تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره‏هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، شيطا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814988521




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنگ رواني غرب و فناوري هسته اي ايران (بخش دوم و پاياني)


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: جنگ رواني غرب و فناوري هسته اي ايران (بخش دوم و پاياني)
در شماره گذشته مقاله حاضر كه مورخ 26 آبان به چاپ رسيد، نويسنده علت اصلي جنگ رواني غرب عليه فعاليت هسته اي كشورمان را در توان ظرفيت سازي ناشي از فناوري هسته اي در كشور دانست كه امكان دستيابي جمهوري اسلامي ايران را به اهداف خاص خود در صحنه سياست خارجي افزايش داده و به نوعي به توازن در اين عرصه مي انجامد. اينك ادامه مطلب در ذيل مي آيد:
2- ابزارهاي سياست خارجي
مفهوم ابزار در سياست خارجي ارتباط مستقيمي با موضوع بسيار مهمي به نام قدرت ملي دارد. منابع قدرت ملي در اعمال سياست خارجي متعدد، گوناگون و در زمينه هاي مختلف مي باشد. آنچه كه مهم است اينكه يك كشور بتواند از منابع و قدرت ملي خود براي پيشبرد اهداف سياست خارجي استفاده كند. منظور از ابزار، همان وسايل دستيابي به اهداف سياست خارجي با توجه به عوامل و منابع قدرت ملي در محيط بين المللي مي باشد. در محيط بين المللي واحدهاي سياسي براي پيشبرد سياست خارجي خود از انواع وسايل و ابزارها استفاده مي كنند كه مي توان به ابزارهاي سياسي ديپلماتيك اقتصادي تبليغاتي، نظامي و... اشاره نمود.
هر واحد سياسي به اقتضاء شرايط و امكانات خود از يك يا چند مورد از اين ابزارها استفاده مي كند. ابزارهاي سياسي ديپلماتيك عمدتا از تلاش هاي پرسنل ماهر تشكيل شده است. اين افراد مي توانند در كشور هدف به گونه اي عمل كنند كه فرايند سياسي آن را در جهت منافع كشور خويش هدايت كنند. ابزارهاي اقتصادي كه عمدتا در دست كشورهاي پيشرفته و غني است يكي از معمولترين و كارآمدترين ابزارهاي اجرايي سياست خارجي است. هر چه كشور هدف از لحاظ اقتصادي به كشور صاحب تصميم وابسته تر باشد، ابزارهاي اقتصادي تعيين كننده تر خواهد بود. ابزارهاي تبليغاتي شامل استفاده از رسانه هاي جمعي و ارتباط با افكار عمومي براي فضاسازي تبليغاتي، ايده سازي، ايجاد گفتمان جديد و ظرفيت سازي در كشورهاي هدف است. ابزارهاي نظامي كه به وسيله آن عليه كشور هدف زور اعمال مي شود تا به منافع صاحبان سياست گردن گذارند. معمولا ابزار نظامي پس از بي كفايتي و عدم كارآيي ساير ابزارها مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
نكته قابل توجه اينكه اهداف سياست خارجي اموري كه نيل به آنها مطلوب و مورد نظر تصميم گيرندگان مي باشد را تعيين مي كند. اما ابزارهاي سياست خارجي اموري هستند كه نيل به آنها ممكن است و ممكن ها را تعيين مي كنند. بسياري از طرح ها و ايده ها، اهداف و خط مشي ها، زماني كه به مرحله اجرا مي رسند با سدهاي سهمگين «ابزار» روبه رو مي شوند. در مواردي فقدان ابزار كافي و ناكارآمد بودن آن، هدف هاي ستودني را به پرتگاه هاي تاريخي براي ملت ها تبديل مي كند. خلاصه آنكه درك دقيق تر تحليلي از واقعيت هاي شكل دهنده به سياست خارجي چگونگي ارزيابي و در تراز و نهادن عملكرد سياست خارجي و سنجش ميزان توانمندي نهايي كشورها در مناسبات خارجي در گرو مطالعه و دقت در ميزان توازني است كه آن كشور مي تواند بين اهداف دست يافتني و ابزار در دسترس فراهم آورد.
ب- بررسي و اثبات فرضيه مقاله
پيش از آنكه بخواهيم با توجه به مباحث تئوريك مطرح شده درباره سياست خارجي، مدعاي مقاله را مورد بررسي قرار دهيم، لازم است نخست تعريفي عملي از متغير اصلي مقاله ارائه داده و شاخص هاي ظرفيت سازي ناشي از فناوري هسته اي در كشور را مورد توجه قرار دهيم تا با شناخت اين شاخصه ها و تجزيه و تحليل آنها در قالب چارچوب تئوريك پيش گفته صحت فرضيه مقاله مورد اثبات قرار گيرد.
1- شاخص هاي توان ظرفيت سازي ناشي از فناوري هسته اي
امروزه دستيابي به زواياي مختلف علوم و تكنولوژي هسته اي صلح آميز و ايجاد زمينه هاي كاربرد آن مي تواند به عنوان يكي از عوامل مهم پيشرفت و پايداري سياسي، اجتماعي و اقتصادي براي هر كشوري به شمار آمده و نمايانگر سطح دانش و تكنولوژي و توان بالاي دانشمندان و نخبگان آن جامعه باشد. در يك تقسيم بندي كلي مي توان حداقل پنج حوزه اقتصادي، صنعتي و تكنولوژيك، سياسي و بين المللي، فرهنگي و اجتماعي و دفاعي و امنيتي را به عنوان حوزه هايي كه در آنها فناوري هسته اي قابليت ظرفيت سازي مي يابد معرفي نمود كه در ادامه به بررسي مختصر هر يك مي پردازيم.
1-1- اقتصادي
بدون شك در توجيه ضرورت ايجاد تنوع در سيستم عرضه انرژي، انرژي هسته اي به عنوان يك گزينه مطمئن اقتصادي مطرح است و ابعاد اقتصادي جايگزيني نيروگاه هاي هسته اي با توجه به تحليل هزينه توليد برق در سيستم هاي مختلف نيرو قابل تأمل و بررسي است با توجه به وابستگي اقتصاد ملي به درآمدهاي نفتي، افزايش مصرف انرژي فسيلي به عنوان سوخت در داخل به شدت ارز حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبيعي را تحت الشعاع قرار داده است. در صورتي كه برنامه ساخت نيروگاه هاي هسته اي و توليد 7000 مگاوات ظرفيت برق هسته اي در كشور محقق گردد، با احتساب ضريب توليد 60% به ميزان سالانه 190 ميليون بشكه نفت خام در مصارف نيروگاهي كشور صرفه جويي به عمل خواهد آمد كه ارزش اقتصادي آن بيش از پنج ميليارد دلار در سال برآورد مي گردد. در صورت استفاده اين منابع در صنايع تبديلي نظير پتروشيمي به مراتب ارزش افزوده بيشتري براي كشور در پي خواهد داشت. ضمن اينكه اگر سرعت فعلي مصرف انرژي حفظ شود، ايران بعد از 44 سال از صادركننده به واردكننده نفت تبديل خواهد شد و بعد از 99 سال نخواهد توانست از محل توليد داخل نيازهاي خود را تأمين كند. مضافا اينكه اين منابع متعلق به نسل هاي آتي كشور نيز مي باشد.
نمونه هاي پيش گفته و بسياري ديگر نشان از توجيه اقتصادي استفاده از انرژي هسته اي در كشور دارد.
1-2- صنعتي و تكنولوژيك
كاربرد دانش و فناوري هسته اي در زمينه صنعت و تحقيقات و در بخش هاي پزشكي و بهداشتي، دامپزشكي و دامپروري و صنايع غذايي و كشاورزي نيز گسترده است كاربرد مواد راديواكتيو و تكنيك هاي هسته اي در صنعت امروزه با تنوع خاص و ويژه اي همراه است به طور يكه در كليه بخش هاي صنعتي از اين دانش استفاده مي شود. آناليز مواد، اندازه گيري و كنترل، رديابي تعيين مسير لوله ها از جمله زمينه هاي كاربرد اين فناوري در بخش صنعت است. كاربرد روزافزون و پيوند ناگسستني دانش هسته اي با علوم پزشكي موجب شده تا كشورهاي داراي اين فناوري هر روز با كاربردهاي جديد بر منابع درآمدي خود بيافزايند. تهيه و توليد كيت هاي راديو دارويي، كنترل كيفي راديوداروهاي خوراكي تشخيص بيماري هاي تروئيد و سرطان پروتستات و درمان آنها و... از جمله مصاديق كاربرد تكنيك هاي هسته اي در حوزه پزشكي است. در بخش دامپزشكي و دامپروري نيز نقش تكنيك هاي هسته اي در كنترل و تشخيص بيماري هاي دامي، توليد مثل، تغذيه و اصلاح نژاد دام قابل توجه است و در بخش صنايع غذايي و كشاورزي مي توان كاربرد دانش هسته اي را در جلوگيري از جوانه زدن محصولات غذايي، افزايش زمان نگهداري، كاهش ميزان آلودگي ميكروبي، از بين بردن ويروس ها و طرح هاي باردهي و... مشاهده نمود.
1-3- سياسي و بين المللي
دستيابي كشورها به فناوري هسته اي قدرت چانه زني آنها را در عرصأ نظام بين الملل افزايش مي دهد به لحاظ سياسي در جهان معاصر جايگاه كشورهاي داراي اين فناوري جايگاهي ويژه و قابل توجه است و اقتدار جهاني برآمده از ميزان تكنولوژي است كه كشورها در زمينه چرخه توليد سوخت هسته اي و نيروگاه هاي آن در اختيار دارند. در نظم جهاني فعلي، دستيابي به چرخه سوخت هسته اي بر اقتدار سياسي مي افزايد و در فرايند چانه زني ها و كشمكشهاي ديپلماتيك و قراردادها و عهدنامه ها بر كارآيي دارندگان انرژي اتمي اثرگذار مي باشد بنابراين بدون دستيابي به دانش اين فناوري برتر نه مي توان به اقتداري دست يافت كه انرژي اتمي براي صاحبان آن در دنياي حاضر فراهم آورده است و نه مي توان از آن به عنوان اهرم تنظيم كننده معادلات جهاني در عرصه سياسي و ديپلماتيك استفاده نمود. در واقع، اورانيوم امروز خود يك فاكتور تعيين كننده براي سيطره قدرت در جهان به شمار مي رود و دستيابي به غني سازي اورانيوم و ايجاد نيروگاه هاي اتمي شرايط سلطه از پيش تعيين شده را كه بعد از پايان جنگ سرد و شكل گيري روابط جديد بين المللي به وجود آمده است، به چالش مي گيرد و قدرت ها را به دوباره سازي اين روابط تهديد مي كند. سلطه اي كه بر پايأ ميزان و گستردگي پايگاه هاي اتمي بوده و موازنه شكننده را در جهان برقرار كرده بود.
1-4- فرهنگي و اجتماعي
از ديدگاه جامعه شناختي، دانش و فناوري به عنوان پديده اي اجتماعي و فرهنگي است كه از شرايط محيطي متأثر است و به نوبه خود بر آنها تأثير مي گذارد و در دوران مدرن مهمترين مؤلفأ قدرت جوامع و كسب پرستيژ آن جوامع به شمار مي آيد. آنچه در آغاز دوران مدرن زمينه را براي استعمار جوامع غير اروپايي از جانب جوامع اروپايي فراهم كرد جهش علمي و فني اروپايي ها و قدرت فزاينده حاصل از آن بود و امروز هم يگانه عامل مقوم برتري و تسلط جويي قدرت هاي غربي به ويژه آمريكا در جهان قدرتي است كه از اشكال مختلف فناوري علمي ناشي شده است بر اين اساس هنگامي كه شالوده هاي توسعه علمي و فني در جامعه اي به صورت درونزا شكل مي گيرد، رشد و قدرت آن كشور و ارتقاء موقعيت و جايگاه آن در سلسله مراتب قدرت بين المللي اجتناب ناپذير خواهد بود. در اين ميان دانش هسته اي كه يكي از شاخصه هاي علمي و فني است، معيار مناسبي براي تعيين و تشخيص توان و قدرت علمي و فني يك كشور محسوب مي شود. در واقع دانش هسته اي ميعادگاه دانش هاي ديگر است و رشد و توسعه معنادار دانش هسته اي، ارتقاء سطح ساير تكنولوژي ها و فنون را به دنبال خود خواهد داشت. از اين رو گفته مي شود دانش هسته اي دانشي حساس و فاخر است و دستيابي به آن موجب ايجاد غرور ملي و پرستيژ ملي در مردم يك جامعه يا كشور خواهد گرديد.
1-5- دفاعي و امنيتي
آنچه كه مشخص است اينكه در دكترين دفاعي جمهوري اسلامي ايران جايي براي استفاده از سلاح هاي كشتار جمعي وجود ندارد و اين مسئله حتي به لحاظ تعاليم شرعي نيز نفي شده است اما نكته قابل توجه اين است كه در بخش صنايع نظامي، سلاح هاي كشتارجمعي تنها يكي از كاربردهاي فناوري هسته اي است و الا قابليت هاي قابل توجه در زمينه صلح آميز و بشردوستانه نيز وجود دارد از جمله شناسايي مين هاي ضد نفر كه آژانس بين المللي انرژي اتمي از تكنيك هاي هسته اي براي اولين بار در كرواسي استفاده نمود و نتيجه اين بود كه اندازه هاي خاصي از اين مين ها در اعماق مختلف و در شرايط خشكي خاك زمين شناسايي شدند.
اما در اين ميان توجه به اين مهم لازم و ضروري است كه دستيابي يك كشور به فناوري توليد سوخت هسته اي و در اختيار داشتن نيروگاه هاي اتمي به نوعي بازدارندگي براي آن كشور در صحنه نظام بين الملل ايجاد خواهد نمود. بنابراين اثر بازدارندگي را مي بايست به عنوان يكي از مهمترين پيامدهاي حاصل از در اختيار داشتن فناوري هسته اي حتي به صورت صلح آميز آن معرفي نمود.
2- چرايي جنگ رواني غرب عليه فناوري هسته اي ايران
جمهوري اسلامي ايران نيز همانند ساير كشورها از اهداف مشخصي در سياست خارجي پيروي مي كند كه در اصول 251 تا 551 قانون اساسي منعكس شده است. اين اصول و اهداف را مي بايست بازتاب انقلاب اسلامي ايران و شرائط محيط اجتماعي و مؤلفه هاي منطقه اي و بين المللي آن دانست. به طور كلي انقلاب ها، پديده ها و كالاهاي بسيار نادر تاريخي مي باشند كه ضمن تأثير بسيار كيفي بر سرنوشت ملتها، سمت و سوي نويني به رفتار خارجي ملت هايي كه انقلاب را براي دگرگوني اجتماعي انتخاب كرده اند مي دهند و مجموعه اي از تصورات، انتظارات و مناسبات بين المللي را شكل مي دهند. طبيعي است كه انقلاب ايران را بايد عكس العملي نسبت به وضعيت موجود در آن زمان ايران به عنوان پايگاه منطقه اي ايالات متحده آمريكا دانست. لذا مي توان به اين جمع بندي رسيد كه گروه هاي مشاركت كننده در انقلاب و مردم نسبت به روندهاي قبلي در سياست خارجي ايران بيمناك بوده و بر اين اساس در جستجوي هنجارهاي جديدي بودند تا ضمن بهره گيري از شرايط انقلابي جامعه، اهداف و گرايشات خود را تحقق بخشند از اين رو مي توان گفت يكي از اصلي ترين پايه هاي تشكيل دهنده انقلاب اسلامي، سياست خارجي است. در بين شعارهاي بنيادين انقلاب اسلامي دو شعار «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» و «نه شرقي، نه غربي جمهوري اسلامي» از ديگر شعارها برجستگي، جذابيت و اثرگذاري فكري و عملي خاصي را به خود اختصاص داده اند و هر دو به طور مستقيمي سياست خارجي را دربرمي گيرند و اين خود نشانگر اهميت سياست خارجي در شكل گيري و تداوم انقلاب اسلامي است.
مهمترين منبع و مأخذ براي شناخت اهداف سياست خارجي ايران، قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مي باشد كه باتوجه به آنچه كه در مقدمه و اصول آن آمده است مي توان اهداف نظام و نهادهاي فرهنگي اجتماعي، سياسي و اقتصادي ايران را كه براساس اصول و ضوابط اسلامي تدوين شده است، بشناسيم.
بنا به مراتب فوق جمهوري اسلامي ايران كه اهداف وسيع و گسترده اي در جهت گيري سياست خارجي و حمايت از مستضعفين و حاكميت اسلام در جهان دارد تنها زماني مي تواند اهداف و نظرات مزبور را پيش برده و به مرحله عمل نزديك نمايد كه داراي منابع و اهرمهاي بسيار قوي ملي بوده و از آنها به نحو مطلوب استفاده نمايد. بنابراين بايد در شناخت ابزارها و منابع مزبور و تقويت آنها اهتمام لازم به عمل آورده شود.
در چارچوب نظري مقاله گفته شد كه سياست خارجي اهداف تعيين شده براي يك كشور همراه با ابزارهاي اتخاذ شده براي نيل به آن اهداف را دربرمي گيرد و درك روند همه جانبه اقداماتي كه در حوزه سياست خارجي صورت مي پذيرد در گرو دقت در شناخت و رابطه دو مقوله اهداف و ابزارها مي باشد. با اين توضيح درك زمينه و چرايي رويكرد جنگ رواني غرب به ويژه آمريكا عليه فعاليت هاي هسته اي ج.ا.ا را مي بايست با ابتناء به دو مؤلفه اهداف و ابزارهاي سياست خارجي مورد توجه قرار داد و علت تشديد و گسترش آن را از زمان شروع به كار دولت نهم مي بايست در رويكردهاي جديد سياست خارجي اين دولت جستجو نمود.
اهداف سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران علاوه بر ويژگي هاي عام آن نظير تأمين و تعميق امنيت،حفظ تماميت ارضي، رشد و توسعه اقتصادي، كسب احترام و... داراي ويژگي هاي خاصي به لحاظ هويت ديني، فرهنگي، انقلابي و تاريخي، ساختار سياسي و اجتماعي، تركيب نخبگان و... مي باشد كه در پيگيري مطالباتي چون تعهد برادرانه و دفاع از حقوق همه مسلمانان، حمايت بي دريغ از مستضعفان جهان، حمايت از مبارزه حق طلبانه مستضعفان در برابر مستكبرين، عدم تعهد در برابر قدرت هاي سلطه گر و نفي هرگونه سلطه جويي وسلطه پذيري، طرد كامل استعمار و جلوگيري از نفوذ اجانب و ... نمودهاي خاص مي يابد.
اين نمودها با روي كار آمدن دولت نهم و ازطريق اتخاذ رويكردهاي ارزش محور مبتني بر اهداف انقلاب اسلامي و احياي انديشه هاي ناب بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني و با نگاهي فعال و غيرمنفعلانه در صدر همه اقدامات به ويژه تنظيم استراتژي ها و تاكتيك هاي سياست خارجي در دستور كار قرار گرفته است.
اصول سياست خارجي دولت نهم را شايد بتوان در چهار بندبراساس برنامه دولت نهم عدالت، صلح، عزت و تنش زدايي و تهديدزدايي مطرح نمود. البته رئيس محترم جمهور درجايي سه عنصر عدالت خواهي، صلح طلبي و تهديدزدايي را سه عنصر مهم سياست خارجي اعلام نمودند.
همچنين در گزارش عملكرد دولت نهم آمده است:
«كم رنگ شدن طرح شعارهاي اصيل و بنيادين اعتقادي در بيان وعمل مقامات اجرايي كشور در سال هاي گذشته موجب شده بود، محوريت جمهوري اسلامي در جهان اسلام با چالش ها و سرخوردگي هايي روبه رو شده و يأس و نوميدي ناشي از اين وضعيت تأثيرات خود را در توده هاي مسلمانان و ديگر ملل محروم جهان برجاي گذارد. رويكرد عزتمندي دولت نهم در عرصه خارجي موجب گرديد تا با تقويت محوريت آرمان هاي جمهوري اسلامي در جهان اسلام، مجدداً آموزه هاي امام راحل(ره) به عنوان آموزه هاي قابل تحقق در خارج نمودن ملل مسلمان از زير يوغ استكبار مطرح گردد».
از اين رو دولت جديد با اتخاذ رويكردي تهاجمي راهبردهاي غرب عليه ايران را به چالش كشيده و با طرح مسائل تازه اي از حقوق بشر، غرب را با سؤالاتي به پاسخ گويي مي طلبد و تناقض هاي رفتاري غرب در مواردي مثل سلاح هاي كشتار جمعي آپارتايد هسته اي و عدم پايبندي و حتي عضويت قدرت هاي بزرگ در پيمان هاي بين المللي منع توليد و تكثير سلاح هاي كشتار جمعي را آشكار مي سازد.
همچنين دولت جديد در بازبيني اهداف و اصول سياست خارجي خود و با توجه به شرايط سياسي و همچنين عملكرد غرب از ظرفيت هاي جديد مثل رويكرد به كشورهاي اسلامي و عمق بخشي در گستره ملل مسلمان و ملل آزاده جهان بهره برداري نمود و با طرح مباحثي همانند عدالت گستري در عرصه روابط بين الملل، رعايت حقوق همه واحدهاي سياسي برمبناي عدالت و انصاف از سوي ابرقدرت ها و سازمان هاي بين المللي و حمايت از مظلومان و آزاديخواهان جهان در رأس برنامه هاي خود مطرح نمود.
حال نكته قابل توجه اين است كه دولت هايي كه در عرصه نظام بين الملل اهداف خاص سياست خارجي را تعقيب مي كنند لازم است از امكانات و ابزارهاي كافي براي دستيابي به آن اهداف برخوردار باشند. درواقع فقدان ابزار و توانمندي هاي كافي، نه تنها موجب عدم دستيابي كشور به اهداف موردنظر مي گردد بلكه حتي ممكن است موجبات خسارات جدي براي آن واحد سياسي را فراهم سازد. ازاين رو تحقق رويكردهاي خاص سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران به ويژه دولت نهم نيازمند دراختيار داشتن امكانات و ابزارهاي كافي و به عبارت ديگر قدرت لازم مي باشد.
فناوري هسته اي ج.ا.ا باتوجه به توان ظرفيت سازي كه حداقل در پنج حوزه اقتصادي، صنعتي و تكنولوژيك، سياسي و بين المللي، فرهنگي و اجتماعي و دفاعي و امنيتي (كه شرح آن پيشتر گذشت) ايجاد خواهد كرد در مقوله ابزار و امكانات كشور جهش قابل توجهي را پديد خواهد آورد به گونه اي به نظر مي رسد درنتيجه دراختيار گرفتن كامل اين تكنولوژي نوعي توازن ميان اهداف و ابزارهاي سياست خارجي كشور به وجود مي آيد. نتيجه اين توازن از نگاه غربي ها به ويژه ايالات متحده آمريكا اين است كه جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور راديكال و بنيادگرا با دردست داشتن ابزار كافي درنتيجه تحصيل تكنولوژي هسته اي، رهبري جهان اسلام را به عنوان يك بلوك قدرت دردست گرفته و باعث رونق بخشيدن به اسلام راديكال در سطح جهان خواهد شد بلكه حتي به عنوان يك كشور تجديدنظر طلب در عرصه بين المللي فعالتر ظاهر شده و نظم موجود بين المللي تحت هژموني آمريكا را به چالش جدي خواهد طلبيد. ازاين رو از نگاه غربي ها لازم است به هرطريق ممكن در مقابل دستيابي ايرانيان به فناوري هسته اي چالش و موانع جدي ايجاد نمود كه در راستاي تحقق اين گزاره غرب با به كارگيري همه اهرم ها و امكانات رسانه اي و غيررسانه اي خود اقدام به راه اندازي و تشديد جنگ رواني كم سابقه اي عليه فعاليت هاي هسته اي ج.ا.ا نموده است.
جمع بندي و نتيجه
مقاله حاضر درصدد بررسي چرائي جنگ رواني غرب به ويژه ايالات متحده آمريكا در مسير دستيابي ايران به فعاليت هاي صلح آميز هسته اي از زاويه سياست خارجي بود. متغير اصلي مقاله را «توان ظرفيت سازي ناشي از فناوري هسته اي» تشكيل مي داد.
بدين منظور با ارائه مصاديقي از هجمه هاي رواني و رسانه اي غرب عليه فعاليت هاي هسته اي ايران و همچنين بيان شاخص هاي توان ظرفيت سازي ناشي از فناوري هسته اي باتوجه به چارچوب تئوريك بحث به موضوع پرداخته شد و اين نتيجه حاصل گرديد كه علت اصلي جنگ رواني غرب عليه فعاليت هسته اي ج.ا.ا را مي بايست در توان ظرفيت سازي ناشي از فناوري هسته اي در كشور دانست كه امكان دست يابي ج.ا.ا را به اهداف خاص خود در صحنه سياست خارجي افزايش داده و به نوعي توازن در اين عرصه دست مي يابد.
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن