته، 1200 اثر داشته‌ايم و در حوزه‌ي داستان هم 250 اثر. در شعر در حدود 30 نفر برگزيده و در داستان هم بين 5 تا 10 نفر برگزيده معرفي مي‌كنيم. احتمالا آثار سال‌هايي را كه منتشرنشده، نيز در كتابي به چاپ برسانيم.

او در ادامه گفت: داوري احتمالا با 10 نفر در مراحل اوليه انجام مي‌شود و با چهار نفر در مراحل نهايي ادامه مي‌يابد. همچنين انتخاب روز سوم دي‌ماه نزديك است با روز 17 دي‌ماه، سال‌روز شهادت علم‌الهدي و روز ملاقات بچه‌هاي علم‌الهدي با امام خميني (ره) در جماران.

او در ادامه گفت: از هر طيفي، به غير از دانشجو، شركت‌كننده داشته و داريم. از نسل اول شاعران انقلاب مثل عليرضا قزوه، عبدالجبار كاكايي و قيصر امين‌پور حضور داشتند و حتا شاعراني كه در هيچ همايشي شركت نمي‌كردند و اگر مي‌كردند، شعر نمي‌خواندند و اگر مي‌خواندند، شعر هم‌سو با همايش را نمي‌خواندند، در اين همايش شركت كردند و شعر مرتبط با موضوع همايش را ‌خواندند.

اين شاعر با اشاره به رباعي‌هاي سعيد حداديان، گفت: او با اين‌كه داعيه‌ي شعر ندارد؛ اما از سرمشق‌هاي نخستين سوختگان وصل است.

اميري‌ اسفندقه افزود: اين همايش بسياري از قالب‌هاي فراموش‌شده‌ي ادبيات دفاع مقدس را به رخ كشيد و زنده كرد؛ مثل رباعي، كه با ظهور جنگ به دست شاعران تواناي انقلاب احيا شد و مدتي در خاموشي فرورفت، كه توسط اين همايش در بهترين شرايط پديدار شد و اگر روزي گزيده‌اي از همه‌ي دوره‌هاي اين همايش به چاپ برسد، بي‌ترديد، ادبيات دفاع مقدس ما، زيباترين نمونه‌هاي شعر معاصر خود را دوباره مرور مي‌كند.

حميد باباوند هم در اين نشست در توضيحاتي گفت: ويژگي اين همايش، اين است كه نگاه و رويكردش به دفاع مقدس، دانشجويي است. عموم شركت‌كنندگان از قشر دانشجو هستند؛ مثلا در موضوع شلمچه و بقيه‌ي موضوع‌ها. موضوع‌هايي هم ممكن است براي بزرگان ادب معمولي باشد؛ اما اين تكرار باعث مي‌شود آن‌ها يك‌بار ديگر به اين موضوع نگاه كنند و اتفاقا تجربه‌ي سال‌هاي گذشته به ما نشان داده كه نمونه‌هاي خوبي هم از افراد برجسته به دست ما مي‌رسد. اگر آثار خوبي از ديگر عزيزان غير دانشجو هم برسد، از جشنواره حذف نمي‌كنيم؛ پس محدوديت سني به آن معنا نداريم.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن